דווקא כאשר מכוניות הסדאן המשפחתיות מאבדות גובה, יש יצרנים שמנסים דווקא לחזק את נציגם בקטגוריה במקום להרים ידיים. ראינו זאת בטויוטה, במאזדה – וכעת גם בניסאן, שם עדיין רואים בסדאן משפחתית תחום ליבה שראוי לחיזוק. 

ניסאן סנטרה החדשה מדגימה זאת. למרות שבארץ פגשנו בדגם רק ב-2016 – אמצע חיי הדור היוצא – מדובר בשושלת של שמונה דורות שכוונה בעיקר לצפון אמריקה. הדור החדש הוצג ב-2019, וביחס אליו הצהירו אנשי ניסאן שיצרו את הסנטרה הטובה בהיסטוריה, ולא שציפינו שיאמרו אחרת. 

לטובת ייצורה של הסנטרה הזאת בחרו אנשי ניסאן בפלטפורמה המודולרית החדשה של ברית ניסאן-רנו (CMF; מוכרת מקשקאי/X-טרייל, מדגמי רנו מגאן, סניק), ועיצבו אותה באופן אגרסיבי ובדומה לאלטימה ולמקסימה. 

ניסאן סנטרה - מבחן דרכים (2.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

לסנטרה החדשה בסיס גלגלים הגדול ב-1ס"מ מזה של קודמתה, לאורך של 271 ס"מ. האורך כמעט ללא שינוי, 464 ס"מ, אך היא רחבה ונמוכה משמעותית – 182 ו-145 ס"מ, בהשוואה ל-176 ו-150 ס"מ בדגם הפורש – ואלה יוצרים פרופורציות דינמיות יותר. נפח תא המטען קטן במעט, 405 ליטרים לעומת 427 ליטרים בדור הפורש.  

שינויים משמעותיים במפרט הטכני. מאחור, המתלה הוא רב-חיבורי במקום קורת מתח, והמנוע גדול, חזק וחסכוני מקודמו. לסנטרה מנוע בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר המייצר 149 כ"ס (במקום 1.8 ליטר עם 124 כ"ס). התיבה האוטומטית עדיין רציפה, אך מדובר בדור חדש שלה. המחיר: 138,000 שקלים. 

עיצוב, נראות 
אנשי ניסאן אומרים כי לסנטרה מבנה של קופה ארבע דלתות, ויש לכך ביטוי בעיצוב. אמנם, הצבע השחור במכונית ההדגמה "בלע" חלק מקווי המרכב, ולטעמי מרכב כתום עם גג שחור, כמו בצילומי התדמית, מושך בהרבה. כך או כך, המסר ברור: ניסאן בחרה בכיוון דינמי, והשילוב של צללית נמוכה, הרוחב שגדל וקווי כתף בולטים, יוצר פרופורציות מושכות. החזית האגרסיבית משלימה את המופע הזה עם ה-V הנמוך שמאיים לחרוץ את האספלט; הסנטרה נראית רעה במובן הטוב. לכן, חישוקי "16 וקצה המפלט הפשוט נראים מעט קטנים עליה. 

ניסאן סנטרה - מבחן דרכים (2.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

תא הנוסעים 
פתיחת הדלת חושפת סביבת נהג שעברה שינוי עצום ביחס לקודמתה. סביבת הנהג משלבת קווים נאים ומודרניים בהרבה מאשר לפני כן, ובולטים בה פתחי אוורור עגולים וצג המולטימדיה הניצב, שתחתיו בקרת אקלים מפוצלת נאה ונוחה לתפעול. 

חבל שרכב ההדגמה לא כלל שילוב גווני בז' אלא לבש שחור מלא, מה שיצר הופעה כהה מדי. גם החומרים טובים מאשר בדגם הקודם, בייחוד בחלק העליון המדופן במשטח דמוי-עור עם תפרים. ועדיין, יש יותר מדי משטחי פלסטיק נוקשה בחלקים התחתונים וגם בדלתות. חלק מהמתגים, תאורת הפנים ומנוף פתיחת מיכל הדלק נראים מיושנים. חבל גם שתא הכפפות ומראות האיפור אינם מוארים וכי בלם החניה מופעל ברגל.     

למחוונים עיצוב קלאסי וברור, גם אם מעט שגרתי, ובמרכזם צג מידע ותפעול שבו קל להתאקלם. גם מערך המולטימדיה מובן, אך התצוגה בו מעט מיושנת, ורגישותו למגע האצבע לוקה בחסר.  

מושב הנהג נוח ממה שנראה ברגע הראשון, אך הייתי שמח לאפשרות לכיוון קשיחות מסעד. תנוחת הנהיגה נמוכה מכניסה לאווירה של מכונית דינמית, והשמשה הקדמית הצרה יוצרת תחושה אינטימית. הראות לאחור אינה מבריקה. במערכות הבטיחות לסנטרה בלימה אוטונומית גם מאחור, התרעת סטייה מנתיב (ללא תיקון), ניטור היקפי של שטחים מתים,  בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על שכחת ילדים ועוד.

ניסאן סנטרה - מבחן דרכים (2.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

המרחב מאחור סביר, ומרווח הרגליים טוב, אך מרווח הראש אינו מרשים, תוצאה ישירה של הנמכת הרכב ועיצוב החלק האחורי. מאחור חסרים פתחי מיזוג, ודיפון הדלתות מעט פשוט. תא המטען, למרות שקטן ביחס לקודמו, עדיין נראה גדול. 

מנוע, ביצועים 
לסנטרה כאמור מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי, וזה מייצר 149 כ"ס ו-20.2 קג"מ, התיבה הרציפה חדשה, וכל אלה מסדרים לרכב האצה של 8.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. חטיבת הכוח אינה מפגינה עוצמה רבה עם היציאה מהמקום, אבל הביצועים נאותים, התיבה פועלת באופן מדורג, ואינה משגרת את המנוע לסל"ד גבוה בכל מעמס; לכן, בנסיעה רגילה פעולת חטיבת הכוח נעימה. עם זאת, תחת עומס, כמו עקיפות או בעליות, היא עלולה להפוך רועשת. כושר ההאצה משתפר כאשר המהירות עולה, ועדיין, בשל אופן פעולת התיבה, בהאצות ביניים שחייבות להיעשות באופן מיידי, כמו בעקיפה, התוצאה לעיתים אינה נמרצת. למרות האבזור העשיר, לתיבה בסנטרה אין יחסי העברה קבועים עם אפשרות לתפעול ידני, והיא מסתפקת בבורר פשוט. חיסרון זה מפריע בירידות, גם אם מצב L בבורר ו'ספורט' במצבי הניהוג מסייעים לבלימת מנוע. 

צריכת הדלק עמדה על 10.3 ק"מ/ל' במסלול המבחן, ובשיוט בין-עירוני נינוח עמדה הצריכה על 13 ק"מ/ל'. 

ניסאן סנטרה - מבחן דרכים (2.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות
הסנטרה מצליחה לסנן חלקית את פגמי הכביש. בנסיעה איטית בעיר היא מתגברת על חספוס האספלט ועל פגמים קטנים, אבל אלה מורגשים ככל שעולה המהירות. שיבושים גדולים במהירות גבוהה מייצרים רעש מתלים, גם אם לא תמיד מקפיצים את הישבן. בסופו של דבר נוחות הנסיעה לרוב נאותה, אבל הסנטרה יוצרת תחושה שהיא מעט "עסוקה". מחוץ לעיר מורגשים רעשי כביש, ולעיתים גם שאון הרוח.

כאמור, לסנטרה מתלה אחורי רב-חיבורי במקום קורת מתח, כדי לשפר את היכולת הדינמית. והתוצאה? שוב אנו פוגשים משפחתית יפנית עם התנהגות טובה ואופי דינמי, כזו שמגיבה נכון להפניית הגה – שיש לו משקל ואופי פעולה נכונים – ומסוגלת להדק קו בחינניות ובאופן מדוד. פעולת הבלמים אינה תמיד נחושה והם איבדו כושר תחת עומס.  

מחיר, תמורה 
סנטרה החדשה טובה משמעותית מקודמתה, והיא משופרת מקודמתה בהופעה, באבזור, ביכולת – ועם זאת שומרת על מחירה, שמצדו הוא מהזולים בתחום, ומציעה לכן תמורה עדיפה משמעותית מאשר לפני כן. עם זאת, בעידן של מאזדה 3, כאשר בדרך סקודה אוקטביה חדשה, התחרות קשה מתמיד, ולא ברור אם כל זה מספיק. ובכל זאת, לסנטרה החדשה סיכוי טוב יותר להתברג בחבורה המובילה.

*פורסם במקור ב-18.10.20 (נוסף וידאו)

ניסאן סנטרה - מבחן דרכים (2.0 ל')
צילום: מערכת אוטו