הדור הנוכחי והרביעי של טויוטה פריוס, ההיברידית הראשונה בעולם (1997), מתגלגל בכבישי ישראל ממרץ 2016. הדגם עבר מתיחת פנים ומשווק כאן מאפריל 2019, והחידוש לשנת 2020 הוא הגעתה של גרסת פלאג-אין (PHEV), שמאפשרת למשפחתית בעלת המראה הייחודי, טווח נסיעה רשמי של 45 ק"מ על חשמל בלבד.

בחניה
לפריוס מראה בולט ומאוד מזוהה, לגרסת הפלאג-אין חזית אגרסיבית יותר ובאחוריים שמשה שמרכזה קעור, והתוצאה מרשימה מזו של פריוס "רגילה". תא הנוסעים בשתי הגרסאות כמעט זהה, והפלסטיק בתוכו פשוט. לוח המחוונים שופע מידע והתצוגה העילית נאה. מערכת המולטימדיה המחודשת כעת כוללת קיצורי דרך מכניים נוחים, אבל מערכת ההפעלה המקומית "קונקטד" עדיין אינה מספיק מהוקצעת. תנוחת הנהיגה מעט נמוכה והמושב עלול לעייף בנסיעות ארוכות. מאחור מרווח רגליים נאה ומרווח ראש מוצלח פחות. 

טויוטה פריוס 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

נפח תא המטען בפריוס עומד על 412 ליטרים, ובגרסת PHEV המצברים הנוספים תופסים חלק מהתא ומצמצמים את נפחו ל-359 ליטרים. הראות לאחור אינה מבריקה אבל השמשה המיוחדת אינה מפריעה.

בתנועה
בשתי הגרסאות אותה חטיבת כוח שמשלבת מנוע חשמלי עם מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר, 122 כ"ס, ותמסורת המוגדרת כרציפה. גם הביצועים בשתי הגרסאות דומים, עם האצות זריזות ושיוט נעים, ורק בהאצות ארוכות או בעליות ממושכות הרכב מתאמץ. גרסת ה-PHEV מציעה יכולת נסיעה על חשמל בלבד עד למהירות של 135 קמ"ש ולטווח של 45 ק"מ, ובמבחנים שלנו הצלחנו להגיע בכוח החשמל בלבד לטווח של 38.5 ק"מ בלבד. בתנועה חשמלית ובמצב 'ספורט' התחושה היא כי הרכב מאוד נמרץ.

טויוטה פריוס 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

צריכת הדלק הממוצעת שהשגנו בפריוס "הרגילה" עמדה על 19.2 ק"מ/ל', וב-PHEV רשמנו 24.3 ק"מ/ל', כולל הנסיעה על חשמל בלבד. את הסוללה בגרסת ה-PHEV ניתן לטעון ממצב ריק למלא לחלוטין ב-3.5 שעות משקע רגיל (עם כבל 'מוד 3'), או בשעתיים בעמדה ציבורית (עם כבל 'מוד 2'). 

דור זה של פריוס הוא הדגם הראשון של טויוטה שנבנה על פלטפורמת TNGA המודולרית המשותפת בין היתר גם לקורולה. יחד עם כיול מתלים מוצלח, מתקבלת משפחתית מאוד נוחה. גם היכולות הדינמיות גבוהות, למרות שהבלמים – כמו בכל ההיברידיות של טויוטה – מחסירים פעולה הדרגתית. גרסת ה-PHEV מעט כבדה יותר, ובעלת כיול מתלים מעט שונה, ואלה מסתדרים פחות טוב עם שיבושים קטנים במהירות עירונית.

טויוטה פריוס 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה
פריוס מביאה נוחות גבוהה, אבזור עשיר ומערך בטיחות נרחב. אבל עם השיפור הגדול בקורולה והפיכתה להיברידית, קשה להצדיק את רכישת טויוטה פריוס שמחירה יקר יותר. גרסת ה-PHEV אוחזת גבוהה יותר בדגל הסביבתי בשל יכולתה להתנייד על חשמל בלבד. אבל מחירה היקר עוד יותר, מייעד אותה רק עבור מי שמחפש להיות הכי "ירוק" בשכונה.

טויוטה פריוס 2020 גרסאות, רמות גימור, מחירון רכב:
טויוטה פריוס, 1.8 ל' היברידי, אוט', אקטיב – 144,900 שקל
טויוטה פריוס, 1.8 ל' היברידי, אוט', קומפורט – 149,900 שקל
טויוטה פריוס, 1.8 ל' היברידי PHEV, אוט', קומפורט – 166,900 שקל

טויוטה פריוס 2020 החדשה – חוות דעת
צילום: אלי שאולי