סקודה פאביה - מבחן דרכים (מתיחת פנים) - אוטו

סקודה הייתה עם השנים למעין "ילד שובב" בקבוצת פולקסווגן. לא פעם מציגים הצ'כים על בסיס הפלטפורמות המוכרות של הקבוצה דגמים גדולים יותר מהמקבילים להם במותגים האחרים – קאמיק וסקלה הם דוגמא טובה – או משהו שונה על בסיס מוכר; רומסטר וייטי היו כאלה. 

גם סקודה פאביה כזו. לפני שהוצג הדור הנוכחי והשלישי ב-2014, הציפייה הייתה לסופרמיני ראשונה בקבוצת פולקסווגן על בסיס פלטפורמת MQB המודולארית. אלא שהגרסה הקטנה של הפלטפורמה (MQB A0) עדיין לא הייתה מוכנה, וזו הושקה עם סיאט איביזה של 2017.

עם זאת, בהשקה של פאביה שלוש שנים קודם, התעקשו מהנדסי סקודה שהדגם החדש בנוי חלקית על פלטפורמת MQB. מה זה אומר? "אנחנו תמיד נשענים על מרכיבים מארסנל הקבוצה. במקרה זה לקחנו חלקים מפאביה היוצאת, רומסטר, פולו (דור קודם; א.ש) כדי ליצור את הרצפה. פלטפורמת MQB הביאה טכנולוגיות, מנועים וגם מכלולי היגוי ומתלים".  

1639440
צילום: מערכת אוטו

למה הלכת? 
פאביה המקורית, שהוצגה ב-1999, הייתה דגם חדש שני של סקודה תחת דגלי פולקסווגן, ועם השנים הייתה לדגם חשוב ביותר. ובכל זאת, מדוע אנחנו בוחנים כעת את הדגם הוותיק? אולי לא שמתם לב, אבל במשך רוב שנת 2020 לא ניתן היה לרכוש פאביה נטולת מצמד בארץ. זה אמנם לא היה הדבר המוזר ביותר בשנה זו, אבל שילוב משבר הקורונה שהיכה בכל התעשייה, יחד עם שינויי תקינה גרם להפסקת ייצורה. כעת מתחדש ייבוא גרסה חשובה זו עם מספר עדכונים ותוספת אבזור. במקביל, הספק מנוע הטורבו-בנזין 1.0 ליטר מ-110 כ"ס ל- 95 כ"ס. 

ברמת הגימור הגבוהה 'סטייל' שבחנו, ההופעה החיצונית מעט שונה בעיקר בזכות תאורת הלד. לפאביה "שלנו" גם צביעה שחורה לגג, לחישוקי ה-"16, לבתי המראות; מחיר תוספת צביעה זו הוא 1900 שקלים, ובמבחר גם לבן ואפור. אותם פריטי עיצוב תורמים לכך שלמרות גילה וממדיה הצנועים, היא נראית עדכנית וגם נעימה לעין.

גיל המעבר  
גילה של הפאביה בולט יותר כאשר נכנסים פנימה. בסביבת הנהג צג מולטימדיה מקורי, בגודל "6.5 וזה נראה זעיר בימים אלה. סביבת הנהג הצבועה בשחור ועשויה פלסטיק חסון אך קשיח, גם בדיפון הדלתות, מדגיש כי פאביה אינה הדגם המעודכן ביותר של סקודה; התרגלנו מהר לסביבת הנהג החדשה של סקודה כפי שהוצגה בסקאלה ובקאמיק.  

1639442
צילום: מערכת אוטו

מצד שני, סביבת הנהג הלא מצטעצעת נראית בוגרת (טוב, היא כזו), ברורה, הנדסת האנוש טובה ותפעול בקרת האקלים בהחלט נוח. מנגד, סקודה הרכיבה כאן את גלגל ההגה החדש שלה, וזה מביא מראה עדכני, ומוסיף למרכיבים כמו הריפוד הבהיר המשולב באלקנטרה של המושבים. ברשימת האבזור גם מפתח חכם, מצלמה ועוד. 

במבט ראשון, גם ההתקן של מובילאיי שמוצמד לשמשה מחזק את הצד המיושן של הפאביה, אך זה אינו עושה צדק עם המכונית. לפאביה, ברמת גימור זו, מפרט בטיחות עשיר הכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור היקפי של שטחים מתים. עם זאת ובאופן מוזר, המפרט חסר התרעה על סטייה מנתיב, ולכן הרכב מחויב במובילאיי.

תנוחת הנהיגה והמושב נוחים. התחושה, מלפנים ומאחור, היא כי פאביה היא סופרמיני מעט קטנה; ואכן, עם בסיס גלגלים של 247 ס"מ היא באמת כזו. עם זאת, בזכות תכנון נכון, המרחב סביר. 

1639446
צילום: מערכת אוטו

מאחור מרווח הרגליים אינו גדול, אך בזכות הישיבה הזקופה, המתאפשרת בגלל מרווח ראש טוב, הדבר אינו מפריע; אם הנוסע מלפנים מתחשב, אפשר לשפר עוד יותר, למרות שהרגליים שלו יהיו קרובות מדי לדלת תא הכפפות. זווית המסעד של המושב האחורי מעט מוזרה.

לתא המטען מבנה שימושי והוא מציע שפע פתרונות אחסון ורשתות. את אלה לא תמצאו במתחרות. 

מזמורים לאוזן  
כאמור, לפאביה הטורבו-בנזין 1.0 ליטר המוכר שיש לו 3 צילינדרים, וכאמור, עם העדכון הופחת ההספק מ-110 כ"ס ל-95 כ"ס. נתון ההאצה ל-100 קמ"ש עומד כעת על 11.1 שניות, איטי משמעותית ביחס ל-9.8 שניות לפני עדכון המנוע. 

1639447
צילום: מערכת אוטו

האם זה מפריע? התשובה מורכבת. הרכב פחות זריז מאשר קודם, ועדיין ביום-יום יכולתו טובה, ההתנהלות בעיר זריזה, וכאשר המנוע במרכז הסל"ד הוא יעיל. עם זאת, חטיבת הכוח הזו פחות זורמת ורהוטה מאשר גרסאות ה-1.0 ליטר בדגמים חדשים. המנוע כעת אוהב פחות סל"ד גבוה, הוא פחות יעיל שם ויותר רועש. דברים אלה מורגשים בהאצות מהירות לצורך עקיפה ובעליות. שילוב ההילוכים, כאשר מנסים לייצר קצב נמרץ, לעיתים אינו חלק. בעיר לעיתים ההילוך גבוה מדי ביחס למהירות והדבר יוצר רעידות. יחידת הכוח נותרה חסכונית; בתוואי המבחן הצריכה הייתה 12.7 ק"מ/ל', בשיוט 15-17 ק"מ/ל'.

נוחות הנסיעה בעיר אינה מצטיינת, פעולת המתלים מורגשת ברוב סוגי השיבושים בעיר, וצמיגים עם חתך נמוך יחסית לרכב כזה אינם עוזרים. חוץ לעיר מורגש חספוס הכביש וכך רעשי הכביש והרוח.

מבחינת ניהוג אין הפתעות. לפאביה היגוי ברור, ניהוג סולידי ואחיזה טובה לרוב; על משטחים רטובים הצמיגים הקדמיים איבדו אחיזה בקלות. הבלמים יעילים בהחלט.

1639445
צילום: מערכת אוטו

מזדקנת בכבוד 
הפאביה הנוכחית בת שבע, אבל מזדקנת בכבוד. העיצוב נעים, ביחוד ברמת הגימור 'סטייל', ואבזור עשיר מחפה על חלק מהחולשות. באופן אבסורדי, למרות המובילאיי, מפרט הבטיחות דווקא טוב.

לא פחות חשוב, כאשר רוב המתחרות מתייקרות משמעותית, פאביה דו-מצמדית עולה 99,000 שקלים, וברמת האבזור הגבוהה 105,000 שקלים תחרותיים. תחרות קשה תגיע גם מהבית, בדמות איביזה הפחות מצוידת אך יותר מודרנית.

ניתן גם לשער כי בשנה שאמורה להיות אחרונה עבור פאביה הנוכחית נראה לא מעט מבצעים. וכן, כדאי לשים לב לגרסה הידנית, וב-85,000 שקלים היא נראית מעניינת.

1639450
צילום: מערכת אוטו

שווה לשקול גם:

}
מחיר
104990
החל מ- 1,108 ₪
שנת דגם
2021
שווי שימוש רציף
2604
אחריות
שנתיים
שנת השקת הדגם
2017

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 2

מידות

}
אורך
398
רוחב
173
גובה
147
משקל
1205
בסיס גלגלים
247
נפח תא מטען (ליטר)
305
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1125
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
45

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
215/45/16

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
999
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
95
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
16.3
סל"ד למומנט מירבי
1800
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
מהירות מרבית (קמ"ש)
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
צריכת דלק - עירונית
צריכת דלק - ממוצעת
17.2
דרגת זיהום אוויר
6
צריכת דלק - אמיתית
13.9
צריכת דלק - מבחן אוטו
12.7

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
אין
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, מערכת "מובילאיי" בהתקנה מקומית

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אופציונלי
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
אין
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מסך "6.5, חלונות אחוריים כהים
אבזור נוסף בתשלום
חבילת Color Concept הכוללת גג, חישוקים ובתי מראות בצבע שחור, כסף או לבן

  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו

12 1

דגם סקודה פאביה
גרסה פאביה 1.0 ל' טורבו, אוט', Ambition
מחיר 98990
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
מהירות מרבית (קמ"ש)
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 17.2
נפח תא מטען (ליטר) 305
דרגת זיהום אוויר 6

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 17. המערכת צריכה ניעור רציני כך זה נראה

    גד 6 פברואר 2021, 16:47

  2. 16. המגזין נראה כאילו הוא לפני פשיטת רגל תת רמה של כתיבה

    חיים 6 פברואר 2021, 16:46

  3. 15. הכי מצחיק שהם מציעים "ייעוץ לרכישת רכב מ"מומחים"

    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח 6 פברואר 2021, 16:45

  4. 12. מכונית אמינה ואכותית. וכל המגיבים בהמות.

    יוסי השמן 5 פברואר 2021, 22:32

  5. 11. זה אמיתי הכתבה הזו? או שזה ערוץ הנוסטלגיה?

    הזוי 5 פברואר 2021, 11:40

  6. 10. כנראה היבואן ביקש להפטר ממלאי והכתב/שופר ציית או שהכתב חי בסרט של שנות ה 80

    מדונה 5 פברואר 2021, 11:37

  7. 9. 8 ממש קולע

    דן 5 פברואר 2021, 11:34

  8. 7. הרכב נראה כל כך סקסי ומעודכן שאני שוקל לבטל את ההזמנה שלי אונליין לטסלה וללכת למרכז מכירות מיושן של סקודה להתבשם מהרכב המדהים הזה

    רציונלי 5 פברואר 2021, 11:18

  9. 6. עורך אוטו יקר. כדאי מאוד לרענן את מערכת הכתבים... הכתבות לא רלוונטיות והזויות בתודה

    מעט הקוראים שנשארו 5 פברואר 2021, 11:06

  10. 5. לאוטו אין בכלל קוראים מידי פעם איזה כתב מזדקן כותב בתגובות ומתפייט על ריח הנזין והשמן ושאר התגובות זה אנשים צעירים שמבינים העיתון הזה חוץ מלניות שופר של יבואנים גרידיים ומושחתים שלא מפרסמים בשקיפות את המס על מחיר הרכב כמו שטסלה עושים אין בו יותר מידי

    אילן 5 פברואר 2021, 11:00

  11. 4. העיקר שנעים וכייף לכם לבלות במוסך. בטסלה אין מוסכים יש ניידת שבאה אלייך וזה נדיר ביותר כי אין תקלות זה עובד כמו הסמארטפון בלי שמן ובלי לכלוך

    גדי 5 פברואר 2021, 10:42

  12. 1. חחח אני רץ לקנות את גרוטאת הפח הזו איזה כתבות הזויות

    עדי 5 פברואר 2021, 09:09