במונחי תעשיית הרכב, מאזדה CX-3, רכב הפנאי הקטן של מאזדה, הוא כבר דגם ותיק וקרוב להחלפה. בארץ קצת קשה לחוש בכך, ויש לכך סיבות.

ראשית, הדגם שנחשף בסוף 2014 הגיע לארץ רק ב-2017; שנית, כיוון שהדגם הושק עם מנוע 2.0 ליטר 156 כ"ס, מחירו היה יקר, החל ב-140,000 שקלים, ולכן לא היה נפוץ מדי; שלישית, העיצוב המיוחד שלו נשאר רענן גם היום. 

הקשר, פרטים
לפני שנה הוסיפה מאזדה להיצע ביפן גרסת 1.5 ליטר, 116 כ"ס וזו מגיעה אלינו עם בשורה חשובה: מעתה מחיר הדגם מתחיל ב-120,000 שקלים. גרסה כזו מאפשרת ליבואן לשמור על המחיר המקורי של הרכב בגרסאות היקרות, ולהימנע מהורדות מחיר הנעשות בשלהי חיי דגם ופוגעות בערכו כמשומש.

מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

בגרסה זו שופרו מושבי הרכב, המולטימדיה והבלימה האוטונומית, והיא מוצעת ב-3 רמות גימור: 'זום', שמחירה 120,000 שקלים וכוללת חישוקי "16, מולטימדיה; 'אורבן' שעולה 126,000 שקלים ויש לה תאורת לד, מפתח חכם, ריפוד דמוי עור; ב'מודרן', העולה 128,000 שקלים אותו מפרט אך יש לה תוספות קוסמטיות – ואותה קיבלנו למבחן. 

עיצוב, נראות 
מאזדה עיצבה את CX-3 בקווים ספורטיביים והעניקה לו הופעה מקורית אך כזו שיש לה ערכים קלסיים. קו הדופן שחלקו האחורי מטפס מעלה ומבנה הקורה האחורית המשופעת, יחד עם מכסה מנוע ארוך יחסית יוצרים רכב שמפגין תנופה גם כאשר הוא עומד. הוא נראה נאה בהרבה מה-2 עימה הוא חולק אותה רצפה. חישוקי "18 שיש ב'אורבן' וב'מודרן'  מוסיפים להופעה הכוללת וכך גם צמד המפלטים הבולטים.   

סביבת נהג, תא נוסעים 
סביבת הנהג מעוצבת כמו בדגמים קודמים אחרים של מאזדה, וזו כוללת מחוונים קטנים, שחלקם דיגיטלי, ולצידם פתחי אוורור שרובם עגלגלים ובסידור לא סימטרי; אלה שבצד הנהג ממוקדים בו. התוצאה הכוללת היא כשל עיצוב רטרו. 

מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

ב'מודרן' בולט בעיקר שילוב בין דיפון וריפוד מחומר דמוי עור לבן לעור הפוך (זמש) בגוון חום המגיע גם לדיפון הדלתות ולחלקים בסביבת הנהג. שילוב זה מייצר, יחד עם בורר ההילוכים הנאה וחוגת המולטימדיה שלידו, אווירה עשירה. עם זאת, החלק העליון של סביבת הנהג עשוי פלסטיק קשיח.

סביבת הנהג אינה המתקדמת ביותר בהשוואה לדגמים ממש חדשים, וצג המולטימדיה לא עדכני וקטן יחסית, אבל היא מיוחדת בעיצובה וקל לתפעל את המערכות, גם בזכות בקרת אקלים עם שליטה נפרדת. חסר מקום נוח להניח את הסלולר בין הקונוסלה המרכזית לבורר. 

תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית לרכב פנאי, וחבל שלא ניתן להגביה קצת יותר את המושב שנראה נהדר אבל הוא מעט רך מדי. 

מאחור, המרחב בינוני, מרווחי הראש והברכיים אינם גדולים ולנוסע שלישי יהיה לא נוח לשבת. הריפוד והגוונים יוצרים אווירה מכובדת, וחבל שאין פתחי אוורור.

מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

מפרט הבטיחות כולל התרעת סטייה מנתיב ובלימה אוטונומית משופרת מאשר עד כה. הבעיה היא שההתרעה על אי שמירת מרחק אינה פועלת בכל מהירות, ולכן נדרשת מערכת התרעה בהתקנה מקומית, וזה פחות מחמיא.

תא המטען, שנפחו 240 ליטרים, גם נראה קטן, אבל בפועל הוא מספק חלל הטענה מספק.  

מנוע, ביצועים 
המנוע המשרת בגרסה זו מוכר ממאזדה 2. זהו מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר המייצר 116 כ"ס ו-15.2 קג"מ, ובסיוע תיבה אוטומטית עם 6 הילוכים מביא את הרכב ל-100 קמ"ש ב-11.2 שניות ועד ל-170 קמ"ש. להשוואה, מנוע ה-2.0 ליטר מייצר 156 כ"ס ו-21 קג"מ, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 9.1 שניות והמהירות המרבית 197 קמ"ש.

מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

הביצועים נאותים, אך בעקיפות תחת עומס ובעליות המנוע צריך לטפס לסל"ד גבוה, מעל 4000 סל"ד, כדי שהיכולת תספק. גם אז יורגש לעיתים מחסור בכוח, והמנוע יפגין כי הוא מתאמץ. המנוע מתעורר באופן קולני מעט, ולא פעם בהאצה, גם בעיר, הגרגור שלו יישמע. המנוע האטמוספרי שמח לעלות בסל"ד, מייצר צליל ספורטיבי, וכך נוצרת אשליה כי הרכב מהיר ממה שהוא באמת. התיבה, שפועלת באופן חלק ונעים, אינה ממהרת לאחר קיק דאון בעומס לחזור להילוך הגבוה, וגם אופי פעולה זה מחזק עוד יותר את האופי הספורטיבי.

צריכת הדלק טובה למדי: ביום המבחן היא עמדה על 11.8 ק"מ/ל' ובשיוט הגיעה ל-15.0 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה בעיר בינונית. הרכב סופג היטב טלאים ושיבושים קטנים, אבל מתקשה לספוג את הגדולים שבהם כמו-גם שקעים בולטים. לעיתים נשמעים גם רעשי מתלים. כשעולה המהירות הוא נעים יותר, גם אם חיבורי כביש עלולים להוציאו משלוותו, ובכבישים הבין-עירוניים רעשי הכביש והרוח מורגשים למדי. גם בשבילים מפולסים יחסית הרכב קופצני, ובשטח הוא לא מרגיש בבית.

מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

כצפוי מדגם של מאזדה, היכולת הדינמית גבוהה מהמקובל, והרכב יכול לנוע במהירות בכבישים מפותלים, גם אם הוא חסר את הביצועים ההם. הוא מגיב היטב ונכון להפניית ההגה, והאחיזה שמקנים הצמיגים נאה. הבלמים שפועלים היטב סוגרים חבילה דינמית טובה. 

מחיר, תמורה 
גילו של CX-3 מורגש במספר תחומים. אבל, הגרסה המוזלת, המוצעת בין 120,00 שקלים ל-128,000 שקלים, משפרת את התמורה ומאפשרת לדגם לפנות לקהל רחב יותר. 

מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו

הרכב מצליח לשמור על קסם סוג של קסם ולהעניק תחושה מיוחדת לנהג, בזכות העיצוב המושך שלא נפגע עם הזמן, סביבת הנהג המיוחדת למראה והאופי הדינמי שלו.

המחיר, הקרוב לזה של קיה סטוניק, למשל, מעניק ל-CX-3 סיכוי גדול מאשר עד כה להצליח בשוק. הביצועים, כמובן, טובים פחות טובים מאלה של הגרסה החזקה יותר, אבל ביחס למחיר, אלה של הגרסה הנבחנת נאותים. ומכיוון שגם רמת הגימור הבסיסית נראית טוב, והיא עשויה להיות נוחה יותר בזכות צמיגים עם דופן גבוהה יותר, כדאי לבחון גם אותה.

מאזדה CX-3 - מבחן דרכים (1.5 ל', מתיחת פנים)
צילום: מערכת אוטו