החג בפתח והממשלה דאגה להכניס את כולם למעצר בית. אני בכל אופן שוכח מהצרות, אבל זו לא חוכמה. קל לשכוח אותן כאשר אני ספון בסלון עור משייט והכורסה שאני יושב משגרת אוורור ישירות לישבן ולגב; כאשר החום בחוץ גבוה (28 מעלות) זה משפר עוד יותר את המצב.

הפנים מועדות אל הצפון הקר, שכבר לא כזה קר, ואני משתדל לשמור ככל האפשר על מהירות חוקית. למרות שכולם בסגר, שוטרי התנועה עם מכמונות המהירות מנצלים כל הזדמנות לגבות מיסים מנהגים שנוהגים במהירות גבוהה מהמותר בכבישים הפנויים ממכוניות. אבל זה כבר לכתבה אחרת. 

מהצגה ועד למחיר
קאדילק הציגה את רכב הפנאי הבינוני (D-SUV) קאדילק XT5 בנובמבר 2015, וזה החליף את SRX. הדגם התבסס על רצפה חדשה (C1XX), והיה (בין השאר) נדיב מקודמו במרחב בגלל בסיס גלגלים ארוך יותר ומעט קל יותר תודות לתכנון עדיף. ביוני 2019 הוצג הדגם במהדורה מחודשת, וזו הגיעה לישראל בתחילת השנה. 

כנדרשת בהגדרה "מתיחת פנים", נעשו שינויים בעיצוב החיצוני, ול־XT5 שבכה חדשה בשני עיצובים, לפי רמת הגימור, 'פרמיום לקשרי', 'ספורט' (V6, הנעה כפולה). בנוסף, עוצבו מחדש גם מראות הצד, הספוילר האחורי וגם המגב שם (לשיפור צריכת הדלק וצמצום רעשי הרוח). במפרט האבזור נוספו פתיחת דלת תא מטען בחיווי רגל, מראה מרכזית המקרינה צילום אחורי, מצלמות היקפיות, צג מידע מוגדל, תצוגה עילית, מולטימדיה מהדור החדש עם מתגי שליטה חדשים. לא פחות חשוב: מערכת של בוז, עם 14 רמקולים. בתחום הבטיחות, ברמת הגימור הבסיסית, נוספה בקרת שיוט אדפטיבית, ובשתיהן התרעה על הולכי רגל מאחור. 

קאדילק XT5 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: אוהד אלגוב

אבל השינוי העיקרי והכפול הוא במפרט הטכני. XT5 מוצע כעת לא רק עם מנוע אטמוספרי 3.6 ליטר, V6 (310 כ"ס, 37.3 קג"מ/5000 סל"ד), אלא גם עם מנוע מוגדש 2.0 ליטר, 4 צילינדרים — 237 כ"ס, 35.7 קג"מ ב־1500 סל"ד — וזה מאפשר גם ניתוק 2 צילינדרים בשיוט. שינוי נוסף הוא בתיבה האוטומטית, ולזו החדשה תשעה הילוכים, אחד יותר מאשר בקודמת.

למבחן קיבלנו את גרסת ה־2.0 ליטר ברמת הגימור 'פרמיום לקשרי', המוצעת ב־330,000 שקלים.

אמריקה שמרנית ומכובדת
כרגיל בדגמי קאדילק, גם XT5 מרשים מאוד בעיצובו. אולי לא כולם יאהבו את ההופעה הבוטה, אבל אין על מקדם כניסה שכזה.

גם בכניסה 
הדבר הראשון הבולט עם הכניסה לתא הנוסעים הוא שטח יריעות העור העוטפות הכל — מהדשבורד דרך המושבים ועד לדופן הדלתות. הדבר השני הוא שהעיצוב מעט שמרני כאן — לוח המחוונים עם שני מחוונים אנלוגיים ותצוגת מחשב דרך ביניהם. צג המולטימדיה מימין לו בגודל "8, הוא פשוט להבנה ולתפעול, כולל אפשרויות חיבור לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אך פחות מרשים בכל הנוגע לנראות. נמוך יותר הפיקוד על בקרת האקלים, הוא קלסי עם פקדים נפרדים, וזה מצוין. במתיחת הפנים נוספו תצוגת מצלמה במראה המרכזית ותצוגה עילית, ושתיהן מעולות.  

המושבים הקדמיים נוחים, ומעבר למיזוג שהוזכר, יש להם גם חימום, תפעול חשמלי וזיכרונות. המרחב ראוי והראות החוצה טובה גם היא, בין היתר תודות לרווח בין מראות הצד לקורות הקדמיות. תנוחת הנהיגה לא מושלמת בעיקר בגלל שגלגל ההגה לא יוצא מספיק החוצה; ייתכן ואדם מעט גבוה יותר יסתדר.

קאדילק XT5 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: אוהד אלגוב

המושבים האחוריים נוחים גם הם, הם גבוהים יחסית, ובסיסם ארוך. ניתן להזיח את המושבים לפנים/אחור ולהטות את משענת הגב. הראות החוצה טובה, המרחב מצוין, מרווחי הברכיים וכפות הרגליים מעולים, אך מרווח הראש מעט פחות. ל־XT5 לא רק פתחי מיזוג מאחור אלא גם בקרת אקלים, ורק משענת היד האמצעית מעט מאכזבת. 

תא המטען ממש גדול (850 ליטרים), והוא כולל מחיצה גדולה שנעה על מסילה, לקיבוע החפצים בנסיעה. בנוסף יש גם רשת, נקודות עיגון, שקע 12 וולט, תאורה וגם גלגל חלופי (לא בגודל מלא). קיפול המושבים (הקל) יגדיל את הנפח ל־1784 ליטרים. 

חתן השמחה
העיקר, אמרנו, הוא במנוע המוגדש ובתיבה החדשה. ואיך זה עובד? נהדר. הביצועים מצוינים — 7.5 שניות ל־100 קמ"ש; 224 קמ"ש — יש כוח זמין והרבה כל הזמן, ותיבת ההילוכים נעימה בפעולתה. תאוצות ביניים נעשות בקלות ומתקבלות ברוגע, וחשוב לשים לב שאתם לא משייטים במהירות שלילה; 120 קמ"ש נעשים בפחות מ־2000 סל"ד — ויש עוד הרבה למעלה. אם תדביקו את הדוושה הימנית תגלו גם צליל מנוע מעט מחוספס אך גברי במידה, שרץ היטב מעלה בסל"ד, וגם עלייה רצינית אינה מפריעה לו. צריכת הדלק עמדה על 8.3 ק"מ/ל'. 

קאדילק XT5 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: אוהד אלגוב

התנהלות
נוחות הנסיעה בעיר סבירה בלבד, אולי סבירה מינוס. בנסיעה כזו מרגישים את תוואי הכביש, כל תיקון וכל שבר, אם כי המעבר עליהם סביר, ללא חבטות ורעשי מתלה. ועדיין, מרכב פנאי שכזה עם צמיגים שמנמנים (235/65-18), הציפייה היא לגיהוץ משופר בהרבה. על באמפים החרטום מעט צולל מדי, ומעבר מהיר מדי עליהם יגרום לחבטה מאחור וזו תחדור לתא הנוסעים. בכביש בין־עירוני המצב טוב משמעותית. אמנם, הגיהוץ אינו מושלם, אך נוחות הנסיעה טובה בהרבה, ובידוד הרעשים מוצלח מאוד. 

נוחות הנסיעה בשביל סבירה בלבד, ולא הייתי ממליץ על נהיגה מהירה בשבילים, בייחוד אלה עם שינויי גובה והרבה אבנים.

היכולת הדינמית ממש בסדר; זוויות הגלגול אינן חריפות והמרכב מרוסן כאשר נכנסים לפנייה. אם אתם ממש בקטע, דעו שקל ליצור הידוק קל של הישבן עם הרפיית דוושת התאוצה, וזה תמיד נחמד. וגם: משקל ההגה טוב. החגורות, כאשר נכנסים ממש חזק לפנייה, ננעלות באגרסיביות מאוד מורגשת.

קאדילק XT5 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: אוהד אלגוב

שורה תחתונה
נוחות הנסיעה בעיר של קאדילק XT5 המחודש אינה מתעלה. בתחום הזכות יש לו הרבה יותר: האבזור, כולל זה הבטיחותי, עשיר ביותר, רמת ההגשה בפנים ממש מכובדת, נוחות הנסיעה מחוץ לעיר בסדר, איכות הנסיעה טובה — ובעיקר: יחידת הכוח החדשה נהדרת, ומייתרת לדעתי את זו הבכירה יותר.

ולאחר כל זאת, שולף רכב הפנאי הזה את תג המחיר שלו. במחיר של 330,000 שקלים, עם אבזור שכזה, לקאדילק אין מתחרים. כלומר יש לו, אבל הם יקרים בהרבה, אחדים מהם גם לא יציעו את מה שיש ל־XT5 להעניק לכם.

קאדילק XT5 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: אוהד אלגוב