קונצרן יונדאי לא השתהה בדרכו לעולם היוקרה. כבר ב-2008, רק 13 שנים אחרי המכונית המקורית הראשונה שלו (אקסנט), הציג יונדאי מכונית סלון בשם 'ג'נסיס', שהתייחדה משאר דגמי המותג בהנעה אחורית ובמנוע אורכי.  

ב-2015 הכריזה יונדאי על ג'נסיס כעל מותג יוקרה בפני עצמו, ואותו דגם ראשון, אז בדור השני שלו, היה ל-G80. ג'נסיס, שפנה תחילה לארה"ב, מרחיב את פעילתו לאירופה, ובמסגרת זאת החל לפעול גם בישראל. ג'נסיס מציע כיום שלושה דגמים של מכוניות נוסעים, שניים של רכבי פנאי.  

היכרות, פרטים
דגם משמעותי בהיצע של ג'נסיס הוא ג'נסיס GV80 – רכב פנאי גדול (E-SUV) שהיה ראשון מסוגו של המותג והוצג בתחילת 2020. והוא אכן גדול: בסיס הגלגלים שלו 295.5 ס"מ, אורכו 495 ס"מ, רוחבו 198 ס"מ.

ג‘נסיס GV80 - מבחן דרכים (3.0 ל‘, דיזל)
צילום: יואל פלרמן

כמו יתר דגמי ג'נסיס, גם GV80 מבוסס על פלטפורמת הנעה אחורית, ומיקום המנוע אורכי. בגרסה המשווקת בארץ, מנוע טורבו-דיזל 3.0 ליטר, 6 צילינדרים בטור, וזה מנפק 278 כ"ס ו-60 קג"מ. לתיבה האוטומטית שמונה הילוכים, הבולמים נשלטים-אלקטרונית, ההנעה כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.8 שניות, המהירות המרבית 230 קמ"ש.

הדגם מוצע ברמת הגימור 'אלגנט' ב-499,000 שקלים, ובמפרט: חישוקי "20, גג זכוכית, סגירה רכה לדלתות ואבזור שופע. הרכב שנבחן היא בלקשרי', מחירו 569,000 שקלים, וברמת גימור זו גם דיפרנציאל מוגבל החלקה, מערך שליטה בפעולת הבולמים המבוסס על מצלמה הסורקת את הכביש. 

עיצוב, נראות 
גם אם בתמונות מסוימות GV80 נראה מעט מגושם, הרי במציאות הוא מרשים, בייחוד בצבע לבן-פנינה ברכב אותו קיבלנו. השבכה והסמל מזכירים את אלה של בנטלי, ונראה שההשראה ליחידות התאורה מאחור מקורה ב-DB9 של אסטון מרטין. כל אלה משתלבים היטב במרכיבי העיצוב האחרים, כמו פיסול חלקי המרכב, התאורה המיוחדת בדופן, ויחד עם הממדים יוצרים רכב רב-נוכחות. 

ג‘נסיס GV80 - מבחן דרכים (3.0 ל‘, דיזל)
צילום: יואל פלרמן

תא נוסעים, סביבת נהג
תא הנוסעים מרשים באיכותו. הדלתות נסגרות ברכות, החומרים מכובדים – ברמת גימור זו עור נאפה עם תפרים נאים בצורת מעוין, דיפון עץ, ריפוד זמש בתקרה, מתגים עשויים אלומיניום. הביצוע תואם את רמתם של החומרים, והאיכות מורגשת כמעט בכל מרכיב. 

במרכז סביבת הנהג צג מולטימדיה "14.5 גדול ונאה, וכאשר אינו פעיל, מוקרנת עליו תמונת נוף חשוכה, לשיפור האווירה הרגועה. בקרת האקלים נמצאת בצג נפרד, נוחה לתפעול ונשלטת במיתוג חיצוני. איכות התצוגה עלולה להיפגע בגלל השתקפויות שמש. 


ג‘נסיס GV80 - מבחן דרכים (3.0 ל‘, דיזל)
צילום: יואל פלרמן

המשטח שבין הנהג לנוסע מאכלס שלוש חוגות נאות, אלה אינן תמיד נוחות לתפעול, בעיקר זו המיועדת להילוכים ומשנה צבעים בהתאם למצב הנבחר. עיצובה של החוגה השולטת במולטימדיה נאה, אך מכיוון שהיא שקועה, תפעולה אינו נוח לגמרי. יש מספר דרכים להגיע לשפע התפקודים, והדבר עשוי לבלבל מעט; עם זאת, התפעול מובן מהצפוי. גלגל ההגה נראה "אמריקאי", אבל הפקדים הכסופים שעליו מעניקים לו את המופע הנכון. במסך המחוונים אפשרות לצפייה בתמונה של השטח המת דרך המצלמות ההיקפיות (בזמן איתות), והתצוגה העילית ברורה. למעט בלם החניה שמיקומו מוזר, חובבי טריוויה יתקשו לזהות פריטים שיובאו מדגמי יונדאי הרגילים.

תנוחת הנהיגה גבוהה כנדרש ברכב כזה, ולמרות הממדים הנכבדים, ממושב הנהג לא נראה כי הרכב מגודל מדי. למושבים הנאים שתפעולם חשמלי שפע מרשים של אפשרויות כיוון, כולל תמיכות גב וצד, ואלה משנות את התנהלותן לפי אופי הנהיגה. במושב הנהג, בנוסף לחימום ולאוורור, גם עיסוי. המושב נוח, אבל בנסיעות ארוכות משהו במיקומי התמיכות יכול לעייף.

ג‘נסיס GV80 - מבחן דרכים (3.0 ל‘, דיזל)
צילום: יואל פלרמן

מפרט הבטיחות עשיר ומלא, אך תפעול מערכות, כמו למשל ניתוק תיקון ההיגוי, אינו נוח. בין השאר, ובנוסף למערך המצלמות ההיקפי המאפשר ניטור שטחים בהתאם, גם התרעות על שכחת ילד בתא הנוסעים או יציאה מסוכנת.

בשורה השנייה מרחב מצוין לנוסעים, עם מרווחי רגליים וראש משובחים, וחומרי הריפוד והדיפון יוצרים את האווירה הראויה. ב'לקשרי' מערכת המגבירה את דיבור היושבים מאחור עבור אלה שמלפנים ולהיפך. ומה עם קצת שקט מהאגף שם? אפשר לכבות...


ג‘נסיס GV80 - מבחן דרכים (3.0 ל‘, דיזל)
צילום: יואל פלרמן

בשורה השלישית המרחב סביר, מרווחי הרגליים טובים, מרווח הראש גבולי, והתמיכה בירכיים למבוגרים בינונית. באגף זה שליטה בבקרת האקלים. מתא המטען ניתן לקפל ולהרים את שתי שורות המושבים באופן חשמלי. 

ג‘נסיס GV80 - מבחן דרכים (3.0 ל‘, דיזל)
צילום: יואל פלרמן

מנוע, ביצועים 
פגשנו במנועי דיזל טובים של קונצרן יונדאי, ומנוע זה – כאמור, 3.0 ליטר, 6 צילינדרים טורי – הוא אחד מהם. הוא נוהם בעמידה ובמהירות עירונית הצליל שלו שונה מטרטור הדיזל המקובל. יונדאי מאפשרת לחזק את הנהמה בעזרת מערכת השמע, התוצאה נעימה ואינה מעייפת. התגובות למצערת אינן חדות; כיאה ללוגם סולר המנוע מטפס מעלה באופן נינוח, אבל הביצועים שלו מכובדים, והוא יעיל בכל עומס שהוא. התיבה פועלת בכביש הבין-עירוני באופן חלק וזורם, אך אינה זריזה מאוד בתגובתה. בעיר, מנגד, בזחילה (כמו בחנייה, למשל) פעולתה אינה חלקה תמיד. באופן מוזר, במעבר מהיר מהילוך קדמי לאחורי הרכב עלול להידרדר קלות.

צריכת הדלק טובה לכלי כזה ונעה בין 10 ק"מ/ל' בתוואי מאמץ ובקצב גבוה, ל-12.2 ק"מ/ל' בשיוט נינוח.

ג‘נסיס GV80 - מבחן דרכים (3.0 ל‘, דיזל)
צילום: יואל פלרמן

נוחות, התנהגות 
כיול המתלים מוצלח. אמנם בעיר, עם צמיגי 265/50-20, שיבושים בולטים מורגשים במהירות איטית, אבל לא באופן מוגזם. כאשר המהירות עולה במעט, נוחות הנסיעה משתפרת. בכבישים הבין-עירוניים נוחות הנסיעה טובה והרכב מטפל היטב ברוב השיבושים, אם-כי כאלה גדולים עדיין מורגשים. רמת רעש נמוכה משלימה איכות נסיעה כוללת טובה. כיול המתלים גורם לתנועה מורגשת על ציר האורך, וגם כאן הדבר אינו מוגזם. 

בשבילים מפולסים, נוחות הנסיעה טובה. אבנים גדולות אינן מסוננות ומעבר עליהן מורגש, אך בכל מצב הרכב מפגין חוסן ראוי.

ה-GV80 מפתיע בתחום הדינמי, גם בגלל כיול המתלים הנכון בהקשר זה במצב 'ספורט', גם בגלל ההנעה הכפולה, גם בגלל הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה. למרות גודלו ומשקלו (2.2 טון), הרכב משנה כיוון היטב, צולח עיקולים באופן מרשים, וההנעה הכפולה פועלת נכון – מחלקת היטב את הכוח בין הצירים. בנהיגה תחת עומס היא מאפשרת לישבן להדק קו ביציאה מפנייה ואף לצאת לפסיעה קלה ומהנה, שאינה מופרעת מבקרת יציבות היסטרית. ההיגוי חסר מעט בהיזון חוזר, אך יכולת ההפניה טובה מאוד, וזו נעזרת בצמיגים המספקים אחיזה טובה מאוד. תחת עומס, חגורות הבטיחות מתהדקות בחוזקה. לבלמים פעולה נכונה גם אם הם יכולים להתעייף תחת עומס נמשך. 

ג‘נסיס GV80 - מבחן דרכים (3.0 ל‘, דיזל)
צילום: יואל פלרמן

מחיר, תמורה
סיימנו את המבחן מופתעים. הקוריאנים הכינו היטב את שיעורי הבית שלהם, יצרו רכב מצוין ברמה גבוהה מאוד, כולל כל הנדרש מרכב כזה של מותג יוקרה, ו-GV80 יכול להסתכל למתחרים היישר לפנסים. תג המחיר, 569,000 שקלים, בהחלט אינו נמוך; מי שציפה ל"חצי-מחיר" ברכב כזה של מותג יוקרה, מכיוון שהוא חדש – יתאכזב. מנגד, ובהינתן היכולת – בעיקר שילוב האבזור, החומרים והביצוע – התמורה ביחס למקובל, מכובדת בהחלט.  

מותג יוקרה קוריאני הוא עניין חדש, וייתכן כי יידרש זמן שג'נסיס יזכה למעמד כזה בציבור הלקוחות הרלוונטי. אבל, GV80 מפגין כי לג'נסיס יש הכלים להיות שם נכבד בין מותגי היוקרה.

ג‘נסיס GV80 - מבחן דרכים (3.0 ל‘, דיזל)
צילום: יואל פלרמן