יונדאי סנטה פה - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.2 ל', דיזל) - אוטו

עם השנים היה יונדאי סנטה פה למעין ספינת דגל של יונדאי בארץ, כזה שמושך את המותג צעד קדימה בכל דור, ולמרות שמחיריו עלו הוא גם המשיך להצליח. הדור הרביעי של דגם הפנאי הבינוני (D-SUV), שהוצג לראשונה ב-2000, הושק בתערוכת ז'נבה 2018 והגיע לארץ לקראת 2019. מתיחת פנים לדגם הזה הוכרזה ביוני 2002 וכעת החל שיווקו של סנטה פה המחודש כאן. 

שינוי, שינויים
החידוש של סנטה פה הוא חריג כפול; פרק הזמן מאז הוצג הדור החדש ועד מתיחת הפנים קצר משמעותית מהמקובל (28 חודשים במקום 36-40 חודשים), והשינוי עצמו עמוק ביותר, כולל באופן לא שגרתי גם מעבר לרצפה אחרת; באופן זה הותאם סנטה פה לנדרש כיום באירופה, כמו אופציה לגרסה היברידית-נטענת, וגם יישר קו עם קיה סורנטו החדש שיצא לאור אחריו (פברואר 2020) עדכני כנדרש. בנוסף, נעשו שינויים משמעותיים ביחידת ההנעה ובולטים הן בחזית, הן בסביבת הנהג.

ואכן, השינוי כה משמעותי עד כי באופן לא רשמי מכונה סנטה פה החדש כ"דור 4.5". בנוסף לטיפול ברצפה, המרכב הוקשח, והמתלים כוילו מחדש. עם זאת, במסגרת השינוי נשמרו המידות המקוריות (כולל בסיס הגלגלים, 276.5 ס"מ). 

1639987
צילום: מערכת אוטו

שינויים נעשו גם בהקשר המקומי. גרסת הבנזין הפחות יקרה נטשה את ההיצע כאן, והרכב מוצע רק עם מנוע הטורבו-דיזל 2.2 ליטר דיזל ששמר אף הוא על נתונים דומים אך עבר שיפורים משמעותיים. בנוסף, הדגם המחודש מוצע רק עם שבעה מקומות.

המחירים של סנטה פה מתחילים ברף גבוה: 270,000 שקלים לגרסת הנעה קדמית ברמת הגימור 'סופרים'. למבחן התייצבה גרסת ההנעה הכפולה ברמת הגימור 'עילית' ומחירה 300,000 שקלים.  

עיצוב, נראות 
ההופעה של סנטה פה המחודש בולטת הרבה יותר מזו של קודמו, וחידוש החזית היה בהחלט נחוץ לדגם שנראה קודם לכן מעט אנונימי. כעת, בזכות תאורת הלד החדשה ובעיקר השבכה הגדולה והמודגשת, לרכב הפנאי המחודש נוכחות כמעט מופגנת. החזית האגרסיבית משתלבת היטב בקווי הדופן המוצקים שלא השתנו. סנטה פה נראה גדול מבלי להיראות מגושם, וחישוקי "20 ברמת גימור זו מוסיפים אף הם להופעה. 

1639986
צילום: מערכת אוטו

סביבת נהג, תא נוסעים
פתיחת הדלת מגלה סביבת נהג הנראית תחילה מעט שגרתית, אך כאמור, גם זו עברה שינוי משמעותי. לעין בולטת החלפת בורר ההילוכים בלחצנים, מערך חדש אותו פגשנו כבר בסונטה ובפאליסייד, ורק לא ברור אם הוא נאה מבורר. לצד הלחצנים חוגה חדשה של מצבי ניהוג, עם חלוקה ראשונית לכביש ולשטח ומצבים ייעודים בכל תחום. 

סביבת הנהג חסונה במבנה ואיכות החלקים העליונים טובה. עם ריפוד עור בחום-אדמדמם, במקום השחור ברכב המבחן, המראה מזמין יותר. 

הקונסולה המרכזית הרחבה עשירה בתאים ועמוסה במתגים. אלה משרתים את בקרת האקלים וברמת הגימור הגבוהה גם את אוורור המושבים. ריבוי המתגים אינו מפגין קדמה, אך מבטיח תפעול קל. חבל שחיווי הטמפרטורה מוצג בקטן בצג המולטימדיה, שבאופן כללי הוא החלק הפחות מוצלח בחבילה, ונראה מיושן כמו חלק מהפקדים. גם עומס המיתוג על גלגל ההגה מבלבל.

1639985
צילום: מערכת אוטו

בגרסה שבחנו מחוונים מוקרנים נאים. כמו בדגמי יונדאי האחרים הנ"ל, גם כאן תצוגת מצלמה של השטח המת בזמן איתות; התצוגה נאה, גם אם מדובר בגימיק שיכול להציק בעיר. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור אקטיבי של שטחים מתים,  בקרת שיוט אדפטיבית, מניעת פתיחת דלת כאשר רכב קרב, ועוד. 

תנוחת הנהיגה גבוהה כנדרש ברכב פנאי, אבל מושב הנהג, שבגרסה זו שופע אפשרויות כיוון בתפעול חשמלי, קצת עייף את הגב במהלך הנהיגה; אולי בגלל מחסור בתמיכות צד. הראות לאחור כמובן מוגבלת.

המרחב בשורת המושבים השנייה טוב. ניתן להזיח ממנה את מושב הנוסע הקדמי, לשיפור מרווח הרגליים לנוסע מימין. המושב של נוסע זה מתקפל בעזרת מתג כדי לסייע לכניסה לשורה השלישית, ועדיין לא קל להידחק אליה.  

1639989
צילום: מערכת אוטו

המרחב בשורה האחורית סביר למתבגרים, ביחוד אם בשורה המרכזית יתחשבו בהם, ולרשותם שליטה בפתחי המיזוג שלהם. תנוחת הישיבה נמוכה והתמיכה בירכיים לא מוצלחת.

תא המטען לא גדול כאשר כל המושבים בשימוש, אבל הנפח מספק. עם השטחת השורה השלישית הנפח גדול מאוד, וניתן להגדילו לממדי ענק עם השטחת השנייה, דבר הנעשה בלחיצת כפתור. 

מנוע, ביצועים 
כאמור, מנוע הטורבו-דיזל 2.2 ליטר שמר על נתונים דומים – 202 כ"ס, 45 קג"מ (1750-2750 סל"ד – אבל התיבה שונה; דו-מצמדית עם 8 הילוכים החליפה אוטומטית-פלנטרית עם אותו מספר הילוכים, וההנעה כאמור כפולה. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 9.2 שניות, המהירות המרבית 205 קמ"ש.

רעש המנוע נשמע בנסיעה עירונית, אבל לא באופן מוגזם, ומדובר בהמהום גברי שאינו מפריע. מחוץ לעיר, רעשי הכביש והרוח הנוכחים מעלימים אותו. העובדה שהמנוע אינו נאלץ להתאמץ בכל מצב ובכל תוואי, יוצרת התנהלות נינוחה. 

1639988
צילום: מערכת אוטו

כושר ההאצה החלטי, והמומנט הרב מבטיח האצות ביניים טובות, שמירה על קצב מהיר גם בעומס, וכישורי עקיפה טובים מכל מהירות ובכל שיפוע. תיבת ההילוכים הדו-מצמדית פועלת היטב, ורק בזחילות ובחניות פעולתה אינה חלקה לגמרי. 

צריכת הדלק עמדה על 11.5 בתוואי מבחן מגוון ובקצב גבוה, 13.5 ק"מ/ל' בשיוט רגוע. בהחלט נאה. 

נוחות, התנהגות 
כיול המתלים אינו רך, ועם זאת הרכב מטפל באופן מוצלח בשיבושים אופייניים לעיר; הוא אינו מעלים אותם, אך סופג אותם באופן סביר ואינו מתנדנד עם המעבר עליהם. נוחות הנסיעה משתפרת בכבישים הבין-עירוניים, ורק שיבושים גדולים מורגשים בפנים. עם זאת, על רצף גלי כביש הרכב עשוי לנוע. 

עם הירידה לשבילים, מעניק הסנטה פה לנוסעים נוחות טובה ורמת ביטחון גבוהה גם כאשר הקצב מהיר, כל עוד אינו פוגש בורות, מעברי מים עמוקים או שינויי גובה בולטים מדי.

1639990
צילום: מערכת אוטו

היכולת הדינמית – למרות הממדים והייעוד, בגלל ההנעה הכפולה, בסיוע כיול מתלים נכון – טובה. הרכב מפגין יציבות רבה בכבישים המהירים, והיכולת שלו בפניות גבוהה. הנהג חש כי הרכב אכן מגודל, אבל כי ההתנהלות שלו יותר "אירופאית" מאשר "אמריקאית", וליכולת הזאת מצטרף הגה שפעולתו ברורה. פעולת הבלמים טובה, ורק תחת עומס איבדו מעט חדות ומחץ. 

מחיר, תמורה 
סנטה פה המחודש הוא רכב פנאי בשל, מגובש שעשוי נכון – גדול, אבל לא מגושם; בולט, אבל לא באופן מוגזם; עשיר, אבל לא באופן רעשני. 

1639991
צילום: מערכת אוטו

יונדאי נטלה דגם מוצלח ושיפרה אותו היכן שצריך וכמו שצריך. נכון, יש מרכיבים בסביבת הנהג, בייחוד המולטימדיה, שנראים מעט מיושנים. אלא שסנטה פה הוא רכב פנאי נעים, בייחוד לטיולים ארוכים, מבצע היטב את מטלות הנהיגה והנסיעה, עשוי היטב, עשיר באבזור ובמערכות בטיחות.

אמנם, מחירו – 300,000 שקלים בגרסה שנבחנה – יקר לטעמנו, אבל התמורה, ביחס להיצע המקומי, טובה.

1639983
צילום: מערכת אוטו

שווה לשקול גם:

}
מחיר מחירון
-
לקבלת הצעה
שנת דגם
2020
שווי שימוש רציף
אחריות
ללא
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

}
מקומות ישיבה
7
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

}
אורך
477
רוחב
189
גובה
170
משקל
1770
בסיס גלגלים
276
נפח תא מטען (ליטר)
547
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
1625
נפח מיכל דלק
71

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
235/55/19

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
2199
סוג מנוע
טורבו דיזל
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
כפולה (4X4)
הספק מירבי (כ"ס)
200
סל"ד להספק מירבי
3800
מומנט מירבי (קג"מ)
45.1
סל"ד למומנט מירבי
1750
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.4
מהירות מרבית (קמ"ש)
203
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
9

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
18.2
צריכת דלק - עירונית
13.7
צריכת דלק - ממוצעת
16.1
דרגת זיהום אוויר
9
צריכת דלק - אמיתית
13.7
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
לא נבחן
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
בלם יד חשמלי עם פונקציית “Auto Hold”, בקרת גלישה במדרון, בקרת יציבות לנגרר

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש כוללת WAZE
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור (כולל שורה שלישית)
גג שמש
גג שמש פנוראמי נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים + אוורור
כוונון מושבים
חשמלי + זכרון
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
בורר מצבי נהיגה, מזגן אחורי נפרד, שמשות כהות ומערכת בקרת איכות אוויר, דלת תא מטען עם פתיחה וסגירה חשמלית
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו

11 1

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 3. בפחות כסף וקונים טסלה 3 לונג ריינג מתרחקים מעגלות מזהמות ויקרות

    שימי 21 פברואר 2021, 20:03

  2. 1. צריכת דלק גבוהה מאוד

    איציק 21 פברואר 2021, 13:59