מאז הושקה מאזדה 3 בישראל (שנת 2003), היא הייתה מהמכוניות החשובות במחבר המותג היפני בישראל. הדור הרביעי, שהוצג בסוף 2018 ונחת כאן לאחרונה, מהווה עוד עליית מדרגה במסע של היצרן לכיוון יוקרתי. מאזדה 3 2020 החדשה מוצעת עם חטיבת כוח שמכונה "סקאי אקטיב G", שמתבססת על מנוע ה-2.0 ליטר המוכר שעודכן ומשודך לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. מנוע ה"סקאי אקטיב X" החדשני אינו מוצע בארץ. 

ה-3 סדאן החדשה ארוכה מבעבר ובסיס גלגלים גדל ל-272.5 ס"מ לעומת 270 ס"מ. היא הושקה ברמת הגימור 'ספיריט' אך לאחרונה נוספה ה'קומפורט', שמופנית לציי הרכב, עם מעט פחות אבזור וללא גג נפתח. לצידה מוצעת גרסת ההאצ‘בק ברמת גימור ’ספיריט’. בסקירה זו נתמקד בעיקר בגרסת הסדאן.

מאזדה 3 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

בחניה 
העובדה שגרסת הסדאן ארוכה ונמוכה מבעבר בשילוב עם עיצוב נקי  וחזית אגרסיבית יוצרים מראה מושך. חישוקי ה-18 אינץ‘ של רמת הגימור הגבוהה תורמים גם הם למראה. היא נראית אלגנטית, ספורטיבית ויוקרתית מהמתחרות בתחום המשפחתי. 

לסביבת הנהג מראה מינימליסטי ייחודי, והחומרים מהם מורכב התא איכותיים מהמקובל בתחום. על חלק מהמתגים אין כיתוב כדי שיהיו כמעט בלתי נראים וגם פתחי האוורור שמול הנוסע מוסתרים. הכל מייצר תחושה מינימליסטית ומוקפדת.

מאזדה 3 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

המחוונים, שמרכזם מוקרן, אינם מתהדרים בתצוגות רעשניות וכך גם מערך המולטימדיה עם צג בגודל 8.8 אינץ‘ בעל מראה אלגנטי ותפעול קל לשליטה מחוגה שבמרכז הקונסולה (לא מסך מגע). כל זה תורם לאווירה קלאסית ויוקרתית. 

תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית והיא טובה וספורטיבית. מושב הנהג נוח. מאחור המרחב סביר לרגליים וגבולי לראש. לתא המטען נפח (444 ליטר) וגימורו מוקפד ביחס למקובל במכוניות סדאן. 

מאזדה 3 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

ל'ספיריט' אבזור שופע שכולל גג נפתח, תאורת לד אדפטיבית ובתחום הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. 

בתנועה 
מנוע ה-2.0 ליטר 165 כ"ס מייצר ביצועים טובים (8.5 שניות ל-100 קמ"ש) וצליל נעים שיש מי שיחשוב שהוא נוכח מדי. לתיבת ההילוכים פעולה חלקה וזריזה גם אם לעיתים היא אוהבת להישאר בהילוך נמוך מדי. צריכת הדלק במבחן עמדה על 13 ק“מ לליטר. נתון נאה בהחלט. 

מאזדה 3 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

לרכב תחושה נוקשה (ביחוד עם חישוקי 18 אינץ‘) וזה בולט בעיקר בעיר על שיבושים גדולים. ברמת הגימור ’קומפורט‘ ה-3 מציגה שיפור מסוים בתחום זה בזכות חישוקים קטנים יותר (16 אינץ) ודופן צמיג שמנמנה יותר. מחוץ לעיר המצב עדיף. רעשי הכביש אינם חזקים וגם חספוס הכביש מבודד היטב.

התנהגות הכביש מצוינת ועם אחיזה גבוהה, ותגובות נכונות להיגוי היא מהנה מהמתחרות. 

מאזדה 3 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

תמורה 
מאזדה 3 2020 בהחלט מקיימת את ההבטחה של מאזדה לצעוד בכיוון יוקרתי יותר, לפחות חלקית. ה-3 מעניקה תחושה של מכונית מיוחדת ומהנה מרוב המתחרות. זה, יחד עם האופי והעושר, מאפשר לסלוח לה על תחושה אינטימית מאחור ונוחות בינונית. המחיר מתחיל ב-138,000 שקלים לרמת גימור 'קומפורט' אך ללקוח הפרטי רמת הגימור 'ספיריט' (145,000 שקלים) משתלמת יותר בזכות תוספת אבזור מורגשת. 

מאזדה 3 2020 החדשה — מחירון גרסאות
מאזדה 3 סדאן ’קומפורט‘ — 138,000 שקלים 
מאזדה 3 סדאן ’ספיריט‘ — 145,000 שקלים 
מאזדה 3 האצ‘בק ’ספיריט’ —148,000 שקלים

מאזדה 3 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם