בתחילת 2013 נרשמה בשוק הרכב הישראלי תופעה חדשה: גל של משפחתיות-קטנות, עממיות ופשוטות, שטף את החופים. המטרה המשותפת לכולן הייתה לנגוס בנתח השוק בו שלטה יונדאי אקסנט הוותיקה. מאז כמעט וכל המתחרות נעלמו, ורק אקסנט עדיין כאן. שולטת כמעט לבדה בקטגוריה הולכת ומדלדלת.

בחניה
השם אקסנט החל את דרכו בדגם שהוצג ב-1994. כעת מדובר בדור החמישי, וזה הגיע לישראל באפריל 2019, מחליף דגם שנקרא בישראל ובקולומביה "אקסנט i25", וגדל ביחס אליו בכל ממד: 3 ס"מ לבסיס הגלגלים, 7 ס"מ באורך, 1 ס"מ לרוחב ולגובה, 15 ליטר לנפח תא המטען.

לממדים שגדלו יש ביטוי בהופעה המכובדת והמוצלחת מזו של הדגם המוחלף. תא הנוסעים חדש אף הוא, הוא עבר אבולוציה ונעים בהרבה מקודמו. איכות ההרכבה טובה, תנוחת הנהיגה מוצלחת, והנדסת האנוש אינטואיטיבית. מנגד, איכות החומרים, כמקובל בסגמנט, כמעט בסיסית, נוחות המושבים הקדמיים בינונית, צג המולטימדיה מעט קטן ובעיקר מופרע בשמש ישירה, ותפעול המזגן בכל עוצמות הקירור (פרט לראשונה) רועש למדי. אקסנט מוצעת רק ברמת גימור אחת עם אבזור צנוע – וללא מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות, שהיו לתקן בישראל.

יונדאי אקסנט 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

מאחור המרחב מספק גם לזוג מבוגרים, והמושבים נוחים. תא המטען גדול ועמוק, אך נעדר אפשרויות עיגון וקשירה לחפצים.

יונדאי אקסנט 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

בתנועה
בישראל נמכרת האקסנט עם שני מנועי בנזין אטמוספריים (לא מוגדשים): 1.4 ליטר, 100 כ"ס; 1.6 ליטר, 123 כ"ס. התיבה בשניהם היא אוטומטית עם שישה הילוכים (ארבעה בדור הקודם).

האקסנט נבחנה רק עם מנוע ה-1.6 ליטר, וזה מנפק ביצועים מספקים בנהיגה יום-יומית. כשרוצים יותר, כמו עקיפה תחת עומס (כביש הררי, מתפתל), צריך ממש לאמץ אותו, ואז מגלים שהיכולת בינונית והרעש רב. התיבה האוטומטית חלקה ולרוב התגובה שלה לקיק דאון טובה. ששת ההילוכים עוזרים לצריכת דלק טובה: 13-15 ק"מ/ל' בשיוט רגוע. עם זאת, נהיגה בתוואי הררי ו/או ב"רגל" כבדה, תוריד את הצריכה לאזורי 8 ק"מ/ליטר.

יונדאי אקסנט 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

נוחות הנסיעה בעיר בינונית, בעיקר במעבר על שיבושים קטנים. כשעולה המהירות המצב משתפר, אבל מאזור 90 קמ"ש חודרים רעשי רוח שב-110 קמ"ש הופכים למשמעותיים.

הדור הזה מבוסס על פלטפורמת i20 החדשה הקשיחה מקודמתה. זו מאפשרת לאקסנט להציע יכולת דינמית סבירה, כל עוד לא לוחצים עליה. ההגה מעט מהיר (2.75 סיבובים מנעילה לנעילה) אבל הוא קל מדי. הבלמים טובים.

סיכום ותמורה
בהשוואה לקודמתה יונדאי אקסנט 2020 עדיפה בכל פרמטר. המרחב משופר, תא המטען גדול, הביצועים מספקים והנוחות הכוללת סבירה יחסית לסגמנט. בנוסף, התיבה האוטומטית החדשה נטרלה את אחת מנקודות התורפה הבולטות של הדגם הפורש.

יונדאי אקסנט 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

הבעיה שאקסנט ממוקדת ציי רכב ועל כן אבזורה דל, אין לה ולו מערכת בטיחות אקטיבית אחת – ומנגד מחירה לא ממש רחוק מזה של משפחתיות של ממש כמו פורד פוקוס, וגם יונדאי אלנטרה, טויוטה קורולה וכו', כך שלצרכן הפרטי היא מעניקה תמורה נמוכה.

יונדאי אקסנט 2020: מחירון רכב, רשימת גרסאות
יונדאי אקסנט, 1.4 ל', אוט', 'אינספייר' – 117,900 שקל
יונדאי אקסנט, 1.6 ל', אוט', 'אינספייר' – 119,900 שקל

יונדאי אקסנט 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן