סגמנט הרכב הכי חם היום – גם בישראל, בהחלט לא רק – הוא סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים, אבל אמירה זאת הרי לא חידשה לכם דבר. אצלנו, קיה תופסת נתח שוק של 20% מסגמנט זה, וזה לא כל כך מפתיע. לא רק ששינתה את כללי המשחק בזמנו עם ספורטאז', לא רק שהדגם הנמכר ביותר כיום הוא נירו, הרי יש לה מוצרים ראויים בהחלט, ולא מעט מהם.

לקיה היו עד עתה חמישה דגמי פנאי, שלושה מהם בסגמנט הקומפקטי: ספורטאז', נירו, אקסיד. כעת משיקה קיה בישראל רכב פנאי שישי במספר, רביעי בסגמנט הקומפקטי – קיה סלטוס

מיקום, מחיר
הסלטוס, יחד עם ספורטאז', נועד לשוק האמריקאי (אבל לא רק), בשעה שאקסיד, יחד עם ספורטאז', מופנה לאירופה. מכיוון שאפשר לייבא לישראל דגמים גם בתקינה אירופאית וגם בתקינה אמריקאית, ניתן לייבא לכאן דגמים רבים יותר, ובמקרה זה להיות ייחודיים בעולם – להציע כאן גם את אקסיד, גם את סלטוס. 

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג

קיה סלטוס הוא רכב פנאי בעיצוב קלאסי, כזה הנראה כמו רכב שטח – והרבה יותר כמו ספורטאז', רחוק מאוד מאקסיד – והוא ממוקם תחת הדגם הוותיק, גם בגלל שממדיו צנועים במעט ממנו. בסיס הגלגלים שלו (263 ס"מ) זהה לזה של אקסיד, האורך והגובה קטנים ב-2 ס"מ, ל-437 ו-180 ס"מ – ורק הגובה שונה באופן ניכר: 163 ס"מ, 15 ס"מ יותר. 

המחירים דומים מאוד אף הם לאלה של אקסיד, ולא פחות חשוב: זהים לאלה של אותו ספורטאז' 1.6 ליטר 'אורבן' שהוצג בתחילת 2015 עם תג-מחיר שגרם למהפכה אז, 135,000 שקלים – כמו של משפחתית, נמוך בהרבה מזה של דגמי פנאי מקבילים. 

קיה סלטוס מוצע בישראל ב-134,000 שקלים ברמת הגימור 'אורבן', ב-141,000 שקלים ב-'EX' שקיבלנו למבחן. 

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג

עיצוב, הופעה
קיה סלטוס משלב עיצוב אלגנטי ונקי יחד עם מופע תכליתי, כנדרש מרכב פנאי שפניו לשבילים המאתגרים. שבכת 'אף הטיגריס' אינה בולטת כמו בדגמים אחרים, והיא מעודנת יותר, ויחידות התאורה משחקות תפקיד בולט בהרבה בעיצוב החזית. הסלטוס שקיבלתי צבוע היה בצהוב-ירקרק וזה עשה אותו בולט וצעיר. איך ייראה בלבן או באפור בפקקים או על הכבישים הכהים? כנראה שיתמזג יותר עם בני מינו.

מה עוד? יחידות התאורה מאחור גדולות, ופס כסוף מחבר ביניהן, מצטרפים לדיפיוזרים ולפתחי מפלטים מדומים, שגם הם באותו גוון כסוף. כיאה לדגם פנאי שאמור להיראות כמו רכב שטח, גם בסלטוס פסי העמסה בגג וחיפויי פלסטיק שחורים סביב בתי הגלגלים, בהם תמצאו חישוקי 17" נאים. ניתן לקבל את הרכב בצביעת מרכב דו-גונית ללא תוספת מחיר, ובכלל, היצע צבעי המרכב רחב ותוכלו לרכוש את הסלטוס גם בצבעים "חיים" יותר, כדוגמת כחול-אדום-צהוב.

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג

סביבת נהג, תא נוסעים
עיצוב סביבת הנהג ראוי לתארים כמו 'אלגנטי', 'בוגר', מכובד. הגוונים סולידיים, המרקם נעים לעין, וגימור בפלסטיק שחור-מבריק מעניקים חיים לסביבת הנהג. במרכזה בולט צג מולטימדיה גדול ("10.25) עם רזולוציה טובה, והמערכת מציעה שלל אפשרויות. מתחת לה מתגים פיזיים לקיצורי דרך ולתפעול מערכת השמע, ונמוך עוד יותר מערך שליטה על בקרת האקלים. זו אינה מפוצלת, אך יש לה שלוחה לאחור. אני אוהב את זה, שכן גם מאותגרי הקדמה יוכלו לתפעל את המערכות האלה בקלות. 

לוח המחוונים קלאסי ומציע שני מחוונים עגולים (מהירות וסיבובי מנוע) וצג מחשב דרך ביניהם. בורר ההילוכים קונבנציונלי, ומשמאל לו נמצא בורר עגול למצבי נהיגה. בכלל, הנדסת האנוש נהדרת וכל מי שיכנס לראשונה לרכב, ירגיש בבית. 

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג

איכות החומרים אינה מתעלה, ובתא שוכנים חומרים נוקשים למגע. עם זאת, היכן שמניחים את היד או את האצבעות, בהחלט נעים, תוצאה של ריפוד עור היכן שצריך או משטחים חלקים נעימים למגע. איכות ההרכבה טובה וכך גם איכות הגימור.

המושבים הקדמיים נוחים מאוד, אורך הבסיס נכון והתמיכה הצדית טובה. תמיכת הגב התחתון לא מתעלה. המרחב טוב לכל כיוון, עם זאת הקונסולה המרכזית רחבה, ואולי לגבוהים ממני (1.70 מ', על עקבים) ייתכן ותפגע במרווח של רגל ימין. הראות החוצה סבירה, מראות הצד צמודות לקורות A ואין רווח ביניהם, וחבל.

האבזור אינו חסר, וזה כולל מפתח חכם (כניסה, יציאה, התנעה), ריפוד מושבים משולב בד ועור, בלם חנייה חשמלי, חימום מושבים קדמיים, בקרת ירידה במורד, שלל שקעי USB ו-12 וולט, קיפול מראות אוטומטי, בקרת שיוט, תאורה הנדלקת ונכבית בליטוף (כמו ביגואר, לדוגמה), אפילו התנעת רכב מרחוק, שזה מעולה בקיץ הישראלי, ומאפשרת הפעלת מיזוג טרם הכניסה לרכב.

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג

בכל הנוגע למערכות בטיחות מתקדמות, יש כאן הרבה מאוד, אבל לא הכל, ובמפרט בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב הכולל מרכוז בנתיב, עמעום אורות אוטומטי, התרעה על עייפות נהג ועוד. בולטים בחסרונם התרעה על רכב בשטח מת, ופעולה אדפטיבית של בקרת השיוט.

המושבים האחוריים נוחים אף הם, הן בבסיס והן במשענת הגב שיש לה אפשרות לשינוי זווית, שזה בכלל נהדר. יש משענת יד במרכז, והדיפון של זו שבדלת נעים למגע, וזה נחמד, כי בלא מעט דגמים מזניחים את הדיפון הזה, וכאן הוא מעוצב ומושקע לא פחות מהקדמי. המרחב בכללותו טוב, וכך גם מרווחי הראש, הברכיים וכפות הרגליים. כאמור, ואציין שוב, יש פתח מיזוג מאחור, והראות החוצה סבירה.

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג

תא המטען גדול; נפחו 468 ליטר (1428 ל' עם השטח המושבים), ויש לו רצפה בשני גבהים – להטענה קלה (רצפה מושטחת) או לתוספת נפח (רצפה מונמכת). עוד במלאי: ארבע נקודות עיגון, וו תלייה יחיד, תאורה, גלגל חלופי שלא בגודל מלא. 

יחידת כוח
לסלטוס מנוע בנזין-אטמוספרי בנפח 2.0 ליטר שמפיק 149 כ"ס (ב-6200 סל"ד) ו-18.3 קג"מ ב-4500 סל"ד, זה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית-רציפה, וההנעה קדמית. סלטוס מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות ומגיע ל-190 קמ"ש. מנוע הטורבו-בנזין 1.6 ליטר והתיבה הדו-מצמדית המוכרים משרתים רק את גרסה ההנעה הכפולה, שאינה מיובאת.

ואיך הכל עובד? כמובן, אין המחץ של מנועי הטורבו, וכדי לקבל את הביצועים צריך להביא את המנוע לסל"ד גבוה, אך התאוצה יותר מסבירה ובעיקר מוגשת בצורה לינארית ובנועם. אין בעיה לעקוף תחת עומס, גם מספר מכוניות ברצף, הודות לתיבת הילוכים יעילה.

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג

לאלה שלא אוהבים תיבה אוטומטית-רציפה אספר שהיא מדמה בפעולתה תיבה אוטומטית-פלנטרית בצורה נפלאה, מכיוון שאינה יוצרת את התחושה של "טרקטורון פולאריס" – והיא כאילו מעבירה הילוכים, ואלה כאילו מתחלפים בעומס מלא. עם זאת, אין לסלטוס יחסי העברה קבועים. בנהיגה בתוואי יום-יומי, השילוב בין המנוע לתיבה בהחלט נעים, ותאוצת ביניים במצב של חצי דוושה ראויה בהחלט. 

צריכת הדלק הממוצעת במבחן עמדה על 11 ק"מ/ל'.

נוחות נסיעה
כיול המתלים בסלטוס מוצלח מאוד, וכתוצאה מכך נוחות הנסיעה בהחלט טובה. הרכב מטפל ברוב השיבושים בכביש בצורה טובה מאוד, ורק שברים גדולים או תיקונים גדולים וחדים מצליחים להוציא אותו משלוותו. והוא בהחלט שליו; את הרוב המכריע של השברים שאליהם דאגתי לכוון את גלגליו, הוא ספג היטב.

בידוד הרעשים טוב אף הוא. שאון המנוע לא מציק בתאוצה מתמשכת, ובכבישים הבין-עירוניים, כולל אלו הגרועים שברמת הגולן, הדציבלים שחדרו אל תא הנוסעים בגלל הכביש היו בהחלט בגבול הסביר, ורעשי רוח נשמעים בפנים מעל 120 קמ"ש. 

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג

עיצובו של הסלטוס מכריז כי מגמת פניו לשבילים, והוא מפגין בהם כי יש כיסוי להופעה. נוחות הנסיעה בשבילים טובה אף היא, והבולמים הצליחו להעלים אבנים חדות הזרועות בו, כמעט כאילו לא היו. כאשר נהגתי לפי איך שהרכב אפשר, הגעתי למהירות גבוהה יחסית, וגם בשבילים עם הפרשי גובה וחריצי מים בולטים הופתעתי מאוד לטובה. שוב, בכל הנוגע לכיול מתלים ולנוחות נסיעה, התוצאות בהחלט מרשימות.

היכולת הדינמית טובה – ההתנהגות מאוד בטוחה, האחיזה סבירה, ובקרת האחיזה שקטה בפעולתה. משקל ההגה ופעולתו טובים, ומערך הבלימה ממש בסדר. 

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג

לסיכום
קיה סלטוס 2020 הוא ההצעה הזולה יותר של קיה לרכב פנאי קומפקטי, ובניגוד לאקסיד הקרוב לו, הוא מביא לסצנה הופעה בהשראת רכב שטח של ממש. 

לחובתו מערך בטיחות שאינו מלא, חומרי דיפון שחלקם אינו האיכותי ביותר, זמינות כוח שאינה כמו במנועי טורבו. מנגד, הוא מאובזר היטב, מרווח מאוד, שימושי עם תא-מטען גדול, שילוב המנוע-תיבת ההילוכים בהחלט טוב, הוא נוח מאוד, בכל תוואי, ואיכות הנסיעה שלו בהחלט ראויה. 

קיה סלטוס הוא רכב פנאי קומפקטי מוצלח מאוד, ובמחיר קרוב לזה של משפחתית, 141,000 שקלים, הוא מעניק גם תמורה נהדרת.

*פורסם במקום ב-20.08.20 (נוסף וידאו)

קיה סלטוס – מבחן דרכים (2.0 ליטר, 'EX')
צילום: רונן טופלברג