'E-טנס' (E-Tense) – כינוי מצוין המתכתב עם "מתח חשמלי" הוא שנבחר לגרסאות המחושמלות במותג היוקרה הצעיר DS. לכן הוא זה שמוצמד לאחורי DS7 Crossback ההיברידי-נטען, המצטרף למתקפה החשמלית של קבוצת PSA בארץ.
 
ההקשר הרחב, הצר
רכב הפנאי 7 Crossback הוצג ב-2016 יחד עם השקתו מחדש של מותג DS. לפני כשנתיים הוצגה גרסה היברידית-נטענת שלו; גרסה זו, כמו הפלטפורמה אותה הוא חולק עם 3008, שותפה לדגם הפנאי הקומפקטי של פיג'ו גם במערך ההיברידי שלה.
 
ל-7 Crossback בגרסה שנבחנה מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 200 כ"ס, מנוע חשמלי 110 כ"ס ותיבה אוטומטית 8 הילוכים להנעת הגלגלים הקדמיים. אליהם מצטרף מנוע חשמלי של 113 כ"ס המניע את האחוריים ליצירת הנעה כפולה-קבועה. התפוקה הכוללת היא 300 כ"ס ו-53 קג"מ, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 5.9 שניות, המהירות המרבית היא 240 קמ"ש ובחשמל בלבד 135 קמ"ש. לרכב סוללת 13.2 קוט"ש, טווח הנסיעה בחשמל בלבד הוא 62 ק"מ (תקן WLTP) ומשך הטעינה שלה נע בין שעתיים ל-6 שעות.

DS7 Crossback – מבחן דרכים (E-Tense, פלאג-אין הייבריד, 300 כ
צילום: מערכת אוטו
 
7 Crossback ההיברידי-נטען מוצע במחיר של החל ב-300,000 שקלים, ומגיע ל-345,000 שקלים במכונית ההדגמה – רמת הגימור 'גרנד שיק' וחבילת 'אופרה'.
 
לדגם זה מערך מצלמות הסורק את פני הכביש ומשנה את התנהלות הבולמים הנשלטים-אלקטרונית בהתאם. באבזור, בין השאר: תאורת לד חכמה, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת אחורית ולמושבים הקדמיים, צג "12 ומחוונים מוקרנים, בקרת אקלים מפוצלת; ב'גרנד שיק עם חבילת 'אופרה' גם ריפוד עור נאפה ופנים מהודר יותר, אוורור ועיסוי במושבים, שעון ייחודי של B.R.M, מצלמת דרך, מערכת שמע של פוקאל.
 
עיצוב, נראות
חיצונית, E-Tense דומה לגרסאות 7 Crossback האחרות שבחנו, עיצובו נעים אך מעט שמרני ביחס ליומרות המותג. החזית, עם שבכה בולטת וקווי לד אנכיים, מצליחה לייצר מופע יוקרתי. מאחור, יחידות תאורה מיוחדות הן שאחראיות ליצירת המסר הנדרש ומסתייעות בדמויי-מפלט מרובעים.

DS7 Crossback – מבחן דרכים (E-Tense, פלאג-אין הייבריד, 300 כ
צילום: מערכת אוטו
 
פנים הרכב
תא הנוסעים עשיר מאוד – הן בחומרים, הן באבזור – העיצוב בהחלט לא שגרתי, ודברים אלה מודגשים בייחוד ברמת גימור זו, שכוללת ריפוד מעור נאפה שעיצובו דומה לרצועת שעון BRM המתרומם עם התנעה. עיצוב הקונסולה שבין המושבים ומקיפה את בורר ההילוכים יוצר מופע עשיר מאוד, והמחוונים המוקרנים מוסיפים לכך לא מעט. המשטחים הנראים והבאים במגע איכותיים (למעט כיסוי התא שלפני הבורר). 
 
אנשי DS לא הסתפקו באותו שילוב של חומרים ועיצוב ליצירת ייחוד ושוני, ופעלו כדי שתפעול המערכות יהיה מקורי, וזה מרשם לא טוב לנוחות תפעול. נדרש זמן כדי להכיר את אופן ההפעלה של מערכות רבות, כמו למשל שאותו קישוט כסוף שבין לחצני המולטימדיה שולט בעצמת השמע, או שחלק מהמתגים בכלל מוסתרים מתחת לגלגל ההגה. המתגים הכסופים סביב הבורר נאים, אך המראה שלהם זהה והדבר מבלבל. ועוד לא הגענו לתפעול המערכות דרך הצג המרשים. תצוגת המחוונים, עם הקפדה על מוטיב המעוין, מקשה על הקריאות. נדרש זמן גם כדי להתרגל לאיטיות בה מגיבים מתגים, כמו בורר מצבי הניהוג המרובים או לחצן ההתנעה שדורש לחיצה ארוכה מדי. ברכב היברידי שדומם בעמידה זה מבלבל.

DS7 Crossback – מבחן דרכים (E-Tense, פלאג-אין הייבריד, 300 כ
צילום: מערכת אוטו
 
תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת. למושב, שיש לו גם תפעול חשמלי וגם כישורי עיסוי, נוח. עם זאת, כיוון הקשחת המסעד איטי ומוזר.
 
מפרט הבטיחות עשיר: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד – ו'גרנד שיק' מוסיף מכלול נדיר: מערך מרשים לראיית לילה.
 
המרחב לנוסעים מאחור טוב, האווירה עשירה, ובאבזור בקרת אקלים ליושבים שם, תפעול חשמלי למסעד המושב. תא המטען נותר גדול (552 ליטר) ונפחו לא נפגע בגרסה המחושמלת.

DS7 Crossback – מבחן דרכים (E-Tense, פלאג-אין הייבריד, 300 כ
צילום: מערכת אוטו
 
מנוע וביצועים
כאמור, ההספק המשולב הוא 300 כ"ס, ואחרי השהיה קלה עם הזינוק מתגלים ביצועים מצוינים. הרכב אינו מייצר התנהלות אגרסיבית הצמודה להספק כזה או לנתון ההאצה (5.9 ש' ל-100 קמ"ש), אבל הוא זריז מאוד, ומגיב בחדות במצב 'ספורט'.
 
הביצועים טובים גם בתנועה בחשמל בלבד, כאשר לרוב המנוע האחורי הוא שמתחיל במשימה והקדמי מצטרף. בנהיגה רגילה מנוע הבנזין שש להצטרף לחגיגה גם במהירויות שאינן גבוהות. מכיוון שלמנוע זה הספק מכובד בפני עצמו, הביצועים שהוא מציע, גם בעליות ארוכות וללא קשר למצב הסוללה, טובים.
 
פעולת חטיבת הכוח נינוחה במצבי נהיגה רגילים, אך תחת עומס מנוע הבנזין נשמע מדי ועלול לייצר הדהוד שאינו נעים. לעיתים, התגובה למצערת אינה מספיק הדרגתית, וחבל שבמצב 'ספורט' חטיבת הכוח נכנסת למעין מצב רוח עצבני וזה מקשה להשתמש בה לאורך זמן. 

DS7 Crossback – מבחן דרכים (E-Tense, פלאג-אין הייבריד, 300 כ
צילום: מערכת אוטו
 
נראה שהטווח החשמלי היה 45-47 ק"מ; קשה לדייק כי מנוע הבנזין מתעורר לעיתים. צריכת הדלק תלויה כמובן בנתח החשמלי, ובתוואי מאתגר ומאומץ קיבלנו 11.9 ק"מ/ל' או 9.3 ק"מ/ל' בתנאים דומים ללא חשמל. ללא חשמל אך במסלול רגוע שאפשר גם תנועה ללא מזגן, נרשמו כ-13.5 ק"מ/ל'. לא הפריע לנו שמיכל הדלק הוקטן מ-62 ל-43 ליטר.
 
נוחות, התנהגות
הצרפתים גאים בשליטה אלקטרונית במתלים, וזו, במצב הניהוג 'נוח', מקבלת סיוע ממצלמה הסורקת את פני הכביש (בין 5 ל-135 קמ"ש). כיול רך מעניק נוחות נסיעה טובה על שיבושים קטנים, ואלה נספגים היטב. מאידך, הטיפול בשיבושים גדולים מוצלח פחות, גם אם טוב מזה שבדגם הרגיל. אותה רכות עם ריסון שאינו מצטיין, עלולים להפריע מחוץ לעיר על גלי כביש. במצבי הניהוג הפחות "נוחים" הריסון טוב יותר, וחבל שאין אפשרות לתפור מצב 'אישי' שישלב מתלים במצב 'ספורט' וחטיבת כוח במצב 'רגיל'. רעשי הכביש והרוח נשמעים בכבישים הבין-עירוניים.

DS7 Crossback – מבחן דרכים (E-Tense, פלאג-אין הייבריד, 300 כ
צילום: מערכת אוטו
 
בנסיעה על שבילים מפולסים הפתיע 7 Crossback ביכולתו לנוע בהם במהירות, בנוחות ולעשות זאת כשהוא משרה ביטחון.     
 
שילוב של כיול מתלים רך ותוספת של 400 ק"ג למשקל, ל-1900 ק"ג סה"כ, מכריז כי פני הרכב אינם להעניק לנהג הנאה מנהיגה מהסוג ההוא. עם זאת, היכולת לכשעצמה מכובדת, מכיוון שתוספת ההנעה האחורית ליצירת הנעה כפולה מסייעת לרכב לצלוח פניות בקצב מהיר מהצפוי. 7 Crossback מגיב נכון להפניית הגה, גם אם הצמיגים מייללים ותת-היגוי ראשוני מורגש. כניסת הכוח מאחור מוחשית יותר בפניות איטיות, והסיכום הוא שגרסה זו טובה דינמית יותר מאשר זו הרגילה. השליטה במערכת הבלימה טובה מהמקובל בגרסאות היברידיות. ל-7 Crossback כושר תמרון מרשים בעיר, וקוטר הסיבוב הוא 10.45 מטר.

DS7 Crossback – מבחן דרכים (E-Tense, פלאג-אין הייבריד, 300 כ
צילום: מערכת אוטו
 
מחיר, תמורה
גם ארבע שנים לאחר הצגתו, 7 Crossback מרשים עם תא נוסעים עשיר ומקורי, סביבת נהג מיוחדת ועתירת-אבזור. הגרסה ההיברידית-נטענת מוסיפה ביצועים מכובדים, והיא לא רק זריזה אלא גם נעימה ברוב מתארי הנסיעה. שאלת כדאיות הרכישה של גרסה כזאת תלויה במאפייני השימוש – תוואי הנסיעה הרגיל, מכיוון שבנסיעות ארוכות הוא חסכני פחות; זמינות עמדות הטעינה בתוואי הקבוע, מכיוון ששתיים כאלה יכולות לייתר תדלוק במהלך כל השבוע.
 
ברוב מותגי היוקרה, גרסאות היברידיות-נטענות הביאו לתג מחיר הקרוב מאוד לזה של הרגילות – אך עם תוספת של אבזור ושל כוח.

DS7 Crossback – מבחן דרכים (E-Tense, פלאג-אין הייבריד, 300 כ
צילום: מערכת אוטו

DS7 Crossback E-Tense עולה 345,000 שקלים, פער של ממש – 40,000-50,000 שקלים, יקר ב-15% – לגרסה שאמנם חזקה בהרבה (300 כ"ס מול 180 כ"ס) אבל עם אבזור דומה לזה שברגילה.
 
בהשוואה לדגמים אחרים של מתחרים מבוססים בתחום היוקרה, מחירה אפילו גבוה יותר, אבל מנגד יש לה מרכיבים ומערכות ייחודיים רק לה, כך שעניין התמורה אינו פשוט, גם בהקשר של מותג יוקרה. אבל כמו שאומרים ב-DS, "אנחנו לא פונים לכל אחד".  

*פורסם במקור ב-27.12.20 (נוסף וידאו)

DS7 Crossback – מבחן דרכים (E-Tense, פלאג-אין הייבריד, 300 כ
צילום: מערכת אוטו