קיה סטוניק - מבחן דרכים (מתיחת פנים) - אוטו

קיה הציגה את סטוניק, רכב הפנאי הקטן (B-SUV) שלה ביוני 2017 – באותן שנים בהן כל תעשיית הרכב כולל כולה הייתה עסוקה בדבר אחד ואחד בלבד: לעבות את ההיצע של דגמי הפנאי, ואז להוסיף. חלק נכבד של אותה פעילות הוקדש להשקת דגמי פנאי קטנים.

דגם
קיה סטוניק חולק אותה רצפה עם ריו, הסופרמיני של קיה, ואורך בסיס הגלגלים זהה (258 ס"מ). הממדים כמקובל בסגמנט ומרווח הגחון נאה יחסית, 18.3 ס"מ. סטוניק הוצג עם מנוע טורבו-בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים 120 כ"ס ובנזין אטמוספרי 1.4 ליטר 100 כ"ס.

כרונולוגיה
הדגם הגיע לישראל שנה מאוחר יותר. את 2019, השנה המלאה הראשונה לשיווקו, סיים במקום הראשון בקטגוריה שלו (4678 יחידות), והיה לנבחר של אוטו בקבוצתו. באוגוסט 2020 עבר סטוניק מתיחת פנים, ושיווק המהדורה המחודשת החל כאן בסוף אותה שנה. 

מתיחת פנים
כרגיל בפרוצדורה הזו, עדכונים קוסמטיים בחוץ – שבכה, יחידות התאורה מלפנים ומאחור, החישוקים סביב, גם גוונים חדשים למרכב ולגג – וגם בפנים: בעיקר מולטימדיה חדשה עם צג "8 משופר מקודמו הקטן ("7), גם צג מידע חדש. מפרט הבטיחות עשיר, וכולל בלימה אוטונומית עם הפניית הגה, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה וגם מרכוז הרכב, ניטור אקטיבי לשטחים מתים, התרעות על תנועה חוצה מאחור – וגם על שכחת ילדים ברכב.

1645987
צילום: יואל פלרמן

שינוי משמעותי נעשה במפרט המכני. מבנה המנוע (1.0 ל', 3 ציל', מגדש) ללא שינוי – אבל הוא חדש, יש לו תזמון שסתומים משתנה והוא מוצע באירופה (ולא כאן) גם עם מערך היברידי מתון של 48 וולט. המנוע החדש מייצר 100 כ"ס (20 כ"ס פחות), ואילו נתון המומנט, 17.5 קג"מ, ללא שינוי; התיבה הדו-מצמדית עם 7 הילוכים ללא שינוי. נתוני הביצועים טובים פחות: מ-0 ל-100 קמ"ש ב-11.7 שניות, ועד 175 קמ"ש; 10.3 שניות ו-185 קמ"ש במהדורה המקורית. צריכת הדלק המוצהרת טובה יותר (20.8 ק"מ/ל' לעומת 19.6 ק"מ/ל'), והציון הירוק 5 או 6 (7 קודם לכן)

שדרוג הנראה
רמת הגימור 'פרמיום' הוחלפה ב'-GT ליין', ולזו פגושים בעיצוב אגרסיבי יותר, בקדמי משולבת תאורת הערפל, שבכה ייחודית ושלושה פתחי אוורור, ומאחור גם דיפיוזר ספורטיבי, קצות מפלטים כסופים. בתא הנוסעים פריטים ייחודיים כמו מושבים עם ריפוד דמוי-עור ותפרים לבנים וגלגל הגה ספורטיבי. עוד יצוינו חישוקי "17 לעומת "16, חיישני חניה קדמיים בנוסף לאחוריים, גג זכוכית. המחירים ללא שינוי: 'LX', הפונה לציי רכב, 117,500 שקלים; 'EX' מוצעת ב-118,000 שקלים, ו-'GT ליין' כמו 'פרמיום' קודם: 123,000 שקלים – וזה מה שקיבלנו למבחן.

סביב הרכב, בתוכו
הדגם המחודש, עיניכם הרואות, משמר את ההופעה החיננית של המקור, השינויים רעננו אותו, ובאדום הוא ממש חביב למראה. הכניסה מעט לא נוחה, בגלל משקוף נמוך. סביבת הנהג עשויה היטב – החומרים למעלה, איכות הגימור, אך דיפון הדלתות דק מדי. הצג החדש טוב מקודמו, והתצוגה בו חדה, אין בו השתקפויות, איכות התמונה בסדר. הנדסת האנוש טובה, עם תפעול ידידותי למערכות המיזוג והשמע. חלקו האחורי של בסיס מושב הנהג שוקע, המסעד סביר והתמיכה הצידית יעילה. תנוחת הנהיגה טובה, וכך גם הראות, כולל ללוח המחוונים.   

1645988
צילום: יואל פלרמן

המרחב סביר מאחור (ויש בקטגוריה טובים ממנו). עם זאת, מרווחי הראש והברכיים ממש בסדר, וכך גם המושב, המעניק גם תמיכת ירכיים טובה. תא המטען אינו גדול, אבל מספק צרכים משפחתיים אופייניים והוא עמוק למדי. הכיסוי העילי מסיבי, הדפנות דקות ויש לו גם ארבעה ווי עיגון. 

סביב הארץ, בחוץ
הביצועים, כבר ציינו, טובים פחות מאשר בסטוניק שלפני החידוש – אבל בהחלט סבירים. ולפרטים: המנוע פועל בנינוחות בשיוט (100 קמ"ש ב-2100 סל"ד), ויכול להביא את הרכב בקלות למהירות גבוהה, גם גבוהה מאוד, בכביש ישר. עקיפה בכביש ישר שיש לו נתיב אחד בעומס של "חלון זמן" סבירה, אבל צריך להיות מוכנים (תנופה, סל"ד גבוה). ביצועים של ממש מסופקים מעל 4000 סל"ד, כך שאם נמצאים שם ולא צריך קיק דאון זה עובד טוב. אם כן צריך, אז בעומס יש לדחות. צריכת הדלק בתוואי תובעני הייתה 10.8 ק"מ/ל' (9.5 ק"מ/ל' במבחן של הקודם), בשיוט קרובה ל-13 ק"מ/ל'. 

נוחות הנסיעה בעיר בינונית. כיול הבולמים נוקשה, מהלכם קצר ומפגש עם שיבושים בוטים עשוי להסתיים בחבטה. מחוץ לעיר, נוחות הנסיעה משתפרת בהרבה, ואותו כיול מרסן היטב את תנודות המרכב. רעש הצמיגים בולט למדי, וכבר מ-70 קמ"ש, רעש הרוח מפגין נוכחות מ-100 קמ"ש והמנוע נשמע מעל 4000 סל"ד. 

1636743
צילום: קיה

אותו אופי פעולה נוקשה של הבולמים מעניק בונוס (א') בכבישים מפותלים, משמר זוויות גלגול קטנות. ההגה מהיר (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה), ובשעה שבמצבו הרגיל הוא קל מדי ויש לו שטח מת במרכב, הרי במצב 'ספורט' – העדיף לטעמנו בכל נסיעה מחוץ לעיר – המשקל שלו נכון, ואין לו שטח מת. ואם ממש בא למי מהרוכשים, אפשר אפילו ליהנות מהנהיגה בכבישים הרלוונטיים. 

אותו אופי פעולה נוקשה של הבולמים מעניק בונוס (ב') בשבילים, גם עם אבנים זרועות ושתולות, גם עם מעברי גובה סבירים, בזכות אותו ריסון נכון של הרכב. 

סיכום הדברים
קיה סטוניק המחודש טוב מקודמו במולטימדיה החדשה, במפרט הבטיחות המשופר, והתוספות שהביאה רמת הגימור החדשה מוסיפות להופעה הכללית, שכבר ביסודה הייתה חביבה מאוד. הביצועים טובים מעט פחות, אך הדבר מוצא ביטוי רק בעומס כבד, ואילו צריכת הדלק משופרת, בפועל, ב-15%. נוחות הנסיעה בסטוניק אינה מתעלה בעיר, ממש בסדר מחוצה לה וגם בשבילים.

ביחס להיצע הנוכחי בישראל, גם התמורה סבירה: מפרט האבזור והבטיחות עשיר, והמחיר כמקובל בברנז'ה, עם גרסאות ורמות גימור דומות. אם אתם במסע קניות לדגם כזה, סטוניק צריך להיות ברשימה שלכם. 

שווה לשקול גם:

}
מחיר
122900
החל מ- 1,297 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
3048
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2017

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 2

מידות

}
אורך
414
רוחב
176
גובה
152
משקל
1220
בסיס גלגלים
258
נפח תא מטען (ליטר)
332
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1135
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
45

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
205/55/17

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
998
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
100
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
17.5
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
מהירות מרבית (קמ"ש)
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
23.2
צריכת דלק - עירונית
18.1
צריכת דלק - ממוצעת
20.8
דרגת זיהום אוויר
6
צריכת דלק - אמיתית
16.8
צריכת דלק - מבחן אוטו
10.8

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, מערכת התרעה לשמירת מרחק, מערכת עזר לזינוק בעליה, זיהוי הולכי רגל, זיהוי רכב דו-גלגלי, תאורת יום אוטומטית LED

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
גג שמש רגיל
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד בשילוב עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
"מפתח חכם" - זיהוי מרחוק והתנעה בלחיצת כפתור, הגה ספורטיבי עם לוגו GT Line, לוח מחוונים עם מסך "4.2 LCD Supervision, מסך מגע "8, 4 רמקולים ו-2 טוויטרים, מראות צד חשמליות מחוממות עם פנסי איתות, שמשות אחוריות כהות, דוושות אלומיניום
אבזור נוסף בתשלום

דגם קיה סטוניק
גרסה סטוניק 1.0 ל' טורבו, אוט', LX
מחיר 117500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
מהירות מרבית (קמ"ש)
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 20.8
נפח תא מטען (ליטר) 332
דרגת זיהום אוויר 4

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 5. איזה מחיר הזוי לצעצוע הזה

    אריק 23 יוני 2021, 13:00

  2. 2. היברידי בלוף, כמו הרבה יצרנים. רק היברידי אמיתי שלפחות 50% מהזמן בעיר על חשמל.

    יוסי 22 יוני 2021, 18:32