ב.מ.וו X1 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים - אוטו

ב.מ.וו X1 פלאג-אין היבריד - מבחן דרכים

לגרסה הנטענת-היברידית של רכב הפנאי הקומפקטי X1 יותר כוח ויותר אבזור מאשר בגרסת הבנזין שלו שמחירה זהה. יצאנו לשטח כדי להתרשם מההצעה

כלים היברידיים נטענים היו לדגמים חשובים בהיצע של מותגי היוקרה. הטבת מס גדולה אפשרה להביא גרסאות חזקות ומצוידות במחירים של גרסאות כניסה: עם תחילת 2020 ההטבה הצטמקה באופן משמעותי, אך העניין בגרסאות כאלה נותר רב.

לכן ב.מ.וו ישראל רואה חשיבות גדולה בגרסת הפלאג-אין הייבריד של ב.מ.וו X1 שהוצגה בסוף 2019. גרסה זאת ומיני קאונטרימן PHEV הם בינתיים שני דגמי פנאי קטנים ראשונים של מותגי יוקרה עם הנעה כזו. שניהם גם חולקים אותה פלטפורמת הנעה קדמית ואותו מערך היברידי-נטען של הקבוצה.

בגרסה זאת, xDrive25e, מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים המייצר כאן 125 כ"ס, וזה משודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים (140 כ"ס ודו-מצמדית עם 7 הילוכים בגרסה הרגילה) ומניע את הגלגלים הקדמיים. מנוע חשמלי הממוקם מאחור מייצר 95 כ"ס הנשלחים לגלגלים שם, ליצירת הנעה כפולה. התפוקה המשולבת היא 220 כ"ס ו-39 קג"מ, לעומת 192 כ"ס ו-28.5 קג"מ בגרסת 2.0 ליטר המהודרת ('אקסקלוסיב') שמחירה זהה, 299,000 שקלים. 

1634194
צילום: אלי שאולי

עיצוב ונראות 
רכב הפנאי מוצע בגרסה זו ברמת גימור 'M ספורט', המביאה לעיצוב החיצוני פריטים באווירה ספורטיבית וכוללת חישוקי "18 נאים. הרכב מרשים מזוויות מסוימות, ועדיין אינו מספיק אסרטיבי. מלפנים הוא נראה גדול בשל שילוב יחידת פגוש-ספוילר אגרסיבית, אבל הוא גם מעט צר ונראה קרוב מדי לאספלט ממה שמקובל בכלי פנאי אחרים. אחת הסיבות היא מעבר לגווני מרכב ב"רצועת המיגון התחתונה" שלרוב צבועה בשחור ויוצרת אשליה של גובה. 

תא הנוסעים 
לרמת הגימור הזאת ביטוי גם בתא הנוסעים, וזה כולל בנוסף מושבי ספורט וריפוד עור מהודר בצבע חום, שמשמש גם לדיפון חלקים בסביבת הנהג. ריפוד זה וחלקי עץ כהה יוצרים אווירה עשירה בחלל הרכב. 

קווי סביבת הנהג אופייניים לב.מ.וו, ממוקם בה צג מרכזי נאה ותחתיו בקרת אקלים מפוצלת. תפעול המולטימדיה עלול להיות מורכב, בייחוד בשילוב עם אפל קארפליי. למחוונים הרגילים עיצוב פשוט אבל הם מאוד קריאים. האבזור הנאה כולל תפעול חשמלי לדלת האחורית, מפתח חכם וגג זכוכית (הכיסוי אינו אטום), ובגרסה זו גם מערכת שמע של הרמן קרדון.  

1634193
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה טובה, גם אם אינה מאוד גבוהה, והמושב שופע הכיוונים החשמליים נוח לישיבה, למרות שחסר אפשרות לכיוון קושי למסעד. אורך הבסיס, גם במצב הקצר, מעט ארוך עבורי. 

המרחב מאחור טוב. ניתן לשנות את זווית המסעד של המושבים וניתן לפצל אותם לשלושה. למרות הקטנת תא המטען עבור הסוללות (450 ל' לעומת 505 ל') הנפח נאה, והמבנה שימושי.

רשימת האבזור הבטיחותי מכובדת, אך באופן מוזר אינה כולל תיקון סטייה מנתיב אלא רק התרעה. 

מנוע, ביצועים 
במצב הנסיעה הרגיל נבחרים שילובי האנרגיה היעילים באופן אוטומטי. עם זאת, ניתן להגביל את הרכב לתנועה חשמלית בלבד, או לשמור על החשמל לעתיד (למשל, לקראת כניסה לעיר). במצב 'אוטומטי' הרכב יכול לנוע באופן חשמלי עד 80 קמ"ש, אבל במצב 'חשמלי' ניתן להגיע לכ-135 קמ"ש. בכל מצב, מעיכת המצערת תגרום לשילוב מנוע הבנזין.

1634204
צילום: אלי שאולי

לרכב סוללת 10 קוט"ש וטווח חשמלי של 57 ק"מ. אבל בקיץ הישראלי הוא התעורר עם 40 ק”מ שירדו מיד ל-39 ק"מ, ולבסוף התאפסו על כ-37 ק"מ בנסיעה שכללה קטעים בין-עירוניים. 

כאשר יש רזרבות חשמליות, ה-X1 זריז, ומשך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.9 שניות (לעיתים יש השהיה בתחילת תנועה). בעלייה ארוכה, כאשר "מפלס החשמל" יורד, הרכב עלול לאבד מחץ. עם זאת, רוב הזמן הרכב מייצר קצב טוב ללא מאמץ ומתנהל באופן מעודן. למרות שמדובר במנוע שלושה צילינדרים הוא שקט, וכניסתו לפעולה אינה מורגשת.

עם 315 ק"ג נוספים, הרכב אינו קל (1745 ק"ג) וצריכת הדלק תלויה רבות בנתח החשמלי של הנסיעה. ללא החלק החשמלי היא אינה מרשימה: בין 10 ק"מ/ל' בחלק המאומץ (13.5 ק"מ/ל' עם החלק החשמלי) ל-12 ק"מ/ל' ברגוע. לטובת הסוללות, הוקטן מיכל הדלק ב-15 ליטרים לנפח של 36 ליטרים, וזה מפריע. 

1634202
צילום: אלי שאולי

נוחות, התנהגות 
מיד בתחילת נסיעה מורגש שכיול המתלים נוקשה, ולכן מפתיע שעל פסי האטה רגילים הטלטול אינו נורא. סיבה אחת היא ריסון טוב של הבולמים, והדבר בהחלט עוזר כאן. על פסים גדולים הרכב מעט נחבט, וכך גם בשקעים מוגזמים ובחיבורי כביש. אבל הנוקשות פחות מפריעה ממה שנראה תחילה, גם בגלל פעולת מתלים שקטה. עם זאת, הנוקשות מורגשת יותר בשבילים, והתחושה שאלה אינם מגרש הבית של הרכב. רעשי הכביש והרוח נוכחים, ולמרות השקט החשמלי, בעיר מורגש רחש. 

הרכב מאפשר למעשה בחירה בין שלושה סוגי הנעה: אחורית (חשמל בלבד); קדמית (בנזין; כפולה (כולם ביחד). כאשר נעים בכוח החשמל בעיר, משחקים יכולים לגרום להחלקת אחוריים. אבל בתוואי בין-עירוני בכביש מפותל תורגש לרוב נטייה של הרחבת קו הפנייה, לעיתים תוך כדי לוחמת הגה קלה.

עם זאת, ההתנהגות טובה, והרכב משנה כיוון היטב, למרות שתוספת המשקל מורגשת, וההגה יוצר תחושה מלאכותית. האיזון בין הצירים תלוי גם באנרגיה שנותרה לתפעול המנוע האחורי: בפנייה אחת (בניגוד לסדרת פניות) הרכב יכול לייצר תחושה של הנעה כפולה, ואף להדק קו ביציאה תחת מצערת לחוצה. הצמיגים הירוקים, שאחיזתם אינה גבוהה, נוטים לילל, אבל בסך הכל חוויית הנהיגה נעימה. הבלמים אינם נחושים, אך פעולתם טובה ביחס למערכות דומות בדגמים היברידיים אחרים. 

1634196
צילום: אלי שאולי

תמורה 
למרות הקטנת ההטבה, היבואן הצליח לשמר חלק ממתכון ההצלחה של הכלים ההיברידיים-נטענים. לגרסת xDrive25e שמחירה 292,000 שקלים יתרונות ביכולת, באבזור ובהופעה ביחס לגרסת הבנזין (sDrive20i) ברמת הגימור הגבוהה שמחירה זהה.

עם זאת, מדובר בגרסה יקרה מאשר המהדורה הזולה של X1 (גרסת sDrive18i; עם 140 כ"ס; 254,000 שקלים). דבר זה מחייב התייחסות לכך שפוטנציאל החיסכון של הגרסה ההיברידית-נטענת ימצא ביטוי דווקא בנסיעות קצרות, ולא בגיחות ארוכות מחוץ לעיר. בכל אופן, X1, בגרסה ההיברידית-נטענת שלו, מציע עסקה משתלמת והרכב עצמו נעים, איכותי ומצויד.

1634199
צילום: אלי שאולי

שווה לשקול גם:

מחיר
254000
החל מ- 2,520 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
6299
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2015

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

אורך
444
רוחב
182
גובה
160
משקל
1505
בסיס גלגלים
267
נפח תא מטען (ליטר)
505
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1550
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
51

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
225/55/17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1499
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
140
סל"ד להספק מירבי
4600
מומנט מירבי (קג"מ)
22.4
סל"ד למומנט מירבי
1480
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.6
מהירות מרבית (קמ"ש)
201
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
21.7
צריכת דלק - עירונית
14.7
צריכת דלק - ממוצעת
18.2
דרגת זיהום אוויר
13
צריכת דלק - אמיתית
14.7
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, בלם יד חשמלי, מערכת עזר לזינוק בעליה, זיהוי הולכי רגל

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
מזגן רגיל
גג שמש
גג שמש פנוראמי נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
אין
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מסילות גג, בורר מצבי נהיגה, מסך מגע "6.5, מערכת שמע מקורית בעלת 6 רמקולים, כפתור התנעה
אבזור נוסף בתשלום
מצלמת רוורס

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם ב.מ.וו X1
גרסה X1 sDrive 18i אוט', 1.5 ל' טורבו, Business
מחיר 254000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.6
מהירות מרבית (קמ"ש) 201
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 18.2
נפח תא מטען (ליטר) 505
דרגת זיהום אוויר 13

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 9. מיניוואן

    ניר 10 אוגוסט 2020, 11:51

  2. 7. פיהוק אחד גדול במחיר מופקע

    ירון 9 אוגוסט 2020, 13:03