סקודה אוקטביה 2021 החדשה: רשימת גרסאות, מחירון:
סקודה אוקטביה, 1.0 ל' בנזין – החל מ-135,000 שקל
סקודה אוקטביה, 1.5 ל' בנזין – החל מ-141,000 שקל 
סקודה אוקטביה, 2.0 ל' בנזין, RS – 210,000 שקל
סקודה אוקטביה, 2.0 ל' דיזל – החל מ-172,000 שקל

סקודה אוקטביה 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

בשנת 1996 הציגה סקודה את אוקטביה, משפחתית ראשונה מסגרת קבוצת פולקסווגן. אוקטביה הייתה נקודת מוצא לדרכה החדשה, המבוססת על מכלולים של קבוצת פולקסווגן ותכנון המכוון לשימושיות וליעילות עם מרחב פנים גדול, תא מטען ענק והרבה פטנטים לעזר בחיי היום יום.

הדור הנוכחי-רביעי של סקודה אוקטביה הוצג בנובמבר 2019, שבע שנים לאחר הצגת קודמו. גם הדגם החדש מבוסס, כקודמו, על MQB של קבוצת פולקסווגן, ומוצע בגרסאות ליפטבק וסטיישן. בסיס הגלגלים נותר ללא שינוי (268.6 ס"מ), וממדי האורך והרוחב גדלו במעט (1-2 ס"מ).

העיצוב של אוקטביה החדשה, כמו זה של סקאלה, מתוחכם מזה של הדגם הקודם, מבטא את שפת העיצוב החדשה של סקודה. הדגם מצויד באבזור בטיחות ונוחות עשיר, לפי הגרסאות, ובגרסאות הבנזין מערך היברידי מתון 48 וולט. 

סקודה אוקטביה 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

סקודה אוקטביה משווקת בישראל מאוגוסט 2020 עם מגוון מנועים מוגדשים: בנזין 1.0 ל' 110 כ"ס ו- 1.5 ל' 150 כ"ס ברמות הגימור 'אמבישן', 'דינאמיק', 'סטייל'; דיזל 2.0 ל' 150 כ"ס ברמות הגימור 'אמבישן', 'דינאמיק'; בנזין 2.0 ל' 245 כ"ס בגרסת RS הספורטיבית.

בעמידה 
העיצוב של אוקטביה החדשה מעודכן ואלגנטי מקודמו, התוצאה עדכנית ונאה ביותר. סביבת הנהג אלגנטית ועיצובה נקי ביותר. איכות החומרים טובה מאוד, כך גם איכויות הגימור וההרכבה. הנדסת אנוש פחות טובה מאשר בדגם הקודם, אם כי עדיין טובה לכשעצמה. 

סקודה אוקטביה 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

המרחב מלפנים ומאחור מצוין. תא המטען, כיאה למותג, ענק (553 ל') ומציע שלל פטנטים וטריקים שימושיים לעיגון ולאחסון. המפתח שמעניקה הדלת החמישית גדול מאוד, מקל על השימוש בתא המטען.

בניגוד לדגם הקודם, אבזור הנוחות מכובד כבר בגרסה הבסיסית, כולל גם פטנטים שימושיים בתא הנוסעים. במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב (פעלתן במיוחד), בקרת שיוט אדפטיבית. לאוקטביה חמישה כוכבים במבחן הבטיחות יורו NCAP.

סקודה אוקטביה 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

בנסיעה  
סקודה אוקטביה משווקת בישראל כאמור עם מספר מנועי דיזל ובנזין, כולם משודכים לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. הביצועים של מנוע ה-1.0 ל' מספקים ברוב מתארי הנהיגה כמעט בכל המצבים, אך תחת עומס, כמו נסיעה הררית ממושכת, עקיפה בכביש חד-נתיבי, הביצועים טובים פחות. הביצועים של מנועי ה-1.5 ל' בנזין וה-2.0 ל' דיזל עדיפים משמעותית, מספקים בכל נהיגה. ל-RS, כאמור עם 245 כ"ס ביצועים ברמה גבוהה ביותר.

סקודה אוקטביה 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

צריכת הדלק טובה למדי. במבחני הדרכים המאומצים שלנו נעה צריכת הדלק הממוצעת של האוקטביה בין 10 ק"מ/ל' בגרסת RS הקיצונית, ועד ל-16.6 ק"מ\ל' בגרסת הדיזל. בשיוט רגוע ניתן להגיע לנתונים טובים אפילו יותר.

נוחות הנסיעה בעיר סבירה, ומשתפרת ככל שהמהירות עולה. עם זאת, בכביש גלי הריסון לעיתים לא מספק. בידוד הרעשים טובה: זה של המנוע כמעט ולא נשמע בתא הנוסעים, ושאון הרוח נוכח באופן סביר. מנגד, רעשי הכביש נשמעים כבר במהירות שיוט נמוכה יחסית.

סקודה אוקטביה 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

לסיכום 
אוקטביה החדשה משמרת את הנוסחה של הדגמים הקודמים ועושה זאת באופן מעודכן מה שמוצא ביטוי לא רק בעיצוב החוץ והפנים, אלא גם בביצוע, באיכות הנסיעה, במפרט הבטיחות. רק נוחות הנסיעה, שהיא סבירה בלבד, פוגמת מעט בחבילה הכוללת.

סקודה אוקטביה, נכון לתחילת 2021, היא כנראה המשפחתית הטובה ביותר המוצעת בישראל, בגלל שילוב של שימושיות מובנית וביצוע טוב מאוד.

סקודה אוקטביה 2021 החדשה - חוות דעת
צילום: יואל פלרמן