כאשר עולות אופציות לדגמי פנאי כאלה ואחרים בהקשרם הקומפקטי, עולה לדיון גם פיג'ו 3008. כידוע, דגם זה מוצע עם מנוע טורבו־בנזין עם נתונים מרשימים — 1.6 ליטר, 4 צילינדרים, 180 כ"ס, 25.5 קג"מ, 8 שניות ל־100 קמ"ש, 222 קמ"ש. הבעיה היא שהמחיר פחות נגיש ללא מעט אנשים: החל ב־173,000 שקלים ברמת הגימור 'אקטיב פק'.

הבעיה עם האופציה
אותו דגם ובאותה רמת גימור מוצע גם עם מנוע טורבו־בנזין קטן יותר: 1.2 ליטר, 3 צילינדרים, 130 כ"ס, 23.5 קג"מ, 9.7 שניות ל־100 קמ"ש, 188 קמ"ש. המחיר נראה נכון יותר, לפחות בישראל, לרכב פנאי קומפקטי בימים אלה: 158,000 שקלים. 

אז במחיר שנראה סביר יותר, האם הוויתור על ההספק הגבוה בהרבה, על הביצועים המשופרים משמעותית, לא יפגע בהתנהלות המתבקשת מרכב שעולה, בכל זאת, לא מעט כסף? או, בניסוח המזוקק של אחד מחבריי: "תגיד, זה בכלל סוחב?".

שני רגעים לפני הנהיגה
דגם הפנאי הקומפקטי 3008 הוצג ב־2009, ולא ממש התעלה. גם במופע החיצוני שלו, גם בסביבת הנהג. בקיצור: זה לא היה זה. ב־2016 הציגה פיג'ו את הדור השני, בעיצוב מרשים, היו שכינו אותו "דרמטי". מבנה סביבת הנהג שונה לחלוטין, וכלל הגה קטן ונמוך מלוח המחוונים שהתמקם מעליו. פיג'ו קראה לו i-קוקפיט, היו שאהבו אותו מיד, היו שנשבעו בו אחר כך, יש כאלה שממש נגד גם היום. אבל דבר אחד היה ברור: זה כן היה זה.

פיג'ו יצרה סביבת נהג מועשרת, אבזרה את הדגם בטובין רבים, והוא הצליח. וכן, אפילו בישראל הוא נחשב מאוד, ובהינתן מקורו, זה הישג לא קטן. במבחנים השוואתיים שערכנו הוא נמצא עדיף בעיקר בגלל תכונות שאינן נראות: נוחות נסיעה טובה, רמת רעשים נמוכה, כישורים דינמיים מהנים. וכן, גם ההופעה המקורית והייחודית, כולל פנים הרכב המכובד, הוסיפו נקודות. הדגם מוצע עם שני המנועים הנ"ל, גם בגרסת דיזל, גם כהיברידי־נטען.

רגע לפי שיוצאים
3008 עבר מתיחת פנים (ראו כאן מבחן), ובמסגרתה נעשו שינויים לא רבים בדגם, ועיקרם התאמת העיצוב החיצוני שלו לדור העכשווי של הדגמים החדשים (208, 2008), קצת בסביבת הנהג. שיפור של ממש נרשם במערך הבטיחות, וזה מוצע ברמת גימור הנקראת "אקטיב פק" (באנגלית זה נראה טוב יותר). מפרט האבזור כמו ב'אקטיב' הזולה יותר, מפרט הבטיחות כמו ב'פרמיום', וכולל בקרת שיוט אדפטיבית עם בלימה אוטונומית במהירויות גבוהות יותר, תיקון סטייה מנתיב, עמעום אוטומטי. הדגם המחודש יקר מזה שברמת הגימור 'אקטיב' ב־3000 שקלים. 

פיג'ו 3008 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים, אקטיב פק)
צילום: יואל פלרמן

זהו, יוצאים
מבין רכבי הפנאי, ל־3008 עיצוב שהוא מהמקוריים ביותר, ולמרות השנים הוא נראה עדכני ואפילו מושך. סביבת הנהג, גם אם לא אוהבים אותה/מסתדרים איתה/ממש נגד, ייחודית, מקורית ונראית מצוין. כמובן, לא הכל מושלם; איכות הדיפון בחלקים התחתונים בסיסית, הגימור לא תמיד כנדרש, והנדסת האנוש — כמו הביקור בצג לסידור עניינים פשוטים (טמפרטורה, דימום/התנעה), פקדים זהים עם פונקציות שונות — לא מצטיינת. המופע הוויזואלי־צבעוני בלוח המחוונים, במעבר ממצב למצב, מיותר. עוד עניין: בשתי נסיעות צפונה (אותו מסלול, אותה שעה), השמש השתקפה בחלקה התחתון של מסגרת הכרום בלוח המחוונים, וזו נראתה בשמשה הקדמית. שחור מט הוא פתרון עדיף.

אבל כל אלה אינם פוגעים בעיקר: סביבת נהג מכובדת, מועשרת, עשויה היטב לרוב, עם מופע מכובד ומכבד. המושב בסדר, וגם תנוחת הנהיגה ראויה.

3008 מרשימה כדרכה בנוחות הנסיעה, עם כישורים מכובדים ביותר של ספיגת מהמורות ושאר שיבושים, גם בעיר, גם מחוצה לה. וכאמור, היא גם שקטה. וכל אלה יוצרים איכות נסיעה כוללת, שהיא, נכון לעכשיו, הטובה בברנז'ה.

לשאלת הביצועים
בכל תוואי נהיגה מישורי, המנוע, בשילוב התיבה האוטומטית על שמונת הילוכיה, מעניק ביצועים שהם מספקים כל צורך ויותר, כולל נהיגה מהירה מאוד (ואפשר להפסיד את הרישיון גם בכביש 6), יכולת עקיפה יעילה ביותר. מצב 'ספורט', מחדד את היכולת וממקסם אותה עוד יותר. 

פיג'ו 3008 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים, אקטיב פק)
צילום: יואל פלרמן

אבל, כמו שיודעים כולנו, בחיים יש גם עליות. בעליות ממש תלולות, וארוכות, יכולה 3008 להגיע בקלות למהירות המותרת, גם קצת יותר. אבל שם תחת עומס, עולה כי אינה צוברת מהירות בתחום התלת־ספרתי באותה קלות שעשתה זאת עד כה; מעל 5000 סל"ד, בפועל, אין תוספת כוח. עקיפה סביב ל־100 קמ"ש תיעשה בקצב טוב, אבל מי מכם שרוצה במצבי עומס קיצוני, ממש להאיץ ולעקוף רכב ארוך מאוד, בכביש חד־נתיבי, כדאי שישים לב; הקצב אז אינו גבוה כמקודם. הוא יכול להיות מספק אם מגיעים לרכב הנעקף במהירות גבוהה, הוא יכול להיות מספק פחות אם נגררים אחריו ואז רוצים לסגור עניין בהרף עין. 

נציין כי צליל המנוע חביב מאוד, גם בסל"ד גבוה, בייחוד ב'ספורט'. נציין כי התיבה פועלת היטב, יעיל יותר במצב הנ"ל, ופקדי ההילוכים מוסיפים. נציין כי באותה דרך הררית, על עיקוליה ופיתוליה, נהנינו, ולא במעט, מכישורי הפנייה של הרכב, המקבל ציון גבוה בהתנהגות, ולהגה הקטן, מקדם חינניות משלו. 

בקצרה
גרסה זו תספק כל מי שתוואי הנהיגה שלו מישורי, מתנהל במהירות של שאר התנועה וגם יותר, נוהג בדרכים הרריות במהירות ראויה, כזה שמוכן לוותר על עקיפה. היא תספק פחות את מי שרוצה הרבה כוח, כל הזמן, בכל מצב. וכן, היא חסכונית יותר בצריכת הדלק: 13.1 ק"מ/ל'.      

*במבחן המצולם מופיעה גרסת הדיזל ברמת הגימור 'אקטיב פק'

פיג'ו 3008 - מבחן דרכים (1.2 ל', מתיחת פנים, אקטיב פק)
צילום: יואל פלרמן