אודי RS Q3 – מבחן דרכים - אוטו

אינני נמנה על חסידי רכב הפנאי במתכונתם הספורטיבית. אני טיפוס מיושן, ומבחינתי רכב פנאי צריך להיות גבוה ורכב ספורטיבי צריך להיות נמוך. כבר נהגתי בלא מעט רכבי פנאי עם זיקה ספורטיבית כזאת או אחרת, היו כאלה מוצלחים יותר ומוצלחים פחות – ועדיין: גם המוצלחים שביניהם לא גרמו לי ממש ליהנות. 

זאת אומרת, היו כאלה שגרמו לי ליהנות, אבל באופן יחסי. לא פעם מחסום הישיבה הגבוהה הוא זה שהפריע לי. לעיתים היה זה אותו מחסום בשילוב ממדי רוחב פסיכיים, שהעניקו לי תחושה כאילו אני נוהג בבניין, ומהקומה השלישית. 

עכשיו יצא שהייתי צריך לבחון אודי Q3, רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) – אבל כזה במהדורה ספורטיבית. סליחה – סופר-ספורטיבית, RS. ניסיתי לגלגל את המבחן ליואל פלרמן במסווה של עודף עבודה (טיעון שהוא נכון בחלקו, אבל אתם כבר יודעים שזה לא כל הסיפור), אבל הוא בדיוק אסף רכב פנאי ענק, גדול בשלושה מספרים ומפואר מאוד (מרצדס GLS), ונשמע שמח בחלקו. אני לא שמחתי.

1632383
צילום: אוהד אלגוב

ושלא תטעו, אודי RS Q3 הזה נראה נהדר. ממש נהדר. בחניית היבואן, העוברים ושבים המאוד בודדים לטשו מבטים לעברו; בצמתים ננעצו עיניים חוקרות בבלמים (האדומים, כן?) מרובי הבוכנות; גם אני התרשמתי מאוד ממנו ואהבתי את השבכה העצומה ואת והלועות הענקיים בפגוש ואת זה שהם בשחור, ואת התפיחות הגדולות שמעל בתי הגלגלים הגדולים – האחרונים גדולים כי הם מאכלסים צמיגים ממש עצומים (255/35-21) – ואני אוהב את הכנף האחורית, וגם את הדיפיוזר הגדול ואת צמד המפלטים האובאליים שבכל אחד מהם מסתתרים שני צינורות (האחד פועל כל הזמן; השני מצטרף במצב 'RS'). 

המון רמקולים
בהשוואה להופעה הבוטה בחוץ, סביבת הנהג מאופקת הרבה יותר, נקייה יחסית ובעיקר מאוד עכשווית עם שני המסכים המוקרנים; האחד לוח המחוונים, השני הוא של המולטימדיה ומערך השליטה. פה ושם יש נגיעות אלקנטרה שמשתלבות נהדר עם העור המחורר העוטה את גלגל ההגה. 

1632384
צילום: אוהד אלגוב

האבזור, וזה בהחלט מתבקש, נאה, אבל לא עשיר באופן יוצא דופן; תאורת לד מלאה, גג פנורמי, מפתח חכם לדלתות ולהתנעה, צימוד לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מערכת שמע של B&O עם 16 רמקולים, בקרת אקלים מפוצלת ופתחי מיזוג לאחור, תפעול חשמלי למושבים ולדלת תא המטען, תאורת אווירה, שקעי 12 וולט ו-C-USB. המכונית שלנו מצוידת גם בחבילת RS (תוספת של 33,000 שקלים) שזה אומר גם חישוקי "21, מפלטים כפולים, מושבים ספורטיביים, חימום למושבים הקדמיים. 

חיסרון משמעותי הוא שאין עברית במערכת המולטימדיה, שכן במידה ואנשי הקשר לא רשומים אצלכם באנגלית – הם יוקרנו בצורת קווים במערכת המולטימדיה ולא תדעו למי להתקשר או מי מתקשר אליכם. 

בכל הנוגע למערכות בטיחות מתקדמות, יש כאן בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, ומצלמת נסיעה לאחור.

1632386
צילום: אוהד אלגוב

המושבים הקדמיים נאים במיוחד, נוחים מאוד, בסיס המושב ניתן להארכה והתמיכה הצדית טובה בעיקר לכאלה בעלי מבנה גוף רחב. המרחב מלפנים ראוי, והראות החוצה סבירה.

הספסל האחורי הוא נוח, גובהו טוב ורק זווית משענת הגב מעט מוטה לאחור לטעמי. המרווחים מצוינים לברכיים, לכפות הרגליים ולראש. המושבים הקדמיים הרחבים פוגמים בשדה הראייה לפנים, אך יש גג פנורמי גדול להתנחם בו.

בהקשר השימושי, יצוינו תאי אחסון גדולים בדיפוני הדלתות הקדמיים, וגם אלו שבדלתות האחוריות אינם מאכזבים בנפחם. תא המטען גדול יחסית, ויש בו שני תאים קטנים בצדדיו, שני ווי תליה ושני ווי עגינה. אין גלגל חלופי, יש ערכת ניפוח. 

1632387
צילום: אוהד אלגוב

עוקפים ברצף
אודי RS Q3 מצויד באותה יחידת כוח המשרתת את RS3 – טורבו-בנזין 2.5 ליטר, 5 צילינדרים, 400 כ"ס מ-5850 ועד 7000 סל"ד(!), 49 קג"מ מ-1950 ועד 5850 סל"ד(!) ותיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, הנעה כפולה. 

הביצועים? וואוו! המספרים היבשים מדווחים על 4.5 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש (עם בקרת שיגור), ומהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ"ש. השיוט נינוח, וכאשר תרצו לעקוף, כל מה שתצטרכו לעשות זה ללחוץ רק קצת יותר על דוושת התאוצה, וזה יקרה ממש בקלילות; גם עקיפה של מספר מכוניות, גם עקיפה של מספר מכוניות על כביש ממש תלול – ונראה לי שאתם מבינים לאן אני חותר: יש לרכב הזה המון כוח, בכל מצב. אבל אתם לא באמת מצפים לפחות מזה ממנוע שמייצר 400 כ"ס, 49 קג"מ, בטווח הסל"ד הזה, וזוכה גם לשירותה של תיבת הילוכים שלא מבזבזת דבר מהתפוקה הזאת.

1632381
צילום: אוהד אלגוב

ואתם גם לא מצפים מ-400 סוסים שלא לשתות. צריכת הדלק בסיומו של מבחן עמדה על ליטר לכל 8.4 קילומטרים.

אדום מלחמה
זהו הפרק החשוב מכל כשבוחנים רכב בעל יומרות ספורטיביות, קל וחומר כאשר מדובר בבן למשפחה שהקדישה עצמה לתחום. וכן, כאן אין הרבה קל וחומר, שהרי הרכב הזה שוקל 1.8 טון.

לרכב מספר מצבי נהיגה, ויש כפתור שמביא אותנו היישר למקום שבו צריכים להיות, הוא נמצא על החישור הימני בגלגל ההגה וכתוב עליו RS. לחצו עליו, צליל הפליטה ישתנה – וחשוב מכך: התיבה, המצערת וההיגוי יעברו למצב קרב. לוח המחוונים לא רק שיעניק למצב הזה ביטוי מיליטריסטי, עם מד סל"ד ענק במרכז הצג בתצורת ר' הפוכה, אלא יכין אתכם לקראת הצורך בהחלפת הילוך בצבעי צהוב-ירוק – ואז, ממש בקצה, יהבהב באדום מלחמה למען תחליפו הילוך(!). ואיזה כיף זה. לצד זה יש כיתוב המציין כי יש להשתמש במצב זה רק במסלול מירוצים. וכדי לסגור עניין זה, בואו נסכים שאני לא אספר אם אתם לא. 

1632388
צילום: אוהד אלגוב

ישנם שני מחוונים קטנים יותר, בצדו הימני של הצג, ובניגוד למד הסל"ד, הם לא יעילים; האחד מדווח על אחוז ניצול המומנט המרבי של המנוע והאחד על ההספק. ואם אתם שואלים "למה הם לא יעילים?", התשובה היא שאם אתם יכולים להתבונן בהם, אתם לא נוהגים מהר מספיק. 

ההתנהגות נהדרת, יש הידוק לינארי של הישבן בהרפיה מדוושת התאוצה ולא תקבלו תת-היגוי מתסכל או איבוד אחיזה מוגזם של הישבן. הרכב נשלט גם תחת עומס ומקנה תחושת ביטחון מרשימה. והקצב? סופר-מרשים על גבול הפסיכי. זוויות הגלגול שטוחות, אבל לא שטוחות מדי וזה מעולה – הרכב יוצר תחושה שהוא "חי". עם זאת, לרגע לא מתקבלת התחושה שהנהג מנווט בניין בין העיקולים. האחיזה סופר-גבוהה לאורך כל קשת המהירות, ולהנעה הכפולה המעולה מצטרף המון גומי שמוביל את המכונית מהעיקול אל הישורת. 

1632389
צילום: אוהד אלגוב

ההגה שותף טוב לנהיגה כזאת, המשקל שלו נכון והוא מתמרכז היטב גם בעומס. כישורי הבלימה של הרכב נהדרים.  

גיטרה דמיונית
עקב האכילס של הדגם הוא איכות הנסיעה שלו; נוחות הנסיעה לא הרשימה לטובה וגם לא בידוד הרעשים. המתלים, כיאה לרכב המתיימר לתקוף עיקולים, מכוילים על הצד הנוקשה, ולצמיגים, כמקובל ברכב כזה, דופן מאוד נמוכה, אז הם לא ממש עוזרים בטיפול בנוחות הנסיעה. ובקיצור, אודי RS Q3 אינו מתאים לסובלים מכאבי גב.

1632390
צילום: אוהד אלגוב

בנסיעה עירונית מורגשים היטב התיקונים בכביש, גם הקטנים שביניהם. בנסיעה בין-עירונית – אספלט אחר, מהירות שונה – המצב טוב משמעותית ובהחלט נסבל. אלא שכאן מרימים ראש רעשי הצמיגים, שהם מאוד רחבים כאמור (255 מ"מ, כל אחד), ואלה אפילו בולטים יותר מרעשי הרוח.  

אבל כל אלה נטמעו במוזיקה המופלאה של דייר סטרייטס, ובגיטרה האלוהית של מרק נופלר, שנשמעו פשוט פנטסטי במערכת השמע המשובחת של הרכב הזה. גרמו לתימני כמוני לזנוח את התיפוף המסורתי לטובת פריטה על מיתרי גיטרה דמיונית.

זהו אמנם רכב פנאי, אך מתליו הנוקשים ובעיקר חתך הצמיגים הקטן אינם מאפשרים באמת ירידה לשביל שאינו כבוש. כזה עם אבנים שתולות? ותרו – ולו רק בגלל שמבנה הצמיגים מזמין תקר ואפילו חתך רציני, וצמיג חלופי אין. 

1632396
צילום: אוהד אלגוב

הרבה חיוך, לא מעט כסף
בסופו של יום, אני חייב לציין שנהניתי מהנהיגה ב-RS Q3 יותר מאשר בכל רכב פנאי ספורטיבי אחר בו נהגתי. אני חייב להודות שאהבתי את פצפוץ הברזלים המתקררים תחת הרכב, ממש כמו במכונית משופרת – ואולי בעצם הרכב הזה הוא סוג של מכונית משופרת, רק מהיצרן.

הרכב הזה אינו חף מחסרונות – מפרט האבזור שלו אינו מרשים, פרט למערכת השמע, ובעיקר הוא לא נוח בעיר ולא שקט מחוצה לה. בנוסף, הוא לא ממש זול, בוודאי כאשר בכל זאת – למרות הקטע הספורטיבי המרשים, למרות מותג היוקרה – מדובר בסופו של דבר ברכב פנאי קומפקטי שעולה כחצי מיליון שקלים (496,000 שקלים, בשקלול חבילת RS). 

אבל הביצועים שלו מטמטמים, היכולת הדינמית סופר מרשימה – ובמדד החיוך הוא בהחלט מנצח. 

1632397
צילום: אוהד אלגוב

שווה לשקול גם:

מחיר
254000
החל מ- 2,520 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
6300
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2011

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

אורך
448
רוחב
185
גובה
161
משקל
1570
בסיס גלגלים
268
נפח תא מטען (ליטר)
530
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1525
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
58

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
235/55/18

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1495
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
150
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
25.5
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.2
מהירות מרבית (קמ"ש)
207
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
19.6
צריכת דלק - עירונית
14.7
צריכת דלק - ממוצעת
17.5
דרגת זיהום אוויר
--
צריכת דלק - אמיתית
14.2
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
בלם יד חשמלי, חיישני חגורות בטיחות

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
אין
ריפוד
בד בשילוב עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
חשמלי - מושב נהג בלבד
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
אין
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מראה פנימית מתכהה ללא מסגרת, גימור אלומיניום פנימי, דיפונים בגוון אלומיניום, חבילת תאורה פנימית, פסי גג מאלומיניום
אבזור נוסף בתשלום
מצלמת רוורס, בקרת שיוט אדפטיבית

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX
נגן DVD
אין

דגם אודי Q3
גרסה Q3 אוט', 1.5 ל' טורבו
מחיר 254000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.2
מהירות מרבית (קמ"ש) 207
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 17.5
נפח תא מטען (ליטר) 530
דרגת זיהום אוויר --

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 5. ביצועים נמוכים עם מחיר גבוה

    גילי 10 מאי 2020, 17:46

  2. 2. מקאן S ?

    צביקה 10 מאי 2020, 13:57