CX-30 של מאזדה הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) שהצטרף ל-CX-5 הגדול ממנו ונמצא באותה קטגוריה כמוהו. עם זאת, בגלל ממדיו הקטנים יותר ממלא פער בינו לבין CX-3 הקטן (B-SUV). מאזדה CX-30 הוצג במרץ 2019 ומשווק בישראל מנובמבר אותה שנה. 

הדגם חולק אותה רצפה המשרתת את 3 החדשה, אך בסיס הגלגלים שלו קצר יותר ועומד על 265.5 ס"מ, וכך גם האורך הכללי, 440 ס"מ. מאזדה CX-30 2020 מוצע בשתי גרסאות מנועים – 2.0 ליטר, 165 כ"ס; 2.5 ליטר 195 כ"ס – תיבה אוטומטית אחת (6 הילוכים), ובשלוש רמות גימור: 'קומפורט', 'אקזקוטיב', 'פרמיום'; טווח המחירים נע בין 152,000 ל-182,000 שקלים. CX-30 עשוי להתגלות כדגם הנמכר ביותר של מאזדה ב-2020. 

מאזדה CX-30 2020 החדש - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

בחניה 
הרכב נאה מאשר בתמונות, והחזית המחודדת, הדומה לזו של 3 החדשה, וחישוקי "18 מסוגננים, תורמים אף הם להופעה. ביחס לחלק מהמתחרים בקטגוריה הוא נראה קטן, פחות קשוח אך ספורטיבי יותר.    

כמו ב-3, עיצוב סביבת הנהג מינימליסטי וייחודי, החומרים איכותיים וחלקה העליון עוטה ריפוד דמוי-עור כחלחל. גם למחוונים, שמרכזם מוקרן, מראה מאוד "רגוע" וקלאסי. מערך המולטימדיה החדש, עם צג "8.8 נאה וברור, ניצב מעל סביבת הנהג. זה אינו צג מגע, והשליטה בו נעשית באמצעות חוגה הנמצאת בין המושבים. באבזור תאורת לד, וב'אקזקיוטיב' שנבחנה גם גג זכוכית ומפתח חכם.

מאזדה CX-30 2020 החדש - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

בכל הגרסאות מערך בטיחות מלא הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. מושב הנהג נוח אך תנוחת הישיבה אינה גבוהה – פחות "שטח" ויותר "ספורט" מאשר אצל חלק מהמתחרים.

מאחור המרחב סביר אבל אינו עצום. לתא המטען נפח סביר בהחלט (430 ליטר) והמבנה שלו שימושי. 

מאזדה CX-30 2020 החדש - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

בתנועה 
גרסת 2.0 ליטר מייצרת 165 כ"ס ו-21.7 קג"מ, והביצועים נאותים: האצה ל-100 קמ"ש תארך 9.7 שניות והמהירות המרבית היא 196 קמ"ש. המנוע היפני מגיב בזריזות, מטפס בקלילות לסל"ד גבוה, עושה זאת באופן מהנה ופועל בהרמוניה עם התיבה האוטומטית, שפעולתה חלקה והתגובה שלה טובה. צליל המנוע נעים, אבל לעיתים עוצמתו מורגשת מדי, ולא בטוח שכולם יאהבו זאת. צריכת הדלק במבחן עמדה על 10.5 ק"מ/ל'. 

CX-30 מתמודד היטב עם כביש מחוספס עם שיבושים קטנים, אבל על כאלה גדולים הוא אינו מצטיין, ולעיתים הוא נוקשה מדי. מחוץ לעיר, רעשי הכביש והרוח סבירים. 

מאזדה CX-30 2020 החדש - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

כיאה למאזדה, היכולת הדינמית טובה, יוצרת תחושה של ניהוג קליל בזכות אחיזה גבוהה ויכולת לצלוח פניות במהירות גבוהה ובאופן מהנה.  

תמורה 
יהיו כאלה שימצאו את CX-30 מעט קטן בממדיו ולא מספיק קשוח בהופעתו – ויהיו כאלה שיאהבו את ההופעה הקומפקטית, העיצוב הספורטיבי, האיכות המופגנת בתא הנוסעים והיכולת הדינמית. 

מאזדה CX-30 2020 החדש - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

שילוב של מחיר סביר ואבזור נאה כבר ברמת הגימור הבסיסית, מעניק תמורה טובה לאורך כל ההיצע של הדגם הזה.  

מאזדה CX-30 2020 החדש - מחירון, רשימת גרסאות
מאזדה CX-30 בנזין 2.0 ל', 'קומפורט' – 152,000 שקלים  
מאזדה CX-30 בנזין 2.0 ל', 'אקזקוטיב' – 160,000 שקלים 
מאזדה CX-30 בנזין 2.0 ל', 'פרמיום' – 174,000 שקלים 
מאזדה CX-30 בנזין 2.5 ל', 'אקזקוטיב' – 170,000 שקלים 
מאזדה CX-30 בנזין 2.5 ל', 'פרמיום' -182,000 שקלים 

*הכתבה פורסמה ב-20.05.20 (נוסף וידאו)

מאזדה CX-30 2020 החדש - חוות דעת
צילום: איתמר רותם