טויוטה יאריס, שנחנכה ב-1998, הצליחה מאוד בישראל עם הדור השלישי שלה, שהוצג ב-2011. הדור הרביעי הושק ב-2019, וכאשר התייצב כעת בחנית המערכת, העניין בו היה רב.

זהו דגם ראשון המבוסס על הגרסה הקטנה של הפלטפורמה המודולרית TNGA, הפרופורציות שלה שונות לגמרי, וכך גם יחידת הכוח שלה. 

יאריס מוצעת בגרסת בנזין או בגרסה היברידית עם חטיבת כוח חדשה המבוססת על מנוע 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר. המחירים לגרסת הבנזין נעים בין 106,000 שקלים ל-108,000 שקלים, ובגרסה ההיברידית בין 113,000 שקלים ברמת הגימור הנמוכה ועד ל-120,000 שקלים ב'פרמייר', וזו המכונית שקיבלנו למבחן.

טויוטה יאריס היבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

עיצוב ונראות 
לפי טויוטה הפלטפורמה החדשה אפשרה פרופורציות חדשות, מראה פחות קופסתי ועיצוב יותר דינאמי. ואכן, בשעה שליאריס החדשה בסיס גלגלים שגדל ב-5 ס"מ ל-256 ס"מ, ממד רוחב שגדל אף הוא ב-5 ס"מ, ל-175 ס"מ – הרי הדגם החדש קצר מקודמו ב-0.5 ס"מ ל-394 ס"מ ונמוך ממנו ב-4 ס"מ, ל-147 ס"מ.  

ואכן, כשהיא מופיעה באדום עם גג שחור, היאריס היא מסובב ראשים. "האם זו טויוטה?" תהו עוברים ושבים למראה החזית האגרסיבית, והמשיכו לשאול גם למראה האחוריים, שיש להן עיצוב מיוחד בזכות קו פנסים/ספוילר בולט. מן הסתם, יהיו כאלה שיפריע להם כי במבט צד החלק הקדמי נראה מגודל והאחורי קטן בהרבה.   

תא הנוסעים 
גם בתא הנוסעים השינויים בולטים. איכות משטחי הפלסטיק וחומרי הדיפון שופרה משמעותית, וגם אם בחלקים התחתונים החומרים נוקשים, הרושם המתקבל הוא כי מדובר באזור מחיה העשוי היטב. הרבה הושקע כדי ליצור סביבת נהג עם מראה מיוחד, והדבר מוצא ביטוי בצמד מחוונים דיגיטליים עגולים, בגלגל הגה נאה, בשני מפלסים לסביבת הנהג שביניהם שקועים פתחי האוורור המרכזיים, במבנה נאה ומקורי לידיות בדלתות.

טויוטה יאריס היבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

אבל כשמנסים להיות מיוחדים, עלולים לפגוע בהנדסת האנוש. לא כולם יאהבו את מיקום מתגי החלונות/מראות על ידית הדלת, או את פתחי האוורור הקשים לכיוון או את המחוונים שסובלים מהשתקפויות. בנוסף, עומס המתגים על ההגה מבלבל, גם תפעול מערך המידע שבמחוונים, בייחוד ניתוק מערכות מסוימות שמחייב לעצור את הרכב. תא הכפפות קטן ואינו מואר וכך לחצני תאורת הפנים. 

צג המולטימדיה המוכר של טויוטה נוח לשימוש אך התצוגה שלו אינה מזמינה. ל'פרמיר' תצוגה עילית ייחודית, ושימוש נאה במספר גווני שחור/אפור ותאורת אווירה נעימה שיוצרים תחושה מכובדת. ברמת גימור זו תאורת לד, חישוקי "16, גג שחור, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. בכל רמות הגימור מערך בטיחות עשיר הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, עמעום תאורה, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. לרכב גם שתי כריות אוויר בין המושבים הקדמיים לשמונה כריות סך הכל. 

המושבים הקדמיים נראים נהדר בזכות שילוב דמוי עור ותפרים אדומים. תנוחת הנהיגה טובה, אבל המושב אינו מספיק נוח וחסר תמיכה לגב תחתון.

טויוטה יאריס היבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

המרחב מאחור אינו מרשים; מפתח הדלתות קטן, מרווח הרגליים טוב, אך מרווח הראש לא, ובכלל התחושה המתקבלת היא של מקום אינטימי מדי. 

לתא המטען מבנה נוח ונפח סביר, בהחלט לא ענק: 286 ליטר.

מנוע, ביצועים 
שילוב 92 כ"ס ממנוע הבנזין ו-79 כ"ס מהמנוע החשמלי מייצר הספק משולב של 116 כ"ס. טויוטה מדברת על יכולת תנועה של עד 80% מהזמן באופן חשמלי – אלא שזה תלוי, מאוד, באופי הנהיגה, במסלול, בקצב. 

החטיבה ההיברידית של טויוטה תמיד הצטיינה בצריכת דלק, אך לא התעלתה בביצועים ובתחושות שהיא מעוררת. האם זה השתנה? קצת. הפעולה כעת ישירה יותר ונוצרת באופן מדורג יותר, והמנוע לא ממהר לסל"ד גבוה. המערך ההיברידי במיטבו בעומס קל, ובעיר הוא מפגין אופי פעולה נמרץ, גם כי היציאה מהמקום מיידית; משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 9.7 שניות. אבל כאשר הקצב עולה, והעומס נעשה כבד יותר, בייחוד בעליות, ההתנהלות זריזה פחות, ההאצה אינה מיידית ועקיפות דורשות תכנון. במצבים אלה, הפעולה המאומצת של יחידת הכוח והרעש המלווה בולטים מדי ואינם הולמים את המראה הספורטיבי.  

טויוטה יאריס היבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

בעיר, נעה היאריס החדשה על חשמל יותר מאשר קודמתה, ואז השקט מבורך. עם זאת, אותו שקט חושף לעיתים מיני נקישות מהמערכת, וכאשר מנוע השלושה צילינדרים מתעורר מדי פעם, הוא עושה זאת באופן מורגש מדי. מחוץ לעיר צליל המנוע יכול להישמע נעים, אבל לא פעם, בייחוד בעיר, הוא נשמע מחוספס.  

צריכת הדלק תלויה באופי הנהיגה, תוואי הדרך והחום. במבחן מאומץ רשמנו 17.2 ק"מ/ל' מרשימים. בנהיגה בין-עירונית נינוחה הצריכה הייתה באזור ה-20 ק"מ/ל', ובלילה עירוני ללא מזגן ניתן לראות בתצוגת מחשב הדרך 30 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות 
בעיר היאריס מסתדרת עם שיבושים קטנים אך פגמים גדולים מורגשים וגוררים לפעמים חבטה מהמתלה האחורי. חבטות כאלה מורגשות לעיתים גם מחוץ לעיר, ביחוד על חיבורי כביש. בנוסף, מעבר על גלי כביש אינו רגוע כנדרש. עם זאת, הסך הכל נאות בהתחשב באופי הדינמי שטויוטה רצתה להעניק לרכב. רעשי הכביש בולטים מחוץ לעיר ושאון הרוח נשמע היטב בכבישים בין-עירוניים.  

טויוטה יאריס היבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

למדנו לצפות ממכוניות סופרמיני ליכולת דינמית, והיאריס אינה מאכזבת. היא נענית בנחישות לפקודות ההגה, ולזה משקל נכון ופעולה ברורה. היאריס מרקדת היטב בפניות, מתנהלת ביציבות ועם זאת נעה בקטעי עקלתון בזריזות ובאופן מהנה; היא בהחלט יכולה להסתדר בקלות עם יותר כוח. פעולת הבלמים רחוקה מזו של שאר המכלולים הדינמיים, וזו אינה ברורה או מדויקת מספיק, כרגיל בהיברידיות. 

מחיר, תמורה 
היאריס עברה שינוי גדול, ומבורך. ממכונית יעילה ומשעממת היא הפכה יפה ומודרנית. היא אינה מרווחת במיוחד, אבל מציעה אופי צעיר ומאוד מושך. חבל שחטיבת הכוח ההיברידית היעילה אינה מהנה מספיק ביחס לרכב שכזה. 

היאריס ההיברידית המהודרת שבחנו עולה 120,000 שקלים, מדגישה אף היא את עליית המחירים בקטגוריה. אבל עם רמת גימור שמתחילה ב-113,000 שקלים, היא זולה משמעותית מהמתחרה המובהקת, וברור שהמראה, האופי והחבילה ימשכו רבים.

וכשמשלבים את מוניטין האמינות, הסחירות ושמירת הערך של היאריס, הרי לכם מתכון לרב מכר בסגמנט ולהצלחה.

טויוטה יאריס היבריד - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו