רק ב-2016 הציגה סיאט רכב פנאי ראשון, והצטרפה לטרנד הלוהט בעולם הרכב. היה זה סיאט אטקה, רכב פנאי קומפקטי (C-SUV), והוא היה מיד לאחד הכלים החשובים בהיצע של המותג. ב-2019 הוחלף מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין במנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין חדש, שייצר אותו הספק של 150 כ"ס, אבל היו לו ביצועים משופרים בצריכת הדלק ובפליטת המזהמים. במקביל השתנה המבחר המקומי, עם שיווקה של רמת הגימור 'FR' המתהדרת בגימור ספורטיבי, והיא מבוקשת מאוד בין דגמי סיאט. 

סיאט אטקה 2020 מוצע כעת עם רק עם מנוע 1.5 ליטר ובשתי רמות גימור בלבד: 'סטייל' הבסיסית ו-'FR'. פער המחיר בין השתיים גדול למדי, ועומד על 26,000 שקלים.

סיאט אטקה 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: אלי שאולי

בחניה
בעוד עיצוב האטקה מעט שבלוני בבסיסו, הרי הגימור ב-'FR' הספורטיבי מעניק לו הופעה מוצלחת. חצאיות המגן הן בצבע המרכב, ושילוב שמשות כהות עם מסגרות בוהקות ותאורת לד נאה, יוצר רכב שנראה מרשים.  

עיצוב סביבת הנהג אופייני לדגמים קרובים בקבוצת פולקסווגן, והוא מבוסס על קווים פשוטים, הופעה סולידית והנדסת אנוש טובה. ב-'FR' מושבים ספורטיביים, ריפוד אלקנטרה, מחוונים מוקרנים שנראים מעט קטנים, חוגה לשליטה במצבי ניהוג, פקדי הילוכים מאחורי ההגה – וכל אלה, יחד עם גימור אופייני, יוצרים אווירה עשירה.

צג המולטימדיה ("8) ברור וחד, ובין התצוגות יש כאלה של ההספק ועוד. ברמת הגימור 'FR' גם גג זכוכית ענק ונאה (נדרש זמן להסתגל לתפעול) ומערכת שמע של ביט שאינה מרשימה. במערכות הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ול-'FR' גם ניטור שטחים מתים.

תנוחת הנהיגה גבוהה, כנדרש מרכב פנאי, המושב נוח אך חסר מעט תמיכה לגב התחתון. מאחור המרחב טוב, ומרווחי הראש והרגליים מוצלחים. תא המטען גדול ושימושי.

סיאט אטקה 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: אלי שאולי

בנסיעה
מנוע ה-1.5 ליטר מייצר 150 כ"ס, משודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, ושילוב זה מסדר לאטקה האצה של 8.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. הביצועים מצוינים, אבל תחת עומס צליל המנוע אינו נעים והתחושה בהתאם. העבר הכוח דרך התיבה חסרה פרוגרסיביות, והדבר מוצא ביטוי בתמרוני חניה או בתנועה איטית בעיר. צריכת הדלק במבחן הייתה 11.5 ק"מ/ל'.

נוחות הנסיעה סבירה; במהירות איטית הטיפול בכל סוגי השיבושים בעיר אינו מצטיין, אך מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, אך שם מורגשים רעשי כביש ורוח. התנועה בשבילים קלילה, אך הרכב אינו משדר חוסן בנסיעה עליהם.  

היכולת הדינמית טובה במצב רגיל, אך תחת עומס המנוע עשוי לאתגר את האחיזה של הצמיגים. ההיגוי מהיר, אך משקל קל וחוסר דיוק במרכז יוצרים התנהלות מעט עצבנית; העברת מצב הניהוג ל'ספורט' תשפר את מצב העניינים. 

סיאט אטקה 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: אלי שאולי

תמורה
בהתחשב בביצועים הטובים, רמת הגימור 'FR' מתאימה לאטקה והיא גם נכונה יותר לתדמית הצעירה של המותג הספרדי. ה-'FR' עושה את הרכב המוצלח למוצלח עוד יותר, ומעניקה תמורה מספקת. עם זאת, רמת הגימור 'סטייל' מציעה תמורה טובה בזכות מבנה בסיסי דומה ומחיר נמוך בהרבה, הבולט ביחס ליכולת גבוהה.
 
סיאט אטקה 2020: מחירון, רשימת גרסאות
סיאט אטקה 1.5 ל', 'סטייל' – 142,000 שקלים
סיאט אטקה 1.5 ל', 'FR' – 168,000 שקלים

סיאט אטקה 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: אלי שאולי