מאז הוצגה גטס ב-2002, הייתה הסופרמיני של יונדאי דומיננטית בסגמנט זה בישראל, בעיקר בזכות ציי הרכב. ב-2008 הציגה היצרנית את יונדאי i20, שכוונה מראש לשוק האירופאי. הדור השני הוצג ב-2014, וגם הוא הצליח בישראל, וב-2020 היה הנמכר בסוגו. באותה שנה הוצג גם הדור השלישי של דגם זה, ושיווקו החל כעת.

הקשר, פרטים
הדגם החדש גדול במעט מקודמו: נוסף 1 ס"מ לבסיס הגלגלים, ל-258 ס"מ; האורך גדל ב-0.5 ס"מ ל-404 ס"מ; לרוחב נוספו 4 ס"מ ל-177.5 ס"מ; הגובה ירד ב-2 ס"מ. i20 החדש, כקודמו, מצויד במנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 100 כ"ס.

i20 מוצעת ב-6 רמות גימור ובמחיר תחילי של 100,000 שקלים. רמת הגימור הבסיסית נעדרת מפרט בטיחות מתקדם, ופונה בעיקר למכרז משרד הביטון לרכב עבור קציני צה"ל וגם לציים מסוימים.

יונדאי i20 - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

הסופרמיני החדשה פונה ללקוח הפרטי עם רמות גימור מהודרות ומצוידות יותר, כמו 'סופרים' שמחירה 110,000 שקלים וכוללת תאורת לד, מפתח חכם, מחוונים מוקרנים, או 'סופרים פלוס' שנבחנה, מוסיפה על אלה גג שחור ומחירה 114,000 שקלים.  

כמעט בכל רמות הגימור בלימה אוטונומית, תיקון סטייה (שהתגלה פעיל מדי), וברמת הגימור שקיבלנו למבחן מערך משופר הכולל בקרת שיוט אדפטיבית (כבר ב'סופרים'), ניטור היקפי אקטיבי של שטחים מתים, בלימה אוטונומית לאחור.

עיצוב, נראות 
עיצובה של i20 החדשה שונה לחלוטין מזה של קודמתה, והיא מהראשונות שמוטמע בהן הקו החדש של יונדאי. הרכב כאמור רחב ונמוך מקודמו והדבר יוצר פרופורציות דינמיות יותר. אלה מודגשות מלפנים באמצעות שבכה רחבה עם קווים חדים ומאחור עם ספוילר וקו תאורה רוחבי. מזוויות מסוימות העיצוב נראה "מתאמץ" בגלל עומס בפרטים וקווים חדים לאורך הדופן. בכל אופן, התוצאה הכללית הרבה יותר מושכת בהשוואה להופעה של הדגם הקודם. ברכב שנבחן, הוסיפו להופעה המוצלחת חישוקי "17 נאים (כבר ב'סופרים') ואותו גג שחור הייחודי ל'סופרים פלוס'. 

יונדאי i20 - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

סביבת נהג, תא נוסעים
עיצוב סביבת הנהג בדגם החדש אף הוא מתקדם מזה של הדגם הפורש. בכל רמות הגימור בולט צג גדול יחסית ("8) החובר למחוונים. הקווים לרוחב סביבת הנהג ממשיכים את אלה של פתחי האוורור, מגיעים לדלתות ושותפים ליצירת העיצוב העדכני. איכות החומרים מרשימה פחות, בגלל שאלה נוקשים מדי. הצבע השחור מפגין נוכחות רבה מדי. 

הנדסת האנוש טובה לרוב, המולטימדיה קלה יחסית לשליטה, גם בשל פקדים חיצוניים גדולים. תפעול בקרת האקלים נוח, גם כאן בגלל פקדים חיצוניים, והתצוגה שלה נאה.

התצוגה קצת מיושנת, כמעט כרגיל ביונדאי. מאידך, למחוונים המוקרנים מראה נאה וברור וגווניהם משתנים עם החלפת מצב הניהוג. גם מערך המידע שבמרכזם קל לרוב לתפעול.   

יונדאי i20 - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

עם מושב הנהג, שכיוון הגובה שלו מוגבל, התקשיתי להסתדר. הוא אינו ממש נוח גם בגלל שחלקו הקדמי מוגבה מדי ביחס לאחורי ומפריע ליצור תנוחת נהיגה נכונה.

עם הצגת הדגם החדש, ציינו אנשי יונדאי כי מרווח הרגלים מאחור גדל משמעותית, והוא אכן נאה. עם זאת, ולמרות שהמושב נמוך יחסית, מרווח הראש הוא רק סביר. 

תא המטען גדל ב-51 ליטרים, ל-352 ליטרים, ובנוסף לנפח היעיל הוא גם נוח לשימוש בזכות רוחב נאה. 

יונדאי i20 - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
כאמור, הדגם החדש מצויד באותו מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים כקודמו, וכך גם הנתונים: 100 כ"ס, 17.5 קג"מ, 0 ל-100 קמ"ש ב-11.1 שניות. המנוע עבר מקצה שיפורים בחלקיו הפנימיים שנועד לשפר את צריכת הדלק ולהקטין את פליטת המזהמים, וכעת הוא חלק ממשפחת 'סמארט סטרים'. בנוסף, התיבה הדו-מצמדית, שיש לה 7 הילוכים, שופרה. 

הביצועים בעיר טובים, אבל כאשר יוצאים מחוצה לה, הרכב פחות נמרץ מהצפוי, ובניגוד לדור היוצא חסר לו קצת פלפל. הביצועים מספקים ולא יותר, והמנוע, שיכול להיות רועש בסל"ד גבוה – אם-כי הצליל לרוב ספורטיבי – נשמע מתאמץ בעומס. המנוע אינו מתעלה לקראת שיא ההספק, התיבה אינה ממהרת להוריד הילוכים – וכתוצאה מכך, האצות הביניים בתנאים מכבידים, בייחוד בעקיפות, אינן מתעלות. 

במהירות זחילה, בייחוד בחניות צפופות כאשר התמרון מחייב תזוזות עדינות, השילוב בין תיבה איטית למצערת לא-חדה מקשה לייצר תנועה חלקה. 

יונדאי i20 - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

צריכת הדלק טובה למדי: ביום מבחן מאומץ גמע הרכב 11.7 ק"מ/ל', ובשיוט רגוע צריכת הדלק שלו היא 15.5 ק"מ/ל'.  

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה בינונית, גם בגלל שכיול המתלים נוקשה. צמיגים עם חתך נמוך יחסית – 215/45-17 – אינם עוזרים מצדם בשיכוך. בעיר, טלאים ושיבושים קטנים ובינוניים מורגשים מדי, וגם בכבישים בין-עירוניים וכאשר המהירות עולה, ספיגת השיבושים בינונית, והדבר מורגש במהלך הנסיעה. מנגד, ריסון תנודות המרכב על כביש גלי הוא טוב. רעשי הכביש מורגשים וכך גם אלה של הרוח. 

אותה קשיחות בפעולת המתלים ואותם צמיגים מעניקים לקטנה של יונדאי בסיס טוב ליכולת דינמית מוצלחת. i20 פונה היטב, מגיבה נכון להרפיית מצערת ומהדקת את קו הפנייה, ועושה זאת עם רמת אחיזה גבוהה. זו מכונית שיכולה להסתדר עם יותר כוח, ואז גם ליהנות את הנהג בנהיגה דינמית. ההגה אינו תקשורתי במיוחד, אך יכולת ההפניה שלו טובה. הבלמים אינם נוסחי ביטחון וחסרים דיוק. 

יונדאי i20 - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
בניגוד לקודמותיה, שעיצובן היה אנונימי למראה, i20 החדשה נראית צעירה ומושכת, כמו שסופרמיני צריכה להיות. רמות האבזור הבכירות עשירות, ועל פעולת מנוע תוססת פחות, היא מפצה ביכולת דינמית טובה הגורמת לנו לצפות לגרסאות ספורטיביות. נוחות הנסיעה אינה מצטיינת, ויהיה מעניין לפגוש ברמות הגימור הנמוכות יותר, המצוידות בצמיגים עם דופן גדולה יותר.

כמו שקורה לאחרונה עם דגמי סופרמיני רבים, גם מחירה של i20 התייקר, ו-114,000 שקלים ברמת הגימור שנבחנה, הוא מחיר שאינו זול. בהקשר הרחב יותר, ל-i20 תמורה משופרת בגלל מפרט אבזור ובטיחות נאה, אבל כאשר לוקחים בחשבון מתחרות חדשות – לחלקן ביצועים עדיפים, לאחרות מוניטין מופלג (למשל טויוטה יאריס) – שמחירן זול יותר, ברור שבקרב על לבו של הלקוח הפרטי צפויים ל-i20 חיים מאתגרים.

יונדאי i20 - מבחן דרכים (1.0 ל')
צילום: מערכת אוטו

*פורסם ב-10/05/21 (נוסף וידאו)