"זה שאתה נושם לא אומר שאתה חי" הוא המוטו של אלפא רומיאו ישראל. מוטו זה התאים דווקא להתנהלות המותג בעשורים האחרונים – אלפא רומיאו נשמה, אבל לא באמת חיה.

ב-2015 הגיעה אלפא רומיאו ג'וליה, גם כדי להכניס חיים למותג עם ההיסטוריה המפוארת ולהעלות אותו לדרך הנכונה. אלפא אמנם לא עמדה בתוכניותיה להשיק שפע דגמים על הבסיס החדש של המכונית, ובכל זאת היא הייתה מכונית ראשונה עם ניצוץ אחרי שנים של אכזבות. 

בתחילת 2020 עברה הג'וליה עדכון שעל פניו נראה מינורי, כלל מספר שינויים בפנים הרכב ובעיקר הביא לשיפור נחוץ ברשימת הציוד הבטיחותי שהייתה דלה.

אלפא רומיאו ג'וליה - מבחן דרכים (ולוצ'ה, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

שינוי משמעותי נעשה בגזרת המחיר, וזה מתחיל כעת ב-219,000 שקלים בגרסת 2.0 ליטר  200 כ"ס ברמת הגימור 'ספורט', לעומת 250,000 שקלים לפני כן. גרסת 2.0 ליטר 280 כ"ס ברמת הגימור 'ולוצ'ה', מצוידת כעת בהנעה אחורית במקום כפולה, ומוצעת ב-319,000 שקלים, הוזלה משמעותית ביחס למחיר הקודם שעמד על 385,000 שקלים.

עיצוב ונראות
חיצונית החידוש נראה מינורי, ונוגע יותר למשחקי צבע והשחמת מסגרות מסוימות ומפלטים. אבל איכשהו באפור-מתכתי במכונית המבחן, ברמת הגימור 'ולוצ'ה' ועם חישוקי "19 חדשים הג'וליה נראית נפלא – אגרסיבית ולא באופן מוגזם, חובקת את הכביש, שופעת נוכחות. הגו'ליה משכה הרבה תשומת לב, אבל באופן שונה מזה כמו במכוניות יוקרה אחרות – יותר אהבה ופחות קנאה. משהו בה מחמם את הלב. 

פנים הרכב
פתיחת הדלת מעלה חיוך בזכות מושבי ספורט נאים בריפוד עור שצבעו אדמדם, ממש כמו צבע הדיפון. מבחינתי מערך הגוונים הזה יוצר הבדל עצום ביחס לגוון הכהה השולט במתחרות הגרמניות, ומכניס את הנהג לאווירה הנכונה – ממש כמו גלגל ההגה ופקדי ההילוכים מאחוריו שנראים נפלא.

אלפא רומיאו ג'וליה - מבחן דרכים (ולוצ'ה, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

רוב השיפורים שנעשו מוצאים ביטוי בתא הנוסעים, בייחוד בחלק שמקיף את הנהג. אנחנו רגילים למס שפתיים על שדרוג איכות ומרכיבים – אבל כאן השינוי משמעותי ובולט לטובה. הקונסולה שבמרכז איכותית מאשר לפני חידוש הדגם, מציעה כעת פתרונות אחסון, משטח טעינה לסלולרי ובורר ההילוכים נאה יותר. השיפור משמעותי גם במערכת המולטימדיה החדשה, וזו כוללת כעת צג מגע "8.8 גדול, שינוי של ממש ביחס ל-"7 הקודם. המערכת אינה המילה האחרונה בתחום (ואינה דוברת עברית) אבל התפעול מובן, האפשרויות רבות והעיצוב נעים. המחוונים נאים מאשר קודם; הם אינם מוקרנים אבל נראים יותר קלאסיים מאשר מיושנים. מערך המידע החדש שבמרכזם פשוט מהמקובל היום אבל גם ברור יותר.

אלפא רומיאו הייתה צריכה להותיר מספר פריטים שלא טופלו עד הסוף כדי שיהיה על מה להתלונן. ובכן, המראה המרכזית קשה לכיוון, מנופי המגבים, האיתות והמתגים על ההגה נראים מיושנים, תפעול האיתות למעבר נתיב אינו נוח והצליל שלו אינו מרשים. תפעול הגג הנפתח הכפול אינו אינטואיטיבי, הכיסוי שלו דקיק והוא מכניס שפע אור וחום, פתיחת הסוכך האחורי ידנית.

מושב הנהג הנאה שופע אפשרויות כיוון חשמליות, כולל הקשחת מסעד ושליטה בתמיכות הצד, ורק השינוי באורך בסיס המושב ידני; עם זאת, הוא אינו מספיק תומך בנסיעות ארוכות.

אלפא רומיאו ג'וליה - מבחן דרכים (ולוצ'ה, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מאחור המושבים נוחים, מרווח הרגליים נאה ומרווח הראש פחות. הודות לגוונים ולחומרים, האווירה מאחור נעימה. תא המטען גדול למדי.

בתחום הבטיחות השיפור גדול: בגרסה הבסיסית רק בלימה אוטונומית והתרעה על סטייה – אבל לאחרות גם תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים אקטיבי (פעלתן מדי) ובקרת שיוט אדפטיבית. אופן ניתוק המערכות מעט מבלבל וחיישני הקרבה מלפנים היסטריים מדי.

מנוע וביצועים
מנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר מייצר כמקודם 280 כ"ס ו-40.8 קג"מ, לתיבה האוטומטית אותם 8 הילוכים, וכאמור, ההנעה כעת אחורית ולא כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 5.7 שניות.
הביצועים בפועל מצוינים, יצירת הכוח והעברתו מצוינת והצליל נעים, בייחוד במצב 'ספורט'. זה מנוע עם אופי שמבקש מהנהג ללחוץ על המצערת, הוא נושם ומגיב היטב גם אם לא תמיד באופן מיידי. התפעול הידני של התיבה מצוין. 

צריכת הדלק נעה בין 11 ק"מ/ל' ביום רגוע ל-7.9 ק"מ/ל' במבחן מאומץ – ובהחלט כיף לאמץ את הג'וליה. 

אלפא רומיאו ג'וליה - מבחן דרכים (ולוצ'ה, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

נוחות והתנהגות
ג'וליה מפתיעה בתחום נוחות הנסיעה, ולמרות דופן צמיג נמוכה בחישוקי "19 גדולים, היא מתמודדת היטב עם פני הכביש. חיבורי כביש בולטים או שיבושים גדולים יכולים להטריד ולעיתים גם גלים כביש, אבל ברוב סוגי התוואי המכונית סופגת היטב מפגעי כביש, והיא נעימה לנסיעה בעיר או מחוצה לה.

ההתנהגות, כמו דברים רבים בג'וליה, מהנה וזורמת, והמעבר להנעה אחורית מסייע לכך, גם בזכות ההפחתה במשקל. ההגה מהיר, המכונית נענית היטב להפנייתו ועוקבת באופן נכון אחר קו הפנייה. היכולת גבוהה, האחיזה מצוינת, וג'וליה יודעת להדק קו תחת אש באופן נעים ואפילו לפסוע קלות.

חבל רק שבקרת היציבות קוטעת את הכיף ואינה ניתנת לניתוק. ובכלל, ההנאה בנהיגתה בכביש מפותל מזכירה עד כמה הדבר חסר במכוניות אחרות. מערכת בלמים טובה ומדויקת משלימה מערך דינמי ראוי מאוד.  

אלפא רומיאו ג'וליה - מבחן דרכים (ולוצ'ה, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

סיכום ותמורה
סך השיפור בג'וליה המחודשת גדול מסכום חלקיו. אלפא הצליחה לשייף את רוב הקצוות החשופים שהיו לדגם בעבר והגרסה החדשה מהנה, נעימה ועשירה מזו הקודמת, והיא גם מודרנית ממנה. כאשר כל זה מלווה בהוזלה משמעותית, מדובר בתמורה למחיר מהטובות  בקטגוריה, וזו מוענקת על-ידי מכונית שנראית מבטיחה – ומקיימת.

אלפא רומיאו ג'וליה - מבחן דרכים (ולוצ'ה, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו