אין צורך לספר לכם עד כמה יונדאי טוסון החדש הוא דגם חשוב בשוק המקומי; מיקומו של הדור הפורש בטבלת המכירות ורשימת ההזמנות לדגם החדש, עוד לפני שנחת כאן, יכולים לעשות זאת.

זו הסיבה שגם בימים אלה, בהם יושבי הארץ ממוקדים במה שקורה בעימות עם חמאס, באזעקות וממ"דים, יצאנו לבחון את דגם הפנאי הזה.  

הקשר, פרטים
יונדאי הציגה את טוסון ב-2004, ודגם הפנאי הראשון שלה היה בעל משמעות רבה ביותר עבורה גם בעולם – גם בשוק הישראלי, עם תחילת היבוא שלו; זה היה רכב ראשון מסוגו שתומחר זול יחסית, והוצע אז במחיר של משפחתית גדולה. הדור הרביעי של רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) הזה הוצג בספטמבר 2020, חמש שנים וחצי לאחר הדור השלישי. 

יונדאי טוסון - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: יואל פלרמן

הדגם החדש מבוסס על פלטפורמה חדשה, וממדיו גדולים רק במעט מקודמו; בסיס הגלגלים גדל ב-1 ס"מ ל-268 ס"מ, האורך ב-2 ס"מ ל-450 ס"מ. כמו הדגם הפורש, גם החדש מוצע עם מנוע בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר, וטורבו-בנזין -1.6 ליטר, ואלה עברו שיפורים משמעותיים, כעת חלק מסדרת המנועים 'סמארט סטרים'.

טוסון מוצע עם מנוע ה-2.0 ליטר ברמת גימור אחת, 'פרמיום', ומחירה 160,000 שקלים. גרסת הטורבו-בנזין ב'פרסטיג'' עולה 170,000 שקלים, ואליה מצטרפות רמת הגימור 'לקשרי' ב-182,000 שקלים ו'עלית', ב-192,000 שקלים; למבחן קיבלנו את היקרה ביותר.

במפרט הבטיחות, בכל רמות הגימור: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, התרעה על שכחת ילד ברכב ועוד; החל ב'לקשרי' בקרת שיוט אדפטיבית. 

יונדאי טוסון - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: יואל פלרמן

עיצוב, נראות  
טוסון היוצא היה דגם נאה – עיצובו של טוסון החדש מתקדם בהרבה. הדגם החדש נראה נהדר, משלב היטב שבכה בעלת ייחוד, מופע חסון מלפנים, קו משופע לעבר החלק האחורי שיוצר צללית של פנאי-קופה. חצאיות מגן המעוצבות באופן לא-סימטרי מעל בתי הגלגלים מוסיפות להופעה, כך-גם קווי דופן חדים המוסיפים נפח סביב הגלגלים.

ב'עלית' תאורת לד שמשתלבת באופן מיוחד בשבכה – השונה מזו שברמות הגימור האחרות – והיא מעניקה ייחוד בזכות עצמה לנראות של הרכב. עיצוב יחידות התאורה מאחור מקורי אף הוא. גג הזכוכית מעל (גם ב'לקשרי') וחישוקי "19 ספורטיביים סביב (רק ב'עלית') משלימים עיצוב מושך.

סביבת נהג, תא נוסעים
עיצוב סביבת הנהג מרשים לא פחות. משטח עילי שטוח לחלוטין, שני אזורים מובחנים לנהג ולנוסע, ביניהם קונסולה מרכזית בולטת בשחור, ובחלקה העליון פתחי אוורור המשתלבים היטב בקווי הרוחב של סביבת הנהג. ההופעה זוכה לחיזוק בזכות שילוב של צבעי קרם ושחור, ריפוד עור בהיר.

יונדאי טוסון - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: יואל פלרמן

בקונסולה צג מולטימדיה "8, תצוגה נפרדת לבקרת האקלים מלמטה, פקדים נפרדים גם למערכות המיזוג והשמע. תחתית הקונסולה נמשכת להפרדה רחבה בין המושבים. שם, כמו בדגמי יונדאי רבים, נמצאים לחצנים המחליפים את בורר ההילוכים המסורתי. מאחורי הלחצנים תא גדול ומשענת, וזו עלולה להפריע ליד ימין. 

התצוגה בצג מעט מיושנת, תפעול המיזוג ומערכת השמע נוחים, ובכלל הנדסת האנוש טובה ברובה. 

בגרסת ה-1.6 ליטר לוח מחוונים מוקרנים הנראה כמו טאבלט שהונח מאחורי ההגה, ואלה נאים וקריאים מאוד, כמו אלה שראינו בסנטה פה. צבעי התצוגה משתנים עם החלפת מצבי הניהוג; אולי בגלל היעדר קירוי בולטים סימני לכלוך על הצג. 

חלק מהמשטחים העליונים שבסביבת הנהג, אינם משדרים איכות גבוהה במיוחד. במהלך הנהיגה מצאנו כי תיקון הסטייה פעלתן באופן מוגזם, וניטור שטח מת טרחני. 

יונדאי טוסון - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: יואל פלרמן

מושב הנהג מופעל באופן חשמלי, ולמרות זאת תנוחת הנהיגה אינה מושלמת. המושב נוח יחסית, אבל התמיכה לגב אינה מספקת. 

המרחב מאחור נרחב, מרווח הברכיים טוב מאוד ומרווח הראש סביר. השהות שם נעימה בזכות השילוב של גג הזכוכית, ריפוד העור ובקרת אקלים למרחב זה. ניתן לכוון את מסעד הגב והדבר נוח לביצוע. 

תא המטען גדול (515 ליטר), ויש לו שני מפלסים ברצפה. הרמת הדלת האחורית בתחילת מהלכה קשה מדי.

יונדאי טוסון - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: יואל פלרמן

מנוע וביצועים 
בגרסה זו מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר לאחר ששודרג (תזמון שסתומים, פעולת חלקים נעים). כעת הוא מייצר 180 כ"ס ו-27 קג"מ (1500-4500 סל"ד), התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.8 שניות, והמהירות המרבית 201 קמ"ש.  

התאוצה מהמקום מכובדת ביותר, הרכב מפגין שהוא חזק ויכול אפילו לגרור לוחמת הגה קלה ולאתגר צמיגים. ככל שהמהירות גבוהה יותר, ההתנהלות נמרצת פחות. צבירת המהירות בכבישים מהירים טובה, ובמצב 'ספורט' טובה אף יותר. עם זאת, תחת עומס כבד, כמו עקיפות בתוואי הררי, הביצועים אינם תמיד נמרצים כנדרש; התיבה אינה מגיבה באופן מיידי לקיק-דאון או להורדת הילוך, וגם המנוע עצמו אינו עולה מהר מספיק לסל"ד גבוה. 

במהירות זחילה, פעולת התיבה אינה אחידה, תחת עומס המנוע כאילו ומתאמץ. ובקיצור: הביצועים טובים, אבל אינם מתעלים בעומס כבד, ופעולת חטיבת הכוח אינה תמיד רהוטה.

יונדאי טוסון - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: יואל פלרמן

צריכת הדלק בתוואי המבחן עמדה על 9 ק"מ/ל' – וזה סביר. עם זאת, בשיוט בין-עירוני עמדה הצריכה על 11.5 ק"מ/ל', וזה נתון בינוני. 

נוחות, התנהגות 
נוחות הנסיעה נאותה על כל סוגי האספלט, בעיר ומחוצה לה. על שיבושים בינוניים ושברים בעיר הטוסון אינו תמיד סופג אותם, ולאחר מעבר על גלי אספלט ופסי הרעדה ברחובות, הרכב נע מדי. במהירויות גבוהות יותר ובכבישים בין-עירוניים, הרכב סופג שיבושים יחידים באופן ראוי, אך מטפל ברצף שלהם טוב פחות, וגם שם מורגש אותו חוסר ריסון. רעשי הכביש מורגשים מדי. 

בנסיעת שבילים במהירות נמוכה ובמפגש עם אבנים בולטות, טוסון מעט לא נוח, אך ככל שעולה המהירות הוא נעים ונוח יותר, מפגין חוסן ראוי.   

יונדאי טוסון - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: יואל פלרמן

היכולת הדינמית נאה, והרכב מתנהל כיאות בתוואי מפותל, גם בזכות אחיזה גבוהה של הצמיגים. מעבר לכך, הניהוג שגרתי, והרכב מגיב באופן צפוי אך לא נחוש מדי לפקודות ההגה. כושר הבלימה טוב, אך התגובה לבלימה אינה תמיד חדה. 

מחיר, תמורה  
לטוסון החדש ישנם הכלים שיאפשרו לו להמשיך במסע ההצלחה של קודמיו. הוא נראה נהדר, קלף חשוב כשמדובר ברכב פנאי. סביבת הנהג שופרה מאוד, תא הנוסעים מזמין וטוב מקודמו, וברמת הגימור שנבחנה הוא מאובזר היטב.

יונדאי טוסון - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: יואל פלרמן

טוסון החדש אינו מתעלה בכל הקשור לחוויית הנהיגה, אבל הוא רכב נעים לנסיעה שאין לו מגרעות משמעותיות.

מחירי הדגם החדש התייקרו ביחס לקודמו, הם עדיין כמקובל בין דגמי הפנאי הקומפקטיים, ואילו מחירו ברמת הגימור שנבחנה, 192,000 שקלים, נמצא בקצה העליון. עם זאת, ניתן לדעתי להסתפק ברמת הגימור 'לקשרי' שמחירה הוא 182,000 שקלים, גם אם היא נראית עשירה פחות.

*פורסם ב-19.05.21 (נוסף וידאו)

יונדאי טוסון - מבחן דרכים (1.6 ל', טורבו)
צילום: יואל פלרמן