לקסוס IS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, טורבו, 300) - אוטו

לקסוס IS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, טורבו, 300)

שינוי מדיניות שיווק של לקסוס באירופה הובילה לכך שהמשפחתית הגדולה שלה הגיעה לאחר חידושה עם יחידת הנעה אחרת. וזה כבר סיפור אחר. רשמים

אחד מעקרונות היסוד של תורת הכאוס קובע: לקסוס IS היברידית ששיווקה פסק באירופה, תוצע מוכוונת-נהיגה בישראל.

משתנים בזמן
לקסוס, שנחנך כמותג יוקרה של טויוטה ב-1989, הציג אז את LS – מכונית פאר שכוונה בעיקר מול מרצדס S קלאס, ועשתה זאת, בין השאר, עם רצפת הנעה אחורית ומנוע אורכי.

עם השנים, הציג לקסוס עוד שני דגמים כאלה – מכונית הסלון GS (ב-1991), והמשפחתית הגדולה IS (ב-1998). דגמים אלה, כמו שאר ארסנל הדגמים שלה, נועדו לשוק האמריקאי. במחצית העשור הראשון של המאה העשרים ואחד, פנתה לקסוס לאירופה והציגה גם גרסה היברידית לאחד מדגמיה (RX, 2005).

1640911
צילום: יואל פלרמן

הדור השני של לקסוס IS (שנים 2005-2013) שווק בישראל מ-2008 לאחר שעבר מתיחת פנים, וצויד במנוע 2.5 ליטר, V6. הדור השלישי של IS, שהוצג ב-2013 הוצע גם בגרסה היברידית, IS300h, וזו שווקה באירופה, גם בישראל – כאשר היבוא מבוסס על תקינה אירופאית.

דגם זה עבר מתיחת פנים ב-2018, אחת נוספת ב-2020 – ואליה הצטרפה הודעה של לקסוס העולמית: לקסוס IS לא תשווק יותר באירופה. כלומר, דגם זה לא יוכל להגיע לישראל בתקינה כזו. אפשרות אחת: לא לייבא אותו יותר; אפשרות שנייה: לייבא אותו מארה"ב בתקינה אמריקאית – לא פשוט, ובלי הגרסה ההיברידית. 

דרכים לשינוי
יבואנית לקסוס בישראל בחרה באפשרות השנייה. לקסוס IS מוצעת כעת בישראל לאחר מתיחת הפנים, בתקינה אמריקאית, ללא הנעה היברידית. הדגם המחודש מוצע עם מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 241 כ"ס וברמת הגימור 'F-ספורט' – שיש בה יותר מאשר פריטי עיצוב וגימור. 

1640913
צילום: יואל פלרמן

אותה גרסה של IS משנה את מה שהדגם הציע בשנים האחרונות, מחזירה אותו לתחום המחיה המקורי שלו: משפחתית-גדולה שהמבנה הבסיסי שלה מכוון למי שהנאה ממעשה הנהיגה נמצאת אצלו בעדיפות גבוהה; ההנעה האחורית נשארה, הגרסה ההיברידית והתיבה הרציפה אינן, ובמקומן מנוע בנזין ותיבה אוטומטית רגילה.

שינויים שנעשו
בסיס הגלגלים נשאר כשהיה (280 ס"מ), וכך גם הרצפה (עדיין N הקודמת, עדיין לא TNGA העכשווית), האורך והרוחב גדלו ב-3 ס"מ, ל-470.5 ו-184 ס"מ. 

הרכב מפגין נוכחות בזכות השבכה הענקית שגדלה עוד; כונסי האוויר מודגשים יותר; מערך התאורה צר יותר אך מכונס יותר, ולכן דווקא מובלט. הגדלת ממדי האורך והרוחב וללא הגובה יצרה פרופורציות דינמיות יותר. יחידות התאורה מאחור גדולות ובולטות יותר, וקו תאורה מחבר ביניהן, הדיפיוזר מודגש מקודמו. 

בסביבת הנהג, השינוי הבולט הוא בצג המולטימדיה שהוא גדול יותר ובעיקר ממוקם מחוץ לדשבורד ונמצא מעליו. עוד בשינויים: פתחי מיזוג שונים, לחצני מגע לתפעול המיזוג.  

1640916
צילום: יואל פלרמן

שינוי משמעותי, וראשון מסוגו בדגמי לקסוס, כך אנשי המותג, הוא בהטמעת "חותם הניהוג של לקסוס" (The Lexus Driving Signature). אותו "חותם ניהוג", המכוון לשיפור היכולת הדינמית וגם נוחות הנסיעה, נעשה על-ידי הקשחת המרכב, הפחתת משקל החלקים שאינם נתמכי-מתלה, ובולמים נשלטים-אלקטרונית.

מה שמקבלים
בארץ משווקת IS300 כאמור עם מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר, המייצר 241 כ"ס ו-35.6 קג"מ (1650-4400 סל"ד), תיבה אוטומטית 8 הילוכים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 6.9 שניות, המהירות המרבית 230 קמ"ש. 

רמת הגימור 'F ספורט', היחידה המוצעת כאן, כוללת גם מאפייני עיצוב ייחודיים לה, כגון כונסי אוויר שונים ובולטים עוד יותר, שני מפלטים, ספוילר – וגם, כיאה להקשר הספורטיבי, צמיגים אחוריים רחבים יותר (ברידג'סטון פוטנצה): הקדמיים, 235/40-19; האחוריים, 265/35-19. לרכב מצבי ניהוג, ובנוסף ל'ספורט' המתבקש, גם 'ספורט פלוס'. כי בכל זאת. בתא הנוסעים ריפוד ודיפון עור בשלושה גוונים: שחור, לבן, אדום, המחוונים מוקרנים, ובתוכם מסגרת שנעה לימין או לשמאל, כמו ב-LC (אוטו 419).

1640909
צילום: יואל פלרמן

למבחן קיבלנו את IS300 ברמת הגימור 'F-ספורט פלוס', שמחירה 295,000 שקלים. על מפרט האבזור והבטיחות, ראו תיבה.

רשמים, הפרק הסטטי
המפרגנים יאמרו ש-IS מאוד מרשימה; אלה שלא, יציינו כי החזית שלה נוכחת באופן חסר פרופורציות. כולם יסכימו שהנוכחות שלה מופגנת.

הכניסה פנימה לא מאוד נוחה לגבוהים, אבל מכניסה, גם אותם, לאווירה המתבקשת. בהמשך, עם הישיבה, מגלה הנהג שהמרחב סביבו אינטימי; המרווח לברך ימין לא גדול, כרית תומכת תעזור מאוד בהמשך, וגם היא מסימני היעד. תנוחת הנהיגה טובה, מוסיפה לאותה התכוונות ספורטיבית. המושב בסדר: הבסיס שוקע מעט, גם בגלל שהוא פחות מדי עבה, המסעד והתמיכה טובים, וראויות לציון תמיכות הירכיים והגב.

1640908
צילום: יואל פלרמן

המופע הכולל של סביבת הנהג אינו עדכני כמו החדישות שבמכוניות – פתחי האוורור והצג המרכזי מדגישים זאת – אבל הוא נאה, ובזכות החומרים המשובחים הגימור המצוין, האבזור הנדיב, הרכב מעניק את אווירת הלוקסוס המתבקשת. מכיוון שהרכב עדכני פחות, הנדסת האנוש טובה יותר מאשר בכמה דגמים הסובלים מתחכום-יתר. עם זאת, איכות החומרים למטה, כמו החלק התחתון של דיפוני הדלתות, מרהיבה פחות. 

גם הכניסה לאחור מחייבת הרכנת גוף, וגם שם נוצרת אווירה אינטימית משהו. מרווח הברכיים מצוין, אבל מרווח הראש גבולי, כמעט כדי מגע לגבוהים. מנהרת הינע גבוהה ורחבה ופתח מיזוג החודר פנימה מצמצמים את נוחות הישיבה למבוגר במרכז. כאן יצוין חסרונה של בקרת אקלים ויודגשו איכות החומרים והגימור.

נפח תא המטען קטן ביחס למקובל בקטגוריה (450 ליטרים) אבל מספק, הדלת נעה על זרועות, יש תאורה, יש 4 ווי עגינה ואין לתלייה, יש גלגל חלופי אבל הוא קטן. 

1640910
צילום: יואל פלרמן

רשמים, הקטע הדינמי
אותה התכוונות ספורטיבית מקבלת ביטוי כבר עם ההתנעה. הצליל מכריז כי עסקינן ברכב שוחר פעילות כזאת. בהמשך הוא משתנה לפי מצבי הניהוג – ממש כמו שינוי המופע בלוח המחוונים – ולספורטיביים שבהם צליל משכנע ממש, וזה נוצר גם על-ידי המנוע, גם באדיבות מערכת השמע (אפשר לכבות).

נתוני המנוע והביצועים אינם מהסוג ההוא שמאיץ את פעימות הלב עם קריאתם. ואכן הרכב אינו מאיץ באופן תזזיתי, אבל הוא צובר מהירות גבוהה מאוד גם ממהירות גבוהה סתם (שגם היא גבוהה למדי) ועושה ביעילות רבה מאוד. המנוע ממש "שש אלי סל"ד" כמאמר הקלישאה מפעם, והמופע הווקאלי מנעים את ההאצה מעלה, המרשימה כאשר עולים מעלה. למשל, בכביש לגבעת זאב. או בזה לערד. עקיפות תחת עומס? אין בעיה – מיידי, סוגר עניין בקלות. 

התיבה פועלת חלק, מגיבה מהר, וכאשר עוברים ל'ספורט פלוס', העניינים נעשים מחודדים אף יותר. כל זה דורש תשלום בתחנת הדלק; 7 ק"מ/ל' בתוואי מבחן הררי, בקצב מעל הממוצע במשק. בשיוט נינוח הצריכה היא 11-13 ק"מ/ל'    

1640912
צילום: יואל פלרמן

עד אשר מגיעים לכבישים ההם, יש לצאת מהעיר. נוחות הנסיעה בה סבירה, גם על שברים רגילים. כאשר השברים גסים יותר, הנוחות נפגמת, כדי חבטה  מאחור. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה, וטובה יותר במהירויות גבוהות. מצבי הספורט הנוקשים יותר, שולטים בתנועת המרכב בכביש משובש, תורמים לנוחות. בידוד רעשי הרוח טוב, רעשי הכביש קצת פחות.

בכבישים ההם, מרובי הפיתולים ועתירי העיקולים, מפגינה IS300 שיש לה מהחומרים הנכונים ההם. כמעט. היכולת הדינמית שלה ממש טובה – כלומר, היא נכנסת במהירות ובקלות לתוך פנייה, ויוצאת ממנה באותו אופן. היגוי יתר חביב נוצר לפי דרישה, קצב ואופי נהיגה, והמכונית ממש משחרת לפנייה הבאה. הבולמים במצבי הספורט שולטים היטב במרכב גם בעומס, וזוויות הגלגול צנומות. הדגם המחודש טוב מקודמו בהקשר זה, גם ביכולת, גם בתחושה שהוא מעניק לנהג. 

ההגה – שהוא מהיר למדי (2.75 סיבובים מנעילה לנעילה), מעט קל וצמיגי במרכזו עם קצת שטח מת במצב רגיל – הופך להיות בן-לוויה טוב לנהיגה כזאת במצבי הספורט: כבד יותר, מדויק יותר, כמעט ללא שטח מת. הצמיגים המגודלים מעניקים אחיזה גבוהה, הבלמים בהחלט מספקים לגמרי, גם בעומס נמשך. 

1640915
צילום: יואל פלרמן

מי שכאילו נשארה מאחור זו יחידת ההנעה, שהיכולת הכה-טובה שלה גם בנסיעה מהירה ובתוואי הררי ישר, פשוט אינם מעניקים את הדחף ההוא שיוצר מכונת-ספורט שוחרת-ביצועים -לא בהסתערות על פנייה, לא ביציאה תחת כוח רב. שלא יהיו אי-הבנות: הקצב יכול להיות גבוה מאוד, אבל אופי הנהיגה אינו מהסוג ההוא של מקסום יכולת המכלולים באמצעות כוח המנוע; אגב, בארה"ב IS350 עם 3.5 ליטר V6 ו-310 כ"ס, גם IS500 עם 5.0 ליטר V8 ו-474 כ"ס. גם היעדרו של דיפרנציאל מוגבל החלקה מצמצם את גבולות הפעילות. לקסוס IS300 מעניקה לנהג יכולת מרשימה בכבישים אלה באמצעות תנועה חלקה, מענגת מסוגה, מעיקול לפנייה וממנה לעיקול הבא.

רשמים, הפרק לסיכום
לקסוס IS300 במהדורתה המחודשת – עם מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר, תיבה אוטומטית, מכלולי שלדה משופרים – מפגינה נוכחות רבה, עשויה היטב, מאובזרת, מעט מיושנת בסביבת הנהג, לא מאוד מרווחת. בנהיגה היא מעניקה נוחות נסיעה טובה יחסית, ביצועים יותר ממספקים, ויכולת דינמית בהחלט גבוהה, מעניקה פוטנציאל הנאה לשוחר הנהיגה מסוג מענג זה.

היא אינה מביאה עימה פעולת מנוע וביצועים מסחררים, ליצירת הדחף המרגש ההוא, אבל כאמור, יש לה לא מעט בהקשר החושני ההוא. במחירה, 295,000 שקלים ברמת הגימור שנבחנה, היא זולה מגרסאות דומות אך חזקות ממנה, ומציעה תמורה עדיפה על דגמי יוקרה מקבילים שמחירם קרוב, אך חלשים יותר.

*פורסם ב-7.3.21 (נוסף וידאו)

1640917
צילום: יואל פלרמן
_______________________
זה מה שיש_______________
ברמת הגימור 'F-ספורט', שמחירה 280,000 שקלים, חלון גג, תפעול חשמלי לגלגל ההגה ולמושבים הספורטיביים שהם גם מאווררים, מפתח חכם, מולטימדיה חדשה וצג "10.3; ב-'F ספורט פלוס', שמחירה 295,000 שקלים, גם מערכת שמע של מרק לווינסון עם 17 רמקולים, זיכרון למושבים. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ושמירת נתיב, בקרת שיוט.
 

שווה לשקול גם:

}
מחיר
294900
החל מ- 3,113 ₪
שנת דגם
2021
שווי שימוש רציף
7314
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2013

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
4
מרכב
סדאן
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

}
אורך
471
רוחב
184
גובה
143
משקל
1685
בסיס גלגלים
280
נפח תא מטען (ליטר)
450
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
66

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
ק' 235/45/19 , א' 265/35/19

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
1998
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
אחורית
הספק מירבי (כ"ס)
241
סל"ד להספק מירבי
5800
מומנט מירבי (קג"מ)
35.7
סל"ד למומנט מירבי
1650
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
6.9
מהירות מרבית (קמ"ש)
230
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
צריכת דלק - עירונית
צריכת דלק - ממוצעת
10.6
דרגת זיהום אוויר
15
צריכת דלק - אמיתית
8.6
צריכת דלק - מבחן אוטו
7.0

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
10
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, התרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית, מערכת סיוע בפניה בצומת ומערכת עזר בהיגוי חירום

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
גג שמש רגיל
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים
כוונון מושבים
חשמלי + זכרון
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
בלם יד חשמלי, מערכת עזר לזינוק בעליה, בורר מצבי נהיגה, שליטה מההגה על תיבת ההילוכים, לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מגע רחב "10.3, מראות צד ופנים מתכהות אוטומטית למניעת סינוור, מראות צד עם מפשיר אדים, מערכת שמע Mark Levinson עם 17 רמקולים וסאבוופר, שעון אנולגי בקונסולה עליונה, גימורי F-Sport חיצוניים, מושבים ספורטיביים, דוושות אלומיניום, הגה מתכוונן חשמלית, מתלים אדפטיביים
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן

12 1

דגם לקסוס IS
גרסה IS 300, אוט', 2.0 ל' טורבו, F-Sport
מחיר 279900
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 6.9
מהירות מרבית (קמ"ש) 230
תיבת הילוכים אוטומטית רציפה
צריכת דלק - ממוצעת 10.6
נפח תא מטען (ליטר) 450
דרגת זיהום אוויר 15

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 21. ל17 איפה הפורד מונדאו שלך עם 240 כס שלך עכשיו? הפירוק?

    שד 3 מאי 2021, 17:27

  2. 20. טסלה לא רואה אותה ממטר צריך להיות ממש אדיוט לקנות לקסוס בארץ כל ביקור הכי קטן במוסך זה 5000 ש"ח

    בורות 3 מאי 2021, 16:18

  3. 15. ה IS תמיד יפות שיביאו גם את שאר הדגמים

    יוני 9 מרץ 2021, 14:15

  4. 13. A4

    Audi 8 מרץ 2021, 15:51

  5. 3. רק טסלה

    שמעון 7 מרץ 2021, 20:08

  6. 1. כמעט כפול מטסלה במחיר בגודל רכב דומה

    וגם מהירה יותר 7 מרץ 2021, 19:29