מרצדס לא הזדרזה להציג דגמי פנאי-קופה. רק בינואר 2015, שמונה שנים אחרי שב.מ.וו חשפה את X6, הוצג מרצדס GLE קופה; השקתו הייתה בצמוד למתיחת הפנים של הדגם הרגיל (ונעשתה עם שינוי הסימול מ-M קלאס). מיד עם תחילת השיווק התברר שמדובר בסיפור הצלחה, וזה זכה להמשך גם בדמות GLC קופה (2016), וגם עם הצגת הדור השני של הדגם בסוף 2019. 

בסיס הגלגלים בדור החדש כבר אינו זהה לזה שב-GLE. עם 293.5 ס"מ הוא קצר ב-6 ס"מ מזה של הדגם עליו הוא מבוסס, ועדיין ארוך ב-2 ס"מ מאשר בדור היוצא. אורכו, 494 ס"מ, גדול ב-4 ס"מ מאשר בדגם הקודם, וגם ב-2 ס"מ מ-GLE העכשווי.

GLE קופה מוצע בארץ בשלוש רמות גימור, ואנחנו פונקנו במהודרת, 'AMG ליין פלוס', שמחירה 740,000 שקלים. 

מרצדס GLE קופה - מבחן דרכים (350d)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב ונראות 
מרצדס שמרה על הנוסחה הכוחנית והמנצחת של הדגם הראשון, ויצרה מופע דומה אך מלוטש ונקי ממנו. מלפנים בולטת החזית החדשה והאגרסיבית, ומאחור פגוש נאה עם כפל בחלקו העליון שתורם למראה רחב ודינאמי. ומהצד? הקורה האחורית המשופעת משתלבת היטב בכתף רחבה שממשיכה קו עדין שמתחיל בפנס הקדמי. יופי. חישוקי "21 נאים משלימים רכב מרשים שאינו נראה עצום – עד שעומדים לידו.  

תא הנוסעים 
ואם שכחתם את הממדים, התחושה שצריך לטפס למושב הנהג תזכיר זאת. בסביבת הנהג אותם מרכיבים שפגשנו ב-GLE. החומרים איכותיים, ושילוב של גוונים בהירים וכהים בריפוד העור המהודר ברכב ההדגמה תורם רבות ליצירת אווירת ההידור בתוכו. קווים אופקיים מעצימים עוד יותר את רוחבו של הרכב, הקונסולה הרחבה שבין המושבים מדגישה את הגודל והתחושה היא שהנוסע ממש מרוחק. שפע פתחי האוורור המעוצבים היטב מוסיף אף הוא להופעה העשירה.

מערך MBUX, עם שני צגים יפים וצבעוניים, מדיה ומחוונים, מככב בסביבת הנהג ויכול לספק תעסוקה בפקקים. אפשר לשלוט בו דרך הצג, פקדי מגע בהגה, או ממשטח שליטה מרכזי ופקדי קיצורי דרך שסביבו. אבל אם התנעתם לראשונה בלילה ויצאתם לנסיעה בין-עירונית הדבר עלול לבלבל, כי לעיתים נדרשת "חפירה" בתפריטים כדי להגיע לפקד הנכון. אמנם, ניתן להגיע לכל פריט בשפע דרכים, אבל עדיף להתרכז בדרך האמיתית. 

מרצדס GLE קופה - מבחן דרכים (350d)
צילום: מערכת אוטו

אחרי הסתגלות לומדים להסתדר עם מערך השליטה, ועדיין קורה שנגיעה מקרית בפקדי המגע שעל ההגה או במשטח השליטה משנה את התפריט. לקופה "שלנו" גם תצוגה עילית מרשימה שעלולה לסנוור, וגם אותה צריך ללמוד – היא מחולקת לשלושה אזורים, ובהם ניתן לבחור מה להקרין.    

האבזור עשיר, וכולל בין השאר תפעול חשמלי לדלת האחורית, גג זכוכית גדול, סגירה רכה לדלתות, מושבים קדמיים עם תפעול חשמלי ואוורור, מפתח חכם, מצלמות היקפיות. קשה לבקש יותר, אולי רק שליטה בטמפרטורת המיזוג בפתחים מאחור. 

ממושב הנהג התחושה היא שהרכב ענק בייחוד בגלל רוחבו, והוא אכן רחב: קצת יותר משני מטרים. פתאום נתיבי הכביש נראים צרים, המכוניות האחרות קרובות, וכניסות לחניונים גורמות להתרעות לזעוק. הראות לאחור מוגבלת ודורשת שימוש תכוף במצלמות (שלעיתים מתמהמהות בנטישת הצג).

מרצדס GLE קופה - מבחן דרכים (350d)
צילום: מערכת אוטו

מאחור המרחב מעולה, ובזכות ריפוד המושבים, דיפון הדלתות והאבזור, האווירה מהודרת. תא המטען מרשים בגודלו (655 ליטר) והסף נמוך מאשר בדגם הקודם, אך הכיסוי אינו מתרומם עם הדלת.

לרכב שפע מערכות בטיחות מתקדמות, אבל חלקן היסטרי. למשל, התרעות קרבה או תיקון הסטייה הנעשה באופן מבהיל. חבל שאין אפשרות לניתוק מהיר יותר של המערכות, וחסר לנו גם עמעום תאורה אוטומטי. 

מנוע וביצועים 
גם GLE קופה, כמו GLE הרגיל, משווק כאן עם מנוע הטורבו-דיזל החדש, 3.0 ליטר עם 6 צילינדרים בטור, ומנוע זה מייצר 272 כ"ס (3200-4600 סל"ד) ו-61.2 קג"מ (1200-3000 סל"ד). לתיבה האוטומטית, החדשה-אף-היא, 9 הילוכים, וההנעה כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 6.6 שניות, והמהירות המרבית 226 קמ"ש. 

מרצדס GLE קופה - מבחן דרכים (350d)
צילום: מערכת אוטו

המנוע הזה אינו חרישי בעיר, אבל מייצר צליל גברי שהופך נעים יותר ככל שהסל"ד עולה. מדובר במנוע מצוין, חזק וזורם שמטפס היטב בסל"ד ומאפשר תנועה נטולת מאמץ. רק המחוונים מסגירים את המהירות, והקצב אינו מתמתן בעליות. תיבת תשעת ההילוכים פועלת היטב.

העובדה שלאורך המבחן רשם הרכב הכבד 9.1 ק"מ/ל' ובנהיגה רגועה 11.5 ק"מ/ל' מרשימה, וטווח הנסיעה יכול להגיע בקלות ל-800 ק"מ. 

נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה אינה אחידה. מערך קפיצי האוויר יודע לשנות קשיחות וגובה (מנמיך ב-15 מ"מ ב'ספורט'; מגביה ב-60 מ"מ ב'שטח'), ורוב הזמן נוחות הנסיעה טובה. עם זאת, על שיבושים מסוימים, ביחוד בנסיעה איטית, נוצרת תחושה "עסוקה", ולעיתים שקעים ושיבושים גדולים מורגשים מדי. לא פעם מצב 'ספורט' נעים יותר בזכות ריסון תנודות עדיף. רעשי הכביש אינם מוגזמים, ובמהירויות רגילות הנסיעה מעודנת.

מרצדס GLE קופה - מבחן דרכים (350d)
צילום: מערכת אוטו

בשבילים מפולסים אבנים קטנות מורגשות ומעבר על בורות גורם לחבטה. במצב 'שטח' התחושה מרוסנת יותר, ובשבילים משובשים הרכב פחות נעים. 

בוחני רכב אוהבים להשתמש בקלישאה "הרכב מתכווץ סביב הנהג" – זה לא קורה ב-GLE קופה, שלא נותן לשכוח שהוא גדול. ועם זאת, ולמרות שפעולת המתלים אינה מאוד מרוסנת, היכולת, האחיזה והמהירות מרשימות בפיתולים; זה כמעט בלתי-נתפס שרכב ששוקל 2.3 טון מתנהג כך. ההנעה הכפולה פועלת היטב, מאפשרת פסיעות קלות ביציאה מפניות ותגובות נכונות להעברות משקל, והתנהלות הקופה חדה מזו של GLE הרגיל. הבלמים אינם נחושים, אך פעלו היטב. 

מרצדס GLE קופה - מבחן דרכים (350d)
צילום: מערכת אוטו

סיכום ותמורה 
GLE קופה החדש משלב אווירה עשירה ומודרנית, מרחב וביצועים טובים, ולמרות שהוא מגודל, גם יכולתו גבוהה – אבל הקלף החשוב שיש לו הוא המראה המרשים.

המחיר אמנם מתחיל ב-680,000 שקלים, אבל הוא אינו יקר בהרבה מהמהדורות המצוידות של GLE הרגיל, ומשקף עסקה טובה מאשר הדגם הקודם.

מרצדס GLE קופה - מבחן דרכים (350d)
צילום: מערכת אוטו