קיה הציגה את סטוניק, רכב הפנאי הקטן (B-SUV) שלה ביוני 2017 – באותן שנים בהן כל תעשיית הרכב כולל כולה הייתה עסוקה בדבר אחד ואחד בלבד: לעבות את ההיצע של דגמי הפנאי, ואז להוסיף. חלק נכבד של אותה פעילות הוקדש להשקת דגמי פנאי קטנים.

דגם
קיה סטוניק חולק אותה רצפה עם ריו, הסופרמיני של קיה, ואורך בסיס הגלגלים זהה (258 ס"מ). הממדים כמקובל בסגמנט ומרווח הגחון נאה יחסית, 18.3 ס"מ. סטוניק הוצג עם מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים 120 כ"ס ובנזין אטמוספרי 1.4 ליטר 100 כ"ס.

כרונולוגיה
הדגם הגיע לישראל שנה מאוחר יותר. את 2019, השנה המלאה הראשונה לשיווקו, סיים במקום הראשון בקטגוריה שלו (4678 יחידות), והיה לנבחר של אוטו בקבוצתו. באוגוסט 2020 עבר סטוניק מתיחת פנים, ושיווק המהדורה המחודשת החל כאן בסוף אותה שנה. 

מתיחת פנים
כרגיל בפרוצדורה הזו, עדכונים קוסמטיים בחוץ – שבכה, יחידות התאורה מלפנים ומאחור, החישוקים סביב, גם גוונים חדשים למרכב ולגג – וגם בפנים: בעיקר מולטימדיה חדשה עם צג "8 משופר מקודמו הקטן ("7), גם צג מידע חדש. מפרט הבטיחות עשיר, וכולל בלימה אוטונומית עם הפניית הגה, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה וגם מרכוז הרכב, ניטור אקטיבי לשטחים מתים, התרעות על תנועה חוצה מאחור – וגם על שכחת ילדים ברכב.

קיה סטוניק - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

שינוי משמעותי נעשה במפרט המכני. מבנה המנוע (1.0 ל', 3 ציל', מגדש) ללא שינוי – אבל הוא חדש, יש לו תזמון שסתומים משתנה והוא מוצע באירופה (ולא כאן) גם עם מערך היברידי מתון של 48 וולט. המנוע החדש מייצר 100 כ"ס (20 כ"ס פחות), ואילו נתון המומנט, 17.5 קג"מ, ללא שינוי; התיבה הדו-מצמדית עם 7 הילוכים ללא שינוי. נתוני הביצועים טובים פחות: מ-0 ל-100 קמ"ש ב-11.7 שניות, ועד 175 קמ"ש; 10.3 שניות ו-185 קמ"ש במהדורה המקורית. צריכת הדלק המוצהרת טובה יותר (20.8 ק"מ/ל' לעומת 19.6 ק"מ/ל'), והציון הירוק 5 או 6 (7 קודם לכן)

שדרוג הנראה
רמת הגימור 'פרמיום' הוחלפה ב'-GT ליין', ולזו פגושים בעיצוב אגרסיבי יותר, בקדמי משולבת תאורת הערפל, שבכה ייחודית ושלושה פתחי אוורור, ומאחור גם דיפיוזר ספורטיבי, קצות מפלטים כסופים. בתא הנוסעים פריטים ייחודיים כמו מושבים עם ריפוד דמוי-עור ותפרים לבנים וגלגל הגה ספורטיבי. עוד יצוינו חישוקי "17 לעומת "16, חיישני חניה קדמיים בנוסף לאחוריים, גג זכוכית. המחירים ללא שינוי: 'LX', הפונה לציי רכב, 117,500 שקלים; 'EX' מוצעת ב-118,000 שקלים, ו-'GT ליין' כמו 'פרמיום' קודם: 123,000 שקלים – וזה מה שקיבלנו למבחן.

סביב הרכב, בתוכו
הדגם המחודש, עיניכם הרואות, משמר את ההופעה החיננית של המקור, השינויים רעננו אותו, ובאדום הוא ממש חביב למראה. הכניסה מעט לא נוחה, בגלל משקוף נמוך. סביבת הנהג עשויה היטב – החומרים למעלה, איכות הגימור, אך דיפון הדלתות דק מדי. הצג החדש טוב מקודמו, והתצוגה בו חדה, אין בו השתקפויות, איכות התמונה בסדר. הנדסת האנוש טובה, עם תפעול ידידותי למערכות המיזוג והשמע. חלקו האחורי של בסיס מושב הנהג שוקע, המסעד סביר והתמיכה הצידית יעילה. תנוחת הנהיגה טובה, וכך גם הראות, כולל ללוח המחוונים.   

קיה סטוניק - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: יואל פלרמן

המרחב סביר מאחור (ויש בקטגוריה טובים ממנו). עם זאת, מרווחי הראש והברכיים ממש בסדר, וכך גם המושב, המעניק גם תמיכת ירכיים טובה. תא המטען אינו גדול, אבל מספק צרכים משפחתיים אופייניים והוא עמוק למדי. הכיסוי העילי מסיבי, הדפנות דקות ויש לו גם ארבעה ווי עיגון. 

סביב הארץ, בחוץ
הביצועים, כבר ציינו, טובים פחות מאשר בסטוניק שלפני החידוש – אבל בהחלט סבירים. ולפרטים: המנוע פועל בנינוחות בשיוט (100 קמ"ש ב-2100 סל"ד), ויכול להביא את הרכב בקלות למהירות גבוהה, גם גבוהה מאוד, בכביש ישר. עקיפה בכביש ישר שיש לו נתיב אחד בעומס של "חלון זמן" סבירה, אבל צריך להיות מוכנים (תנופה, סל"ד גבוה). ביצועים של ממש מסופקים מעל 4000 סל"ד, כך שאם נמצאים שם ולא צריך קיק דאון זה עובד טוב. אם כן צריך, אז בעומס יש לדחות. צריכת הדלק בתוואי תובעני הייתה 10.8 ק"מ/ל' (9.5 ק"מ/ל' במבחן של הקודם), בשיוט קרובה ל-13 ק"מ/ל'. 

נוחות הנסיעה בעיר בינונית. כיול הבולמים נוקשה, מהלכם קצר ומפגש עם שיבושים בוטים עשוי להסתיים בחבטה. מחוץ לעיר, נוחות הנסיעה משתפרת בהרבה, ואותו כיול מרסן היטב את תנודות המרכב. רעש הצמיגים בולט למדי, וכבר מ-70 קמ"ש, רעש הרוח מפגין נוכחות מ-100 קמ"ש והמנוע נשמע מעל 4000 סל"ד. 

קיה סטוניק - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: קיה

אותו אופי פעולה נוקשה של הבולמים מעניק בונוס (א') בכבישים מפותלים, משמר זוויות גלגול קטנות. ההגה מהיר (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה), ובשעה שבמצבו הרגיל הוא קל מדי ויש לו שטח מת במרכב, הרי במצב 'ספורט' – העדיף לטעמנו בכל נסיעה מחוץ לעיר – המשקל שלו נכון, ואין לו שטח מת. ואם ממש בא למי מהרוכשים, אפשר אפילו ליהנות מהנהיגה בכבישים הרלוונטיים. 

אותו אופי פעולה נוקשה של הבולמים מעניק בונוס (ב') בשבילים, גם עם אבנים זרועות ושתולות, גם עם מעברי גובה סבירים, בזכות אותו ריסון נכון של הרכב. 

סיכום הדברים
קיה סטוניק המחודש טוב מקודמו במולטימדיה החדשה, במפרט הבטיחות המשופר, והתוספות שהביאה רמת הגימור החדשה מוסיפות להופעה הכללית, שכבר ביסודה הייתה חביבה מאוד. הביצועים טובים מעט פחות, אך הדבר מוצא ביטוי רק בעומס כבד, ואילו צריכת הדלק משופרת, בפועל, ב-15%. נוחות הנסיעה בסטוניק אינה מתעלה בעיר, ממש בסדר מחוצה לה וגם בשבילים.

ביחס להיצע הנוכחי בישראל, גם התמורה סבירה: מפרט האבזור והבטיחות עשיר, והמחיר כמקובל בברנז'ה, עם גרסאות ורמות גימור דומות. אם אתם במסע קניות לדגם כזה, סטוניק צריך להיות ברשימה שלכם.