הדור השני של רכב הפנאי הגדול של אודי, Q7, הוצג ב־2015, וחודש לקראת סתיו 2019. במתיחת הפנים: מערכות בטיחות מתקדמות, עיצוב חוץ מעודכן וסביבת נהג שמיישרת קו עם ה"קוקפיט הווירטואלי" המוכר בדגמי A8, A7, A6, Q8. אודי Q7 מוצע כעת ברמת גימור אחת בלבד, 'לימיטד', ועם שני מנועים, דיזל ובנזין. למבחן לקחנו את גרסת הדיזל, שמחירה 590,000 שקלים, זהה למחיר גרסת הבנזין. 

במבט ראשון
השינויים החיצוניים מינימליים, ואלה כוללים שבכה קדמית ופנסים שונים, פגושים מעט מזוותים, חצאיות צד ופס כרום להדגשת הרוחב. עדיין, ל־Q7 יש קווים המזכירים מעין־מיניוואן, ועדיין הוא נראה מרשים. השינוי העיקרי כאמור נמצא בפנים, כולל את שלישיית המסכים המדוברת — לוח מחוונים, מולטימדיה, מיזוג — התוצאה מרשימה למראה והתפעול נוח מאוד. איכות החומרים וההרכבה מצוינת, עם דיפוני עץ, זמש ועור. תאורת האווירה מוסיפה ומערכת השמע של בוז מצוינת.

אודי Q7 - מבחן דרכים (50TDI, דיזל, מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

המרחב מלפנים גדול, המושבים נוחים וביום המבחן הארוך (קרוב ל־600 ק"מ) לא נרשמו תלונות. לא קשה למצוא תנוחת נהיגה טובה, תמיכת הצד מעולה, גם זו לגב התחתון ובסיס המושב מתארך ומתקצר. קו החלונות נמוך יחסית, יש מרווח בין קורת A למראת הצד, החלון האחורי גדול וכל אלה יוצרים שדה ראייה טוב סביב הרכב. חסר לי תא למשקפיים ותא אחסון בין המושבים הקדמיים.

בשורה השנייה שלושה מושבים נפרדים, הם מאוד מרווחים והנוסעים ישמחו בבקרת אקלים נפרדת. מושבי השורה השלישית נפתחים ומתקפלים חשמלית. מושבים אלה מתאימים לילדים, אך יהיו סבירים למבוגרים בנסיעות קצרות. 

אודי Q7 - מבחן דרכים (50TDI, דיזל, מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

מתנייע
מנוע הדיזל הוא V6 בנפח 3.0 ליטר המפיק 286 כ"ס ב־3500 סל"ד ו־61.2 קג"מ ב־2250 סל"ד, התיבה היא אוטומטית־פלנטרית עם 8 הילוכים וההנעה כפולה. הנתונים נאים, אך התפוקה הזו צריכה לשנע יותר מ־2.2 טון. כיאה לדיזל, ההתנהלות מעט עצלה, וכדי לקבל את המרב יש ללחוץ על הדוושה עמוקות. כמו בדגמי אודי האחרים, גם עם תיבה זאת, נרשמת השתהות קלה, לפני שהתיבה מורידה להילוך נמוך יותר. מעבר למצב 'ספורט', אינו משנה משמעותית את ההשתהות, אבל לאחר זאת הרכב שועט קדימה כנדרש. צריכת הדלק במבחן שהורכב ברובו משיוט רגוע יחסית, עמדה על 10.4 ק"מ/ל'.

אודי Q7 - מבחן דרכים (50TDI, דיזל, מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

בידוד הרעשים מצוין
לא נשארה גבה שלא הורמה כשהמילים "זה דיזל" נאמרו, ובשיוט במהירות תלת־ספרתית רעשי כביש וצמיגים נשמעים בעוצמה נמוכה, ואיכות זאת נשמרת גם בכביש שאיכות סלילתו גרועה, ולמרות הצמיגים הרחבים (285/40-21). יצוין כי ברכב המבחן נשמע צקצוק בלתי פוסק מחלקו האחורי שמקורו לא נמצא.

מתלי האוויר, כעת תקניים, משככים היטב את תחלואי האספלט; לא היו חסרות הזדמנויות בהן התכווצתי במושב בהמתנה לחבטה בגלל מהמורה מתקרבת, רק כדי להיות מופתע מכך שבקושי הרגשתי אותה. גם מעבר על פסי האטה גבוהים, במיוחד במהירות 30-50 קמ"ש, שוכך באופן מרשים וכך גם במעבר על אבנים ובורות בשבילים.

אודי Q7 - מבחן דרכים (50TDI, דיזל, מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

בבוץ החלק והעמוק ברמת הגולן, מערכות ההנעה הכפולה ובקרת המשיכה הפתיעו לטובה כאשר אפשרו לרכב המגודל לצלוח מעבר בוצי עם קוליסים עמוקים יחסית. חובבי הריגושים עלי־אספלט ימצאו של־Q7 יכולת מרשימה בפיתולים בזכות אותם מתלי אוויר, הנעה כפולה וצמיגים מגודלים. חמשת המהדרים במצוות תקיפת פיתולים ימצאו כי הרכב מהדק קו בפנייה עם הרפיית דוושה, אבל אינו מפתה להמשיך בכך. 

אודי Q7 - מבחן דרכים (50TDI, דיזל, מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

בטיחות
ל־Q7 המחודש מערך בטיחות מתקדם ומרשים הכולל בלימה אוטונומית לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, תיקון סטייה מנתיב. בקרת השיוט עובדת נהדר, שמירת הנתיב פועלת מצוין בכבישים מהירים וברוב הדרכים בגוש דן, אך לא תמיד "ברור" לה שהידיים שלי על ההגה. ברמת הגולן, עם כבישים צרים וללא פס הפרדה מסומן, המערכת לא הצליחה לזהות נתיב, והתלוננה על כך בקול רם מדי ולעיתים תכופות מדי. בפקקים הגשומים בגוש דן, מערכת 'קדם תאונה' הופעלה שלא לצורך וזה לא היה נעים.

אודי Q7 - מבחן דרכים (50TDI, דיזל, מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם

שלב הסיכומים
אודי Q7 הוא רכב מרשים — לא רק בממדיו ובהופעתו, אלא בעיקר בנוחות הנסיעה ובאיכותה, ולאלה מצטרפים ביצועים משובחים, רמת ביצוע מעולה, אבזור מכובד ומערכות בטיחות עכשוויות. מנגד, יצוינו תיבה מעט איטית בתגובתה ומערכות בטיחות מעט היסטריות בתגובתן. אמנם, זהו דגם מחודש, ואחדים מהמתחרים הם דגמים חדשים, אבל הוא אינו נופל מהם. Q7 הוא רכב שאינו זול, כמו עמיתיו־מתחריו, אבל ביחס למקובל מעניק תמורה ראויה. וכן, בהחלט התבאסתי כשהצטרכתי להחזיר את המפתחות.

אודי Q7 - מבחן דרכים (50TDI, דיזל, מתיחת פנים)
צילום: איתמר רותם