גרסת הסדאן הצטרפה להיצע של אודי A3 המשפחתית רק בדור השלישי (2013) שלה, ומאז הייתה לחברה קבועה במבחר של הדגם הזה. וכך, חודשים ספורים אחרי שהושק בארץ הדור הרביעי של A3 בגרסת האצ'בק, הגיעה לכאן גם אודי A3 סדאן – צורת מרכב שרבים מהלקוחות, כלומר אלו מבינם שלא עברו לרכב פנאי, מעדיפים. 

היכרות, פרטים
אורך בסיס הגלגלים בסדאן, 261.8 ס"מ, זהה לזה של ההאצ'בק, אך עם 449 ס"מ, הרכב ארוך ב-15 ס"מ מגרסת חמש הדלתות. פרט מעניין: ל-A3 מתלה רב-חיבורי מאחור, בניגוד לסיאט לאון ולסקודה אוקטביה החדשות, שיש להן קורת מתח. 

המחיר מתחיל ב-212,000 שקלים לרמת הגימור 'אדוונסד', וזו כוללת תאורת לד. חבילת 'קומפורט', הכוללת גם גג זכוכית ובקרת שיוט אדפטיבית, מוסיפה למחיר 10,000 שקלים. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב; ב'קומפורט' גם בקרת שיוט אדפטיבית.

אודי A3 סדאן - מבחן דרכים (1.5 ל', 35TFSI)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות 
אין ויש הפתעות בעיצוב. החזית אגרסיבית כמו זו שבהאצ'בק, כמוה מתהדרת בשבכה רחבה ובולטת ובמכסה מנוע שמותיר מעין פתח אוורור בינו לבין החלק התחתון. הפרופורציות טובות גם בסדאן, התוצאה מעודנת ונעימה לעין במבט מהצד.

איכשהו, אולי בגלל שהחיבור בין חרטום אגרסיבי לחלק אחורי אלגנטי ומאופק נראה קצת פחות טבעי, אהבתי יותר את עיצובה של הספורטבק. לטעמי, הסדאן נראית יותר מכובדת ופחות דינמית. צפוי? ייתכן. חישוקי "17, בהשוואה ל-"16 התקניים (תוספת של 1400 שקלים), אינם נראים גדולים במיוחד.

אודי A3 סדאן - מבחן דרכים (1.5 ל', 35TFSI)
צילום: מערכת אוטו

סביבת נהג, תא נוסעים  
סביבת הנהג הנאה והמודרנית דומה לזו שבספורטבק אותה בחנו, מבוססת על אותו סידור אסימטרי; פתחי האוורור שבצד הנהג ממוקמים גבוה ובאופן בולט, שונים מאוד מאלה שמול הנוסע, נמוכים וכמעט מוסתרים, וביניהם קו רוחבי בולט ומעניין. גם כאן זה נראה מצוין ויוצר תחושת שהכל ממוקד בנהג, ולבורר הזעיר, כבר כתבנו, קל להתרגל. בקרת האקלים נאה וברורה וצג המולטימדיה החדש, "10.1, נראה מצוין, גם אם אינו נוח לתפעול תמיד. לכל אלה מצטרפים מחוונים מוקרנים תקניים ותאורת אווירה, וגם אלה נראים מצוין.  

בסדאן בה נהגנו גג זכוכית קטן יחסית עם כיסוי לא אטום שנפתח ידנית. ריפוד ודיפון מעור בהיר ונאה מעשירים את פנים הרכב, מעניקים לו אווירה מכובדת. אבל בניגוד לאותה אווירה מועשרת, המפרט עצמו חסרים פריטים מתבקשים, בייחוד במכונית שכזו. בין השאר, חסרים ברשימה מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים, מצלמה. 

אודי A3 סדאן - מבחן דרכים (1.5 ל', 35TFSI)
צילום: מערכת אוטו

תנוחת הנהיגה מעט נמוכה אבל טובה למדי. עם זאת הראות לאחור, גם דרך המראה, מוגבלת בשל השמשה הקטנה.

מאחור המושב נוח ונמוך ולרשות הנוסעים פתחי אוורור. מרווח הרגליים טוב אך מרווח הראש גבולי. ביחס לדגם היוצא, המרחב טוב יותר, הודות לרוחב שגדל.

לתא המטען נפח נאה (425 ליטר), מבנה נוח, ומפתח מעט צר אך לא באופן מפריע. 

אודי A3 סדאן - מבחן דרכים (1.5 ל', 35TFSI)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
אודי A3 סדאן נבחנה בגרסת 35, וזו מצוידת במנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר המוכר שמייצר 150 כ"ס (5000-6000 סל"ד) ו-25.5 קג"מ (1500-3500 סל"ד), וזה משודך לתיבה הדו-מצמדית המוכרת אף היא שיש לה 7 הילוכים. למנוע זה צמוד מערך היברידי מתון של 48 וולט. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 8.4 שניות, והמהירות המרבית היא 224 קמ"ש. 

הביצועים, כעולה מהנתונים וכצפוי לפי הניסיון, בהחלט טובים. התפוקה יכולה לאתגר את הצמיגים הקדמיים במיאוץ רמזורים, והמנוע מאפשר לרכב לשמור על קצב טוב וללא מאמץ בכל סוגי הדרכים, והוא מבצע היטב בסל"ד נמוך ובינוני. עם זאת, ובאופן מעניין למדי, לחטיבת הכוח צליל נוכח יותר ונעים פחות מאשר בגרסת ההאצ'בק, והתוצאה הכללית פחות מעודנת; נראה כי בידוד הרעשים כאן פחות מוצלח. כמו בהאצ'בק, גם בסדאן פעולת התיבה הדו-מצמדית פועלת חלק יותר ובאופן זורם יותר מאשר בדגם הקודם.

הסדאן חסכונית למדי, וצריכת הדלק עמדה על 12.0 ק"מ/ל' בתוואי מבחן מאומץ, ועל 15 ק"מ/ל' בשיוט נינוח.

אודי A3 סדאן - מבחן דרכים (1.5 ל', 35TFSI)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
בהשוואה להאצ'בק, רעשי המתלים, כאשר המכונית עוברת על שברים, קצת יותר בולטים. עם צמיגים בעלי דופן נמוכה יותר (225/45-17 מול 205/55-16) היא מתמודדת קצת פחות טוב ממנה עם שיבושים קטנים ופני כביש מחוספסים; המפגעים מורגשים יותר, ועדיין אופי הנסיעה נעים למדי. בכבישים הבין-עירוניים ובמהירות גבוהה יותר, נוחות הנסיעה משתפרת. רעשי הכביש והרוח בולטים יחסית.

להגה משקל קל מדי, אך הרכב מגיב באופן נכון וברור להפנייתו. היכולת לצלוח פניות בקצב מהיר טובה מאוד, גם בגלל אחיזת כביש גבוהה, וכל זאת מבלי שדגדגנו את המגבלות. תגובות המכונית להרפיית מצערת נכונות וצפויות, עם הידוקי קו היכן שצריך. לבלמים פעולה צפויה ומדודה.

מחיר, תמורה 
אהבתי יותר את גרסת ההאצ'בק, אך הסדאן לכשעצמה מושכת, נעימה וההופעה שלה משלבת אלגנטיות קלאסית עם ניחוח ספורטיבי. יתרונה הגדול הוא היעדר מתחרים מתחום היוקרה ברמת המחיר שלה – החל מ-212,000 שקלים – והעובדה שהיא יכולה להיראות אלטרנטיבה מוזלת ל-A4. 

אודי A3 סדאן - מבחן דרכים (1.5 ל', 35TFSI)
צילום: מערכת אוטו

אודי A3 סדאן יקרה ב-14,000 שקלים מ-A3 ספורטבק, וזה לא מעט, גם אם היא מוסיפה למפרט ריפוד עור. מחיר רכב ההדגמה הגיע ל-222,500 שקלים יקרים למדי, למרות שהאבזור כאמור חסר פריטים כמו מפתח חכם, מצלמה, תפעול חשמלי למושבים, ניטור שטחים מתים ועוד. 

המתחרה הקרובה במחיר מגיעה מבית מרצדס והיא יקרה משמעותית, וכאשר עיקר הביקורת לגבי A3 מתייחס כמובן למחירה הגבוה, זה אומר משהו על הקטגוריה הזו שהייתה אמורה להביא לקוחות חדשים לעולם היוקרה.

אודי A3 סדאן - מבחן דרכים (1.5 ל', 35TFSI)
צילום: מערכת אוטו