פורד פוקוס - מבחן דרכים (סדאן, דיזל) - אוטו

פסטיבל פורד פוקוס נמשך, ונותרה עוד גרסה חשובה שטרם נבחנה: גרסת הדיזל 1.5 ליטר מהסדרה המכונה 'אקו-בלו'. אמנם תחום הדיזל זניח בשוק המקומי, בוודאי בקטגוריות של מכוניות הנוסעים, ועם זאת, מכוניות כמו רנו מגאן גראן קופה הוכיחו, כי עם מתכון נכון אפשר להגיע להיקפי מכירות מפתיעים, בייחוד בציי רכב שמחפשים רכב משפחתי חסכוני. 

גרסת הדיזל היא היקרה במבחר של הפוקוס, למעט אקטיב טורר, אולי כי מחירה, 134,000 שקלים, צריך לגלם הנחות לציי הרכב שיהיו הלקוחות העיקריים. מנוע זה מוצע רק בגרסת הסדאן אותה פגשנו כבר עם מנוע ה-1.0 ליטר בנזין. כמו בשאר הגרסאות של הפוקוס, אורך בסיס הגלגלים הוא 270 ס"מ, כמו בגרסת הבנזין אורכה 465 ס"מ, וגם היא מצוידת במתלה האחורי הפשוט יותר, קורת מתח.  

עיצוב ונראות
העיצוב החיצוני זהה לזה של גרסת ה-1.0 ליטר, וכמו שכבר אמרנו לגביו, הוא נכון מאוד כרכב משפחתי, עם מראה מגודל וייצוגי. העובדה שרכב ההדגמה היה בגוון כהה הדגישה מרכיבים אלה אף יותר. הקווים המוארכים, יחד עם הישבן הנוכח, מפגינים גם שהמכונית עוצבה לפני שפורד החליטה שלא לשווק את הפוקוס בארצות הברית. תאורת הלד המלאה נראית טוב וגם חישוקי "17 תורמים להופעה.   

1634547
צילום: אלי שאולי

תא הנוסעים 
בפנים, השינוי היחיד לעומת גרסת ה-1.0 ליטר, הוא מד סל"ד שבו הקו האדום נמצא ב-5000. תא הנוסעים בכלל וסביבת הנהג בפרט זהים לאלה שבגרסאות אחרות של הפוקוס,  עם אותו אבזור עשיר, גוונים כהים, וצג מולטימדיה מיושן שאינו תמיד נוח להפעלה. אנחנו כבר רגילים אליו ויודעים להסתדר עמו. תחתיו נמצאת אותה בקרת אקלים שממוקמת נמוך מדי ועמוסה במתגים רבים מדי.  

גם בגרסה זו מחוונים ברורים שאינם מרשימים, וביניהם אותו צג מידע שופע תפקודים שתפעולו מסורבל. בין המושבים בורר הילוכים בצורת חוגה, אך זה אינו מאפשר תפעול ידני (ואין פקדים מאחורי ההגה). ברמת הגימור 'טיטניום' האבזור עשיר, וכולל מפתח חכם ומשטח טעינה אלחוטי. כרגיל בפוקוס מושב הנהג נוח, שופע כיוונים ותנוחת הנהיגה טובה.

מאחור המרחב נאה, מרווחי הרגליים טובים מאוד ומרווחי הראש סבירים, וכרגיל חסרים כאן פתחי אוורור. לתא המטען נפח נאה של 511 ליטר, אך המבנה שלו מעט פשוט.

1634552
צילום: אלי שאולי

מערך הבטיחות מכובד, וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, עמעום תאורה אוטומטי ועוד.

מנוע, ביצועים 
המנוע הוא טורבו-דיזל 1.5 ליטר 4 צילינדרים, וזה מייצר 120 כ"ס ב-3600 סל"ד, 30.6 קג"מ ב-1750-2250 סל"ד. התיבה ללא שינוי, אוטומטית 8 הילוכים, וההנעה כמובן קדמית.

בהשוואה לטורבו-בנזין 1.0 ליטר שיש לו 3 צילינדרים ומייצר 125 כ"ס (ב-6000 סל"ד), יחידת ההנעה כאן נמרצת פחות, היא חדה ומהירה פחות, דבר שיש לו ביטוי גם בביצועים – 11.1 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, מול 10.2 שניות עם הבנזין. מנוע זה גם אינו אוהב לטפס לסל"ד גבוה, אינו מצטיין בכך גם מול לוגמי סולר מודרניים, וצבירת התנופה אינה מיידית. 

1634548
צילום: אלי שאולי

אופי פעולה ויכולת אלה אחראים לכך שהרכב במיטבו בתנועה רגועה ונטולת מאמץ שנסמכת על זמינות כוח טובה. קל לשייט במהירות גבוהה בסל"ד נמוך גם בגלל המומנט הרב (הגבוה ב-75% מזה של הבנזין 1.0 ל'), גם בגלל יחסי העברה הארוכים, אבל האצות הביניים אינן נעשות בזריזות. התיבה האוטומטית פועלת לרוב באופן נעים, ותגובתה בהחלט מספקת.  

בניגוד למנועי הבנזין, ויברציות מסוימות חודרות את הבידוד, אלה מורגשות במהירות איטית ובעמידה אך פחות בנסיעה מהירה. עם זאת, רעש המנוע לא לגמרי נעלם גם מחוץ לעיר, וזה אינו מייצר את הצליל המזמין של מנועי השלושה צילינדרים החדשים. פעולת מערכת הדימום/התנעה נאותה, כאן בעיקר בגלל שזה אינו מנוע שלושה צילינדרים.  

שלא במפתיע מדובר ברכב מאוד חסכוני: צריכת הדלק נעה בין 14.1 ק"מ/ל' ביום מבחן מאומץ ל-17.2 ק"מ/ל' בקצב רגוע. טווח הנסיעה אמנם גדול, אך חבל שבפורד הקטינו את מיכל הדלק בגרסת הדיזל לעומת זה שבגרסת הבנזין, מ-57 ל-47 ליטר, וזה נראה מעט מדי.

1634553
צילום: אלי שאולי

נוחות, התנהגות 
נראה שפוקוס דיזל מעט נוקשה מגרסת הבנזין, אבל הפערים קטנים ובסופו של דבר המאפיינים דומים. התחושה עם תחילת הנהיגה היא כי כיול המתלים נוקשה ואלה מהודקים יותר, אבל הרכב מסתדר היטב עם שיבושים ופסי האטה גדולים, ויודע לספוג אותם היטב כאשר נוצר מספיק עומס על המתלה. רעשי הכביש והרוח סבירים, אך כאמור צליל המנוע בולט יותר.

היכולת הדינמית טובה, רמת האחיזה גבוהה, וגם בגרסה זאת הפוקוס נענית לפקודות ההיגוי באופן נחוש, ומגיבה באופן מהנה להעברות משקל. היא מאפשרת קצב מהיר בפניות כאשר כולם בסיפון, וקצת יותר חיוכים לאחר שהחבר'ה ירדו. באופן טבעי הרכב פחות קליל מאשר גרסת הבנזין, והתחושה בהתאם.  

סיכום, תמורה 
כבר נוכחנו שלפוקוס מתכון טוב, וכי למרות מספר מגרעות, מדובר בהצעה טובה ביותר בקטגוריה המשפחתית – וגם גרסת הדיזל אינה מאכזבת. היא מעט פחות נעימה ומעודנת מלוגמות הבנזין, קצת יותר יקרה – אבל היא מאוד חסכונית. כאשר עיקר התחרות כאן היא על לב ציי הרכב ומול מגאן גראן קופה, היא נראית אלטרנטיבה מפתה ואף מצוינת.

1634545
צילום: אלי שאולי

שווה לשקול גם:

תעודת זהות

מחיר
131900
החל מ- 1,308 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

אורך
439.7
רוחב
184.4
גובה
151.5
משקל
1442
בסיס גלגלים
270
נפח תא מטען (ליטר)
341
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
52

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
215/55R17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1496
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
182
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
24.5
סל"ד למומנט מירבי
1600
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.4
מהירות מרבית (קמ"ש)
211
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
22.2
צריכת דלק - עירונית
14.2
צריכת דלק - ממוצעת
18.2
דרגת זיהום אוויר
5
צריכת דלק - אמיתית
13.7
צריכת דלק - מבחן אוטו
13

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
זיהוי הולכי רגל, חיישני חגורות בטיחות

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
מצלמת רוורס בלבד
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מראה פנימית מתכהה אוטומטית, חלונות כהים מאחור, משטח טעינה אלחוטי, בורר מצבי נהיגה
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש
חיבור לאינטרנט
אופציונלי
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי

11 1

דגם פורד פוקוס
גרסה פוקוס אקטיב X, האצ'בק, 1.5 ל'
מחיר 131900
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 8.4
מהירות מרבית (קמ"ש) 211
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 18.2
נפח תא מטען (ליטר) 341
דרגת זיהום אוויר 5

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 16. טיפש קונה דיזל, ב-2020 לשמוע מנוע רוטט ברכב חדש?

    אריק 20 אוגוסט 2020, 10:59

  2. 13. אל תתקרב היא גם לא רוצה טפשים כמוך

    ל12 20 אוגוסט 2020, 08:36

  3. 9. מי מביא דיזל 4 דלתות דיזל הרוב קונים אנשי תחזוקה ומוניות וצריכים 5 דלתות

    ראובן 19 אוגוסט 2020, 19:51

  4. 6. בעיות האמינות שהיו לתיבת ההילוכים הרובוטית הדו מצמדית בפוקוס ובפיאסטה, התביעות הייצוגיות, מעבר לכך מספר רב מדגמי פורד קוגה עלו באש כתוצאה מכשל מבני, כל אלה גרמו לכך שהלקוח הישראלי (הפרטי) מדיר רגליו מחברת פורד ואילו לקוח הליסינג נאלץ "לבלוע" את הרכבים האלה בלית ברירה.

    ניר 19 אוגוסט 2020, 15:58

  5. 4. אמינות מפוקפקת+ירידת ערך מעבר לנורמה מובטחת=פורד.

    רון 19 אוגוסט 2020, 15:51