סיכום עשר השנים הראשונות מאז פרוץ רכב הפנאי (טויוטה ראב4, 1994), העלה כי א. שוק היעד העיקרי הוא ארצות הברית; ב. מעט יצרנים מתעניינים בנושא; ג. אלה שכן פועלים בה; ד. האירופאים לא אהבו את הרעיון.  

פולקסווגן הציגה ב-2002 את טוארג – רכב פנאי לא-קטן שחלק רצפה עם פורשה קאיין – שהיה במשך שנים הנציג היחיד של יצרני המסה האירופאים בתחום דגמי הפנאי. פולקסווגן, המייצרת לא רק בארה"ב (ובעוד מקומות בעולם) פעילה גם בסין – שוק הרכב ויצרנית הרכב הגדולים בעולם – מכירה גם את חיבתם של הסינים לכלים גדולים.   

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן

הכל מתכנס
ב-2013 הציגה פולקסווגן את קונספט קרוסבלו (CrossBlue) – רכב פנאי מגודל עם סיומת קופה והנעה היברידית. ב-2016 היה הקונספט לדגם בייצור – גדול בממדיו מטוארג, מתבסס על הרצופה המודולרית MQB, מיוצר בארה"ב ולמענה בשם " פולקסווגן אטלס ", בסין ועבורה בשם טרהמונט (Teramont). הדגם הזה מיוצא למספר מדינות, כולל למזרח התיכון, ומכונה כמו שמו בסין. דגם זה מוצע גם בגרסת קופה  - 'קרוס' בארה"ב, 'X' במקומות אחרים. אטלס עבר מתיחת פנים ב-2020, שכללה, בין השאר, גם את הארכתו.

אטלס, שאינו משווק בישראל על-ידי צ'מפיון, יבואנית דגמי קבוצת פולקסווגן, מיובא לישראל מארה"ב ומשווק על-ידי אלבר.

פרטים להיכרות
אטלס הוא רכב גדול; אורך בסיס הגלגלים 298 ס"מ, אורכו 510 ס"מ, רוחבו 199 ס"מ, גובהו 177 ס"מ; אורך גרסת הקופה 497 ס"מ. על ההנעה שני מנועי בנזין: 2.0 ליטר מוגדש 4 צילינדרים המייצר 235 כ"ס, ו-3.6 ליטר V6 "הצר" המייצר 276 כ"ס. התיבה היחידה היא אוטומטית-פלנטרית 8 הילוכים וההנעה קדמית או כפולה.  

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן

לישראל מיובא אטלס במרכב רגיל, לחמישה או לשבעה נוסעים, וגם בגרסת הקופה 'קרוס'. בתחום ההנעה מוצעים שני מקורות ההנעה – 2.0 ליטר עם הנעה קדמית או כפולה, V6 עם הנעה כפולה. לאטלס ארבע רמות גימור, כך שלרשות הלקוח לא פחות משבע אופציות לבחירה (ראו תיבה). למבחן קיבלנו את אטלס עם מרכב רגיל, מנוע 3.6 ליטר, הנעה כפולה, ברמת הגימור 'אקססליין' עם חבילת 'R ליין' שמחירה 494,000 שקלים. 

הרושם שקובע
העיצוב של אטלס אינו מקורי, או ייחודי, או מתוחכם, או יפה. אבל זהו רכב רב-רושם לא רק בגלל ממדיו, או החזית הבוטה שלו, או מכסה המנוע הענק והשטוח, אלא בעיקר בגלל השילוב של כל אלה, ליצירת מופע שהוא מאוד עתיר-נוכחות. 

סיור במרחבי הפנים
לאטלס סביבת נהג שתוכננה לפני התקופה המאתגרת, כך שיש לו חוגות פיזיות למערכות השמע והמיזוג. זה לא נראה מתוחכם כמו בגולף GTI (ראו מבחן), זה נראה פשוט כמו בארטאון (ראו מבחן) – וככל שזה קשור בתפעול בכלל, בנהיגה בפרט, זה עדיף. מנגד, ובגלל הקטע האמריקאי, אין כאן פקדי הילוכים מאחורי ההגה (יש שליטה בבורר). אטלס מציע מצבי ניהוג לכביש (ארבעה) וגם לשטח (שלושה), וניתן לתפור מרכיבים שונים להעדפה אישית. העיצוב עצמו נאה, וגם כאן הוא מאופיין בקווים פשוטים, ואיכות החומרים וההרכבה בהחלט טובה. 

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן

תנוחת הנהיגה גבוהה, אך מכסה המנוע כביר הממדים יאתגר נמוכי קומה, בייחוד בפינה הימנית-קדמית שלו. המושב רב כוונונים, אך חלקו האחורי של הבסיס שוקע, והשליט בקשיחות המסעד שאינו מתעלה רק לפנים אחור.

מפתח הדלתות האחוריות טוב מאוד, המרחב גדול וכך גם מרווחי הראש והברכיים. יחסית, הרצפה שטוחה, כך שיש מקום סביר במרכז גם למבוגר, אך פתח המיזוג חודר מדי. המושב בסדר, עם תמיכת ירכיים נאה ומסעד בינוני. הראות החוצה טובה, וגג השמש הענק מוסיף לחדוות גילוי הטבע.   

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן

הכניסה לשורה השלישית נוחה בזכות תפעול קל של מושבי שורה שתיים ומפתח גדול יחסית. המרחב, גם שם, טוב מאוד, עם מרווחי ראש וברכיים משובחים, שיספקו מבוגרים גם לנסיעה ממושכת יחסית. כאן יצוין כי דיפוני הדלתות בשורה השנייה ודיפוני הצד בשורה השלישית בסיסיים מאוד. 

תא המטען ענק – 580 ליטרים בתפוסה מלאה (עד הגג), 1570 ליטרים עם השטחת שורה ג', 2740 ליטרים, עם השטחת השורה השנייה. תא המטען עשוי היטב, אך גם בו דיפון הצד בסיסי. יש כיסוי נגלל, ומיקום האחסון שלו טוב. מתחת למכסה סאבוופר מתפרק של פנדר הנמצא מעל הגלגל החלופי הקטן.

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן

נהיגה במרחבים שבחוץ
המנוע בשירות הוא אטמוספרי, 3.6 ליטר V6 שזה משהו שהאמריקאים ממש אוהבים, הוא צר זווית ויסודו ב-VR6 מפעם. הוא מייצר 276 כ"ס ב-6200 סל"ד ו-36.8 קג"מ ב-2750 סל"ד. אין נתוני האצה ומהירות מרבית.

השיוט נינוח (100 קמ"ש ב-1750 סל"ד), ותיבה זריזה מאוד – עם פעולה חלקה מאוד – מביאה את המנוע במהירות רבה לסל"ד יעיל (מעל 3000) ולכזה המעניק ביצועים טובים (מעל 4000). המנוע "נושם" היטב גם בעומס, והרכב צובר מהירות היטב גם במעלה הררי, גם לקראת יציאה לעקיפה. עם זאת, תחת עומס ממש כבד, ובגלל שהיעילות המלאה של המנוע מושגת רק בסל"ד גבוה, נוצרת השהיה קצרצרה, כך שיציאה לעקיפה בחלון זמן מוגדר אינה נוצרת באבחת קיק-דאון.    

צריכת הדלק במבחן עמדה על 7.2 ק"מ/ל', ובשיוט ניתן להגיע ל-10 ק"מ/ל'. 

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן

כיול המתלים, כצפוי מרכב בניחוח אמריקאי, רך – אבל הביצוע בהחלט טוב. הרכב סופג היטב את מחדלי האחזקה בעיר, את השיבושים שמחוצה לה. בזכות פעולה פרוגרסיבית של הבולמים, גם מעבר על שקעים אינו פוגע בנוחות הנסיעה, ולא נרשמו חבטות. המהדרים יציינו כי שיכוך ההחזרה אינו מושלם, וכי נרשם נדנוד ממש קל על רצף של גלים בכביש. 

לאותה נוחות נסיעה טובה מצטרפת התנהלות שקטה של הרכב – המנוע חרישי לרוב, אוושת גלגלים סבירה נשמעת מעל 80 קמ"ש. ורעשי הרוח גם הם אינם בולטים, מורגשים מעל 110-120 קמ"ש. 

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן

היכולת הדינמית של אטלס מספקת כל נהיגה סבירה, ומי שיתעקש ימצא שהרכב פונה באופן ראוי גם תחת עומס, ועושה זאת בכבישים מפותלים גם במהירויות גבוהות יחסית. ההגה מהיר יחסית (2.6 סיבובים מנעילה לנעילה) הוא קל מדי ויש לו קצת שטח מת. במצב 'ספורט' הוא עדיף, וניתן לקבוע אותו דרך תפריט המצבים.

אטלס נוח למדי בנסיעת שבילים, וניתן לנוע איתו מהר למדי גם בשבילים עטורי אבנים, עם זאת, מעברי מים, שינויי גובה, חריצים, מחייבים מעבר מדוד.

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן

המשוואה  
פולקסווגן אטלס הוא רכב פנאי גדול מכובד ביותר; הוא עשוי היטב, מאובזר כמו שצריך, שימושי ויעיל מאוד גם לשבעה מבוגרים מטיילים. הביצועים טובים מאוד, הנוחות ואיכות הנסיעה בהחלט טובות.

מול תכונות ראויות אלה מתייצב לו תג-מחיר שהוא בהחלט גבוה ביחס למקובל בקטגוריה הזאת של דגמי פנאי גדולים, ולא מדובר בהפרש קטן. במחיר של כמעט חצי מיליון שקלים, גרסה מכובדת זאת פשוט יקרה מאוד.  

*פורסם ב-20.05.21 (נוסף וידאו)

פולקסווגן אטלס - מבחן דרכים (3.6 ל', 7 מק')
צילום: יואל פלרמן
_______________________________________________________
מרכב, מנועים, הנעה, רמות גימור
הגרסה הבסיסית היא 2.0 ליטר, הנעה קדמית ב-'SE', ומחירה 338,400 שקלים. אותו מנוע ובאותה רמת גימור, עם הנעה כפולה: 360,000 שקלים. 2.0 ליטר והנעה כפולה, 'SE פלוס' ובמרכב 'קרוס' ל-5 נוסעים: 410,000 שקלים, עם מנוע V6: מ-441,750 שקלים. מרכב רגיל, V6 וב'אקססליין': 457,800 שקלים (יש אופציה למושבי קפטן), עם חבילת 'R ליין': 494,400 שקלים. V6, 'קרוס', רמת הגימור הגבוהה: 513,000 שקלים. 

זה מה שיש
אבזור הרכב שנבחן: תאורת לד מלאה, חישוקי "20, גג שמש פנורמי, מפתח חכם והתנעה מרחוק, תפעול חשמלי לדלת תא המטען עם חיווי ולמושבים הקדמיים, עם זיכרונות למושב הנהג, אוורור בשניהם, בקרת אקלים תלת-אזורית, מולטימדיה עם צג "8 עם ממשקי אפל אנדרואיד, מחוונים מוקרנים, תאורת אווירה, מערכת שמע של פנדר. בטיחות: עמעום אוטומטי ותאורה מסתגלת, התרעת מרחק וזיהוי הולכי רגל עם סיוע לבלימה, ניטור שטח מת ותיקון, בקרת שיוט מסתגלת, תיקון סטייה מנתיב, התרעת תנועה חוצה מאחור, מצלמות לנסיעה לאחור ולמבט על.