מאז נולדה סקודה אוקטביה מחדש ב-1996, נמכרו במשך למעלה מ-23 שנים ו-3 דורות-רכב כ-6.5 מיליון מכוניות כאלה. סקודה נחושה להצליח גם עם הדור הרביעי של הרכב שהוציא אותה לדרכה העכשווית והמצליחה, לשמר את מעמדו של הדגם כרב המכר שלה בעולם וגם בארץ, מקום בו אוקטביה היא האירופאית הנמכרת ביותר.  

מידע, פרטים
אוקטביה החדשה, שהוצגה בנובמבר 2019, מבוססת על גרסה משודרגת של פלטפורמת MQB ששירתה גם את קודמתה, ואורך בסיס הגלגלים נשאר כשהיה, 268.6 ס"מ. הממדים הכלליים דומים מאוד: אורך הרכב 469 ס"מ רוחבו 183 ס"מ, תוספת של 2 ס"מ ו-1.5 ס"מ בהתאמה. 

גרסת הדיזל הייתה הראשונה ששווקה וזו כבר נבחנה, וכעת מתייצבת למבחן גם לוגמת הבנזין החשובה, במהדורה החלשה יותר שלה. לזו מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים, מוטמעת בו מערכת היברידית-מתונה של 48 וולט, וההספק הוא 110 כ"ס; גרסת 1.5 ליטר 150 כ"ס תגיע בקרוב. לגרסה זו תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, הנעה קדמית וזו מצוידת בקורת מתח מאחור ולא במתלה רב-חיבורי כמו בחזקה יותר. 

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

מחיר אוקטביה 1.0 ליטר מתחיל ב-135,000 שקלים לרמת הגימור 'אמבישין' וזו כוללת תאורת לד, חישוקי "17, מולטימדיה עם צג "8.25, מפתח חכם ועוד. אנחנו בחנו את 'דינמיק' (141,000 שקלים) המונמכת ב-1.5 ס"מ, וזו כוללת גם מחוונים מוקרנים, צג "10.25, מושבי ספורט ועוד. 

עיצוב, נראות  
למרות שהממדים דומים, אוקטביה החדשה נראית גדולה ומכובדת מאשר בעבר, ונוסיף, בזהירות המתבקשת, כמעט יוקרתית. המגמה של שינוי העיצוב בסקודה מצאה ביטוי כבר בסקאלה, אבל דומה שכאן הקווים הבשילו למשהו מושך יותר.

המכונית נראית מאוד אוקטביה, אך גם מאוד חדשה. החרטום המשתפל בקצה והשבכה הנמוכה יוצרים מראה שמשלב אגרסיביות ואלגנטיות, מזכירים במשהו גישה שאפיינה בזמנו דגמים של ב.מ.וו. קווי הדופן מדויקים מאשר בדגם הקודם, וכך גם אלו בדלת תא המטען שלרוחבה הכיתוב "סקודה", ובצידה יחידות תאורה מחודדות, ואלה משתלבות במשחקי תאורה נאים בנעילה. השילוב של הצבע השחור במכונית ההדגמה לפרטים מושחמים בגימור זה העלים חלק מהקווים, וחבל שכך.  

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב 
סקודה ממשיכה במגמת השיפור בסביבת הנהג, וגם כאן מדובר בשיפור לקווי העיצוב שפגשנו כבר בסקאלה. הקווים עדכניים, ובזכות הצבת פתחי אוורור בקצוות ומבנה הדיפון נוצרת תחושה כי הרכב גדול ורחב ממה שהוא באמת. איכות החומרים בחלקים העליונים טובה מאוד, ואת המופע המוצלח משלים צג גדול ונאה שממוקם היטב. תאורת האווירה והמחוונים המוקרנים נאים, ולגלגל ההגה החדש ולידיות הדלת המעוצבות מראה מכובד ביותר. 

אבל העיצוב המתקדם תובע את מחירו בנוחות התפעול, תחום בו אוקטביה הצטיינה עד כה. דבר זה מוצא ביטוי בעיקר בתפעול בקרת האקלים, שכעת נשלטת דרך מסך המולטימדיה. אכן, המסך מציע שפע אפשרויות והתצוגה נאה, אבל תפעול של יותר מדי פעולות אינו אינטואיטיבי כנדרש, ולפחות במפגש הראשון חייבו עצירה לצורך הבנה. פעולות אחרות "משתלטות על המסך" ומפריעות לשלוט בפונקציות אחרות. 

דבר זה נכון גם לגבי בחירת המידע במדי המהירות והסל"ד; ניתן לראות את הנתונים במד הימני, בשמאלי או בשניהם, אבל נדרש זמן להשתלט על כך. גם התפעול המתחכם והחיווי של תאורת הדרך אינו ברור.  

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

בורר ההילוכים הזעיר תורם לייחוד של סביבת הנהג, אבל אני בכל אופן לא החלטתי אם אני אוהב אותו, גם בגלל שתפעולו מחייב לעיתים לחיצות ארוכות. תנוחת הנהיגה טובה ומושבי הספורט הנאים נוחים, והייתי שמח לתמיכה טובה יותר לגב תחתון.

מאחור, המרחב מצוין, מרווחי הרגליים והראש משובחים ותנוחת הישיבה מעט נמוכה. תא המטען באוקטביה הפך כמעט לאגדה, וגם כאן הוא שימושי ובעיקר ענק, בזכות נפח של 553 ליטר.

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב שהוא חובב מדי התרעות, בקרת שיוט אדפטיבית.

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
התנעה ומעבר למצב D ישמיעו מספר קליקים מכניים מכיוון הבורר ואלה נשמעים מדי, בייחוד כאשר ממהרים לנוע. עם תחילת התנועה מתגלה שלמנוע ה-1.0 ליטר אופי פעולה נעים בשיוט; אמנם, הוא אינו מאוד שקט ותחת עומס עלול להיות רועש, אך בשימוש רגיל הצליל טוב. המערך ההיברידי-מתון שיפר מאוד את פעולת הדימום/התנעה, והיא מעודנת בהרבה מהמקובל במנועי שלושה צילינדרים. מערך זה מדומם לעיתים את המנוע בגלישה לקראת עצירה וגם בשיוט, ועושה זאת באופן בלתי מורגש. הפעולה של אוורור הסוללה תחת עומס עלולה להישמע בתא הנוסעים.  

הביצועים נאותים, וגרסה זו מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות. עם זאת, בעליות ובעקיפות מורגש כי המנוע הקטן מתאמץ. פעולתה של התיבה הדו-מצמדית, שיש לה שבעה הילוכים, נעימה מאשר בעבר, ועדיין וביחוד בתנועת זחילה, שילוב ההילוכים לעיתים נשמע מדי ועלות להיות זורם פחות מדי.   

צריכת הדלק מרשימה: בין 14 ק"מ/ל' בתוואי המבחן המאומץ ל-18 ק"מ/ל' בקצב טיול, כאשר בשיוט נינוח הצריכה הייתה טובה מ-20 ק"מ/ל'.  

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות
לאוקטביה בולמים מעט רכים, ושיכוך התנודות שלה אינו מושלם. היא מתמודדת היטב עם כביש מחוספס בעיר, אך אינה מגהצת באופן מוצלח שיבושים בינוניים ומעלה, בייחוד אם הם באים ברצף. מחוז לעיר נוחות הנסיעה משתפרת, אך על גלים ופסי האטה היא נעה מדי. רעשי הרוח והכביש מחוץ לעיר אינם חזקים.

למרות הכינוי 'דינמיק' ולמרות אותה הנמכה, היא אינה מביאה בשורה בתחום זה. כלומר, היכולת הדינמית שלה אכן טובה, היא מגיבה נכון להפניות הגה, רמת האחיזה של הצמיגים טובה ולרוב המנוע יתקשה לאתגר את היכולת. אבל כאמור, הרכב רך מעט, משקלו של ההגה קל מדי, התקשורת שהוא מציע לנהג אינה מבריקה. הבלמים חסרים מעט בחדות, בייחוד תחת עומס, אך תפקדו היטב.  

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה  
מחיר אוקטביה 1.0 ליטר החל ב-135,000 שקלים, והרכב שנבחן ברמת הגימור 'דינמיק' עולה 141,000 שקלים. האוקטביה החדשה מתאימה ככפפה ליד למי שרוצה מכונית משפחתית יעילה ומוצלחת, היא משפרת את הנוסחה של הדגם הפורש והולכת צעד אחד קדימה.

השילוב של עיצוב היוצר מופע של רכב שהוא גם גדול וגם אלגנטי, תא נוסעים איכותי ומודרני עם אבזור עשיר, יוצר מכונית המציעה תמורה טובה ומוסיפה מופע יוקרתי מהמקובל בתחום. אמנם, הביצועים אינם מלהיבים, אבל אוקטביה החדשה מפצה בהופעה שאפיינה מכוניות בקטגוריה שמעל. המשמעות היא שיהיה מעניין לבחון את גרסת ה-1.5 ליטר.

*פורסם ב-06.12.20 (נוסף וידאו)

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו