בכל מפגש עם ב.מ.וו סדרה 5 החדשה, זו שהוצגה לפני ארבע שנים, אני אוהב יותר ויותר את העיצוב שלה; אפיל בלבן היא נראית קלאסית עם עומק של יוקרה אמיתית. הגרסת המחודשת נראית דומה למדי לזו שלפי מתיחת הפנים, אבל זה אחד מסודותיו של הדגם הזה. בב.מ.וו יודעים, אולי יותר מכל, איך לעצב סדרה 5. 

רושם ופרטים
המכונית הזו כה חשובה עבורם, כה מצליחה, כך שברור שאם יש כזאת שהם ממש לא מתכוונים לפספס אותה ואיתה, הרי זו סדרה 5. המכונית הזו נחשבת למלכה של מכוניות הסלון, בזכות שילוב נדיר של נוחות ואיכות נסיעה יחד עם יכולת דינמית גבוהה המעניקה גם הנאה רבה מאוד בנהיגה. זו סדרת הדגמים הוותיקה ביותר של ב.מ.וו, והיא נולדה עוד ב־1972. הדור השביעי הוצג ב־2017, במאי 2020 הוכרזה מתיחת פנים, וכעת מגיעה לכאן הגרסה המחודשת הזו.

הבווארים השכילו שלא לעשות לה ניתוח אף בוטה כמו שעשו בסדרה 7. הם חידדו והבליטו את השבכה ואת יחידות התאורה הקדמיות שכאילו זזו הצידה, ועיצבו את הפגושים באופן אגרסיבי יותר וגם הגדילו אותם; אלה מוסיפים 2.7 ס"מ לאורך הרכב, ל־496.3 ס"מ. 

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (530e, פלאג אין הייבריד, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

יחידות התאורה מאחור הוחלפו, והמפלטים כעת טרפזיים; השינויים מובחנים אבל אינם מופרזים, וגם טיפול זה הוא מהדברים שגורמים לה להיראות כה טוב. השינויים העיקריים בסביבת הנהג הם צג מולטימדיה חדש במידה "10.25 או "12.3, והטמעת הדור השביעי של i-דרייב. מערכות הבטיחות שודרגו, ובחו"ל מקושרות למערך הניווט, כך שהתנהלות הרכב מושפעת גם משינויים בתוואי הדרך. המפרט הטכני שופר, וכל מנועי הבנזין והדיזל, 4 ו־6 צילינדרים (לא בגרסאות הנטענות), מצוידים כעת במערך היברידי מתון (48 וולט).

למבחן קיבלנו את 530e ההיברידית־נטענת ברמת הגימור 'M ספורט' שמחירה 480,000 שקלים. 

קלאסיקה
הפרופורציות המושלמות והצללית הארוכה והנמוכה מצליחות להסתיר את ממדיה האמיתיים; היא נראית קטנה ממה שהיא באמת, ורק כאשר היא עומדת ליד מכוניות אחרות בולט גודלה האמיתי. 

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (530e, פלאג אין הייבריד, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

אותה הופעה קלאסית מוצאת ביטוי גם בפנים. מכונית ההדגמה הייתה ברמת הגימור הפחות עשירה במבחר המקומי; עיקר המפרט: מצבי ניהוג, לד מלא, מפתח חכם, סגירה רכה לדלתות, גג שמש, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש להם זיכרונות, בקרת אקלים דו־כיוונית ומיזוג מאחור. 

סביבת הנהג נראית מצוין בדרכה הלא־מתלהמת ומקרינה איכות למרחוק. השילוב של דיפוני עץ, הפלסטיק החום וקווי האלומיניום מצוין, ותאורת האווירה הצבעונית המלטפת חלקים גם מאחור תורמת המון. הריפוד מחומר דמוי־עור נראה משובח, מפגין שרמת חיים גבוהה אפשרית גם לא על חשבונם של בעלי חיים. 

תפעול רוב המערכות ידידותי, גם בגלל שהוא מוכר מדגמים אחרים, גם בגלל שהבשיל עם השנים. המולטימדיה משודרגת ומערך המחוונים נראה טוב. 

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (530e, פלאג אין הייבריד, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

תנוחת הנהיגה נאותה, אך עבורי המושב אינו מתרומם מספיק, למרות שמרווח הראש טוב. התפעול החשמלי עשיר, יש כיוון לתמיכות הצד, אבל כמו בהרבה דגמי ב.מ.וו חסרה אפשרות להקשחת התמיכה לגב התחתון. 

המרחב מאחור טוב, מרווחי הרגליים והראש מספקים בהחלט. לנוסעים יש פתחי מיזוג, אין בקרת אקלים עבורם. נפח תא המטען, 410 ליטרים, קטן יחסית בגלל הסוללות; מתחת לרצפה חלל אחסון שימושי, אך הנפח וגם המבנה מפריעים להעמסת תיקים גדולים לטיול משפחתי ממושך.

החשמל
סדרה 5 מיובאת לישראל רק בגרסת 530e. לזו מנוע טורבו־בנזין 2.0 ליטר המייצר 184 כ"ס ומנוע חשמלי עם 109 כ"ס לתפוקה משולבת של 252 כ"ס ו־42.8 קג"מ; בנוסף, מוצעת גם פונקציית E-בוסט המוסיפה 40 כ"ס, להספק של 292 כ"ס במשך 10 שניות. התיבה אוטומטית 8 הילוכים וההנעה אחורית. משך ההאצה ל־100 קמ"ש 6.4 שניות והמהירות המרבית 235 קמ"ש. לגרסה זו סוללת 12 קוט"ש, והטווח החשמלי המוצהר הוא 56 ק"מ. 

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (530e, פלאג אין הייבריד, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

ב.מ.וו פישטה בגרסה זו את תפעול מצבי הניהוג החשמליים והרגילים, וריכזה אותם בשלוש אפשרויות: 'חשמלי', 'היברידי', 'ספורט'. במצב 'ספורט' ניתן לבחור באותו תפעול של "תוספת כוח"; פעולת המצערת מתחדדת, אופי הפעולה נמרץ יותר, אבל הפער במצערת מלאה בין מצב זה לבין 'ספורט' רגיל אינו גדול. 

מנוע ה־2.0 ליטר נשמע לא רע, גם ללא סיוע התגבור (שנשמע טבעי) של מערכת השמע. חטיבת הכוח פועלת באופן חלק ונעים; הכוח אינו מתפרץ אבל צבירת המהירות טובה מאוד, גם תחת עומס. ברמת גימור זו אין תפעול הילוכים מההגה, וזה קצת מוזר.

בחניית היבואן הציג מד הטווח 46 ק"מ, שירדו חיש קל ל־37 ק"מ בנסיעה עירונית, אך קפצו ל־45 ק"מ כאשר שייטנו בכביש המהיר. כך שנראה שזה הטווח החשמלי בפועל. יפה. 

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (530e, פלאג אין הייבריד, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

צריכת הדלק לאורך המסע הארוך שעברנו עם הרכב עמדה על 11.5 ק"מ/ל' (11.9 ק"מ/ל' עם החלק החשמלי). בנהיגה מהירה ובתוואי הררי, הצריכה ירדה ל־9 ק"מ/ל'; אלה נתונים נאים לכלים כאלה. 

גובה מחיר
אחד הדברים עליהם משלמים על תוספת המשקל הוא בנוחות. כיול מערך המתלים נוקשה יותר, והרכב נע על כל שיבוש קטן ובינוני בעיר, להתנהלות שאינה רגועה. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת, ועדיין שיבושים גדולים וחיבורי כביש מורגשים מדי, ומפגש עם גלי כביש יוצר קיפוץ קל. בידוד הרעשים טוב למדי. 

בעיקולים מפגין הרכב אותה תחושה ראשונית של דיוק מחודד. כן, להגה יכול היה להיות קצת יותר משקל, ולבלמים יותר חדות, אבל הסך הכל ברור ומוכר לטובה. וכאשר משוחרר הרסן ניתן לגרום לאחוריים, עם קצת פרובוקציה, לפסוע קלות תחת כוח. 

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (530e, פלאג אין הייבריד, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

עם זאת, כאשר קרבים למגבלות, לכשעצמן מאוד רחוקות, המשקל הנוסף (400 ק"ג, ל־2034 ק"ג) מורגש, ההתנהלות פחות קלילה, ותחת עומס כבד ממש החרטום נוטה לאבד אחיזה מוקדם מהצפוי.

לא נס ליחה
530e המחודשת אינה מושלמת, ועדיין מדובר במכונית שכיף לנהוג בה, ובמובנים רבים זו עדיין אמת המידה בתחום. במחירה, 480,000 שקלים, 530e אינה זולה, אבל היא ממוקמת ליד המתחרות הישירות. ולמרות שאנחנו חיים בעידן ה־SUV, היא מפגינה כי עדיין לא נס ליחה של מכונית הסלון.     

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (530e, פלאג אין הייבריד, מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו