זה נראה כמו טעות: רכב פנאי, גדול, עם התכוונות דינמית. פרט, כמובן, לאפשרות שיימכר, ישפר את שורת הרווח, וזה משהו שרואי חשבון ובעלי מניות מאוד אוהבים. 

איכה הגענו הלום
רכבי פנאי יצאו לדרכם גם בגלל יכולת דינמית עדיפה בהרבה על זאת של רכב השטח דאז, הודות לרצפה של מכונית נוסעים. ב.מ.וו, שהציגה את X5 ב־1999, הכניסה למשוואה גם יכולת דינמית ראויה, פורשה, חידדה עם קאיימן ב־2002, וב.מ.וו השלימה את המהלך עם גרסת M ל־X5 ב־2009. 

לא רק למאיון העליון (א‘)
בארה"ב ובניגוד לאירופה מוצעים דגמי פנאי גדולים (E-SUV) גם של יצרני אמצע הדרך, לא רק של מותגי יוקרה, פורד אקספולרר הוא כזה. הדגם הוצג ב־1990 כרכב שטח, ב־2010 שינה גישה והיה לדגם פנאי. הדור השישי והנוכחי, שהוצג ב־2019, גדל — מרכב פנאי בינוני לגדול, והרצפה מתבססת על הנעה אחורית.

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (ST)
צילום: יואל פלרמן

לא רק למאיון העליון (ב‘)
גרסת ‘ST‘ הושקה ב־1997 בצמוד לפורד מונדאו — גרסה "חמימה" ולא "לוהטות" (כמו RS, החל באסקורט של 1969) — וכאלה הוצגו גם עבור פוקוס ופיאסטה. במתיחת הפנים שנעשתה ב־2018 לדור השני של אדג‘, רכב הפנאי הבינוני של פורד, הוכרזה גם גרסת ST למהדרין, עם מפרט ראוי וכחול מירוצים. אותו כחול מירוצים נמצא גם ב־ST של הדור השישי של אקספלורר.

מפרט נדרש
ל־ST מנוע טורבו־בנזין 3.0 ליטר V6 המייצר 400 כ"ס ו־54.7 קג"מ, ואלה מספרים מכובדים להתחלה. 0 ל־100 קמ"ש ב־6 שניות ועד ל־255 קמ"ש הם נתונים ראויים לסיום. עוד יצוינו תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, הנעה כפולה וצמיגי 255/55-20 בגרסה שנבחנה; צמיגי 274/45-21 ובלמים משופרים בחבילת ‘סטריט פק‘. המחיר: 385,000 שקלים ל־ST; 395,000 שקלים עם החבילה הנ"ל.

סיכום ממקודם
פגשנו כאמור באקספלורר החדש, והתרשמנו מעיצובו ומהופעתו המרשימים, משפע האבזור, ממרחב הפנים הגדול, גם מעיצוב סביבת הנהג. המרחב בשורה השנייה מכובד, מרווחי הברכיים והראש בהתאם, ואפילו באמצע המקום סביר. הכניסה לשורה השלישית אינה נוחה במיוחד ומחייבת מבוגרים לפיתול, מרווח הראש מצוין(!), זה לברכיים סביר, אך תמיכת הירכיים בסיסית למבוגר. ויש מיזוג. תא המטען שימושי ויעיל גם כאשר כל המושבים בשימוש, הוא מזווד כהלכה והדלת מופעלת חשמל.

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (ST)
צילום: אלי שאולי

משטחי הדיפון טובים בחלקם העליון, לא בכל מקום כמו בחלקים תחתונים או במרחבים מאחור. גם הגימור אינו מבריק, ונרשמו אי־התאמות פה ושם. וכמובן, המראות בינוניות, כי בכל זאת, רכב אמריקאי. 

עוד פרטים
התצוגה, במטותא מהאדונים הנכבדים בדירבורן, מטופשת. מופע הראווה במעבר בין־מצבים לא לעניין, גם הסדר שלהם לא (אקו בין רגיל לספורט?), גם התפעול לא (לחיצה על החוגה מציגה מצב נוכחי), גם משך הזמן הארוך מדי לא. נחמד היה לקבל בכל אחד ממצבי הניהוג תצוגה רגילה, ואין צורך באדום לוהט. המושב משובח, הרבה מאוד אופציות לכוונון, תומך היטב. עיסוי זה טוב (אבל רועש). המסך הניצב משובח בחדות ובתצוגה. פקדים נפרדים למערכות השמע והמיזוג. חלק מהמתגים לא משהו. גלגל ההגה מצוין, פקדי ההילוכים גם.

כמה דברים נוספים
נוחות הנסיעה בעיר סבירה בהחלט, לא תמיד מתעלה על רצף שיבושים; מחוץ לעיר טובה יותר. במקרים מסוימים, מצב ‘ספורט‘ יעניק נוחות משופרת מחוץ לעיר וגם בתוכה; במצבים אחרים ההפך. הרכב רוטט משהו על גלי כביש במהירות נמוכה, לפעמים יותר במצב ‘ספורט‘. ה־ST בהחלט בסדר בשבילים, גם עם אבנים שתולות, ומצבי הנהיגה בשטח יעילים כנגד דרדרת בעלייה, למשל. 

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (ST)
צילום: אלי שאולי

תופים וחצוצרות
ראשית, הביצועים של הכלי הזה פשוט מעולים. היכולת של ה־ST לעבור משיוט נימוח ב־80 או ב־100 קמ"ש לנתון מהירות שאין להעלותו בכתב (אפילו לא בצחוק), ולעשות זאת בקלות כה רבה — מרשימה מאוד, מרשימה מדי. כישורי העקיפה של הרכב הזה, גם תחת עומס כבד של תוואי (עלייה ממש תלולה), גורם נעקף (פול טריילר), סוג כביש (מתפתל כזה, עם נתיב אחד), שייכים לעולם של דגמי ספורט נכבדים מאוד. ולא פחות חשוב: האופן בו המנוע רץ למעלה, עם קצת נופך של בוטות, עם ליווי ווקאלי נאות (גם מערכת השמע בעסק), הוא מהסוג המעורר ההוא. 

במצב ‘ספורט‘ המצב משתפר, ב‘ספורט +‘, זה מרשים עוד יותר. התיבה פועלת היטב, מהר וחלק, ובכלל היא שותפה נאמנה לכל הסיפור הזה.

אבל ה־ST אינו מתעלה רק בקו ישר, שזה מתבקש בהינתן נתוני המנוע. הוא בהחלט ראוי גם בכבישים מפותלים, שזה ממש לא טריוויאלי בהינתן הממדים, המשקל (2.25 טון), המוצא. ובכן, במצבי הספורט הנ"ל אפשר להריץ את המכונה הזו בין פיתול לפנייה ובתוכם במהירות לא נמוכה כלל; הרכב נכנס לפנייה אגב תת־היגוי זניח המנוטרל מיד, ושילוב היכולת שמעניקה ההנעה הכפולה, שיש לה נטייה לאחור, עם האחיזה שמעניקים הצמיגים, מסדר כישורי פנייה מעוררים. אקספלורר ST אינו מלוטש כמו למשל X5, אבל ההנאה במעשה הנהיגה ישנה, גם, קצת, בגלל החספוס. ההגה שאינו מהיר במיוחד (3.1 סיבובים מנעילה לנעילה), וברגיל יש לו קצת שטח מת והמשקל שלו בסדר, נעשה במצבי הספורט כבד יותר, השטח המת כמעט נעלם, והוא מהווה בן לוויה נכבד לנהיגה שכזאת. עוצמת הבלימה חזקה, הדרך אליה מוצלחת פחות בגלל דוושה עצית משהו. 

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (ST)
צילום: יואל פלרמן

סיכום הדברים
פורד אקספלורר הוא רכב פנאי גדול, מאובזר היטב, יעיל ושימושי. גרסת ST מביאה מערך ביצועים מרשים ביותר ויכולת דינמית מכובדת ביותר. זה אינו רכב זול, אבל הדלתא של המחיר ביחס לגרסה הרגילה ולדגמים אחרים נמוכה בהרבה מהדלתא של היכולת.

מה ש־ST מעניק אינו מה שצריך אלא מה שרוצים. ואם זה מה שאתם רוצים, יש לו פשוט המון מהחומר הזה. ובכיף.     

פורד אקספלורר - מבחן דרכים (ST)
צילום: פורד