יונדאי איוניק 2021 החדשה: רשימת גרסאות, מחירון:
יונדאי איוניק היברידי, 'פרמיום' – 142,000 שקלים 
יונדאי איוניק היברידי, 'סופרים' – 143,000 שקלים
יונדאי איוניק חשמלי – 160,000 שקלים

ב-2016 השיקה יונדאי משפחתית חדשה – איוניק שהתבססה על פלטפורמה ייעודית וחדשה שאפשרה להציע אותו דגם בגרסה היברידית, היברידית-נטענת, חשמלית;  פלטפורמה זו משמשת בסיס גם לקיה נירו.

שיווק הגרסה ההיברידית החל בסוף 2016, ואיוניק הייתה לסיפור הצלחה גדול, כולל מקום ראשון במצעד המכירות הישראלי. גרסה מחודשת הגיעה לארץ ב-2019, ולקראת סוף 2020 החל שיווק גרסה חשמלית מחודשת, עם סוללת 38.3 קוט"ש מקוררת מים וטווח מוגדל ל-311 ק"מ (WLTP) – שיפור של שליש בסוללות ובטווח. בנוסף, הספק המנוע החשמלי עלה מ-120 ל-136 כ"ס.

יונדאי איוניק 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

לפני ההתנעה 
העיצוב של איוניק שם דגש על מבנה אווירודינמי, אך אינו מושך במיוחד. במסגרת חידוש הדגם החזית הייתה לאגרסיבית יותר, והדבר בולט בייחוד בגרסה החשמלית, שיש לה שבכה מוזרה-משהו הכוללת גם פתחי אוורור אקטיביים. החישוקים בגרסה ההיברידית אינם שגרתיים למראה, ובחשמלית נראים קטנים ("16).

במסגרת החידוש בוצע שינוי משמעותי בסביבת הנהג גם בגרסה החשמלית, ובשינויים קווים וגוונים מודרניים ונעימים יותר. לרכב מולטימדיה מקורית עם צג "8 ולתצוגה של בקרת האקלים מראה נאה יותר, אך השליטה בה, באמצעות לחצני מגע, פחות מוצלחת. מושב הנהג המחודש נעים בנסיעות לא ארוכות. 

רשימת האבזור נאה וכוללת מפתח חכם, ובגרסה המהודרת או החשמלית (שנמצאת בין רמות הגימור הרגילות) תפעול חשמלי למושב נהג. בכל הגרסאות מפרט בטיחותי עשיר, הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ובקרת שיוט אדפטיבית. 

יונדאי איוניק 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

מאחור מרחב נאה לרגליים אך לא לראש. בגרסה ההיברידית, לתא המטען נפח נאה אך בחשמלית הוא רדוד. המבנה ותפעול הכיסוי אינם נוחים לשימוש. 

בתנועה
בגרסה ההיברידית השילוב בין מנוע חשמלי ומנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר מייצר הספק של 141 כ"ס שעוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים. למנוע החשמלי כאמור הספק של 136 כ"ס ושיא המומנט שלו, 30.1 קג"מ, זמין כבר ב-0 סל"ד. 

יונדאי איוניק 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

מנוע הבנזין מתעורר לחיים באופן מורגש מדי, אך לאורך הדרך חטיבת הכוח נעימה בפעולתה ויכולתה נאה, גם אם אינה מצטיינת, כפי שמעיד נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש העומד על 11.1 שניות. בנוסף לבורר, מאחורי ההגה פקדי הילוכים לתפעול ידני, ואלה שולטים, במצב 'חיסכון', על העוצמה של בלימת המנוע לטובת טעינה. לגרסה זו צריכת דלק מצוינת של כ-17 ק"מ לליטר שהתקבלה במסגרת מבחן דרכים מאומץ.

לגרסה החשמלית ביצועים טובים יותר, 9.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, וטווח הנסיעה בפועל נע בין 260 ל-280 ק"מ. 

נוחות הנסיעה אינה מתעלה בעיר, והרכב הנוקשה לא מטפל טוב מספיק במהמורות בה, אך מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת. אחיזת הכביש בשתי הגרסאות אינה מרשימה, גם בגלל הצמיגים הירוקים, אך היכולת הדינמית הכוללת מספקת בהחלט. פעולת הבלמים חסרה דיוק.

יונדאי איוניק 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

לסיכום 
יונדאי איוניק 2021 היברידית עולה 142,000 שקלים ברמת הגימור הבסיסית, 143,000 שקלים ברמת הגימור המהודרת, מעניקה יכולת טובה ואבזור נאה ואלה יוצרים תמורה נאותה. לגרסה החשמלית, שמחירה 160,000 שקלים, תפעול יום-יומי זול בהרבה, אך למרות זאת, ובגלל פער המחירים, היא עדיין מעט יקרה מדי. 

יונדאי איוניק 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: מערכת אוטו