הקטע הזה של שמות דגם משתנים ממקום למקום, גם לאורך השנים, לפעמים מתפוגגים ואז חוזרים, דגמים המשרתים מותגים שונים, מאפיין מספר יצרנים יפניים. זה בסיס מצוין לחובבי טריוויה של עולם הרכב, מקור לשגיאות חינניות ו/או מביכות, ומנגד להפגנת ידע נגד הכושלים בהיכרות עם אין־ספור הפרטים של תופעה זו.

סוויפט למשל
ב־1983 הציגה סוזוקי את הסופרמיני (קטגוריה B) קולטוס, היו לו עוד שבעה שמות, והוא שירת מותגים נוספים. אחד השמות היה "סוזוקי סוויפט", שייצג את המהדורה האירופאית והפציע ב־1985. קולטוס המשיך לדור שני, היה גם לבאלנו המוכרת, התפוגג בתחילת האלף וחזר ב־2017 כאחד השמות של סוזוקי סלריו.

וסוויפט? השם כאמור היה הרבה קודם, אבל דגם עצמאי הוכרז רק ב־2000, כסופרמיני־מוכוון־אירופה. ב־2004, בדור השני, הוא חולל סנסציה רבתי, וכפולה. עיצוב מבריק, מהטובים בכלל — ובדגם של סוזוקי, חברה שלא הייתה באמת בעניין הזה. 

השנים עוברות
דור רביעי של אותה סוויפט אירופאית הוצג בדצמבר 2016, הגיע לישראל ביולי 2017. במהלך השנים, הוצגה גם גרסה ידנית שנמכרה כאן, וגרסה ספורטיבית שלא. הדגם הצטיין באבזור אך מה שסופק בארץ נעדר מערכות בטיחות עכשוויות. לקראת 2020 סוזוקי הייתה צריכה לטפל בשני נושאים עיקריים: צמצום צריכת הדלק של דגמיה לטובת הפחתת הזיהום, ציודם במערכות בטיחות ממש עדכניות.

סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (אוט', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

מהדורה מחודשת
בספטמבר השנה הוצגה המהדורה המחודשת של סוויפט, ושיווקה בישראל החל בצמוד, חודשיים לאחר מכן. ואכן, מעבר לעדכוני עיצוב ואבזור אופייניים למתיחת פנים, עברה הסוויפט שינויים משמעותיים לצמצום הזיהום, להגברת הבטיחות — מהלך לו שותפים דגמי סוזוקי האחרים (להוציא ג'ימני) ובו פגשנו כבר באיגניס (אוטו 417). 

המנוע חדש (1197 סמ"ק במקום 1242 סמ"ק), ולהזרקה הכפולה שהייתה בקודמו, נוסף תזמון שסתומים משתנה. הדגם צויד במערך היברידי מתון של 12 וולט עם מנוע חשמלי 2.3 ק"ו (3.1 כ"ס). מערך זה מוסיף ממש קצת הספק למנוע, מסייע לצרוך פחות בנזין ועוזר לתפעול מעודן של מערכת הדימום/התנעה. 

התפוקה של המנוע המחודש — 83 כ"ס, 10.9 קג"מ — נמוכה מזו שלפני חידושו, 90 כ"ס ו־12.1 קג"מ. גם נתוני הביצועים טובים פחות, ומשך ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש בגרסה האוטומטית 12.2 שניות, 11 שניות בסוויפט הפורשת. צריכת דלק שופרה ב־10%, ל־18.5 ק"מ/ל' באוטומטית. עם זאת, הציון הירוק של גרסה זו נשאר 4. מפרט הבטיחות כנדרש, וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטח מת ותנועה חוצה מאחור, עמעום אוטומטי. 

זכות עמידה
הדור הנוכחי אינו נאה כמו הראשון, אבל הוא חביב למראה, ושילוב הצבעים ברכב המבחן מוצלח ושונה. סוויפט נמצאת בצד הקטן יותר של סגמנט הסופרמיני; בסיס הגלגלים, 245 ס"מ, רחוק מהמקובל כיום (254-258 ס"מ), וכך גם האורך, 385 ס"מ (400 ס"מ). 

סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (אוט', מתיחת פנים)
צילום: סוזוקי

סביבת הנהג נאה למראה, איכות ההרכבה ממש בסדר, החומרים נראים טוב עם מרקם מוצלח, אבל הם נוקשים וחלולים למשמע אוזניים. האבזור מכובד, וכולל כניסה/התנעה/נעילה ללא מפתח, קיפול חשמלי מראות, בקרת אקלים, וגם מולטימדיה עם מסך "7 - קטן יחסית אבל מקורי, ולא בהתקנה מקומית כמו קודם.הניווט במערכת טוב, התצוגה שלה נאותה, ותמונת המצלמה יעילה. לוח המחוונים קריא ועשיר, וכולל צג מידע מאוד מפורט (כולל הספק ומומנט). תנוחת הנהיגה טובה אבל המושב לא — המרכיבים שלו דקים מדי, הבסיס שוקע, המסעד קעור. 

למרות הממדים הקטנים, המרחב מאחור סביר, והמקום מספק שני מבוגרים, עם מרווחי רגליים וראש נאותים. תא המטען קטן (242 ליטרים), יספק שימוש רגיל, ובמקרים נדרשים ניתן לקפל חלק מהמושבים או את כולם לנפח עד פי 2.3 (556 ליטרים).

במבחן התנועה
מערכת ההנעה החדשה יעילה בתנועה עירונית, מנומסת למדי, ופעולת הדימום/התנעה שקופה לגמרי, לא מטרידה (כבר ב־5 קמ"ש ומטה). התיבה הרציפה פועלת היטב, ומצוידת בשישה יחסי העברה קבועים. בנוסף לבורר הרגיל, לסוויפט פקדי הילוכים מאחורי ההגה, ואלה מאפשרים למקסם את ביצועי המנוע, ובה־בעת להעניק שירותי בלימת מנוע מצוינים. 

אבל הירידה בתפוקה ובביצועים מורגשת. ובשעה שבעיר הדבר אינו מפריע באמת, ומחוץ לעיר בשיוט לא נרשמת בעיה (100 קמ"ש ב־2000 סל"ד), הרי בכל עומס שהוא — עלייה, עקיפה, האצת ביניים מכל סיבה שהיא — המנוע רועש מעל 3000 סל"ד, ובעיקר הביצועים בינוניים. צריכת הדלק במבחן בתוואי מאתגר, הייתה 11.9 ק"מ/ל', ובשימוש מתון כ־14 ק"מ/ל'. 

נוחות הנסיעה בעיר סבירה על טלאי אספלט, אבל אינה טובה על שיבושים רציניים יותר. מנגד, מחוץ לעיר, נוחות הנסיעה טובה מאוד, בגלל ספיגת מהמורות משובחת, למרות שטיפול בגלי כביש אינו מושלם. הנסיעה בסוויפט מחוץ לעיר אינה שקטה, ורעשי כביש ורוח נשמעים בכביש הבין־עירוני.

היכולת הדינמית של הסוויפט מספקת גם בעומס בינוני, אבל היא ממש לא מכוונת מעבר לכך; זוויות הגלגול מורגשות, ההגה נטול תחושה ומשקל וגם "ארוך" (3.1 סיבובים מנעילה לנעילה) — ויש לכך  בונוס בכושר תמרון מצוין (9.6 מטרים). איכות הבלימה מצוינת, וקל למנן עוצמה לפי צורך; לחיצה חזקה מדי תביא לתגובה בוטה.

סוזוקי סוויפט - מבחן דרכים (אוט', מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

חשבון סופי
סוזוקי סוויפט המחודשת מביאה עמה אבזור נאה, מערך בטיחות עכשווי ומכובד, היא יעילה מאוד בעיר, חסכנית למדי, ונוחות הנסיעה שהיא מציעה מחוצה לה טובה. מנגד, השינויים במערך ההנעה שלה פגמו בביצועים, נוחות הנסיעה בעיר בינונית ורמת הרעש מחוצה לה גבוהה.

מחירה של הסוויפט האוטומטית כעת הוא 102,000 שקלים, עלייה של 6000 שקלים ביחס לדגם שלפני חידושו. מחיר זה, בנוסף, ממקם את הסוויפט קרוב לדגמי סופרמיני שבסיסם עדכני, הם גדולים ומרווחים יותר ומציעים איכויות נהיגה ונסיעה משופרות.