ממעמקי שוק הרכב המקומי אולי קצת קשה להתייחס למה שקורה בעולם הגדול, אבל פולקסווגן גולף היא דגם חשוב מאוד וסיפור הצלחה אדיר. מאז הוצגה ב-1974 מיצבה עצמה גולף כמשפחתית של אירופה, השפיעה על דגמים רבים אחרים, הובילה מגמות ואופנה – ו-35 מיליון יחידות שלה נמכרו מאז השקתה. מזה שנים הגולף היא המכונית הנמכרת באירופה, כולל 2020. 

הקשר, פרטים
הדור החדש והשמיני הוצג עוד ב-2019. כמו קודמו הוא מבוסס על פלטפורמה MQB, כאן בגרסתה המשודרגת (איוו) אותה פגשנו בדגמים חדשים אחרים של אודי, סיאט, סקודה. הממדים של גולף החדשה כמעט זהים לאלה של הדגם הפורש, ורק האורך גדל במעט, 3 ס"מ ל-428 ס"מ. כמו קודמו גם הדגם החדש מוצע בארץ עם מנועי הטורבו-בנזין 1.0 ליטר ו-1.5 ליטר, כעת עם מערך היברידי מתון.

המחירים מתחילים ב-135,000 שקלים לגרסת 1.0 ליטר הכוללת תאורת לד ומחוונים מוקרנים. מחירה של גרסת 1.5 ליטר החל ב-147,000 שקלים, וזו ברמת הגימור 'לייף פלוס' אותה בחנו עולה 158,000 שקלים. במפרט, בין השאר, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושב הנהג ועוד.

פולקסווגן גולף - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

בכל הגרסאות מפרט בטיחות הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית; זו בגרסה שבחנו מתקדמת יותר, והדבר מורגש.

עיצוב, נראות 
כבר ממרחק ברור שמדובר בגולף החדשה, בזכות הפרופורציות השונות במעט, החזית הנמוכה והצרה, הקורה האחורית הרחבה. החזית נראית לטעמי טוב יותר בלילה, ויהיו כאלה שיסתגלו אליה רק בהמשך, מכיוון שהשבכה צנועה מאוד. חישוקי ה-"17 ברמת גימור זו נאים. 

סביבת הנהג, תא נוסעים
בשעה שהשינוי בעיצוב החיצוני נראה היטב אך אינו גדול, זה שבסביבת הנהג משמעותי. גם בדגם זה, כמו בדגמים חדשים אחרים של מותגי קבוצת פולקסווגן, הרבה פחות מתגים והרבה יותר שליטה סבוכה דרך הצג. בשתי הגרסאות צג "8.3, מחוונים מוקרנים הכוללים מחשב דרך מפורט ותאורת אווירה צבעונית. 

פולקסווגן גולף - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

יש דמיון ברור בין הקווים של סביבת הנהג בגולף ובין אלה שפגשנו בדגמים אחרים של מותגי הקבוצה, עם קו רוחב נאה ופתחי אוורור נמוכים הנוחים פחות. ועם זאת, הגולף יותר ברורה וקלה לתפעול, גם בגלל שיש לה מספר מתגים חיצוניים, כמו החוגה של עצמת השמע, לחצני מגע הממוקמים נכון יותר ו... היגיון; אפילו פס המגע לפתיחת הגג פועל טוב יותר. מאידך, עם פחות מתגים נאים ויותר פלסטיק מבריק, האיכות שתמיד נראתה גבוהה משמעותית מהמקובל בתחום, בולטת מעט פחות. בחלקים העליונים ובדיפון הדלתות החומרים איכותיים, אך אלה באזורים הנמוכים טובים פחות, וכיסוי גג הזכוכית דקיק מדי.  

לא רק הנדסת האנוש טובה יותר, גם התצוגות נאות יותר. הצגים והמחוונים מעט קטנים אך הם איכותיים, והתצוגה קלאסית, נעימה ולא צעקנית. אפילו לתפעול המיזוג, שאינו הכי נוח, מסתגלים די מהר; לתמונת המצלמה המעוותת פחות.  

למושב הנהג תפעול חשמלי ברמת הגימור הזו, הוא נוח, מציע עיסוי לגב ונאה בזכות ריפוד המשלב אלקנטרה. תנוחת הנהיגה טובה למרות שנראה שהמנגנון המסייע לכניסה וליציאה אינו מחזיר את המושב בדיוק למקום.

פולקסווגן גולף - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

המרחב מאחור טוב, כך-גם מרווחי הראש והרגליים והמושב גבוה. לגולף בקרת אקלים תלת-אזורית, ולנוסעים מאחור שליטה בטמפרטורה הרצויה להם. 

נפח תא המטען, 381 ליטרים, טוב, המבנה שימושי וניתן לשנות את גובה הרצפה. 

פולקסווגן גולף - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

מנוע, ביצועים 
הגולף בה נהגנו מצוידת במנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ, צמוד לו מערך היברידי מתון, והוא משודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.5 שניות והמהירות המרבית 224 קמ"ש.

לחצן התנעה נאה שממוקם בהמשך לבורר הזעיר מעיר את המנוע לחיים. הביצועים, כצפוי מחטיבת הכוח הזו, טובים והיכולת גבוהה. גם אם לא מדובר בחורכת אספלט (ולא מדובר), הביצועים טובים גם בעומס ופעולת המנוע נעימה, מעודנת והוא מבצע ללא מאמץ. המערך ההיברידי המתון מדומם את המנוע באופן לא מורגש בשיוט, גם בגלישה לעצירה, ופעולת הדימום/התנעה נעימה מהמקובל. פעולתה של התיבה הדו-מצמדית חלקה וזורמת בהרבה מאשר לפני שדרוגה. 

בתוואי המבחן עמדה הצריכה על 14.2 ק"מ/ל', ובשיוט נינוח היא הייתה 15.5 ק"מ/ל'. 

פולקסווגן גולף - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

נוחות, התנהגות
גרסה זו מצוידת במתלה אחורי רב-חיבורי, בשעה שלגרסת 1.0 ליטר קורת מתח. הכיול הראשוני מעט רך, ויחד עם המתלה הזה גולף החדשה מטפלת היטב בפני כביש מחוספסים, אם-כי פגמים גדולים מורגשים, בייחוד בעיר; בכל מקרה, הנוחות טובה ברוב סוגי התוואי בעיר, מכיוון שהמתלים מטפלים בהם היטב ואלה אינם מתרסקים לתוך השיבושים. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר משתפרת, והנסיעה בכבישים הבין-עירוניים נעימה למדי. 

השילוב בין היגוי קל (מדי) ותגובות מהירות של הרכב להפניה, יוצר רכב המתנהל בקלילות בכביש המפותל. אותו כיול רך אחראי גם לרכינת מרכב וזו מורגשת בפניות תחת עומס. ועם כל אלה, היכולת הדינמית של גולף טובה מאוד, היא יכולה להיות אפילו מהנה, בוודאי יותר מרוב אחיותיה לפלטפורמה. שטח מת קטן המורגש עם תחילת ההפניה של גלגל ההגה עלול לפגום בביטחון בכניסה לפנייה בנהיגה בעומס דינמי, אבל אז מגלים רכב המתנהל היטב בעיקולים, נעזר בבקרת יציבות המחקה דיפרנציאל מוגבל-החלקה ומסתייע בצמיגים המעניקים אחיזה טובה. 

לבלמים פעולה מעט מעורפלת במהלך הראשוני של הדוושה ובהמשך מהלכה חסרה נשיכה של ממש. 

פולקסווגן גולף - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן

מחיר, תמורה 
הפתעות גדולות אין. פולקסווגן נותרה נאמנה לנוסחה אותה יצרה לפני 47 שנים ומאז שיפרה אותה ללא הפסקה, וכך עשתה גם בדור השמיני. וגם זה אחד מסודות ההצלחה של דגם זה שהביא "יוקרה ברת השגה" עוד לפני שאנשי השיווק החלו להשתמש במושג זה. 

גולף החדשה אינה מחדשת הרבה בעיצובה החיצוני, אבל סביבת הנהג משופרת בהרבה, האבזור עדכני, ועם התחכום היא משמרת את הסולידיות של הדגם. התפעול אינו נופל  למלכודת של תחכום-יתר שהובילה דגמים אחרים להנדסת אנוש טובה פחות. 

מסורת אותה משמר גם הדור השמיני היא במחיר, וכיאה לכללי הטקס כל דור חדש של הגולף מגיע לשוק עם מחיר גבוה מדי, וזה יורד עם הזמן. ואכן, עם תג מחיר של 158,000 שקלים, הגולף המהודרת שבחנו יקרה ביחס למשפחתיות אחרות, ומחירה זהה לדגמי הפנאי הפופולריים. בכל אופן, ניתן כנראה להסתפק ברמת הגימור הרגילה, שמחירה, 147,000 שקלים, קל יותר לעיכול – וגם איתה בחירה בגולף מיוחדת מאשר במשפחתית אחרת.

פולקסווגן גולף - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יואל פלרמן