למרות שההיסטוריה של היצרן שלובה במכוניות סטיישן מצליחות, וולוו ישראל לא הזדרזה להביא את וולוו V60, גרסת הסטיישן של המשפחתית הגדולה שלה, S60. בארץ הביקוש לגרסאות כאלה נמוך מזה שנים, ולכן חלפו כשנתיים וחצי מאז שה-V60 הוצגה בז'נבה 2018, ולמעלה משנה מאז ההשקה המקומית ל-S60, עד שהסטיישן התייצבה כאן, בגרסאות T8 וקרוס קאונטרי שנבחנה.   

יש כמה סיבות לחשוב שהעתיד של V60 יהיה ורוד יותר. ראשית, מדובר בגרסת קרוס קאונטרי – כלומר, סטיישן שהוגבהה ואופרה כדי לקרב אותה לתחום רכבי הפנאי. סיבה שנייה היא המחיר – 270,000 שקלים לגרסת  2.0 ליטר טורבו, 250 כ"ס עם הנעה כפולה. V60 קרוס קאונטרי יקרה רק ב-16,000 שקלים מ-S60 בגרסת T4 (הנעה קדמית, 190 כ"ס) וזולה ב-64,000 שקלים מרכב הפנאי הבינוני XC60, עימו היא חולקת פלטפורמה. בפועל, המחיר ממקם אותה מול דגמי קומפקטיים הקטנים יותר של מותגי יוקרה.  

הקרוס קאונטרי ממשיכה מסורת של סטיישן לשביל שהחלה בוולוו ב-1997 ב-V70. הקרוס גבוהה ב-6.8 ס"מ מ-V60, מרווח הגחון עומד על 21 ס"מ ועם 478 ס"מ והיא ארוכה ב-2 ס"מ מ-S60 ו-V60 רגילות.

וולוו V60 - מבחן דרכים (B5, קרוס קאנטרי)
צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות 
המומחיות של וולוו במכוניות סטיישן מוצאת ביטוי ב-V60, זו כנראה המכונית היפה במבחר הנוכחי שלה ואחת הנאות בהיסטוריה של היצרן השבדי. היא משלבת מרכיבים של רכב פנאי – גבוהה מספיק מהשביל, חסונה, עם פריטי עיצוב אופייניים – עם הופעה מאוד אלגנטית וספורטיבית: רחבה, נמוכה, חזית נאה ומחודדת, גם בזכות תאורת הלד. 

תא הנוסעים 
סביבת הנהג, שעיקרה הצג האנכי והמחוונים המוקרנים, מוכרת מדגמים אחרים של וולוו. האיכות טובה, התאמת הצבעים נכונה וכל אלה יוצרים אווירה עשירה, רגועה ולא מתאמצת. נעים לשהות כאן. 

מערך המולטימדיה השוודי כרגיל סבוך, ונדרש זמן מה כדי להיזכר במגוון הסטות המסך הנחוצות כדי להגיע לתפקידים מסוימים. כמעט כל פעולה בשליטה על מערכות הרכב מתחילה כאן, החל במערך הדימום/התנע, דרך מערכת השמע (הרמן קרדון), עבור בבקרת האקלים ועד לאלחוש בקרת היציבות. כתוצאה מכך, עיצוב סביבת הנהג נקי מפריטים, אך תפעול המערכות מסורבל.

וולוו V60 - מבחן דרכים (B5, קרוס קאנטרי)
צילום: אלי שאולי

בורר ההילוכים הקטן נאה, אבל תפעולו מסורבל והשילוב הידני באמצעותו אינו נוח; מוזר שאין תפעול הילוכים מההגה. מיקום הבורר של מצבי הניהוג והתצוגה שלהם אינם מושלמים. גג הזכוכית גדול, אך הכיסוי אינו אוטם את קרני השמש. מושב הנהג נוח ונעזר בשפע אפשרויות כיוון חשמליות (כולל הארכת הבסיס). תנוחת הישיבה אינה גבוהה, כך שלנהג אין אותה עמדת שליטה המאפיינת רכבי פנאי. 

האבזור העשיר כולל תאורת לד חכמה, ופעולתה בלילה על כבישים צרים היא מופע מרהיב. מערך הבטיחות עשיר, וזה כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטחים מתים היקפי, אך המערכות התגלו מעט היסטריות.  

מאחור, המרחב הכולל מכובד, מרווח הראש טוב ומרווח הרגליים מצוין. המושבים מאחור יוצרים תנוחת ישיבה נמוכה, והנוסעים ישמחו בפתחי מיזוג, ואלה ממוקמים בקורות.

וולוו V60 - מבחן דרכים (B5, קרוס קאנטרי)
צילום: אלי שאולי

תפעול דלת תא המטען חשמלי, וגם אם גובה חלל ההטענה אינו גדול, שטח הפנים מרשים, ובאזור שם מחיצה קשיחה שמתרוממת במרכז וכיסוי עם תפעול חכם. יופי. 

מנוע, ביצועים 
ל-V60 הזאת מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר, המכונה B5, זה נעזר במערך היברידי מתון ומייצר 250 כ"ס ו-35.7 קג"מ ב-1800 סל"ד, לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה כפולה. משך ההאצה ל-100 קמ"ש, 6.9 שניות, מרשים, וזו הוולוו הראשונה שאנו בוחנים בארץ ומוגבלת ל-180 קמ"ש.

פעולה המנוע אינה מעודנת במיוחד, ולמעשה היא מחוספסת ונשמעת מדי, בייחוד תחת עומס, וצליל המנוע אינו מזמין לעלות לסל"ד גבוה, למרות שאין כל בעיה לעשות זאת. בכל אופן, חטיבת הכוח אפקטיבית ונמצאת במיטבה כאשר העומס קל או בינוני, אז היא מתנהלת באופן רגוע, והתגובות הלא-חדות של המנוע והתיבה אינן מפריעות.

וולוו V60 - מבחן דרכים (B5, קרוס קאנטרי)
צילום: אלי שאולי

המערך ההיברידי המתון מפגין כי אחד מיתרונותיו הוא תפעול נעים של מערך הדימום/התנעה. בחום הכבד הוא פעל בעיקר בלילה. 

צריכת הדלק עמדה על 8 ק"מ/ל' בתוואי מבחן מאתגר, ו-11.2 ק"מ/ל' בקצב רגוע. 

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה טובה, אבל צמיגים בעלי דופן צנומה יחסית היושבים על חישוקי "19, גורמים לכך שחספוס הכביש ופגמים קטנים חודרים פנימה ומפרים את השלווה. כאשר המהירות עולה ובכלל על פגמים גדולים, היכולת בתחום זה עדיפה. עם זאת, מחוץ לעיר חיבורי כביש מורגשים מדי. בנסיעה בין-עירונית בולטים רעשי הכביש ורוח. 

וולוו V60 - מבחן דרכים (B5, קרוס קאנטרי)
צילום: אלי שאולי

נסיעה בשבילים אינה משדרת שהרכב חסון מאוד, אך מכריזה גם שאינו שברירי. הוולוו נעימה על שבילי עפר מפולסים, פחות על כאלה עם אבנים גדולות. 

היכולת הדינמית טובה, וגם אם ה-V60 אינה מפתה לנהיגה מהירה בכבישים מתפלים, היא יודעת לבצע. בפניות ובנסיעה מהירה מורגש חוסר מסוים בריסון המרכב. בכל אופן, התגובות להיגוי המעט מנותק צפויות, ובפניות הדוקות ולא מהירות ניתן אף לקבל תחת כוח פסיעה קלה מאחור או הידוק קו באדיבות ההנעה הכפולה. במקרים קיצוניים, על גלים, חגורות הבטיחות אפילו התהדקו עלינו באופן מבהיל. הבלמים אפקטיביים, אך נשיכה חזקה יותר הייתה מוסיפה. 

מחיר, תמורה 
וולוו V60 קרוס קאונטרי היא מכונית בה השלם עולה על סך חלקיו. היא נראית נהדר, נעימה, ומשלבת את היתרונות הפרקטיים של סטיישן עם מבנה המקרב אותו לרכבי פנאי והנעזר גם באיפור תואם. המחיר, הקרוב לזה של דגמים מקטגוריות קטנות יותר, יחד עם האבזור הנאה, המבנה והביצועים, משלימים תמורה מעולה.

*פורסם ב-13.09.20 (נוסף וידאו)

וולוו V60 - מבחן דרכים (B5, קרוס קאנטרי)
צילום: אלי שאולי