סקודה סקאלה - מבחן דרכים (1.5 ל', ספורט) - אוטו

באופן יוצא דופן, חשיפתה העולמית של סקודה סקאלה נעשתה בישראל, בפתח תקווה, באירוע שהיה היסטורי בקנה המידה של עולם הרכב הישראלי. המשפחתית הקטנה הוצגה בסוף 2018, שיווקה בארץ החל ב-2019, ואנחנו בחנו את סקאלה כבר באותה שנה.

מידע קונקרטי
דגם זה הוא המחליף של המשפחתית הקטנה רפיד, וממוקם כקודמו בין הסופרמיני פאביה ובין המשפחתית אוקטביה – אבל ממוצב באופן שונה. הרצפה, MQB A0, זהה לזו המשרתת את דגמי הסופרמיני העכשוויים של קבוצת פולקסווגן, אבל בסיס הגלגלים שלה ארוך, 264.9 ס"מ, כמו זה של משפחתית רגילה. ולא רק הממדים. בשעה שהדגם הושק בגרסת טורבו-בנזין 1.0 ליטר 115 כ"ס, גם ברמת גימור נאה 'סטייל' ב-126,000 שקלים – כאן הוא מוצע בגרסת טורבו-בנזין 150 כ"ס, ברמת גימור 'ספורט' מצוידת מאוד, ובמחיר של 140,000 שקלים.

בנוסף למה שיש ל'סטייל', מולטימדיה וצג "8, מחוונים מוקרנים, מפתח חכם, הרי לגרסה זו בנוסף תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מושבי ספורט – ובאופן מעניין גם בולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית עם 2 מצבים והנמכה של 1.5 ס"מ. 

1638432
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות
קל לזהות סקאלה ספורט ברחוב בזכות איפור ספורטיבי יותר ובייחוד בגלל גג זכוכית כהה המשתלב היטב בשמשה אחורית מושחמת ומאורכת. אלה יוצרים מופע מאוד בולט ומושך ביחס לזה שבגרסה הרגילה. גם תאורת הלד וחישוקי "18 שממלאים היטב את בתי הגלגלים מסגירים את הסוד. באופן מפתיע סקודה לא הרכיבה "מפלטים כסופים ובולטים", ובסך הכל הרכב נראה טוב, גם אם לא מסנוור.

פנים הרכב 
סקאלה הייתה הדגם הראשון של סקודה עם עיצוב הפנים החדש של המותג הצ'כי, שאחת ממטרותיו הייתה יצירת סביבת נהג שנראית רחבה ממה שהיא בפועל. בגרסה זאת הוסיפה סקודה ויצרה פנים ייחודי המבוסס על צבע שחור בתקרה, בריפוד דמוי העור במושבים וברוב סביבת הנהג, והתוצאה כהה מדי. דוושות מאלומיניום, תאורת אוירה אדמדמה וידיות דלתות כסופות ומיוחדות מרככות את המופע הזה, ועבודה טובה עוד יותר עושה גג הזכוכית הענק שפתיחת הכיסוי שלו מתחילה דווקא מאחור. 

סביבת הנהג ,אותה פגשנו גם בקאמיק, גורמת להרגיש מיד בבית, וקל להתמצא בה. אפילו למולטימדיה, שיש לה צג "8.5 נאה, אנחנו מתחילים להתרגל, למרות שהתפעל שלה סבוך  יותר. חבל ששליטה במרכיבים מסוימים בבקרת האקלים – כמו הדלקת/כיבוי המזגן, עצמת האוורור – נעשים רק דרך הצג. גלגל ההגה פחות נאה מזה שבקאמיק אך המתגים שעליו נוחים יותר לתפעול. המחוונים המוקרנים כרגיל ברורים. 

1638439
צילום: מערכת אוטו

תנוחת הנהיגה טובה, מושבי הספורט נוחים למדי והם נאים למראה. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.

המרחב מאחור טוב לשניים, מרווח הרגליים טוב מאוד לרגליים ומרווח הראש נאה. נפח תא המטען (429 ל') מספק מאוד, המבנה שלו נוח לשימוש ובגרסה זו חבויה ערכה שופעת רשתות. 

מנוע, ביצועים 
מנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר מייצר 150 כ"ס (ב-5000-6000 סל"ד) ו-25.4 קג"מ (ב1500-3500 סל"ד), התיבה כרגיל היא דו-מצמדית 7 הילוכים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.3 שניות, טוב מ-9.4 שניות בגרסת 1.0 ליטר; עד לא מזמן נתונים כאלה היו צמודים למכוניות ספורט קטנות.

1638436
צילום: מערכת אוטו

ואכן, כבר עם הלחיצה הראשונה על המצערת ברור שמדובר ברכב זריז, ובהמשך הוא מפגין שהוא יכול להיות מאוד מהיר. הקצב טוב בכל מצב וקל להאיץ ולעקוף עם הסקאלה הזו גם בעליות. במצב 'ספורט' ההתנהלות חדה יותר, אפילו עצבנית משהו. בסל"ד בינוני יש הרבה כוח, ולא נראה שיש טעם להביא את המנוע קרוב לקו האדום, מה גם שהצליל תחת עומס אינו מזמין במיוחד. 

פעולת התיבה אינה זורמת תמיד, מעלה הילוכים במהירות אך לא תמיד מורידה אותם באותו קצב, אבל ברוב מצבי הנהיגה פעולתה נאותה.

עם התדלוק מפגינה הסקאלה שניתן לקבל צריכת דלק מרשימה גם עם מערכת הנעה קונבנציונלית. בתוואי המבחן המאתגר עמדה הצריכה על 12.5 ק"מ/ל', בקצב נינוח מחוץ לעיר נרשמו 16.5 ק"מ/ל', והצריכה הגיעה במיטבה גם ל-20 ק"מ/ל'.  

1638434
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
ביחס לרכב לא גדול עם צמיגים בעלי דופן נמוכה יחסית (205/45-18), הנוחות סבירה. פגמים קטנים ובינוניים מורגשים מעט יותר מדי, בעיקר בעיר, ביחוד מאחור, והתחושה היא שהרכב "עסוק" על שיבושים, גם בגלל פעולת מתלים שאינה מאוד שקטה. ועדיין, דבר אינו מטריד מאוד, והסקאלה מטפלת בשיבושים גדולים בצורה נאותה. 

הפער בין מצב 'רגיל' לבין מצב 'ספורט' מורגש. אמנם, ב'ספורט' פעולת המתלים מרוסנת יותר, אבל נוחות הנסיעה טובה פחות באופן משמעותי. בכבישים הבין-עירוניים רעשי הכביש בולטים. 

למרות הכינוי 'ספורט', זו אינה גרסה ספורטיבית באמת; היכולת הדינמית עצמה טובה מאוד, היא יכולה לצלוח כבישים מאתגרים בקצב גבוה, גם הודות לאחיזה טובה. עם זאת, היא אינה מהנה לנהיגה דינמית במיוחד, ודרמה בניהוג אין. במצב 'ספורט' הרכב מרוסן יותר, ההבדל במשקל ההגה מורגש והוא מדויק יותר בהפניה. למעשה, נראה שהסקאלה לא תתקשה להתמודד עם יותר כוח. הבלמים תפקדו היטב ופעולתם הייתה טובה גם בעוצמה, גם במינון. 

1638433
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה
במחירה, 140,000 שקלים, גרסת ה-1.5 ליטר 'ספורט' יקרה ב-14,000 שקלים לא מבוטלים מגרסת ה-1.0 ליטר 'סטייל'.

מצד אחד הממדים של הדגם, יחד עם העיצוב, האבזור, המפרט הטכני וכוח המנוע, יוצרים תמורה הנראית ראויה ביחס לגרסה הרגילה. מצד שני, זוהי קפיצת מחיר גדולה ומחיר לא נמוך עבור דגם שאמור להיות משפחתית עממית. במחיר זה, גרסה זו מתמקמת קרוב מדי  למכוניות היקרות יותר בקבוצה, כולל אוקטביה החדשה שמצוידת היטב.

1638435
צילום: מערכת אוטו

שווה לשקול גם:

}
מחיר
139990
החל מ- 1,478 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
3472
אחריות
שנתיים
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

}
אורך
436
רוחב
179
גובה
147
משקל
1255
בסיס גלגלים
265
נפח תא מטען (ליטר)
429
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
50

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
205/45/18

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
1498
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
150
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
25.4
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.3
מהירות מרבית (קמ"ש)
219
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
23.8
צריכת דלק - עירונית
15.6
צריכת דלק - ממוצעת
20.0
דרגת זיהום אוויר
6
צריכת דלק - אמיתית
16.2
צריכת דלק - מבחן אוטו
12.5

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - במהירות עירונית בלבד
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת לסיוע בעת זינוק בעליה, מערכת eCall לשיחות חירום, מערכת ניטור מרחק מלפנים, זיהוי הולכי רגל

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
גג שמש פנוראמי לא נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
אין
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
"קוקפיט וירטואלי" עם לוח מחוונים דיגיטלי בעל מספר תצוגות להחלפה, מסך מולטימדיה "8 עם תפעול בשפה העברית, מערכת Smartlink לקישור מכשיר הטלפון החכם למערכת המולטימדיה, חלונות אחוריים כהים, פנסים אחוריים Full-LED, דוושות אלומיניום, ריפוד תקרה שחור
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו

10 1

דגם סקודה סקאלה
גרסה סקאלה 1.0 ל' טורבו, אוט', Ambition
מחיר 117990
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.8
מהירות מרבית (קמ"ש) 201
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 20.0
נפח תא מטען (ליטר) 429
דרגת זיהום אוויר 6

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 15. לא מבין הלאון מכניסה את זה בכיס הקטן בהכל ועולה פחות

    אחד 11 ינואר 2021, 15:11

  2. 6. עוד רכב מזהם מיושן ומזיק

    מתאים לכתבי אוטו 10 ינואר 2021, 18:13

  3. 5. היא גם יקרה יותר מסיאט לאון שמאובזרת לא פחות

    סכל-ה 10 ינואר 2021, 14:40