סיאט איביזה 2021 המחודשת: רשימת גרסאות, מחירון
סיאט איביזה 1.0 ל' טורבו, אוטו', 'רפרנס' – 95,000 שקלים
סיאט איביזה 1.0 ל' טורבו, אוטו', 'סטייל' – 102,000 שקלים
סיאט איביזה 1.0 ל' טורבו, אוטו', 'FR' – מ-115,500 שקלים
סיאט איביזה 1.5 ל' טורבו, אוטו', 'FR' – מ-120,000 שקלים

בשנת 1984, בתערוכת פריז, הציגה סיאט את הסופרמיני איביזה. כבר בדור הראשון נמכרה איביזה במספרים נאים והייתה לאחד הדגמים המצליחים של היצרנית הספרדית. בתחילת 2017 השיקה סיאט את הדור החמישי של הדגם (תשע שנים לאחר קודמו), הראשון שהוטמעה בו הגרסה המוקטנת של פלטפורמת MQB המודולרית של קונצרן פולקסווגן (MQB A0).

הפלטפורמה החדשה אפשרה להגדיל באופן משמעותי את בסיס הגלגלים, מ-247 ל-256.4 ס"מ, גם את מפשק הסרנים ומכאן את הרוחב, מ-169 ל-178 ס"מ. עם זאת, ממדי האורך והגובה נשארו כמעט ללא שינוי, כך שגם הפרופורציות השתפרו מאוד.  

סיאט איביזה 2021 – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

איביזה מוצעת בישראל עם שני מנועי טורבו-בנזין: 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 110 כ"ס ו-20.4 קג"מ; החל מיוני 2021 גם 1.5 ליטר 4 צילינדרים המייצר 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ. את שני המנועים משרתת תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים. בעבר שווקו בישראל גם גרסאות ידניות אך אלה אינן מוצעות כעת.

סיאט איביזה משווקת בישראל החל מספטמבר 2017. באפריל 2021 הוכרזה מתיחת פנים לדגם, וזו כוללת שינויים קלים בחוץ, משמעותיים יותר בסביבת הנהג. בנוסף, מפרט הבטיחות שודרג משמעותית וצפוי לייתר את הצורך במערכת התרעה בהתקנה מקומית.

מצ‘מפיון מוטורס, יבואנית דגמי סיאט לישראל, נמסר כי איביזה המחודשת צפויה להגיע לישראל במחצית הראשונה של 2022.

סיאט איביזה 2021 – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

בעמידה 
סיאט איביזה צברה פופולאריות רבה בין היתר בשל עיצובה הנאה. הפרופורציות טובות, וממד הרוחב שגדל משמעותית העניק לאיביזה, יחד עם אלמנטים עיצוביים אחרים, מראה כוחני יותר. עם זאת, שכיחותה של איביזה בכבישי ישראל הופכת אותה למעט פחות ייחודית. 

סביבת הנהג עשויה היטב, אופיינית מאוד לדגמי קבוצת פולקסווגן. העיצוב סולידי, איכות החומרים סבירה ביחס למקובל בקטגוריה, איכות ההרכבה ראויה והנדסת האנוש מצוינת. תצוין לחיוב מערכת המולטימדיה, שהיא מהטובות בשוק. 

סיאט איביזה 2021 – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

המרחב מלפנים ומאחור נדיב מאוד, בהחלט מדובר באחת מנקודות החוזק של האיביזה. עם זאת, בסיס המושב האחורי רך ושוקע, זווית מסעד הגב נוטה מדי לאחור ותעלת ההינע הגדולה פוגמת בנוחותו של הנוסע במרכז. תא המטען שימושי, יעיל וגדול מהמקובל בקטגוריה (355 ל').

חבילת האבזור מכובדת ברמות הגימור הגבוהות, פחות ברמת הגימור הבסיסית. החל מרמת הגימור 'סטייל' מצוידת איביזה בבקרת אקלים מפוצלת, הנעה וכניסה ללא מפתח, מערכת מולטימדיה עם צימוד סלולרי, חיישני אורות וגשם ועוד.

סיאט איביזה 2021 – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

מפרט הבטיחות שהרשים בעבר כבר אינו מתעלה, אם כי עודנו מכובד. לאיביזה חמישה כוכבים במבחן הריסוק יורו NCAP (מ-2017) על אף היעדרה של התרעת סטייה מנתיב המחייבת התקנת מערכת התרעה מקומית. 

בנסיעה  
הביצועים עם המנוע הקטן טובים למדי, וצריכת הדלק נמוכה (13.3 ק"מ\ל' ביום מבחן מגוון). המנוע הגדול יותר, ששווק בזמנו עם תיבה ידנית, מציע ביצועים עדיפים באופן מוחשי, ועם זאת צריכת הדלק אינה נפגעת משמעותית.

כיול המתלים של סיאט איביזה נוטה לצד הנוקשה של הסקאלה. נוחות הנסיעה אמנם סבירה רוב הזמן, אך פגמים קטנים בכביש מורגשים, ומעבר על שיבושים קשים כבר יגרום לחבטה של ממש מאחור. איביזה אינה מאוד שקטה; רעשי רוח וכביש מורגשים מחוץ לעיר, בייחוד מעל 100 קמ"ש.

סיאט איביזה 2021 – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

סיאט איביזה מפגינה יכולת דינמית כביש בטוחה ומאוזנת. היכולת גבוהה, אך ההיגוי קל מדי וזוויות הגלגול מורגשות. 

לסיכום 
סיאט איביזה זכתה לתואר ’אוטו השנה של ישראל 2021 בסגמנט הסופרמיני‘, ולא בכדי. היא מעוצבת, שימושית ומציעה מרחב טוב לנוסעים ולמטענם, לצד תג מחיר אטרקטיבי. בזכות זאת, ועל אף גילה, היא מציעה חבילה שתוכל לקסום למשפחות צעירות, ולצעירים (בגיל ובנפש). 


סיאט איביזה 2021 – חוות דעת
צילום: מערכת אוטו