מיראז', הסופרמיני של מיצובישי שנוסדה עוד ב־1978, זכתה במהלך השנים לשמות שונים, כולל קולט, שהייתה מצידה סופרמיני כבר ב־1962; ספייס סטאר, שם חדש יחסית (1998), הוצמד למיניוואן קטן (עד ל־2005). לדור השישי של אותה סופרמיני, שהוצג בסוף 2011, הוצמד השם מיראז' בשוק האמריקאי, והשם מיצובישי ספייס סטאר ציין את המהדורה לשוק האירופאי. מקווים שהצלחנו להתמודד. 

המסלול הרגיל. כמעט
מכאן זה פשוט יותר. ב־2016 עברה ספייס סטאר מתיחת פנים, בנובמבר 2109 מתיחת פנים שנייה, והדגם המחודש משווק כאן מפברואר 2020. במסגרת חידוש הדגם העיצוב היה למוחצן יותר, בזכות שינויים בחרטום הכוללים שבכה חדשה, ופסי כרום באדום ברמת הגימור הגבוהה. חישוקים קלים ("15) בעיצוב אחר ומאחור יחידות תאורה ופגוש חדשים משלימים מהלך ריענון מוצלח לדגם הוותיק. לא פחות חשוב: השינויים הנ"ל הביאו להארכת הרכב ב־5 ס"מ ל־384.5 ס"מ. 

בתא הנוסעים מושבים חדשים, עוד תאי אחסון, חומרים משופרים וגוונים נוספים. חידוש חשוב הוא במערך הבטיחות הכולל, לראשונה, בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, וברמות הגימור הגבוהות גם עמעום אורות אוטומטי. 

מיצובישי ספייס סטאר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

האבזור, הבטחנו לכם, עשיר וזה כולל ברמת האבזור 'סטייל' שמשות כהות ומערכת שמע; ב'סופרים', חישוקי "15, בקרת אקלים, מולטימדיה מקומית ('קונקטד') עם מסך "8 ויישומונים מוכרים מכאן; בפרמיום' בנוסף תאורת לד, תאורת יום שונה, מפתח חכם, פריטים קוסמטיים בחוץ וריפוד בד משובץ בדמוי־עור.

למבחן קיבלנו את ספייס סטאר עם מנוע 1.2 ליטר אטמוספרי ותיבה רציפה וברמת הגימור 'פרמיום' שמחירה 86,000 שקלים.

פגישה נוספת
ספייס סטאר היא סופרמיני במעמדה ובמקורה, מיני בממדיה כיום. היא לא הייתה ענקית כאשר הוצגה, ובמהלך השנים האחרות גדלו. אגב, לגרסת הסדאן הנקראת אטראז' בסיס גלגלים של 255 ס"מ. למרות השנים ובגלל המקור והחידושים, הספייס סטאר העכשווית נראית נאה ואותם פסים בהחלט מוסיפים. 

עיצוב סביבת הנהג נאה, המשטחים סבירים אבל ה"יציאות" בגימור — שחור פסנתר מלפנים, מעין פלסטיק קלוע בדלתות, הדוגמאות בריפוד — יוצרים מקום שנעים לשהות בו, למרות הפלסטיק הנוקשה והמעט חלול למגע, גם בגלל המרקם שלו. איכות ההרכבה והגימור בהחלט טובה, המרחב מלפנים סביר, המושב בסדר גמור, והציע תמיכה טובה גם לשעתיים רצופות. האבזור העשיר מוסיף לא מעט למופע המכובד. 

מיצובישי ספייס סטאר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

ויש גם פאולים
ההגה נע רק בציר הגובה, ולמרות שהראות ללוח המחוונים סבירה, הדבר עלול להגביל; המיזוג רועש למדי; השמש משתקפת בלוח המחוונים; התצוגה בצג המרכזי ('קונקטד') לא טובה בכלל, וההשתקפויות מחמירות בפרט; מיקום לחצנים, כמו השליטה במחשב הדרך או זה של בקרת סטייה מנתיב, בעייתי. 

למרות הממדים הקטנים, המרחב מאחור בהחלט סביר לשניים, ומציע להם מרווחי ראש וברכיים מספקים בהחלט. אפילו המושב בסדר. תא המטען קטן (235 ל'), שפת הטענה גבוהה והוא שימושי לקניות וכיו"ב. עם זאת, אפשר לקפל מושב אחורי, ואז הנפח מכובד (912 ל').

במבחן התוצאה
המנוע בסיסי — אטמוספרי, 1.2 ליטר — והתפוקה אינה מסעירה: 80 כ"ס ב־6000 סל"ד ו־10.8 קג"מ ב־4000 סל"ד; רצועת הכוח בהחלט גבוהה, די צרה. הביצועים בהתאם: מ־0 ל־100 קמ"ש ב־13.5 שניות ועד 174 קמ"ש. התיבה רציפה, אין לה יחסי העברה קבועים, ורק מצב L ומצב 'ספורט'. 

וזה עובד כמו שהנתונים מספרים: ניתן לשייט במהירות סבירה ללא בעיה (100 קמ"ש ב־2000 סל"ד), הספק יעיל רק בסל"ד גבוה, גם אז לא הרבה ממנו, ודי הרבה מטעם הרעש. התיבה איטית ולא ממש שקטה. בעקיפה נחושה צבירת המהירות איטית, בעומס איטית יותר. עם זאת, בקצב גבוה ומעל 3000 סל"ד, אפשר לצבור מהירות ולעקוף בקצב סביר, אבל צריך מרווח ביטחון. צריכת הדלק עמדה על 13.5 ק"מ לליטר; בקצב רגיל הרכב מאוד חסכני, תחת עומס מאוד בזבזן. 

מיצובישי ספייס סטאר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

נוחות הנסיעה במהירות נמוכה אינה טובה, הרכב רגיש לכל שיבוש, ואז הוא יכול להיחבט, בייחוד מאחור. מעל 60 קמ"ש לערך, נוחות הנסיעה נעשית טובה מאוד ונשמרת כך עד למהירויות גבוהות מאוד. רק שיבוש חד שרוחבו גדול ממפשק הסרנים יביא לסגירת מהלך הבולמים מחוץ לעיר. הספייס סטאר שקטה למדי בעיר, אבל המנוע נשמע היטב מעל 3000-3500 סל"ד. רעשי כביש ורוח נשמעים מעל 80 קמ"ש, ואלה גורמים לכך שמחוץ לעיר הרכב אינו שקט, מייצר המולה קבועה.

המתלים הרכים גורמים לספייס סטאר לנוע עליהם בעיקר בציר האורך, אבל היכולת הדינמית שלו טובה ממה שהוא משדר לנהג, ועוצמת המנוע ואופי פעולתו אינם מאיימים. האחיזה סבירה. ההגה ארוך מאוד (3.5 סיבובים מנעילה לנעילה), יש לו שטח מת, ומעבר למצב הפנייה צמיגי לתחושה. הבעיה העיקרית היא שההגה אינו מתמרכז באופן עצמוני, והנהג יפגוש בכך גם בעיר. יכולת הבלימה טובה, אך התגובה ללחיצה הראשונית אינה נעימה. יצוין בנפרד, כי הציון מצוין; יכולת התמרון פשוט מעולה. 

מיצובישי ספייס סטאר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

סוף דבר
לזכותה של מיצובישי ספייס סטאר עיצוב נאה, אבזור עשיר יחסית, מרחב פנים נאה ביחס לממדים, מערכות בטיחות מקוריות, נוחות נסיעה טובה מחוץ לעיר, צריכת דלק מכובדת, כושר תמרון משובח בעיר. לחובתה ביצועים בינוניים, נוחות נסיעה בסיסית בעיר, רעשים מחוצה לה, וארבעה כוכבים במבחן הבטיחות של 2014. 

ספייס סטאר היא מכונית בת עשר שנים והדבר ניכר בה. מנגד, היא מוצעת במחיר אטרקטיבי ביותר, ויחד עם אמינותה המוכחת וצריכת הדלק הטובה שלה, היא עשויה לספק את מי שצריך לנוע בעיר ובסביבתה הקרובה.    

מיצובישי ספייס סטאר - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן