מחפשים לקנות ניסאן סנטרה יד שנייה? הסקירה הזו תעזור לכם לעשות זאת בחכמה. זו הסקירה ה-16 בסדרת סקירות הרכב המשומש שלנו בעזרת צי הרכבים של ליס4יו, ובקרוב יועלו כאן מדריכים נוספים עם מידע שימושי על הדגמים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות הישראלי. הסקירות מובאות הן בכתב והן באמצעות סקירת וידאו.

בסקירות הקודמות:
טויוטה קורולה יד שנייה
מאזדה 3 יד שנייה
רנו קליאו יד שנייה
ניסאן קשקאי יד שנייה
סקודה אוקטביה יד שנייה
רנו פלואנס יד שנייה
קיה פיקנטו יד שנייה
טויוטה אוריס יד שנייה
קיה ספורטאז' יד שנייה
יונדאי איוניק יד שנייה
רנו מגאן יד שנייה
סקודה סופרב יד שנייה
קיה ריו יד שנייה
יונדאי i10 יד שנייה
הונדה ג'אז יד שנייה

_________________________________

באמצע 2016, אחרי עשור ללא משפחתית קומפקטית קלאסית, הציגה ניסאן בישראל אחת כזו – סנטרה. הסיבה להיעדרות הממושכת מהקטגוריה נבעה בזמנו מהחלטת היצרן להציע בשוק האירופי דגם פנאי קומפקטי כתחליף למשפחתית המסורתית (קשקאי, 2006). מאותו פרט זמן הוצגו חלופות שונות שלא הצליחו להעניק מענה הולם (טידה, 2008-2012; פולסאר, שלא שווקה בישראל). עשר שנים עברו עד נמצא הדגם המבוקש – סנטרה, המגיעה מהחטיבה האמריקאית של ניסאן.

סנטרה נכנסה לשוק הישראלי בשיא פריחת קטגוריית דגמי הפנאי, כאשר קרנן של המשפחתיות הקומפקטיות דעך. עיקר הלקוחות של המשפחתיות הקלסיות מגיע מאז בעיקר מכיוון ציי הרכב, ולשם כוונה סנטרה – מכונית פשוטה, כנה ונטולת יומרות. מכונית שלא תדבר לחובבי רכב באשר הם, אבל יכולה לדבר לקהל גדול שמחפש אמצעי שינוע יעיל במחיר סביר. בדקנו אותה היום, וחזרנו עם מסקנה ברורה לגבי ניסאן סנטרה משומשת.

ניסאן סנטרה יד שנייה - חוות דעת
צילום: מנהל

גרסאות, רמות גימור
סנטרה אמנם שווקה בישראל לראשונה בספטמבר 2016, אך בעולם מדובר היה בדור השביעי של הדגם (2012), ולכאן הגיע לאחר מתיחת פנים שהוכרזה בפברואר 2016. בדומה לטידה שהוצעה אצלנו, גם סנטרה התבססה על רצפת הדגמים הקטנים של ניסאן (רצפה V) אולם הפעם כבר מדובר במשפחתית בגודל כמעט מלא – בסיס גלגלים בן 270 ס"מ, ומרכב באורך של כ-460 ס"מ. ממד הרוחב, בן 176 ס"מ, מעט קטן ביחס למקובל בקטגוריה – עדות לשימוש ברצפת סופרמיני. 

בישראל שווקה סנטרה בגרסה אחת בלבד, עם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.8 ליטר (17.7 קג"מ, 130 כ"ס) ותיבה אוטומטית-רציפה, בצמוד לרמת גימור SR. מפרט האבזור היה סביר בהיקפו – כולל כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת שיוט וחימום למושבים הקדמיים – אך ללא מערכות בטיחות מתקדמות בכלל, למרות שכאלו הוצעו בחו"ל (כולל בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית). במפרט גם מערכת מולטימדיה (עם מסך "7) בעלת מערכת הפעלה של 'אנדרואיד' (תומכת ביישומונים של ניווט וחנייה) עם מצלמת רוורס; מדובר במערכת בהתקנה מקומית מהסוג שלא נוטה להאריך ימים, אך עם לחצני פיקוד פיזיים ונוחים.

גם המנוע וגם רמת הגימור עברו שינויים קלים עבור דגם ניסאן סנטרה 2019 – ברוח תקנות זיהום האוויר הופחת מעט הספק המנוע (124 כ"ס), וממאי 2019 הוצעה סנטרה במהדורה מוגבלת ('אקסטרה') עם ריפוד דמוי-עור. 

ניסאן סנטרה יד שנייה - חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

מערכות בטיחות מתקדמות, כאמור, אין, וייעוד הדגם לשוק האמריקאי מונע את בחינתו במסגרת יורו NCAP. עם זאת, סנטרה נבחנה במבחני הריסוק של IIHS (ארגון הגג של חברות הביטוח האמריקאיות) הנחשבים למחמירים, שם זכתה לציון טוב בכל הקטגוריות – פרט לסעיף "עיגון מושבי ילדים".

חיים משותפים
איכות החיים עם סנטרה סבירה – המכונית אינה מתעלה באיכות הנסיעה או בביצועים, אבל איכות החיים בתוכה מתקבלת על הדעת. סביבת הנהג כדוגמה – בסיסית למראה, אך בנויה היטב ובחלק העליון של סיפון המחוונים ישנו גם דיפון איכותי ונעים למגע. המושבים נוחים גם לאורך זמן, אולם גלגל ההגה אינו יוצא החוצה מספיק ועלול לפגוע בתנוחת הנהיגה.

המרחב ליושבים מאחור טוב, ולמרות ממד רוחב צנוע יחסית – יש אפשרות להוביל שם שלושה מבוגרים לא-גדולים-מדי. מנגד, אין פתחי אוורור או שקעי טעינה כלשהם.

ניסאן סנטרה יד שנייה - חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

לתא המטען נפח של 427 ליטר – לא מהגדולים בקטגוריה, אולם מפתח רחב ונוח מכפר על כך במידת מה. הגימור שם פשוט ואין פתרונות עיגון ואחסון יצירתיים.  

נוחות הנסיעה סבירה. המתלים נוקשים במפתיע בעומס נמוך, אך בעומס גבוה – במפגש על בורות גדולים או פתחי ביוב למשל – השיכוך מפתיע לטובה. בידוד הרעשים בסיסי, אך נשאר בגבולות הסביר בזכות התיבה הרציפה ששומרת על מהירות מנוע נמוכה. 

הביצועים, צריך לומר, בסיסיים. המנוע במיטבו בסל"ד נמוך-בינוני – התחום בו רוב הנהגים ישתמשו רוב הזמן – אולם שיא כוחו של המנוע מתקבל בסל"ד גבוה, ואז מייצר המנוע שאון רב ולא נעים, ואלו מצטרפים לתיבה איטית-תגובה. יש מצב 'ספורט', אולם משמעותו שולית. צריכת הדלק ממוצעת, כ-12 ק"מ לליטר בנהיגה משולבת.

ניסאן סנטרה יד שנייה - חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה
התחזוקה השוטפת בסנטרה בסיסית – טיפול בכל 15,000 ק"מ/שנה, כאשר בלוח המחוונים תצוגה המתריאה על צורך בטיפול לפי נסועה/תאריך. כדאי לציין כי הדגמים הראשונים מ-2016 נדרשו לטיפול בכל 10,000 ק"מ, אך הוראה זו שונתה בהמשך. מסנן אוויר ומסנן מזגן יש להחליף בכל שני טיפולים/30,000 ק"מ, ומצתים יש להחליף בכל 7 שנים/105,000 ק"מ. בסנטרה ישנה מערכת תזמון מבוססת שרשרת, כך שלא נדרש להחליף אותה באופן יזום מחד גיסא – וגם לא ידוע על בעיות במותחן ההידראולי של השרשרת. עם זאת, יוזכר כי הדגמים הראשונים של סנטרה היו תחת אחריות יצרן עד לפני שנה.

כדאי לדעת כי מתחילת 2020 הוצעה סנטרה עם חבילת טיפולים במתנה (שמנים, מסננים; ללא רפידות בלם ומצבר) ללקוחות פרטיים למשך חמש שנים.

תקלות נפוצות
מבירור שערכנו מול איש טכני ותיק בניסאן עולה כי סנטרה היא מכונית עמידה מאוד. אפילו תיבת ההילוכים הרציפה, שבדרך כלל נחשבת לכזו שאינה מאריכת חיים, נחשבת בסנטרה למוצלחת. התקלה היחידה הידועה – תקלה בחיישן זרימת אוויר (MAF), אותה ניתן לפתור בעזרת עדכון תוכנה.

ניסאן סנטרה יד שנייה - חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

הערה בעניין תיבת ההילוכים. תיבות רציפות, בדרך כלל, נחשבות רגישות, ולרוב מחייבות החלפה תקופתית של הנוזל המאפשר את הפעלתן. בסנטרה התיבה (מוכרת בשם RE0F11A או JF015E) נחשבת עמידה, ואין הוראה מפורשת בעניין החלפת הנוזל שלה. עם זאת, הוראות התחזוקה מחייבות ביקורת (כמות השמן, איכותו) כל 90,000 ק"מ – ובמידה ונדרש, יש להוסיף נוזל או להחליף בעת הצורך (במידה והנוזל מלא בשבבי מתכת, תוצר לוואי של פעולת התיבה). יודגש כי חובה להשתמש בנוזל מקורי של ניסאן, וכי לרוב מדובר בחומר יקר (450 שקלים ל-4 ליטר; הקיבולת המקסימלית בתיבה כ-7 ליטר).

עוד כדאי לדעת כי ברוב דגמי סנטרה מותקנת מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית, ומקובל כי במקרה של תקלה יש לפנות לחברה שהתקינה את המערכת (א.ד.י מערכות, קוברה) ולא למרכז שירות של ניסאן.

רכישה
סנטרה הוצעה ללקוח הפרטי במחיר רשמי של 130,000-135,000 שקלים. עם זאת, לאורך רוב ימי חייה נמכרה סנטרה בכ-110,000 שקלים – גם ללקוחות פרטיים דרך היבואנית, וגם דרך ערוצי 0 ק"מ.

לפי לוח המשומשות, מחירה של ניסאן סנטרה 2017 מתחיל בכ-70,000 שקלים. לעומת זאת, שווי הרכב לפי המחירונים נמוך יותר – המחיר לסנטרה 2017, יד ראשונה מבעלות פרטית, זהה בשני המחירונים (69,000 שקלים), אולם בהתחשב בכך שרוב כלי הרכב בלוח נקנו בעסקאות 0 ק"מ (לפי המתואר במודעות), ראוי להתייחס לכך ולציין כי שווי של מכונית כזו, לפי מחירון לוי יצחק, כ-59,000 שקלים, לעומת 64,000 לפי מחירון יד2.

ניסאן סנטרה יד שנייה - חוות דעת
צילום: מערכת אוטו

כדאיות, גרסה מומלצת
מי שיש לו איזושהי חיבה למכוניות, נהיגה ובכלל לעולם הרכב, לא היה חושב לקנות מכונית כמו ניסאן סנטרה – מכונית אפרורית, שאפילו בקטגוריה השמרנית אליה היא משתייכת יש מכוניות טובות ומושכות בהרבה.

אבל לסנטרה הזו יש צד נוסף – עבור מי שאינם מתעניינים בכלי רכב, ומחפשים רכב משפחתי משומש, יעיל והגון ובמחיר סביר, עם מוניטין אמינות מבוסס – לסנטרה יש מעט מאוד תחרות כיום; בשביל לקבל במחירה את הדגמים הטובים בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות, ובמצב ראוי, צריך לרדת שנתיים-שלוש בשנתון, וגם אז לא פשוט למצוא. במובן הזה, סנטרה חוסכת הרבה כאבי ראש.

ניסאן סנטרה יד שנייה - חוות דעת
צילום: מערכת אוטו