רכב פנאי מאפשר לטייל בשבילים שאי אפשר לנסוע בהם עם מכונית רגילה, ולהגיע למקומות שהם מחוץ לתחום עבורה. בקיצור: להעשיר את פוטנציאל פעילות הפנאי של השותפים לנסיעה.

היתרון של דגמים אלה על רכבי השטח המקוריים, שהצטיינו בתוואי שטח קיצוני, הוא בנוחות נסיעה וביכולת דינמית משופרות באופן משמעותי. המשמעות היא שכמעט בכל הזמן בו משתמשים ברכב, יש לרכבי פנאי יתרון על רכבי שטח, ויתרון זה מוצא ביטוי גם ברוב תוואי הנסיעה בשטח בו אנשים מטיילים.

רכב פנאי מבוסס על רצפה, מתלים ומכלולי הנעה של מכונית נוסעים. עם זאת, בנוסף לכך שהוא נראה כמו רכב שטח, יש לו מרווח גחון גדול יותר, זוויות המרכב משופרות בהרבה, ולא פחות חשוב: יש לו הנעה כפולה. כך לפחות היה בשנים הראשונות מאז שהוצג באמצע שנות התשעים (טויוטה ראב4, הונדה CR-V, סובארו אאוטבק). 

בהמשך הוצעו דגמי פנאי שאותה הנעה כפולה הייתה אופציה בתשלום, ואליהם הצטרפו דגמי פנאי ללא הנעה כפולה בכלל. בישראל, רוב דגמי הפנאי נמכרים עם הנעה קדמית, ולא מעט דגמים שיש להם אופציה להנעה כפולה לא מוצעים איתה כאן.

בכדי לעמוד על ההבדלים בין שתי שיטות ההנעה כפי שהן מוצאות ביטוי בשטח, המקום בו ניתן לקבל את המיטב מרכב פנאי, הכנו סרטון שממחיש את ההבדלים. 

בחרנו בשני דגמים להמחשה – סובארו XV ומיצובישי אאוטלנדר – שניהם מאותו סגמנט (פנאי קומפקטי; C-SUV) ובמחיר קרוב (כ-160,000 שקלים), אחד עם הנעה כפולה, אחד בלעדיה – ובדקנו את היכולת שלהם באותם תאי שטח, בהינתן ההבדלים בהנעה.