פורד פוקוס - מבחן דרכים (אקטיב טורר, 1.5 ל') - אוטו

אחרי היעדרות ממושכת של מספר שנים שבה פורד פוקוס למחוזותינו, ורשימת הגרסאות שלה הולכת ותופחת. בחודשים שעברו מאז שהגיעה הספקנו להכיר את הפוקוס מצוין; בחנו אותה במרכב האצ‘בק לא שגרתי בגרסת ‘אקטיב X' מוגבהת לשטח, בסדאן הקלסית עם מנוע בנזין או דיזל, בהאצ'בק דינמי מתבקש ‘ST־ליין‘, וכאן אנחנו מביאים גרסה חריגה מאוד בנוף המקומי: סטיישן מוגבהת שזוכה לכינוי ‘אקטיב טורר‘

סטיישן, האצ‘בק
נתחיל במספרים. עם מרכב באורך 469 ס“מ, גרסת הסטיישן־אקטיב של פוקוס ארוכה מהאצ‘בק־אקטיב בכ־30 ס“מ, רובם לטובת תא מטען גדול בהרבה, וגדול בפני עצמו, בנפח 575 ליטרים (341 ל‘ בהאצ‘בק). היא גם גבוהה יותר מההאצ‘בק ב־3 ס“מ (155 ס“מ) ונתון זה משפיע בצורה ברורה על נוחות הכניסה, במיוחד למושב האחורי. מרווח הגחון זהה לזה של האצ'בק 'אקטיב X' (כ-16.3 ס“מ) — גדול מזה של הסדאן (13.5 ס“מ) ועוד יותר מזה של ההאצ'בק ‘ST־ליין‘ המונמכת (12.3 ס“מ).

1637175
צילום: בן חסון

אקטיב טורר מגיעה עם אותו מנוע המשרת את ההאצ‘בק — טורבו־בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים המפיק 182 כ“ס ו־24.5 קג“מ. התיבה האוטומטית היא אותה תיבה עם שמונה הילוכים, וגם כאן ההנעה קדמית. הסטיישן מעט כבדה מההאצ'בק (ב־41 ק“ג), וגם זה משפיע על נתון האצה איטי ב־0.2 שניות, ל־8.6 שניות — ועדיין מדובר בנתון מרשים; אנחנו הרי מדברים על משפחתית־פנאי של מותג עממי, כן?

מתחילים להתרגל
בתמונות הפוקוס נראית מעט אנמית, אבל מפגש ראשון, פנים מול שבכה, הפתיע אותי לטובה. לא מדובר ב"מסובבת־ראשים", אבל הקווים נאים ומודרניים, יחידות התאורה העשירות נאות, הפרופורציות טובות ואיפור השטח מוסיף. הצמיגים שמנמנים מהמקובל כיום (חתך 55) וגם הם מוסיפים לא מעט להופעת הפנאי. 

1637178
צילום: בן חסון

כניסה פנימה תפגיש אותנו עם סביבת נהג נאה, אך זו רחוקה להיות מיוחדת או עדכנית. מסך המולטימדיה הבולט נראה מעט לא שייך ואינו משדר איכות נדרשת במגע. החומרים עצמם מספקים לרוב, אך איכות ההרכבה לא תמיד הצטיינה, ובכלל — זה לא שהאבזור חסר (ההפך), אך התחושה היא שפנים הרכב אינו מהודר במיוחד. תפעול מערכת המולטימדיה המקורית דורש פרק למידה לא קצר, ומנגד נציין קישור קל ומהיר לאפל קארפליי/אנדרואיד אוטו המייתרים את הצורך להתעסק עם המערכת המקורית.

מושב הנהג מוצלח למדי וקל למצוא תנוחת נהיגה טובה (גבוהה משל משפחתית, נמוכה משל רכב פנאי ”אמיתי“) וזו מעניקה שדה ראייה מספק. גלגל ההגה נעים לאחיזה — והיינו שמחים לפקדים להעברת הילוכים מאחורי ההגה, או בכלל. בורר ההילוכים העגול מונח באופן טבעי ומתרגלים מהר לתפעולו.

1632425
צילום: אוהד אלגוב

מאחור המרחב מצוין לשני נוסעים, וגם שלושה יסתדרו בזכות מנהרת אין־הינע נמוכה יחסית. כאמור בגרסת הסטיישן הכניסה עדיפה לשורת המושבים מאחור, גם הודות למפתח רחב של הדלת. וכמו המחסור בפקדים מלפנים, היעדר פתחי מיזוג מאחור תמוה. 

תא המטען גדול ממש, שימושי מאוד, בעל מדף נגלל נוח לשליפה (אין מקום אחסון), מאפשר קיפול נוח למושבים מאחור, התאורה עשירה ויש לו מספר פתרונות עגינה.

1637177
צילום: בן חסון

פוקוס זו פוקוס
הפוקוס לדורותיה הצטיינה במערך מתלים משובח, כך גם בדור הזה, לא שונה בגרסה זו. ראשית, הפוקוס היא מכונית נוחה לנסיעה, תוצאה של כיול מתלים נכון ומדויק, המשלב היטב בין ספיגה ראשונית טובה לריסון ראוי בהמשך. ואותם צמיגים, שיש להם דופן גבוהה מספיק, בהחלט מסייעים — וכל אלה בולטים בעיר, מחוצה לה וגם בשבילים. בכבישים הבין־עירוניים רמת הרעשים — מנוע, רוח, כביש — סבירה, וזו משלימה חבילה מוצלחת של איכות נסיעה כוללת, לכיסוי מרחקים נעים, יעיל וקל. 

גם היכולת הדינמית של הפוקוס מצוינת — אפילו בגרסת סטיישן מוגבהת עם סרח עודף לא־קטן בהשוואה להאצ‘בק. גם לטורר אקטיב נכונות מרשימה לכניסה לפנייה, תגובות נהדרות להעברות משקל ומשחקי דוושות תאוצה ובלם. גם בגרסה זו פוקוס היא מכונית מהנה, בטוחה ומוצלחת בפיתולים, אפילו שזוויות הגלגול מורגשות ובייחוד שם בולטים בחסרונם פקדי הילוכים.

1637174
צילום: בן חסון

המנוע המוגדש מוצלח ביותר: נעים, מעודן וחזק. הוא נכון לדחוף בשקט ובנחישות כבר בסל“ד נמוך כדי לספק ביצועים נינוחים ליום־יום, ושמח לטפס למחוזות סל“ד גבוהים יותר כדי לנפק כשצריך ביצועים לא־שגרתיים לרכב ברמת המחיר הזו, תוך כדי השמעת צליל חביב.

תיבת ההילוכים היא החולייה החלשה כאן; לרוב היא עושה עבודתה נאמנה, אך לעיתים העברות ההילוכים מורגשות, והמעברים בין המצבים מעט איטיים. בסל“ד סרק מורגשות מעט רעידות מצידו של המנוע, אבל מעבר לכך קשה לנחש שמדובר במשולש צילינדרים.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 10.4 ק“מ לליטר, נתון טוב לאור העובדה שבילינו יותר מהרגיל בפקקים (לא כיף) ובפיתולים (כן כיף). בשיוט ניתן להגיע ל־15 ק“מ לליטר וגם לצריכה טובה יותר. 

1637183
צילום: בן חסון

עדיין שוברת
כל המפגשים שלנו עם הפוקוס החדשה, על גרסאותיה השונות, הסתיימו באותה מסקנה; למעט שלוש טענות — ללא פקדי הילוכים בחלק מהגרסאות, היעדר פתחי מיזוג מאחור, סביבת נהג מעט פשוטה — מדובר במכונית מוצלחת מאוד בכל מרכיבי הנהיגה והשימוש, ומתומחרת על הסקלה שבין עסקה טובה לשוברת שוק ממש.

המפגש עם הפוקוס במרכב הסטיישן המוגבה חיזק את הרושם הכולל שהתקבל — וגרסה זו בהחלט נוטה לצד שובר השוק. אם אתם מחפשים משפחתית מרווחת ושימושית, חזקה, מוכשרת, נעימה וגם מהנה — פוקוס אקטיב טורר צריכה להיות ברשימה המצומצמת שלכם.     

1637171
צילום: בן חסון

שווה לשקול גם:

תעודת זהות

}
מחיר מחירון
-
החל מ- 1,316 ₪
שנת דגם
2020
שווי שימוש רציף
אחריות
ללא
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
סטיישן
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

}
אורך
469.3
רוחב
184.4
גובה
154.5
משקל
1483
בסיס גלגלים
270
נפח תא מטען (ליטר)
575
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
52

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
215/55R17

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
1496
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
182
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
24.5
סל"ד למומנט מירבי
1600
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.6
מהירות מרבית (קמ"ש)
209
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
22.2
צריכת דלק - עירונית
14.2
צריכת דלק - ממוצעת
18.2
דרגת זיהום אוויר
5
צריכת דלק - אמיתית
13.7
צריכת דלק - מבחן אוטו
10.4

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
זיהוי הולכי רגל, חיישני חגורות בטיחות

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש
חיבור לאינטרנט
אופציונלי
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
מצלמת רוורס בלבד
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מראה פנימית מתכהה אוטומטית, חלונות כהים מאחור, משטח טעינה אלחוטי, בורר מצבי נהיגה
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון
  • צילום: בן חסון

14 1

דגם פורד פוקוס
גרסה פוקוס אקטיב X, האצ'בק, 1.5 ל'
מחיר 0
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 8.4
מהירות מרבית (קמ"ש) 211
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 18.2
נפח תא מטען (ליטר) 341
דרגת זיהום אוויר 5

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 18. דצמבר 2020 - בשורה התחתונה כמעט ואין קונים. בדוחות מסירת רכב הרשמיים, כמות הפוקוסים זניחה. הרכב מוצע באפס ק"מ ב 115,000 ש"ח, ואין קופצים. הרכב כמעט ולא נראה בכבישים.

    הקהל לא השתכנע 5 דצמבר 2020, 23:10

  2. 5. מחכים ל E מוסטנג במחיר נורמלי

    תומס 2 דצמבר 2020, 18:45

  3. 4. פחות מעניין הרכב המזהם והמיושן הזה מה עם המוסטנג החשמלית?

    צבי 2 דצמבר 2020, 18:44

  4. 1. לא הבנתי מדוע ברכב שרוב זמנו בעיר יסבול מרעידות. מה, קניתי כסא מסז' ?

    יוסי 2 דצמבר 2020, 12:09