טסלה מודל X - נהיגה ראשונה - אוטו

דבר לא הכין אותי ליציאה מהמקום של הרכב הגדול והכבד הזה – לאותה האצה שמטיחה את העורף במשענת, מדביקה את הבטן לגב, ומערבבת מחדש את ארוחת הבוקר והצהריים. המלווה שלי מטסלה אירופה אמנם הזהיר אותי עוד קודם לזינוק של טסלה מודל X, והציע שנצמיד ראשים למשענת, ולו רק כדי להימנע מהחבטה. והוא צדק. 

קשה לי לזכור רכב המגיב באופן כה קיצוני, מיידי וחד ללחיצה על דוושת התאוצה. ואכן, נתון האצה של 2.8 שניות ל-100 קמ"ש, זהה לזה המתקבל ממכוניות מסנוורות כמו פורשה 911 טורבו S או פרארי 488 פיסטה.

צמד המנועים בגרסה בה אני נוהג מייצר 762 כוחות סוס (259 כ"ס מלפנים, 503 כ"ס מאחור), ואלה עוברים בשקט מופתי ובכוח אדיר לארבעת הגלגלים. אני מודה, שמעתי סיפורים על יכולת ההאצה של דגמי טסלה, אבל אותן שניות שייצרו כל כך הרבה עומס על הגוף מצאו אותי מופתע ומחפש אחר סופרלטיבים. ואנחנו אפילו לא במצב הזינוק הייעודי (Ludicrous mode; מצב מגוחך) או באיזה מסלול עם שם אקזוטי. סתם רמזור על הדרך. 

1634174
צילום: אלי שאולי

מפגשים והצגות 
כן, עם קצת מזל ולא מעט חוצפה ישראלית מצאתי את עצמי במושב הנהג של מודל X, רכב הפנאי הגדול של טסלה. ה-X כבר אינו צעיר, ייצורו החל (באיחור) ב-2015, אבל הוא עדיין נראה נעים לעין, אלגנטי, ומסווה את גודלו בזכות פרופורציות נכונות. והרכב, שמוצע גם עם שבעה מקומות, באמת גדול מאוד: אורכו 503 ס"מ, רוחבו 200 ס"מ ובסיס הגלגלים נמתח על-פני 296.5 ס"מ. 

כמובן, אחת ההצגות הטובות בעיר היא פתיחת הדלתות האחוריות ברכב. הן מתרוממות מעלה באופן מאוד מתוחכם; כל דלת מורכבת משני חלקים ולכל אחד מהם עצמאות בתנועה. הדלתות אמנם עיכבו את ייצור ה-X ודרשו השקעה גדולה בתכנון, אבל מלאכת המחשבת ההנדסית מושכת שפע מבטים, ואכן מקלה על הכניסה ועל היציאה. הדלתות הקדמיות, נפתחות באופן שגרתי, אבל גם התפעול שלהן חשמלי.  

1628512
צילום: יצרן

מתיישבים 
כשאני מתיישב מאחורי ההגה, הדבר הראשון שצד את עיני הוא צג "17 הגדול של מערך המולטימדיה. סביבת הנהג נקייה ממתגים פשוט כי הכל נשלט מהצג הענק. ומשמעות "הכל נשלט" היא שכל שינוי, החל במצבי הבלימה או הניהוג ועד הגברת עוצמת השמע, נעשה דרך הצג האנכי. סידור זה דורש הסתגלות, הגם שרוב מרכיבי התפעול ברורים לביצוע. 

הבעיה היא שבמקום שתיווצר אווירה יוקרתית – כנדרש מרכב שמחירו בארה"ב, החל מ-86,000 דולר, גבוה מזה של דגמי פנאי גדולים של יצרני יוקרה – סביבת הנהג מעט פשוטה לתחושה. כן, יש ריפוד עור ותפעול חשמלי לכל דבר, אבל החומרים אינם ברמה הצפויה מרכב כה יקר, והמופע הכולל של סביבת הנהג אינו יוצר את ה"וואו" המתבקש. משעשע לגלות שפריטים מסוימים – מרימי שמשות אבל גם בורר ההילוכים היוצא ממוט ההגה – מוכרים ממרצדס. כזכור, בתחילת דרכה של טסלה התקיים שיתוף פעולה עם היצרן הגרמני, שזכה לסיוע טכנולוגי בדגמים החשמליים הראשונים שלו. 

1628511
צילום: יצרן

בנוסף, התחושה היא שבטסלה ניסו לעשות דברים רבים אחרת, ולו רק כדי שיהיו שונים מהמקובל. כך למשל השמשה הענקית מלפנים החודרת אל תוך הגג וסתר-השמש המעט מגוחך. איך זה יהיה בקיץ הישראלי? וכן, חלונות שמש בגג נמצאים גם מאחור, מעל ראשי הנוסעים.

המרחב מלפנים טוב, יוצר תחושה של אווריריות, אך מושב הנהג אינו נוח במיוחד. שדה הראייה סביר, אך שפע מצלמות היקפיות מרחיבות אותו ואיכות התמונה מצוינת. מאחור המרחב מרשים, אך איני אוהב את העובדה שלא הנוסעים שם אלא מחשב הוא ששולט בהזרמת האוויר דרך שפע פתחי האוורור המפוזרים מאחור.  

1628510
צילום: יצרן

מה עוד? למרות שימוש בקפיצי אוויר, הנסיעה אינה נוחה במיוחד, ואני מנחש שזה קשור בצמיגים; לאלה, שמידתם 265/35-22, דופן ממש דקיקה. ה-X אינו נראה גדול (למרות שהוא כן), אבל הוא יוצר תחושה שהוא כבד (בגלל שהוא כן); משקלו 2.5 טון. יחד עם זאת ניתן לחוש שהוא מאוד יציב, וכי מרכז הכובד שלו נמוך בגלל מיקום הסוללות. תפעול הבלמים יוצר תחושה מוזרה, ופעולתם לא הדרגתית. אולי זו הסיבה לכך שהמלווה מטעם החברה התעקש שנישאר בדרגה גבוהה של בלימת מנוע. המשמעות היא נהיגה בפועל רק עם דוושת התאוצה, ללא שימוש בדוושת הבלם, אגירת אנרגיה יעילה מאוד – אבל גם האטה עצבנית מדי בכל הרפיה מהמצערת.

1628509
צילום: יצרן

רושם ראשוני
זו הייתה רק טעימה קצרה, מפגש עם דגם מסקרן של המותג החשמלי ששיגע את העולם. צריך בבירור הרבה יותר זמן כדי להעריך נכונה רכב מורכב שכזה, אבל  ברור שמודל X, באופן שכל כך מתאים למותג, הולם בנהג כבר בדקות הראשונות של המפגש איתו, ומנסה להרשים מיד.

וכן, הוא מצליח בכך, ויוצר תחושה מיוחדת, גם אם נראה שיש מה לשפר.

1628508
צילום: יצרן

שווה לשקול גם:

תעודת זהות

מחיר
0
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
אחריות
שבע שנים
שנת השקת הדגם
2017

תיאור

מקומות ישיבה
7
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 7

מידות

אורך
505
רוחב
201
גובה
167
משקל
2460
בסיס גלגלים
297
נפח תא מטען (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
ק' 265/45/20 - א' 275/45/20

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
סוג מנוע
חשמלי
תצורת מנוע
-
מספר צילינדרים
הנעה
כפולה (4X4)
הספק מירבי (כ"ס)
423
סל"ד להספק מירבי
מומנט מירבי (קג"מ)
67.3
סל"ד למומנט מירבי
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
4.9
מהירות מרבית (קמ"ש)
249
תיבת הילוכים
אוטומטית רציפה
מספר הילוכים
הילוך יחיד

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
צריכת דלק - עירונית
צריכת דלק - ממוצעת
דרגת זיהום אוויר
--
צריכת דלק - אמיתית
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
11
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור (כולל שורה שלישית)
גג שמש
גג שמש פנוראמי נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים + אוורור
כוונון מושבים
חשמלי + זכרון
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
יש
אבזור נוסף כלול במחיר
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי

3 1

דגם טסלה מודל X
גרסה מודל X, חשמלי, Performance
מחיר 0
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 4.9
מהירות מרבית (קמ"ש) 249
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת
נפח תא מטען (ליטר)
דרגת זיהום אוויר --

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 57. בארץ הכי שווה NIRO E חשמלי מחיר 150000 ו450 קמ

    צביקה 2 אוקטובר 2020, 12:15

  2. 53. ממליץ על תחנת הטענה מהירות קיבוץ עין גדי ועל התחנה בקניון M בבית חירות עם שתי התחנות האלה אפשר לכסות את כל הארץ מאילת לנהריה

    לקוח EV 30 ספטמבר 2020, 13:52

  3. 52. יש את XPENG G3 שהיא סינית בסגנון טסלה X ותעלה בארץ 130000 שח

    תעשו לה מבחן 30 ספטמבר 2020, 13:51

  4. 51. 50 תסכ בבנזין יא שמרן חחחחח

    איזה שמרנים סעודיה יותר ליברלית 30 ספטמבר 2020, 13:35

  5. 49. הרכב יתמוך לחלוטין בנסיעה אוטונומית שלב 5 כאשר זה יאושר רגולטורית יש לו את כל הסנסורים ומה שצריך

    רכב לעתיד 29 ספטמבר 2020, 16:23

  6. 48. Xpeng חברה מעולה שיומי אליבבא ופוקסקום משקיעות בה

    סוג של טסלה סינית בזול 29 ספטמבר 2020, 16:21

  7. 47. תעשו מבחן ל xpeng g3 זה רכב שיכול להצליח בארץ

    גדי 29 ספטמבר 2020, 16:12

  8. 46. נכון 44 הכל בלוף תצביע רק ביבי

    עובדים עליך 29 ספטמבר 2020, 16:12

  9. 43. בנתיים נסתפק ב MG ZS כרגע הדיל הכי טוב בארץ

    נוהג רק חשמלי 29 ספטמבר 2020, 10:12

  10. 42. חשמל זה חוויה אחת שקט נקי בלי טיפולים

    אין על טסלה 3 29 ספטמבר 2020, 09:52

  11. 41. מי שקונה ראשון מרוויח כי עדיין אין מיסוי על דלק

    חוסך 8000 שח בשנה 29 ספטמבר 2020, 09:52

  12. 40. זה לא נכון ארצנו קטנה וכבר יש 4 / 5 תחנות במיקומים מעולים שמכסים את כל הארץ בפועל יש יותר מ 50 תחנות

    סמי 29 ספטמבר 2020, 09:51

  13. 37. מה עם יונדאי KONA EV?

    צביקה 28 ספטמבר 2020, 13:16

  14. 36. בנתיים בארץ MG ZS הכי שווה

    מתדלק ב קניון M הדרך 28 ספטמבר 2020, 12:22

  15. 35. תתחילו להכין חנייה חשמלית עם הטענה

    העתיד כבר פה 28 ספטמבר 2020, 07:06

  16. 34. הכתבה ממש מועתקת מביקורות בחול אבל לפחות מסקרים את העתיד ולא עוד רכב בנזין מיושן

    דני 28 ספטמבר 2020, 07:05

  17. 32. למה אין סובסידיה של המשרד לאיכות הסביבה?

    רכב איכותי מוריד זיהום ברחוב 27 ספטמבר 2020, 20:07

  18. 31. לא משלם דלק כמעט שנה תענוג!

    לקוח מבאר שבע 27 ספטמבר 2020, 20:05

  19. 30. רכב פצצה

    עובד חברת חשמל 27 ספטמבר 2020, 20:04

  20. 29. זה רכב מדליק במחיר נוח

    רמת שרוני מרוצה 27 ספטמבר 2020, 20:00

  21. 28. הלבנט זה עולם 3

    גרמני 27 ספטמבר 2020, 20:00

  22. 27. לנשום אדי דלק ושמן מסוכן הרבה יותר

    בורות של לבנטינים 27 ספטמבר 2020, 19:59

  23. 26. מדהים כמה החינוך בארץ לא מתקדם אפילו בסעודיה יש טסלה והשמרנים שם לא שואלים על "קרינה"

    תקועים עם ביבי 20 שנה בעבר 27 ספטמבר 2020, 19:58

  24. 24. איך מירי רקב לא עוזרת לטסלה בארץ

    נורא פשוט 27 ספטמבר 2020, 13:30

  25. 23. אצלנו משרד התחבורה לא מבין מה זה לתת שירות אונליין

    הכל מיושן צריך מוסך 27 ספטמבר 2020, 13:29

  26. 22. מתי מגיעה לארץ סקודה אנייק EV

    במחיר עממי 27 ספטמבר 2020, 13:20

  27. 21. יישר כוח תעשו עוד כתבות על חשמלי

    זה העתיד 27 ספטמבר 2020, 13:19

  28. 20. רכב נהדר של האסטרונאוטים

    תביאו כבר לארץ 27 ספטמבר 2020, 13:17

  29. 19. אין חינוך בארץ ואנשים דווקים בבנזין בבורותם

    סמי השבדי 27 ספטמבר 2020, 13:17

  30. 18. באיחוד האמירויות כבר יש הם יותר מתקדמים מאיתנו שם

    MBZ 27 ספטמבר 2020, 13:16

  31. 17. שהממשלה פה תתן סובסידיות לאנשים איכותיים כמו בסין ואירופה

    חשמלי דואג לאיכות סביבה 27 ספטמבר 2020, 13:16

  32. 16. צריך ללחוץ על משרד התחבורה להפסיק עם השמרנות ולאשר לטסלה להתחיל לעבוד

    הכל אונליין 27 ספטמבר 2020, 13:15

  33. 15. סוף סוף כתבות כמו באירופה

    תמשיכו ככה 27 ספטמבר 2020, 13:15

  34. 14. יאללה תביאו לארץ

    ליברל מצביע כחול לבן גנץ 27 ספטמבר 2020, 12:40

  35. 13. יש קרינה?

    שמרן ביביסט 27 ספטמבר 2020, 12:38

  36. 12. סוף סוף כתבה על רכב מודרני ולא בנזין מיושן

    שבדי 27 ספטמבר 2020, 12:36

  37. 11. אחלה כתבה

    תמשיכו ככה 27 ספטמבר 2020, 12:33

  38. 10. רכב מדהים תכתבו גם על XPENG

    סיני זול 27 ספטמבר 2020, 12:30

  39. 9. למגיב 1. ב2023 הרכב הזה לא יהיה קיים

    יוני 27 ספטמבר 2020, 12:18

  40. 8. סוף סוף עתבה לא שמרנית

    כבוד לאוטו 27 ספטמבר 2020, 12:14

  41. 7. סוף סוף עתבה לא שמרנית

    כבוד לאוטו 27 ספטמבר 2020, 12:14

  42. 6. סוף סוף עתבה לא שמרנית

    כבוד לאוטו 27 ספטמבר 2020, 12:14

  43. 5. סוף סוף עתבה לא שמרנית

    כבוד לאוטו 27 ספטמבר 2020, 12:14

  44. 4. סוף סוף עתבה לא שמרנית

    כבוד לאוטו 27 ספטמבר 2020, 12:14

  45. 3. נתחיל בטסלה 3 , 160000

    לכל המשפחה 27 ספטמבר 2020, 12:12

  46. 2. חבל שהישראלים שמרנים כמו ערבים ולא מאמצי חידושים כמו בנורווגיה

    יש קרינה? 27 ספטמבר 2020, 12:11

  47. 1. אצלנו בארץ 2023, בגרסה בסיסית 1,150,000 שקל

    טוטוטוטוטוטו 27 ספטמבר 2020, 10:08