ג'נסיס, מותג היוקרה של קונצרן יונדאי שהחל את פעילותו בישראל במרץ השנה, מרחיב את היצע הדגמים שלו. לאחר שני הדגמים בסדרה 80 – מכונית הסלון G80, רכב הפנאי הגדול GV80 – מצטרפים למבחר המקומי המשפחתית הגדולה ג'נסיס G70 ודגם הפנאי הבינוני הצמוד, GV70. 

וכן, גם דגמים אלה מבוססים על רצפת הנעה אחורית, כאן כזו המשרתת גם את קיה סטינגר, דגם המכוון למצוינות דינמית.  

הקשר, פרטים
G70 הוצגה ב-2017, ובסוף 2020 עברה מתיחת פנים, שעיקרה התאמת קווי העיצוב שלה לאלה המאפיינים את הדגמים החדשים של ג'נסיס. לדגם בסיס גלגלים של 283.5 ס"מ, אורכו 468.5 ס"מ ורוחבו 185 ס"מ. בגרסה המיובאת לישראל מנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר טורבו המייצר 245 כ"ס, תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים והנעה אחורית.

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן

במפרט הבטיחות מערך מלא הכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ומרכוז הרכב בנתיב, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, הקרנת תמונת שטח מת במחוונים עם איתות, מערכות למניעת שכחת ילד ברכב ויציאה לא בטוחה ועוד. 

G70 מוצע ב-2 רמות גימור: ב'לקשרי', שמחירה 298,000 שקלים, תאורת לד מטריקס, חישוקי "18, גג זכוכית, מפתח חכם, אוורור למושבים הקדמיים עם תפעול חשמלי להם ולגלגל ההגה, מולטימדיה עם צג "10.25 ומחוונים מוקרנים, ריפוד עור, בקרת אקלים תלת-אזורית.

ב'ספורט – שמחירה 339,000 שקלים ואותה קיבלנו למבחן – גם פריטי עיצוב ייחודיים בחוץ ובפנים, היא אינה כוללת תפעול חשמלי להגה ועיסוי – אבל: רמת גימור זו פונה לחובבי ההגה ובמפרט הטכני מכלולים ראויים. אלה כוללים דיפרנציאל מוגבל-החלקה, בולמי זעזועים נשלטים-אלקטרונית, בלמים של ברמבו וצמיגים במידות שונות מלפנים ומאחור: 225/40-19 ו-255/35-19. לרשות הנהג חמישה מצבי ניהוג וגם בקרת שיגור. לא פחות חשוב: כדי שהאופי הספורטיבי יישמע כנדרש, הצליל מכוון בהתאם ויש לו סיוע של מערכת השמע

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן

כידוע, ג'נסיס ישראל מעניקה לדגמיה, בנוסף לאחריות של שלוש שנים, עד שישה טיפולים בחינם.  

עיצוב, נראות 
גם ל-G70 עיצוב מרשים. הפרופורציות מצוינות, הודות לשילוב של חרטום ארוך, ישבן קצר וצללית נמוכה (עם 140 ס"מ היא כזו). מתיחת הפנים הביאה לביטוי את הקו העכשווי והאגרסיבי של ג'נסיס, עם השראה מאסטון מרטין ובנטלי בשבכה ובעיצוב יחידות התאורה. למרות שהמקור ברור, התוצאה ייחודית ומכובדת ביותר. עוד מחזקים את ההופעה חישוקי "19 סביב, כונסי אוויר בדפנות, צמד מפלטים בולטים מאחור.   

סביבת נהג, תא נוסעים 
תא הנוסעים עשיר ומכונית ההדגמה עטתה עור באדום – במושבים ועל משטחי הדיפון. אולי לא כולם יאהבו את התוצאה, אך אותי הצבע הזה הכניס לאווירה הנכונה. אין בסביבת הנהג אותה ראוותנות של צגים ומרקמים שיש בדגמים הגדולים יותר, אבל היא בהחלט נאה וממוקדת מבחינה פונקציונלית. 

יש לכך ביטוי בפריטים כמו בקרת האקלים שהתפעול שלה חיצוני באמצעות פקדים נפרדים אם-כי אין לה צג נפרד, בשורת לחצנים פיזיים לפונקציות השונות מתחת לצג, וגם בבורר ההילוכים הקטן שהמבנה שלו ענייני ומסורתי. כל אלה גורמים לכך שהנדסת האנוש אינה נפגעת למרות שפע האבזור.

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן

במרכז ניצב צג מולטימדיה גדול  ("10.25) ונוח לתפעול ועימו מערך שמע של לקסיקון. המחוונים המוקרנים המשתנים עם מצבי הניהוג ברורים, ודומים לאלה שפגשנו בדגמי יונדאי העדכניים, וכך גם מערך המידע שבמרכזם. תמונת המצלמות ההיקפיות אינה ברורה במיוחד.

העבודה שהרכב נמוך מורגשת בכניסה, בייחוד עבור גבוהים. תנוחת הנהיגה הספורטיבית קצת נמוכה עבורי, אך זו תורמת ליצירת אווירה נכונה ברכב כזה. המושבים הנאים ושופעי הכיוונים החשמליים, מתהדקים סביב המתנים במצב 'ספורט' ומתגלים כנוחים. 

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן

הישיבה מאחור נעימה, המרחב מספק אבל אינו גדול. המשענת מעט מוטה לאחור כדי לסייע למרווח הראש, מעט אינטימי שם, ובמרכז יתקשה אורח מזדמן לשבת. 

תא המטען רדוד ועדיין נראה גדול מנפחו המוצהר העומד על 330 ליטרים. 

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן

מנוע, ביצועים 
המנוע כאמור הוא טורבו-בנזין 2.0 ליטר המייצר 245 כ"ס ב-6200 סל"ד ו-36 קג"מ ב-1400-4000 סל"ד. למנוע משודכת תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים וההנעה כאמור אחורית. כל המספרים האלה מסדרים ל-G70 האצה של 6.1 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 240 קמ"ש

אלה נתונים מצוינים, אבל התחושה – גם אם תפעילו את בקרת השיגור, גם בהאצות ביניים חזקות – אינה כמו המתקבלת ברכב ביצועים של ממש. ועם זאת, מדובר ברכב מהיר, הצובר היטב מהירות גם בעומס; ובעניין זה יצוין כי ל-G70 גם גרסת 3.3 ליטר V6 המייצרת 370 כ"ס. צליל המנוע הטבעי נעים ושקט, אך אינו שופע אופי מהסוג שנפח גדול ו-V6 למשל מנפקים. לכן חיזקה ג'נסיס את המופע הקולי עם עזרה של מערכת השמע, וזו מציעה מספר סוגי צליל, הנמוכה שבהן יכולה לתרום לחוויה.

התיבה מהירה ומגיבה היטב, אך פעולתה אינה חלקה תחת עומס, וכתוצאה מכך בניית המהירות ביציאה מפניות אינה מאוד הדרגתית, דבר המשפיע מצדו גם על הניהוג בדרכים מתפתלות.  

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן

במסלול המבחן המאמץ בהחלט לחצנו על המצערת, ומכאן צריכת דלק שנעה בין 7 ל-8 ק"מ/ל'. בשיוט בכביש המהיר עומדת צריכת הדלק על 11 ק"מ/ל', נתון סביר יחסית. 

נוחות, התנהגות 
למרות ההבדל המשמעותי בין מצבי הניהוג, גם במצב 'נוח' G70 אינה נוחה בנסיעה איטית בעיר (20-30 קמ"ש). ככל שעולה המהירות, גם בעיר ובוודאי בכבישים שמחוצה לה, נוחות הנסיעה משתפרת ובהחלט סבירה. עם זאת, הצמיגים צנומי הדופן אינם עוזרים, ולעיתים גם מחוץ לעיר מורגשים שיבושים למיניהם. 

עם G70 – בוודאי ברמת הגימור הזאת, על המפרט הטכני הייחודי לה – שואפים הקוריאנים לקרוא תיגר על ההגמוניה הגרמנית בתחום היכולת הדינמית וההנאה מנהיגה כזאת. ומהלך זה ראוי לציון.

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן

כאמור, זו אינה גרסה מאוד חזקה (כמצוין לעיל, יש כזאת), אבל בזכות כיול מתלים נכון וההנעה האחורית, היא בהחלט יודעת לרקד, אפילו להתפרע וששה לפסוע תחת אש. לרוב זה מהנה, כאשר בפניות מהירות היא מהדקת קו, אבל במקרים מסוימים – בפניות הדוקות בכבישים שאינם מציעים אחיזה גבוהה – היא עלולה להפתיע בצעד גדול מדי, והתוצאה מאיצה את הדופק. אפילו בקו ישר בעיר ניתן לחוש לפעמים שהאחוריים תרים אחר אחיזה.

מה חסר? קצת יותר רהיטות, והדרגתיות, וגם פעולה מדויקת יותר של ההגה שיש לו יחס העברה משתנה. וכך, כאשר לעיתים נוצרת תחושת שהאחיזה מלפנים נפגמה משהו, ההגה אינו עוזר מכיוון שפעולתו ותגובת הרכב אליו אינן הדרגתיות, והדבר מרתיע. בנוסף, בנהיגה מהירה בכבישים שהאספלט שלהם פגום, נראה שההיגוי מושפע מהשיבושים.  

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן

לבלמים פעולה טובה, אך במקרי קיצון נראה שהצמיגים הקדמיים קרבים לנעילה מהר מהצפוי ומביאים להפעלת ה-ABS. ועדין מדובר ברכב שמייצר תחושה אגרסיבית שנדיר לקבל במחירים כאלה. 

מחיר, תמורה 
ג'נסיס, מותג יוקרה שהוכרז רק ב-2015, ממשיך להתקדם לפי תכנית סדורה וללא כל רגשי נחיתות מול מותגי היוקרה הוותיקים. הדגם הזה, ברמת הגימור הזאת הוא רכב כמעט חצוף, כזה שמזכיר מדוע בשווקים מסוימים מכונה הקטגוריה הזו 'ספורט-סדאן'. 

המתכון, כמו בדגמי ג'נסיס האחרים, כולל אבזור תקני שופע שאינו מקובל בנבחרת גרמניה (כן כאפשרות, אבל יקרה) וגם הספק גבוה יותר לשקל. ועוד לא ציינו את מה שנראה לעין: הופעה רבת רושם. 

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן

מה שחסר כאן זו הרהיטות והבשלות שיש בטובות שבגרמניות, אבל עצם ההשוואה הישירה היא מחמאה.

ייתכן ומה שחסר ל-G70 היא אופציה זולה יותר, כמו שיש למתחרות; להן, כידוע יש גרסת כניסה זולה יותר, אלא שלכזאת יש פחות אבזור, פחות כוח. גרסה נוספת החסרה בארסנל היא היברידית-נטענת, שתאפשר מחיר מעט אטרקטיבי יותר בזכות הקלות מס. וכן, אותה גרסה חזקה, גם היא יכולה להביא תכונות ראויות לציון. 

G70 ברמת הגימור 'לקשרי, עולה 298,000 שקלים, עשירה מאוד באבזורה ופונה לקהל הרחב. רמת הגימור 'ספורט', ב-339,000 שקלים, מביאה הצעה ייחודית שעשויה לקסום לחובבי הרכב. זו אינה משימה פשוטה, וגם זו סיבה לכך שהיא ראויה להערכה.

ג'נסיס G70 - מבחן דרכים (2.0 ל', 245 כ
צילום: יואל פלרמן