בסוף שנת 2017 קיה הציגה רכב פנאי קטן שנכנס לתחרות באחד הסגמנטים החמים בשנים האחרונות — קיה סטוניק. בשנת 2018 נחת הסטוניק בישראל, כאשר הוא משלב רשימת אבזור נכונה ומחיר תחרותי הציבו אותו כמתחרה בולט בסגמנט, ואכן בשנת 2019 הסטוניק היה לרכב הפנאי הקטן הנמכר ביותר בישראל.  

הבסיס לפיתוח הסטוניק היה מוכר: הוא חולק את הפלטפורמה שלו עם הסופרמיני של קיה — הריו, גם בסיס הגלגלים זהה עם 258 ס“מ — והשתמש במנוע ה-1.0 ליטר טורבו (3 ציל‘), 120 כ"ס, המוכר של הקבוצה הקוריאנית בשילוב תיבה דו-מצמדית בעלת שבעה הילוכים. לצד המנוע המוגדש מוצע הסטוניק גם עם מנוע אטמוספרי בנפח 1.4 ל‘ (100 כ“ס) המשודך לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. הסטוניק מוצע בארץ בארבע רמות גימור.

בחניה
לסטוניק מראה צעיר ושובב, ומזוויות מסוימות הוא נראה יותר כסופרמיני ספורטיבית מאשר רכב פנאי מסוקס. השבכה יוצרת ”חיוך“ נאה, ויחד עם דמויי המגן הכסופים ויחידות התאורה האופקיות הרכב נראה רחב ממה שהוא באמת. צביעה דו-גוונית (כתלות ברמת הגימור) מוסיפה לא מעט להופעה.

 קיה סטוניק 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג

סביבת הנהג צבעונית גם היא, וברמת גימור 'פרמיום' הבכירה כוללת שילוב גוונים שמקנים אווירה צעירה. מאידך, צג המולטימדיה המקורי נראה פשוט יחסית והפלסטיקה קשיחה ולא איכותית, גם כשמודבר בדיפון הדלתות. רשימת האבזור הולמת את הסגמנט והמחיר וכוללת מפתח חכם ובקרת אקלים. בצד הבטיחותי לסטוניק בלימה אוטונומית ותיקון אקטיבי של סטייה מנתיב הנסיעה.

קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה, אך הישיבה נמוכה ביחס למצופה מרכב פנאי. הסטוניק הוא לא מהמרווחים בסגמנט והמרחב מאחור אינו גדול, אך מספק. תא המטען אינו גדול (332 ליטר) ומבנה המפתח פוגע בשימושיות.     

 קיה סטוניק 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג

בנסיעה  
הגרסה החזקה והמומלצת לסטוניק היא זו העושה שימוש במנוע המוגדש (1.0 ל‘, 120 כ“ס). למנוע אופי נמרץ וההאצה ל-100 קמ"ש תארך 10.5 שניות. גם הצליל נעים והמנוע אוהב לטפס לסל"ד גבוה. התיבה עלולה להשתהות קלות בזינוק או הורדת הילוך. ביום מבחן קשה צריכת הדלק עמדה על 8.9 ק“מ לליטר שמשתפרים משמעותית בנהיגה יום יומית נינוחה יותר. 

למרות כיול מתלים נוקשה נוחות הנסיעה נאותה, בייחוד בטיפול במפגעים קטנים וחספוס כביש בעיר ובשביל. רעשי הכביש בולטים. 

 קיה סטוניק 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג

התנהגות הכביש טובה, וביחס לסגמנט מהנה תודות לתגובות מרכב והגה נכונים. לבלמים חסרה נשיכה ראשונית. 

תמורה  
קיה סטוניק הוא רכב פנאי קטן בעל אופי צעיר, מראה אופנתי ורשימת אבזור נאה, וכל זה במחיר בסגמנט. רמת הגימור הבכירה (’פרימיום‘) מציעה אבזור עשיר אבל דווקא רמת הגימור ’EX‘ היא המשתלמת במבחר — היא זולה ב-5,000 ש“ח (118,000 ש“ח סה“כ) ולמעט כניסה ללא מפתח מציעה אבזור דומה. 

 קיה סטוניק 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג

קיה סטוניק 2020 החדש — מחירון ורשימת גרסאות
קיה סטוניק 2020, בנזין, 1.4 ל‘, 'אורבן' — 110,000 שקלים
קיה סטוניק 2020, טורבו, 1.0 ל‘, ’LX' — 117,500 שקלים
קיה סטוניק 2020, טורבו, 1.0 ל‘, ’EX' — 118,000 שקלים
קיה סטוניק 2020, טורבו, 1.0 ל‘, ’פרמיום' — 123,000 שקלים

 קיה סטוניק 2020 החדש — חוות דעת
צילום: רונן טופלברג