קופרה אטקה - מבחן דרכים - אוטו

סיאט. יצרן המכוניות הספרדי סיאט (צ"ל סֶאָט) נוסד ב־1950 ביוזמתו של רודן ספרד דאז פרנקו, והתבסס על דגמי פיאט שהייתה גם שותפה. בשנות השמונים החלה פיאט לצאת מהשותפות, וב־1986 רכשה פולקסווגן חלק מהבעלות וסיאט הייתה לחלק מהקבוצה ב־1990. המטרה הייתה לעשות את סיאט למותג דינמי, "אלפא של ספרד", ובעשור הראשון של המאה ה־21, נעשה ניסיון לבדל את דגמי החברה גם באמצעות עיצוב שונה ולא שמרני. ב־2015 הציגה סיאט את דגם הפנאי הקומפקטי (C-SUV) אטקה, דגם ראשון שלה בז'אנר, והוא מיוצר מאז 2016. 

סיאט קופרה
במתיחת הפנים של הדור השני של הסופרמיני איביזה, ב־1996, הוצגה גרסת ביצועים תחת השם — Cupra ראשי תיבות של Cup Racing; סיאט השתתפה במירוצי ראלי עוד בשנות השמונים והצליחה רבות. שם זה — כמו סימולי GTI בפולקסווגן, GTi בפיג'ו — ציין גרסאות ספורטיביות של מספר דגמים; טולדו קופרה השתתפה באליפות מכוניות התיור האירופאית כבר ב־2003, וגם לאון זכתה לגרסה כזו ב־2006. 

קופרה
בתחילת 2018 הכריזה סיאט על הקמתו של מותג חדש — קופרה. סיאט עשתה כמעשה סיטרואן, שהעלתה שלוש שנים קודם את גרסאות הפאר DS לדרגת מותג יוקרה, והכריזה כי דגמי קופרה יתמקדו במה שקשור לשם הזה — מצוינות ספורטיבית — ומותג זה יזכה למעמד פרמיום. מעמד מחייב זה מחייב הצגת דגמים העשויים ומבצעים טוב יותר מאשר אלה של אמצע הדרך, אלה אמורים להניק ערך מוסף לבעלות, ולכן מאפשרים לגבות על כך פרמיית מחיר. 

1632160
צילום: יואל פלרמן

קופרה אטקה
הדגם הראשון שהוצג עם הכרזת המותג התבסס על רכב הפנאי אטקה ושמור הרשמי - קופרה אטקה. דגם פנאי, עקרונית, לא הולך טוב עם מחויבות למצוינות דינמית, אבל הולך טוב מאוד, מעשית, עם דרישות השוק וביצועי המאזנים. העניין הוא שהרעיון לא ממש מופרך, וגרסאות ביצועים סופר־מופרכות של אודי (RSQ), ב.מ.וו ((XM, מרצדס (GL AMG), פורשה (טורבו S), עם יכולות מרשימות־עד־מרגשות־כדי־דמעות, מסתובבות בשטח זמן רב.

הממדים, כמובן, ללא שינוי, האבזור רב (ראו תיבה), הגימור נכבד (ראו בהמשך), הלוגו החדש והשונה נוכח (ראו בחזית, מאחור, על ההגה, במושבים, וגם על הרצפה, כאשר פותחים את הדלת) — וגם חלק מהמפרט הטכני אינו חריג בגרסאות המכובדות של דגמים כאלה. ובכן, לקופרה אטקה מנוע בנזין מוגדש 2.0 ליטר, התיבה דו־מצמדית 7 הילוכים וההנעה כפולה.

הנתונים מגיעים כבר מקומה אחרת לגמרי: 300 כ"ס (5300-6500 סל"ד), 40.7 קג"מ (2000-5200 סל"ד) — ליצירת רצועת כוח עזה ועבה של 4500 סל"ד — ומכאן 4.9 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש ו־247 קמ"ש מרביים. בין מצבי הניהוג, בנוסף ל'ספורט' הצפוי, גם מצב 'קופרה' שאמור להיות הדבר האמיתי; בתצוגות, בנוסף לצריכת דלק ושאר פריטים, גם חיווי עומס צד בדמות מד g. וכן, אנחנו בהחלט נתייחס, מעשית, להצהרת הכוונות הזו. מנגד, בכל זאת רכב פנאי, נבדוק את כישוריו בשביל — וגם כאן קופרה אטקה אומר bienvenido, שזה ברוך הבא בספרדית, ואכן, יש לו גם 'מצב שטח' בין מצבי הניהוג (גם 'שלג', בנוסף ל'נוחות' ומצב להתאמה אישית). 

מפגש, התרשמות
העיצוב, עיניכם הרואות, אינו שונה משמעותית מזה של סיאט אטקה, ורק פריטים מסוימים מכריזים על אופי שונה. לחישוקים עיצוב וצבע ייחודיים — עם חבילת הגימור 'פרו' (17,000 שקלים), הכוללת גם את מושבי הספורט — ומידתם של הצמיגים 245/45-19, אבל אפילו נתון זה אינו חריג היום ברמות גימור גבוהות בדגמים רגילים כאלה. 

1632157
צילום: יואל פלרמן

אותו מסר של כמעט־אותו־הדבר מוצא ביטוי גם בתוך הרכב, עם עיצוב הדומה כדי זהות לזה של אטקה הרגיל. ובכל זאת, מספר דברים ראויים לציון: החומרים, איכות ההרכבה והגימור משובחים; פקדי התפעול פועלים ברמה גבוהה; הצג גדול, רב־תכונות, נוח לשימוש ואיכותי, אבל מעברי התצוגה שבו איטיים; לוח המחוונים המוקרן מצוין, עם ארבע תצוגות לבחירה, אך דווקא זו מפעם היא הטובה ביותר; המושב הספורטיבי (חלק מ'פרו'), טוב, אוחז, עתיר כוונונים, משענת הראש היא חלק אינטגרלי ממנו אבל חלקו האחורי של הבסיס שוקע במקצת. 

המרחב מאחור נאה, מרווחי הרגליים והראש טובים, המושב גדול, ריפוד העור ופתח המיזוג מוסיפים, משענות הראש מלפנים גורעות, בגלל שהן חוסמות את שדה הראייה קדימה. וכן, תא המטען ממש בסדר: יעיל, שימושי, עשוי היטב ויש לו פטנטים לעיגון. 

מפגן ביצועים
הצליל הבוקע מהמנוע עם התנעה חביב, אבל משהו בתדר טוען למשהו שונה; השיוט בהמשך נינוח, אבל משהו בסל"ד (1800 ב־100 קמ"ש), מרמז שיש כאן יותר. לחיצה עמוקה על הדוושה, ולא קורה דבר; כלומר, בשתיים־שלוש עשיריות השנייה הראשונות.

1632154
צילום: יואל פלרמן

ואז הרכב נורה לפנים כאילו אין מחר. היכולת שלו לצבור מהירות מופרכת נוגעת בתחום הלא־מוסרי, ועלולה להביא במהירות יתירה את הנהג לתחום המאוד־פלילי. במצב 'ספורט' זה משתפר יותר, עם תוספת ווקלית נחמדה, וב'קופרה' נוסף עוד משהו, שממש לא היה חסר (כולל נביחות מהמפלט). היכולת של הכלי הזה להאיץ גם בעלייה תלולה למחוזות האוטובאן, לעקוף כאילו כלום תחת עומס, היא מהסוג המפתה ההוא; המנוע המוגדש הזה מושך עד 6500 סל"ד, ומעבר. עוד נוסיף ששילוב ההילוכים חלק, פרט לאותה השהייה קלה (משהו כמו שאיפה קלה), העסק עובד באופן נמרץ ביותר, ותפעול ההילוכים מהפקדים מצוין. צריכת הדלק, כצפוי, אינה מהסוג החסכני: 7 ק"מ/ל' ביום המבחן, 8.3 ק"מ/ל' בממוצע.

הפגנת יכולת
כיול המתלים הבסיסי, כצפוי וכנדרש, הוא מהסוג הנוקשה. ככל שזה קשור בנוחות נסיעה, הדבר מורגש בעיר, אך כישורי השיכוך של הבולמים שומרים על רמת נוחות סבירה בעיר. מחוץ לעיר, מעבר ל'ספורט' ישמור אף הוא על רמת נוחות מספקת בהחלט. במצב 'קופרה' ממש לא נוח, בגלל בולמים שפעולתם מוגבלת.

בקיצור: נוחות הנסיעה, למרות הכיול הספורטיבי, מספקת בהחלט. היכולת הדינמית, למרות המבנה ההוא של רכב פנאי, לא רק מרשימה, אלא גם מהנה ממש. כלומר, זה ממש כיף לנהוג באוטו הזה גם בכבישים מתפתלים, מקורזלים או מסולסלים. זה כיף, כי מעבר לכישורי ההאצה של המנוע מפנייה לפנייה, הנכונות להיכנס אליה היא ברמת התמסרות, בתוך הפנייה זוויות הגלגול צנומות במצב 'ספורט', עוד יותר ב'קופרה', וביציאה ממנה אפשר להאיץ מוקדם ממה שסביר לעשות ברכב שהוא, בכל זאת, רכב פנאי מוגבה; וכן, גם גם ביחס לדגמי נוסעים עם יומרות דינמיות. כאן נציין כי השימוש ב'קופרה' בכביש מפותל שאינו סלול היטב זה לא זה.

1632159
צילום: יואל פלרמן

זה כן זה בכביש משובח, או במקום סטרילי, כמו מסלול. ושם מפגין רכב הפנאי הזה כי יש לו עוד משהו, ועם ביטול בקרת השליטה, אפשר היה להביא את הרכב לפניות של 1g, ורק הצמיגים, שאיבדו אחיזה, הם שהפריעו לרכב להגיע ליותר.

לאותה יכולת משובחת, רצון לנהוג בהתאם, ואספקת מקדם כיף נכבד, אחראי במידה לא מעטה ההגה. המשקל שלו סביר במצב רגיל ויש לו קצת שטח מת, אבל ב'ספורט' המשקל מעולה והשטח המת אינו עמנו עוד. עם 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה וכישורי הפניה מיידיים — ויחד עם ביצועי המנוע והתנהלות השלדה — פשוט כיף לנהוג ברכב הזה. כישורי הבלימה מצוינים כנדרש, נשיכה טובה בהתחלה, שתילה בהמשך ויכולת למנן היטב את העוצמה.

כישורי שטח
קופרה אטקה יודע לנסוע גם בשבילים. המתלים שלו כאמור קשיחים, הצמיגים מיועדים לכביש המתפתל ולא לשביל המאתגר. ובכל זאת: מצב 'שטח', מאפשר התקדמות נאותה גם כאשר הדרדרת גוברת, ובכלל נוחות הנסיעה סבירה ביותר, גם במהירות 20 קמ"ש, גם ב־40 קמ"ש, לא רק בשביל כבוש אלא גם כזה שבו אבנים מפוזרות או שתולות.

1632155
צילום: יואל פלרמן

סיכום הדברים
קופרה אטקה הוא רכב טוב מאוד, רב כישורים ויש לו ערכים מוספים. הוא מעוצב באופן נאה, אך לא מסעיר או מקורי; עיצוב סביבת הנהג שבלוני, אבל האבזור עשיר, החומרים מכובדים והכל עשוי היטב; הביצועים לא רק מעולים, אלא גם מלהיבים; היכולת הדינמית לא רק מצוינת, אלא גם מהנה מאוד; ומעבר לכל אלה הוא מציע גם יכולת נאה בשבילים.

בעיה אחת הצמודה לו היא תג המחיר העומד על 250,000 שקלים, 267,000 שקלים עם חבילת 'פרו', ממש לא מעט כסף בכלל, עבור רכב פנאי קומפקטי בפרט. פרמיית מחיר כזאת (ובפועל בתוספת מחיר גבוהה בהרבה) מקובלת היום בדגמים דומים של מותגי יוקרה מבוססים.

מה שמביא אותנו לבעיה השנייה: קופרה הוא מותג יוקרה ששמו עדיין אינו מבוסס; זה הדגם הראשון שלו, ולטעמנו לא נעשה די כדי לבדל אותו חיצונית ומעמדית מהדגם עליו הוא מבוסס. עם זאת, ובהשוואה לדגמים אחרים עם נתונים דומים וכישורים קרובים, המחיר בהחלט סביר, במובנים מסוימים בהחלט טוב.     

1632156
צילום: יואל פלרמן

שווה לשקול גם:

מחיר
250000
החל מ- 2,480 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

אורך
436
רוחב
184
גובה
161
משקל
1615
בסיס גלגלים
263
נפח תא מטען (ליטר)
485
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
55

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
245/40/19

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1984
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
כפולה (4X4)
הספק מירבי (כ"ס)
300
סל"ד להספק מירבי
5300
מומנט מירבי (קג"מ)
40.7
סל"ד למומנט מירבי
2000
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
5.2
מהירות מרבית (קמ"ש)
245
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
15.3
צריכת דלק - עירונית
11.2
צריכת דלק - ממוצעת
13.5
דרגת זיהום אוויר
14
צריכת דלק - אמיתית
10.9
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
לא נבחן
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת Auto Hold Function המסייעת בזינוק בעלייה, תזכורת לחגירת חגורות בטיחות בכל המושבים, ניטור מרחק מלפנים, התראת תנועה צולבת מאחור, זיהוי הולכי רגל, מראת נהג מתכהה נגד סינוור

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים
כוונון מושבים
חשמלי - מושב נהג בלבד
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס + מעוף ציפור
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
יש
אבזור נוסף כלול במחיר
בלם יד חשמלי, העברת הילוכים מגלגל ההגה, בורר מצבי נהיגה, לוח מחוונים דיגיטלי, מסך נגע "8, מערכת FULL LINK, מערכת סאונד ®beats הכוללת 9 רמקולים, נגן תקליטורים CD, נעילה מרכזית, משטח טעינה אלחוטי, חיישן פתיחת תא המטען ללא מגע
אבזור נוסף בתשלום
חבילת PRO הכוללת מושבי ספורט מיוחדים וחישוקים דו-גווניים (שחור ונחושת)

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם קופרה אטקה
גרסה אטקה 2.0 ל' טורבו, אוט'
מחיר 250000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 5.2
מהירות מרבית (קמ"ש) 245
תיבת הילוכים מצמד כפול
צריכת דלק - ממוצעת 13.5
נפח תא מטען (ליטר) 485
דרגת זיהום אוויר 14

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 4. רכב מיותר

    אאודי 16 אפריל 2020, 15:21