סקודה הייתה עם השנים למעין "ילד שובב" בקבוצת פולקסווגן. לא פעם מציגים הצ'כים על בסיס הפלטפורמות המוכרות של הקבוצה דגמים גדולים יותר מהמקבילים להם במותגים האחרים – קאמיק וסקלה הם דוגמא טובה – או משהו שונה על בסיס מוכר; רומסטר וייטי היו כאלה. 

גם סקודה פאביה כזו. לפני שהוצג הדור הנוכחי והשלישי ב-2014, הציפייה הייתה לסופרמיני ראשונה בקבוצת פולקסווגן על בסיס פלטפורמת MQB המודולארית. אלא שהגרסה הקטנה של הפלטפורמה (MQB A0) עדיין לא הייתה מוכנה, וזו הושקה עם סיאט איביזה של 2017.

עם זאת, בהשקה של פאביה שלוש שנים קודם, התעקשו מהנדסי סקודה שהדגם החדש בנוי חלקית על פלטפורמת MQB. מה זה אומר? "אנחנו תמיד נשענים על מרכיבים מארסנל הקבוצה. במקרה זה לקחנו חלקים מפאביה היוצאת, רומסטר, פולו (דור קודם; א.ש) כדי ליצור את הרצפה. פלטפורמת MQB הביאה טכנולוגיות, מנועים וגם מכלולי היגוי ומתלים".  

סקודה פאביה - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

למה הלכת? 
פאביה המקורית, שהוצגה ב-1999, הייתה דגם חדש שני של סקודה תחת דגלי פולקסווגן, ועם השנים הייתה לדגם חשוב ביותר. ובכל זאת, מדוע אנחנו בוחנים כעת את הדגם הוותיק? אולי לא שמתם לב, אבל במשך רוב שנת 2020 לא ניתן היה לרכוש פאביה נטולת מצמד בארץ. זה אמנם לא היה הדבר המוזר ביותר בשנה זו, אבל שילוב משבר הקורונה שהיכה בכל התעשייה, יחד עם שינויי תקינה גרם להפסקת ייצורה. כעת מתחדש ייבוא גרסה חשובה זו עם מספר עדכונים ותוספת אבזור. במקביל, הספק מנוע הטורבו-בנזין 1.0 ליטר מ-110 כ"ס ל- 95 כ"ס. 

ברמת הגימור הגבוהה 'סטייל' שבחנו, ההופעה החיצונית מעט שונה בעיקר בזכות תאורת הלד. לפאביה "שלנו" גם צביעה שחורה לגג, לחישוקי ה-"16, לבתי המראות; מחיר תוספת צביעה זו הוא 1900 שקלים, ובמבחר גם לבן ואפור. אותם פריטי עיצוב תורמים לכך שלמרות גילה וממדיה הצנועים, היא נראית עדכנית וגם נעימה לעין.

גיל המעבר  
גילה של הפאביה בולט יותר כאשר נכנסים פנימה. בסביבת הנהג צג מולטימדיה מקורי, בגודל "6.5 וזה נראה זעיר בימים אלה. סביבת הנהג הצבועה בשחור ועשויה פלסטיק חסון אך קשיח, גם בדיפון הדלתות, מדגיש כי פאביה אינה הדגם המעודכן ביותר של סקודה; התרגלנו מהר לסביבת הנהג החדשה של סקודה כפי שהוצגה בסקאלה ובקאמיק.  

סקודה פאביה - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מצד שני, סביבת הנהג הלא מצטעצעת נראית בוגרת (טוב, היא כזו), ברורה, הנדסת האנוש טובה ותפעול בקרת האקלים בהחלט נוח. מנגד, סקודה הרכיבה כאן את גלגל ההגה החדש שלה, וזה מביא מראה עדכני, ומוסיף למרכיבים כמו הריפוד הבהיר המשולב באלקנטרה של המושבים. ברשימת האבזור גם מפתח חכם, מצלמה ועוד. 

במבט ראשון, גם ההתקן של מובילאיי שמוצמד לשמשה מחזק את הצד המיושן של הפאביה, אך זה אינו עושה צדק עם המכונית. לפאביה, ברמת גימור זו, מפרט בטיחות עשיר הכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור היקפי של שטחים מתים. עם זאת ובאופן מוזר, המפרט חסר התרעה על סטייה מנתיב, ולכן הרכב מחויב במובילאיי.

תנוחת הנהיגה והמושב נוחים. התחושה, מלפנים ומאחור, היא כי פאביה היא סופרמיני מעט קטנה; ואכן, עם בסיס גלגלים של 247 ס"מ היא באמת כזו. עם זאת, בזכות תכנון נכון, המרחב סביר. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מאחור מרווח הרגליים אינו גדול, אך בזכות הישיבה הזקופה, המתאפשרת בגלל מרווח ראש טוב, הדבר אינו מפריע; אם הנוסע מלפנים מתחשב, אפשר לשפר עוד יותר, למרות שהרגליים שלו יהיו קרובות מדי לדלת תא הכפפות. זווית המסעד של המושב האחורי מעט מוזרה.

לתא המטען מבנה שימושי והוא מציע שפע פתרונות אחסון ורשתות. את אלה לא תמצאו במתחרות. 

מזמורים לאוזן  
כאמור, לפאביה הטורבו-בנזין 1.0 ליטר המוכר שיש לו 3 צילינדרים, וכאמור, עם העדכון הופחת ההספק מ-110 כ"ס ל-95 כ"ס. נתון ההאצה ל-100 קמ"ש עומד כעת על 11.1 שניות, איטי משמעותית ביחס ל-9.8 שניות לפני עדכון המנוע. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

האם זה מפריע? התשובה מורכבת. הרכב פחות זריז מאשר קודם, ועדיין ביום-יום יכולתו טובה, ההתנהלות בעיר זריזה, וכאשר המנוע במרכז הסל"ד הוא יעיל. עם זאת, חטיבת הכוח הזו פחות זורמת ורהוטה מאשר גרסאות ה-1.0 ליטר בדגמים חדשים. המנוע כעת אוהב פחות סל"ד גבוה, הוא פחות יעיל שם ויותר רועש. דברים אלה מורגשים בהאצות מהירות לצורך עקיפה ובעליות. שילוב ההילוכים, כאשר מנסים לייצר קצב נמרץ, לעיתים אינו חלק. בעיר לעיתים ההילוך גבוה מדי ביחס למהירות והדבר יוצר רעידות. יחידת הכוח נותרה חסכונית; בתוואי המבחן הצריכה הייתה 12.7 ק"מ/ל', בשיוט 15-17 ק"מ/ל'.

נוחות הנסיעה בעיר אינה מצטיינת, פעולת המתלים מורגשת ברוב סוגי השיבושים בעיר, וצמיגים עם חתך נמוך יחסית לרכב כזה אינם עוזרים. חוץ לעיר מורגש חספוס הכביש וכך רעשי הכביש והרוח.

מבחינת ניהוג אין הפתעות. לפאביה היגוי ברור, ניהוג סולידי ואחיזה טובה לרוב; על משטחים רטובים הצמיגים הקדמיים איבדו אחיזה בקלות. הבלמים יעילים בהחלט.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מזדקנת בכבוד 
הפאביה הנוכחית בת שבע, אבל מזדקנת בכבוד. העיצוב נעים, ביחוד ברמת הגימור 'סטייל', ואבזור עשיר מחפה על חלק מהחולשות. באופן אבסורדי, למרות המובילאיי, מפרט הבטיחות דווקא טוב.

לא פחות חשוב, כאשר רוב המתחרות מתייקרות משמעותית, פאביה דו-מצמדית עולה 99,000 שקלים, וברמת האבזור הגבוהה 105,000 שקלים תחרותיים. תחרות קשה תגיע גם מהבית, בדמות איביזה הפחות מצוידת אך יותר מודרנית.

ניתן גם לשער כי בשנה שאמורה להיות אחרונה עבור פאביה הנוכחית נראה לא מעט מבצעים. וכן, כדאי לשים לב לגרסה הידנית, וב-85,000 שקלים היא נראית מעניינת.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו