איווקו דיילי - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 3.0 ל') - אוטו

איווקו דיילי - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 3.0 ל')

המסחרית הגדולה של איווקו, הדגם הקטן בהיצע שלה, לאחר מתיחת פנים הכוללת מערכות בטיחות עדכניות ועוד מספר חידושים. סיכום מסע בתוואי ארוך

כבר ציינו כי העניין העיקרי במסחריות הגדולות של הזמן הזה הוא ציודן במערכות בטיחות עכשוויות. יש כאלה שהציגו דגם חדש — מאן, מרצדס, פולקסווגן — יש כאלה שחידשו את הדגם העדכני שהיה להן; איווקו, למשל.

איווקו מחדשת
ב־2016 הציגה איווקו את הדור העכשווי של איווקו דיילי — מסחרית גדולה עם טווח משקל הנע בין 3 ל־7.2 טון (בגרסת שלדה). גם בגלל שמדובר ביצרן רכב כבד, גם כדי לבדל אותה מפיאט דוקאטו, לדיילי הנעה אחורית או כפולה, וקדמית אין לה (בניגוד לדגמים מקבילים אחרים). נפח ההטענה שלה הוא הגדול ביותר בברנז'ה, ומגיע עד ל־19.6 מ"ק. 

בתחילת 2019 הציגה איווקו את דיילי לאחר מתיחת פנים, וזו כוללת לא מעט חידושים. כמקובל במתיחת פנים, עבר הדגם ריענון עיצובי חיצוני וזכה לפגושים, פנסים, שבכה וחישוקים קלים חדשים. במהלך זה נעשו גם שינויים משמעותיים יותר; גרסאות הוואן הוארכו במספר ס"מ; לפגוש שלושה חלקים, לצמצום הוצאות האחזקה; נוספה לו תאורת לד תקנית ליום ואופציה לתאורת לד מלאה. הצמיגים חדשים, חסכניים בצריכת דלק.

1632509
צילום: יואל פלרמן

בפנים, יש לדיילי המחודש מושבים חדשים והריפוד עדכני. ההגה חדש — קטן יותר, חלקו התחתון קטום, לשיפור מרווח הרגליים ויש לו פונקציות רבות — והוא נע כעת בשני הצירים. בנוסף, צויד הדיילי בבלם חנייה חשמלי, שבנוסף לתפעול עדיף ביחס לבלם חנייה מכני, מפנה מקום לתא אחסון. אנשי איווקו טוענים כי תפעול של בלם כזה חוסך חמש שעות בחודש(!) בעבודתו של נהג שליחויות, ובימים אלה של משלוחים רבים מאוד (ע"ע אמזון), זה עניין חשוב. מערכת המולטימדיה החדשה של 2016 שודרגה, וכוללת מסך "7, תאימות לאפל ולאנדרואיד ופיקוד קולי; לוח המחוונים מוקרן והוא עתיר תצוגות. 

אבל לא מעט נעשה גם בתחום המכני. לדיילי נוספה מערכת דימום/התנעה, להגה תגבור חשמלי (הכרחי במערכות בטיחות עכשוויות), המנועים שודרגו עם מגדש בגאומטריה משתנה נשלט־חשמלית ואלטרנטור משופר. נוספה גרסת 210 כ"ס למנוע ה־3.0 ליטר, ולפי איווקו, סך השינויים יוביל לחיסכון מצטבר של 10% בצריכת הדלק, וכל אלה מאפשרים שיפור עמדה ביחס ליורו 6d. 

1632512
צילום: יואל פלרמן

וכמובן, מערכות הבטיחות. אלה כוללות בלימת חירום אוטונומית בעיר (עד 50 קמ"ש), בלימת חירום למניעת התנגשות במהירות חנייה, בקרת שיוט אדפטיבית עם יכולת נסיעה אוטונומית חלקית בפקקים כבדים (מהירות זחילה), וכוללת גם תיקון סטייה מנתיב ומיקום הרכב במרכזו, ובנוסף שופרה בקרת היציבות לעמידה בפני רוחות צד.

מתבוננים, נכנסים, מתרשמים
ובכן, דיילי החדשה היא מסחרית נאה לעין, וזה תמיד נחמד לראות כלי שעיצובו מוצלח. עם פתיחת הדלת, מתגלה מדרגה גבוהה, כ־45 ס"מ, והיעדרן של ידיות אחיזה הוא סידור לא מוצלח בהקשר זה. לנוסע יש אחת, אבל היא ממוקמת גבוה, מעל הדלת. 

כאשר מתיישבים במושב של Isri, לאחר כוונון המשקל, ניתן להתרשם מבסיס מצוין התומך היטב את הירכיים. המסעד משובח בהתנגדות שלו, אבל קצר מדי, ולא יהיה נוח לנהגים גבוהים. תנוחת הנהיגה טובה מאוד, וכוונון ההגה בשני הצירים מוסיף לא מעט. 

1632508
צילום: יואל פלרמן

איכות החומרים נאה, ואיכות ההרכבה והגימור ממש בסדר, מעניקות תחושה שמדובר ברכב עשוי היטב. המחוונים גדולים וברורים מאוד, אבל מערך המידע במרכז ממש קטן. מערך הפקדים עשוי היטב, ורובו מסודר בסדר. עם זאת, חלק ממנו מרוחק מהנהג ואינו פונה אליו. המסך המרכזי קטן יחסית, קצת רחוק מדי, ולא תמיד נוח לתפעול. עם השילוב להילוך אחורי מופעלת המצלמה וזה טוב, אבל האיכות שלה אינה מתעלה ואין לה סימוני הכוונה. מראת שמאל הראשית מעט חותכת למעלה, מראת ימין מצוינת ומראות התמרון התחתונות בזווית רחבה פשוט מעולות.

הדיילי עשיר בתאי אחסון בכל צידי הרכב, ומכל הסוגים והמינים, מכזה הצמוד לתקרה ולרוחב תא הנהג מחוף לחוף, ועד לחלל עצום מתחת למושב הנוסע. המושב עצמו לא ממש נוח לנוסע, והמקום במרכז לא ממש מרווח. 

הדלתות מאחור נפתחות וננעלות בקלות, גם זו הצידית, גם השתיים מאחור. בהמשך הדלת הצדדית מדרגה פנימית וידית אחיזה, לכניסה נוחה. הדלתות האחוריות נפתחות ומקובעות עד ל־270 מעלות, ל־180 מעלות וגם ל־90 מעלות, אך אלה אינן ננעלות במקומן. ברוח חזקה, זה פחות מוצלח. גם מאחור יש מדרגה יעילה ובכל אחד מצידי הרכב ידית אחיזה. 

1632514
צילום: יואל פלרמן

מתניעים, נוהגים
בלם חנייה מופעל חשמל הוא סידור מצוין. וכך, אחרי ההתנעה ושחרורו, משלבים את התיבה האוטומטית ל־D ויוצאים לדרך. המנוע — 3.0 ליטר, 4 צילינדרים, 180 כ"ס, 43.8 קג"מ — מתגלה כנמרץ מאוד, כמעט עליז היינו אומרים. ב־100 קמ"ש הוא סובב 1800 פעמים בדקה, ואין לו כל בעיה לספק ביצועים מצוינים גם בנסיעה במעלה הררי תלול וארוך. חשוב לא פחות הוא כושר העקיפה המצוין של הרכב, שסוגר עניינים במהירות ובקלות יחסית.

פעולת התיבה האוטומטית — ZF, 8HP70L, 8 הילוכים, מצב ידני — משובחת; תגובה מהירה, שילוב חלק, וכאשר נמצאים במצב ידני, מדובר במצב ידני באמת; כלומר, הרכב לא משלב להילוך גבוה יותר, מה שמאפשר מיצוי כוח המנוע תחת עומס הררי, בעקיפה, או גם וגם. הבעיה היא שפעולת הבורר אינה מתעלה. כלומר, אין בעיה לעבור ממצב D לידני — הסטה ימינה —אבל כאשר רוצים לחזור ממצב זה ל־D חייבים לעבור דרך מצב סרק, וזה לא לעניין, גם בגלל שיש להקפיד שלא להישאר שם.

1632515
צילום: יואל פלרמן

נוחות הנסיעה טובה מאוד על שיבושים שטוחים, פגמים קטנים ושינויי גובה לא גדולים. עם זאת, היא טובה פחות על שיבושים עוינים, שקעים ובמפים גדולים. הבולמים קשיחים יחסית, מהלכם קצר ושיכוך ההחזרה לא מתעלה, בייחוד מאחור. עם מטען של שליש טון ומעלה נוחות הנסיעה תשתפר מאוד. הצמיגים הקטנים לא עוזרים מצידם בטיפול במחדלי תשתית, וצליל הגלגול שלהם נשמע במקרים רבים. 

בשיוט רגיל, רעשי המנוע אינם מפריעים, אבל מעל 2000 סל"ד שומעים את אופיו הדיזלי. למסחרית גדולה מאוד קשה להתמודד עם רעשי רוח, ודיילי אינה מתעלה כאן, מוסיפה מערבולות הנוצרות בבתי המראות. 

לדיילי הגה ארוך, 3.66 סיבובים מנעילה לנעילה, ויחד עם זווית הפניית גלגלים מצוינת, בתוספת תיבה אוטומטית ומראות זווית רחבה מעולות, הוא מציע כושר תמרון מעולה במקומות צפופים — בונוס של ממש לנהג הפורק ומעמיס סחורה באתרים כאלה. להגה מצב "עירוני" (סידור שמקורו בפיאט), לניהוג קל יותר בעיר בכלל ובאותם אתרים בפרט, אבל פער המשקל בין מצב זה למצב הרגיל אינו גדול.

1632516
צילום: יואל פלרמן

להגה שטח מת מעט גדול, ויחד עם מעבר לא ברור להפניית גלגלים, הוא לא מתעלה ביציבות כיוונית במקרה של רוחות צד חזקות במיוחד. בכל מקרה, היכולת הדינמית של הכלי המגודל הזה טובה, וניתן לנהוג בו בבטחה בקצב ראוי גם בכבישים מתפתלים.

במהלך הנהיגה בדקנו את מערכות הבטיחות, ואלה תפקדו כמו שצריך, כולל תיקוני הגה עם סטייה מנתיב והאטה אוטומטית כאשר היה צריך; בהחלט שיפור חשוב ומשמעותי לנהג. לא בדקנו בלימה אוטונומית מול רכב או עם כאשר הולך רגל חצה את הכביש. 

1632517
צילום: יואל פלרמן

חוזרים, מדוממים
איווקו דיילי הוא רכב מסחרי מוכח, יש לו מנוע מצוין ותיבה אוטומטית מעולה, הוא עשוי היטב וכישורי העבודה שלו משובחים. מנגד, סביבת הנהג אינה עדכנית, ואיכות הנסיעה בו, נוחות ורעשים, אינה מתעלה על תשתית בינונית ואינה מתמודדת היטב מול רעשי רוח וכביש. 

מתיחת הפנים שיפרה תחומים רבים ובעיקר הוסיפה מערכות בטיחות עדכניות — עניין חשוב מאוד לנהג הנמצא שעות רבות מאוד בכביש, ובניגוד לנהגים רבים אחרים, חייב במטלות פריקה, העמסה וחנייה רבות מאוד ולא פשוטות.      

שווה לשקול גם:

מחיר
265000
החל מ- 2,629 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
6572
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2016

תיאור

מקומות ישיבה
3
מספר דלתות
2
מרכב
ואן
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

אורך
611
רוחב
201
גובה
275
משקל
2549
בסיס גלגלים
352
נפח תא מטען (ליטר)
12000
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
90

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
195/75/16

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
2998
סוג מנוע
טורבו דיזל
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
180
סל"ד להספק מירבי
3500
מומנט מירבי (קג"מ)
43.8
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
מהירות מרבית (קמ"ש)
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
צריכת דלק - עירונית
צריכת דלק - ממוצעת
דרגת זיהום אוויר
--
צריכת דלק - אמיתית
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
לא נבחן
בלמים
ABS + EBD
מספר כריות אוויר
1
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
אין
ביטול כרית אוויר לנוסע
אין
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
אין
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת מובילאיי

אבזור

חלונות חשמל
2
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
אין
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
מצלמת רוורס בלבד
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
אין
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מושב נהג הידראולי, שני מושבים ליד הנהג, הגה רב-תכליתי עם פקדים, תצוגה בלוח מחוונים בעברית, נעילה מרכזית עם שלט, מראות צד מחוממות ומתכווננות חשמלית, עמוד הגה מתכוונן בשני מימדים, דלתות אחוריות נפתחות ב- 270 מעלות
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
אין
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
אין
נגן DVD
אין

דגם איווקו דיילי
גרסה איווק דיילי יורו 6D - ואן סגור, 3.0 ל' דיזל, אוט' (5.2 טון), 3520L H2
מחיר 265000
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
מהירות מרבית (קמ"ש)
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת
נפח תא מטען (ליטר) 12000
דרגת זיהום אוויר --

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 9. למה לא מביאים חשמלי?

    גדי 28 מאי 2020, 00:11

  2. 2. רכב מוצלח

    נהג 22 מאי 2020, 13:11