פחות מחודש אחרי השקת פורד פוקוס אקטיב (האצ'בק "שטח"), גרסת הסדאן חביבת ציי הרכב של המשפחתית האמריקאית מתייצבת לצידה ומגיעה למבחן. ב-2012 הדור השלישי של הפוקוס היה הרכב הנמכר ביותר בישראל, ולגרסת הסדאן היה תפקיד חשוב אך לא ראשי בהישג (את המקום הזה תפסה דווקא גרסת  הסטיישן).

הפוקוס סדאן החדשה מתייצבת ב-2020 בישראל, כאשר תמונת השוק השתנתה לחלוטין - הביקוש למשפחתיות בכלל וסדאן בפרט בירידה מתמדת, מנגד רכבי הפנאי עולים ועולים. ואף מילה על תדמית האמינות של הפוקוס הקודמת. מעכשיו.
 
הסדאן החדשה, שמיועדת יותר למרכז ומזרח אירופה מאשר למערב (הפוקוס כלל אינה משווקת יותר באמריקה), התייצבה למבחן ברמת גימור "טיטאניום" מהודרת עם מנוע 1.0 ליטר. מחירה 130 אלף שקל. בהיצע הישראלי גם מנוע דיזל בנפח 1.5 ליטר.

כמו בהאצ'בק, הפוקוס סדאן מציעה בסיס גלגלים של 270 ס"מ, אך אורכה הכללי 465 ס"מ - 26 יותר מדגם החמש דלתות. לסדאן מתלה אחורי מסוג קורת מתח במקום רב-חיבורי (שהיה תקני בפוקוס בעבר וכיום מוצע בגרסאות נבחרות, כמו האקטיב X בישראל). לטענת פורד קורת המתח נבחרה לטובת חסכון במשקל ומקום. מן הסתם גם עלותו הנמוכה יותר שיחקה תפקיד בהחלטה.

האבזור עשיר וכולל חישוקי "17 נאים, תאורת לד, מפתח חכם ועוד.

​פורד פוקוס סדאן - מבחן דרכים (1.0 ליטר)
צילום: אלי שאולי
 
עיצוב ותא נוסעים 
לפורד פוקוס סדאן החדשה מראה מרשים ומוצלח מהגרסאות הקודמות, שהיו "הברווזון המכוער" בהיצע. היא יוצרת רושם של רכב גדול וסאלוני שהולם את הייעוד. הסבכה הקדמית בולטת ומכסה המנוע מפוסל, ויחד יוצרים תחושה חסונה. קווי מותניים מודגשים תורמים למראה ארוך. הכיתוב "פוקוס" לרוחב החלק האחורי אף הוא מוסיף לרושם המכובד.
 
לסביבת הנהג מראה פשוט ופחות מודרני ביחס לעיצוב החיצוני. האיכות נאותה ויש שימוש בחלקים צבעוניים (כסופים בעיקר), אבל גווני הפלסטיק, הדיפון והריפוד קודרים והקווים פשוטים. גם מערכת המולטימדיה והתצוגות השונות לא מרשימות והתפעול באמצעות מתגי קיצורי הדרך מוגבל למערכת השמע בלבד. לבקרת האקלים פיקוד חיצוני, וזה טוב, אבל הוא ממוקם נמוך מדי וכמו גלגל ההגה עמוס במתגים.

לוח המחוונים ברור אבל לא מרשים לעין. באופן מעניין ואולי כדי לסייע לתחושת המהירות, חלק מהמספרים בשנתות הנמוכות גדולים בהרבה מהגבוהים. צג המידע במחוונים שופע תפריטים אך מסורבל לשימוש. יש גם פקודות שדורשות המתנה מיותרת בזמן שהמערכת מציגה גרפיקות שונות.

​פורד פוקוס סדאן - מבחן דרכים (1.0 ליטר)
צילום: אלי שאולי

רשימת האבזור, שכוללת גם טעינה אלחוטית לטלפון חכם, מפנקת ומרשימה. ולמרות שהנדסת האנוש אינה מרשימה ולוקח זמן להסתגל לתפעול הרכב, עם השימוש התמונה משתפרת.
 
מושב הנהג נוח ושופע כיוונים ותנוחת הנהיגה נוחה. המרחב מאחור טוב מאוד לרגליים וסביר לראש, אך חבל שאין שם פתחי מיזוג. תא המטען, כיאה למכונית סדאן, גדול על הנייר (511 ליטר) - אבל בעל מבנה פשוט עם זרועות גלויות. אין בו תאי אחסון מתוחכמים, אבל חשבתם לחטוף מישהו ולנעול אותו שם, תגלו מהר שיש מתג שפותח אותו מבפנים.
 
נוחות והתנהגות כביש 
בנהיגה במהירות נמוכה, המתלים אינם מעלימים את שיבושי הכביש והרושם הראשוני הוא שהם מכויילים באופן נוקשה מהרצוי. כשהמהירות עולה וגם על שיבושים גדולים, הרושם טוב יותר ובולמי הפוקוס מתמודדים היטב עם שיכוך המהמורות. רעשי הרוח והכביש בתא נוכחים, לא מוגזמים.
 
בצד הדינמי הפוקוס זורחת: אפילו עם המתלה הבסיסי היא ששה לפנות ומגיבה בנחישות לפקודות הנהג - זאת בסיוע היגוי מהיר (מדי, לפעמים) עם משקל. זו עדיין, לטעמנו, מהמכוניות היותר מהנות לנהיגה בקטגוריה.

רכב המבחן צויד בבלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת סיוע להימנעות מתאונה ועוד.

​פורד פוקוס סדאן - מבחן דרכים (1.0 ליטר)
צילום: אלי שאולי
 
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.0 ליטר טורבו בנזין (שלושה צילינדרים) של פורד מייצר 125 כ"ס ומשודך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית - שילוב נדיר בקטגוריה. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש אורכת על הנייר 10.2 שניות.

מרגע ההתנעה ברור שמדובר באחד ממנועי ה-1.0 ליטר הטובים בתחום. הזינוק הראשוני נמרץ במפתיע, הצליל תחת עומס נעים ואינו חזק מדי. המנוע גם לא מייצר רעידות בולטות, פעולתו נעימה והוא שמח לטפס בסל"ד. מערכת העצור-סע לחסכון בדלק מתפקדת היטב יחסית למנוע שלושה צילינדרים.

הביצועים טובים ורק בעליות מהירות ניתן לבקש קצת יותר. בעקיפות נתקלנו לעיתים בהשתהות בהורדת הילוך וביצירת תנופה. מצב הניהוג הספורטיבי מוסיף קצת פלפל אך אינו קיצוני מדי.

מה ניתן לשפר? במהירות איטית התחושה לעיתים "פעלתנית" מדי - כאילו מסירת הכוח אינה ליניארית ואז גם פעולת התיבה, הנעימה לרוב, עלולה להיות מורגשת.

​פורד פוקוס סדאן - מבחן דרכים (1.0 ליטר)
צילום: אלי שאולי

חלקנו לא התלהב גם מבורר ההילוכים בצורת חוגה, בייחוד כאשר אין אפשרות לתפעול ידני. זה חסר כשחפצים בבלימת מנוע מדויקת בירידות, אם כי ספק כמה נהגים באמת משתמשים בתכונה זו ביומיום. תצרוכת הדלק טובה ונעה בין 15.1 ק"מ לליטר בשיוט ו-13.5 ביום טיול "נמרץ" ועד ל-11.3 ק"מ לליטר במבחן מאומץ. 
 
תמורה
כמו כל היצע פורד פוקוס החדשה, גם הסדאן נעזרת בחבילה מעולה כדי (לנסות) להשכיח את בעיית התדמית: במחיר של 130 אלף שקל (126 אלף ב"מבצע השקה") היא זולה משמעותית מהמקובל בקטגוריה, זאת אף לפני שלוקחים בחשבון את האבזור, יכולת הכביש ולטעמנו לפחות - העיצוב.

למרות זאת, בכסף שלנו תמורה עדיפה במשפחת הפוקוס היא האקטיב 1.5 החזקה משמעותית, שימושית לא פחות וזאת במחיר קל לטעמנו ברושם ה"משפחתי" של תא מטען נפרד.