כאשר מדובר במכונית כמו סקודה אוקטביה, אחת המשפחתיות המצליחות בשוק המקומי בעשור האחרון, כל גרסה חשובה. ולכן, ממש התבקש שלאחר שבחנו את גרסת הדיזל החסכנית (150 כ"ס), את ה-RS הכוחנית (245 כ"ס), גם את הטורבו-בנזין 1.0 ליטר הצנועה (110 כ"ס), לקחנו את הטורבו-בנזין 1.5 ליטר (150 כ"ס) שהגיעה אחרונה. 

הקשר, פרטים
אוקטביה מוצעת בגרסאות הטורבו-בנזין 1.0 ליטר ו-1.5 ליטר בשלוש רמות גימור: 'אמבישן', 'דיינמיק', 'סטייל'. המכונית שנבחנה הייתה ברמת הגימור הבסיסית, 'אמבישן', ומחירה של זו הוא 141,000 שקלים, גבוה ב-6000 שקלים מאוקטביה 1.0 ליטר באותה רמת גימור. 

למרות שמדובר ברמת הגימור הבסיסית, האבזור עשיר. עם השקת הדגם זו הוצגה עם תאורת לד, חישוקי "17, מפתח חכם, בקרת אקלים תלת-אזורית, ובזמן הקצר שחלף מאז המפרט הועשר, ולרמת גימור זו נוספו צג המולטימדיה הגדול, "10.25, תאורת אווירה צבעונית. במפרט הבטיחות המקורי בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית וכעת נוסף ניטור שטחים מתים.

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות 
חיצונית, גם ברמת הגימור הבסיסית, הדור החדש נראה מצוין. כפי שציינו במבחנים קודמים, למרות שמידות הדגם החדש לא השתנו באופן משמעותי ביחס לקודמו, הוא נראה גדול, ייצוגי, אפילו יוקרתי יותר. השבכה הכסופה ברמת הגימור הזו וקצה החרטום נמוכים, ואלה יוצרים מראה המשלב אגרסיביות ואלגנטיות. כיתוב השם סקודה לרוחב תא המטען מוסיף נופך מכובד, וחישוקי ה-"17 סביב משלימים הופעה חיצונית נאה בהחלט. 

סביבת נהג, תא נוסעים 
סביבת הנהג מעוצבת באופן דומה לזה שראינו בדגמים עדכניים אחרים של סקודה בפרט, של קבוצת פולקסווגן בכלל. הגוון השולט הוא שחור, אבל קו כסוף ובולט לרוחב סביבת הנהג ומבנה מודרני ונקי יוצרים הופעה נעימה לעין, ובורר ההילוכים הזעיר והכסוף מוסיף למופע האלגנטי.  

ברמת הגימור שנבחנה מחוונים רגילים (ב'דינמיק' 1.0 ליטר שנבחנה הם מוקרנים). התוצאה היא עיצוב קלסי, קריאות טובה, וגם אם צג המידע שבמרכזם נראה פשוט יותר, הוא קל יותר לתפעול מזה שבמוקרנים. 

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: אלי שאולי

צג המולטימדיה הגדול יותר נראה מצוין, אך תפעול המערכות מסורבל וסבוך יותר, גם של בקרת האקלים; הנדסת האנוש המעולה שציינה את הדגמים הקודמים של סקודה טובה כעת הרבה פחות. אפילו המיקום הנמוך של פתחי האוורור מקשה על כיוון מדויק של זרימת האוויר. המושבים הקדמיים הם אולי הפשוטים במבחר המקומי, אך הם נאים, נוחים ומעניקים תנוחת הנהיגה טובה. כאמור, המפרט הבטיחותי מכובד ביותר, ומערכת תיקון הסטייה אוהבת להעיר בטון מחנך שאינך נע במרכז הנתיב. 

המרחב מאחור נרחב מאוד, מרווחי הברכיים והראש גדולים, המושב נמוך מעט ובקרת האקלים מאחור מוסיפה הרבה לאיכות החיים בקיץ. תא המטען, כרגיל באוקטביה, נוח לשימוש, גם בזכות דלת חמישית המקלה על ההטענה, נפח ענק של 553 ליטר, ויש בו הרבה פטנטים יעילים. 

מנוע, ביצועים 
בגרסה זו מנוע טורבו-בנזין המייצר 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ, התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, ומשך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 8.4 שניות. גם בגרסה זו מערך היברידי-מתון, פעולת הדימום/התנעה בזכותו נעימה בהרבה והוא יודע גם לדומם את המנוע בשיוט ולעשות זאת באופן בלתי מורגש. כמובן, ביחס לגרסת ה-1.0 ליטר שנבחנה, פערי ההספק גדולים (40 כ"ס) וכך גם הביצועים (2.4 שניות במאוץ ל-100 קמ"ש).

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: אלי שאולי

ולא רק ביחס אליה. בגרסה זו האוקטביה זריזה ונמרצת כמעט בכל מצב, בייחוד כאשר חטיבת הכוח במצב 'ספורט'. עקיפות נעשות באופן קל ומיידי, הרכב אינו מתאמץ בעליות ובשיוט הוא נע באופן שלו, בוודאי ביחס לגרסת ה-1.0 ליטר. יתירה מזאת: אוקטביה הנוכחית ראויה למנוע החזק הזה, שמעניק לה את איכות הביצוע הרגועה הנכונה ואת הביצועים המתבקשים עבורה. ויש ביקורת: במהירות זחילה בחנייה התנועה אינה אחידה מספיק; כאשר יוצאים מהרכב בעצירה קצרה, הוא מדומם אוטומטית וזה מפריע בימים חמים. 

כל היכולת הזאת אינה באה על חשבון צריכת הדלק שהיא מצוינת. בתוואי המבחן ובתנאים מכבידים, הצריכה הייתה 13 ק"מ/ל', בשיוט היא הייתה 16 ק"מ/ל', ולפרקים, כמו בנסיעה ליליות ללא מזגן, אפשר להגיע ל-20 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות 
כיול המתלים באוקטביה רך יחסית והדבר מוצא ביטוי בריסון לא מושלם ובתנודות מרכב, והדבר פוגע בנוחות מכיוון שהמכונית מתנדנדת על פסי הרעדה ועל גלי כביש. בעיר, טלאים בכביש מטופלים היטב, ונוחות הנסיעה במעבר עליהם טובה. מנגד, היא מטפלת פחות טוב בשיבושים בינוניים וגדולים, ואלה מורגשים יותר מהצפוי. וכך, יחד עם התנודות ורעש המתלים הנשמע לעיתים, הנסיעה מעט "עסוקה" מדי. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה יותר, אך המרכיבים נשמרים – טיפול טוב בטלאי כביש, נדנוד על גלי כביש ורגישות לשיבושים כבדים. רעשי הרוח והכביש אינם חזקים.

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: אלי שאולי

הכוח העדיף מאתגר יותר את מכלולי השלדה בגלל אותו כיול רך, שאינו עוזר גם בריסון הרכב. תחת עומס האוקטביה רוכנת בפניות, והכוח הרב יכול לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים. עם זאת, האחיזה שמקנים הצמיגים גבוהה, יכולת ההפניה של ההגה טובה, גם אם משקלו לרוב קל מדי, והתגובות להרפיה מהמצערת נכונות. הבלמים חסרים נחישות ראשונית, אך ביצועי הבלימה טובים. 

מחיר, תמורה 
אמרנו זאת גם בתום המפגש עם גרסת ה-1.0 ליטר: האוקטביה החדשה כאילו ונתפרה לשוק המשפחתיות בישראל, משמרת את הנוסחה היעילה שהובילה אותה אך משפרת ומעשירה אותה.

השילוב בין עיצוב חיצוני היוצר הופעה של רכב גדול ואלגנטי עם תא נוסעים וסביבת נהג איכותיים ועשירים, יוצר רכב המשדר הופעה יוקרתית מהמקובל במכונית משפחתיות. בהקשר של מבחן זה, גרסת ה-1.5 ליטר הולמת את האוקטביה הרבה יותר מאשר ה-1.0 ליטר, והיא מבצעת היטב לכשעצמה, גם באופן המתאים להופעתה.

סקודה אוקטביה - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: אלי שאולי

ביחס לגרסה החלשה, העובדה שזו החזקה יקרה רק ב-6000 שקלים ממנה עושה אותה גם לרכישה עדיפה. ביחס להיצע של המשפחתיות בישראל, אוקטביה 1.5 ליטר שמחירה 141,000 שקלים, מציעה גם תמורה שהיא בהחלט טובה מאוד.