"החתך הראשון הוא הכואב ביותר" כתב קט סטיבנס, הרבה לפני שהפך ליוסוף איסלם. הוא בוודאי לא דמיין שיבוא יום ויאסר עליו לבקר בישראל בגלל טענות שתרם כסף לארגונים הקשורים לחמאס. 

נזכרתי בשיר, שזכה לפרסום בביצוע רוד סטיוארט דווקא, לא בגלל חתך אלא בשל מטח. המטח הראשון של אותו חמאס לכיוון גוש דן ואל ב.מ.וו iX3 שעימי כמעט כאב. כאשר יצאתי למבחן התכוונתי לכתוב על כוח, טווח, טעינה, אבל למציאות היו תכניות אחרות. כשהגעתי לחניון בגבעתיים בערבו של המבחן, ונשאלתי האם גג הזכוכית לא יישבר אם ייפול עליו טיל, פרצתי בצחוק — אבל סגרתי את הכיסוי ליתר ביטחון, כדי שהרסיסים לא יתפזרו ברכב. לא חשבתי שתוך פחות משעה אמצא עצמי אץ למקלט משותף ברחוב שתפארתו מבוססת על הסביח של עובד.

פיצוצים נשמעו וחכמי המקלט שמחוברים לקבוצת הוואטסאפ השכונתית, סיפרו על נפילת רסיסים ברחוב. "איך אסביר לאנשי ב.מ.וו ישראל מה קרה ל־iX3?" הרהרתי. "הייתה נפילה ברחוב", חתם השכן הסמכותי בחבורה ומה אתם יודעים, הוא צדק. הנפילה הייתה במספר 48, אנחנו היינו במספר 27, וה־iX3 שכן פחות או יותר ב־6. כמה שמחתי למצוא אותו בריא — ובעיקר שלם בחניה. 

ב.מ.וו iX3 - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

התחלנו כך 
הבוקר נפתח באווירה שונה, וקרני שמש אופטימיות הדגישו שהדרך הקלה לזהות שלא מדובר ב־X3 רגיל אלא בגרסה חשמלית שלו היא חישוקי ה־"20 המיוחדים, שלפי ב.מ.וו מוסיפים 20 ק"מ לטווח. ההנמכה הקלה והשינויים בפריטי העיצוב המדגישים גם את המסר האקולוגי, כמו פריטים בכחול או הסבכה האטומה, לא פגעו ברושם הסולידי המאפיין את הדגם המוכר. 

גם בפנים. אם כבר פגשתם ב־X3 רגיל הגרסה החשמלית לא תפתיע. אותה אווירה קלאסית ועשירה, הפריטים מונחים היכן שאתם רגילים, הצג פועל באותו אופן, ואפילו מחווני 'לייב פרו' הנאים דומים מאוד. השינויים מוצאים ביטוי בספרות שבמחוונים — אין מד סל"ד, יש תצוגה של אחוזי האנרגיה בסוללה — בנתוני מחשב הדרך, וכמובן באפשרויות שונות הניתנות לבחירה דרך התפריטים ואינן בגרסאות הרגילות, כמו למשל בחירת צלילי המנוע שרקח האנס זימר. בלי קשר, האבזור מעט עדיף, וכולל גם תצוגה עילית ואיכות העור טובה יותר. תנוחת הנהיגה טובה, גם אם עבורי גלגל ההגה מעט קרוב מדי. 

המרחב מאחור טוב, ובזכות הריפוד והדיפון, האווירה מכובדת ומכבדת. תא המטען קטן ב־40 ליטרים ל־510 ליטרים, אבל גם כך הוא גדול, שימושי ויעיל. 

ב.מ.וו iX3 - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

הביצוע 
לפני ההתנעה נזכיר שב־iX3 מורכב המנוע מאחור, להנעה אחורית ולא כפולה — כמו גרסאות אחרות של X3, כמו בדגמים החשמליים של המתחרים הישירים. המנוע מייצר 286 כ"ס ו־40.8 קג"מ, ומשך ההאצה ל־100 קמ"ש הוא 6.8 שניות. לסוללה 80 קוט"ש, הטווח המוצהר הוא 454 ק"מ, וניתן לטעון במטען מהיר של 150 ק"ו. 

העובדה שב.מ.וו בחרה במנוע אחד עם נתוני הספק ומומנט שגרתיים יחסית, והטמיעה אותו ברכב השוקל 2.25 טון, הביאה לכך שאותה דחיפה אדירה בזינוק, המאפיינת דגמים מקבילים כפולי מנועים והנעה, ופרץ הכוח שאלה מנפקים, חסרים כאן. 

מצד שני, התפוקה מספקת והאצות הביניים טובות — בייחוד באזורים הנמוכים של סקלת המהירות —
וקצב ההתקדמות ממש טוב. בעליות ממושכות כמו־גם ביציאה מפניות, לא תמיד קיבלנו את הכוח לו ציפינו. ייתכן, ומנגנוני ההגנה על הסוללות והמנוע שהופעלו בגלל היום החם השפיעו.

ב.מ.וו iX3 - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

העברת הכוח נעימה, וזה יעיל מאוד, לא מדהים. המשמעות היא שדווקא ההספק הנמוך יותר עדיף בשימוש רגיל בכל מה שקשור להשפעה של האצות הביניים על צריכת החשמל. 

צליל המנוע, המגיח רק מאחור, נשמע טבעי מזה של הדגמים המתחרים — בייחוד אם ניתקתם את הצליל המלאכותי, שהוא מגניב ברגעים הראשונים אבל עלול לעייף בהמשך. 

הנאה חשמלית 
iX3 מייצר התנהלות של רכב הנעה אחורית קלאסי של ב.מ.וו אף יותר מהצפוי. בפניות איטיות או עירוניות הוא ישמח להזכיר איזה גלגלים מניעים אותו. 

ב.מ.וו iX3 - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

ללא מכלול הנעה קדמית, הניהוג בדגם קל מזה שפגשנו באודי ובמרצדס, שהדגמים שלהם כבדים ב־200-250 ק"ג, והוא מגיב באופן עדיף להפניית ההגה. ברור שככל שנדחק אותו יותר, נחוש במשקלו. כי בכל זאת, אלה הם 2284 ק"ג, ואלה הם 494 ק"ג יותר מאשר בגרסת 30 xDrive כפולת ההנעה של X3 שיש לה הספק קרוב. תוספת המשקל מורגשת בפניות מהירות, ובתנועה מופרזת על ציר הגובה כשהכביש גלי. בעיקולים מהירים יותר הוא פחות מהנה מאשר גרסאות בנזין, ועדיין נראה שהחיבור של הנהג לכביש דרך המכונה והאופן בו היא מתנהלת טובים מאלה המושגים עם הכלים של אודי ושל מרצדס. 

גם בבלימה בולטת תוספת המשקל המגדילה את מרחק העצירה, אלא שגם בעניין זה הדברים צפויים. לרכב שלושה מצבים לבלימת מנוע הנשלטים באופן מסורבל דרך הצג, ובולטים בחסרונם פקדים מאחורי ההגה. בנוסף, יש לרכב מצב אדפטיבי הבולם את הרכב לאחזור אנרגיה, כאשר הוא פוגש בתנועה איטית לפנים. פגשנו כבר במערכות דומות, וכאן זו אינה פועלת באופן זורם וצפוי.

נוחות הנסיעה טובה, גם בזכות שליטה אלקטרונית בבולמים. בעיר מורגשים מדי, לעיתים, פגמים קטנים בנסיעה איטית, אך מה שמפריע יותר הוא מחסור מסוים בריסון על שיבושים גדולים, פסי האטה וגם בכביש גלי. ועדיין מדובר ברכב שהוא נעים בנסיעות ארוכות, גם אם רעשי הרוח והכביש לעיתים מורגשים מדי. 

ב.מ.וו iX3 - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

גם בשבילים הרכב הפתיע; נוחות הנסיעה בהם טובה, גם בכאלה שיש בהם שינויי גובה או בורות. עם זאת, מעבר עם שני גלגלים בשקע גדול, עלול לגרום חבטה. 

גישה שונה 
ב.מ.וו הלכה בדרך מעט שונה מזו של אודי ומרצדס; כמותן התבססה על רצפה של דגמי פנאי בינוניים קיימים, אך בניגוד להן הסתפקה במנוע אחד ובהנעה אחורית בלבד. 

כתוצאה מכך, הביצועים של iX3 מרשימים פחות, אבל ההתנהלות שלו תואמת יותר את השימוש הרגיל — והוא זול בין 70,000 ל־90,000 שקלים מהדגמים ההם. 

במחיר של 430,000 שקלים, iX3 קרוב במחירו לגרסאות רגילות של דגמי פנאי דומים, כך שהוא יכול להוות אלטרנטיבה מעניינת יותר עבור מי שרוצה רכב כזה ונרתע מהמחיר של ההצעות היקרות יותר.  

ב.מ.וו iX3 - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר 
_____________________
יומן מסע_______________
כמובן, אין מבחן לרכב חשמלי מבלי לדווח על הטווח. הערנו את iX3 עם 323 ק"מ בחנית היבואן, וכיבוי המיזוג היה מעניק עוד 20 ק"מ. מניסיוני החשמלי למדתי כי תמיד יהיו חסרים 50 ק"מ, כך שאחרי 49 ק"מ, כאשר הטווח המוצג היה 299 ק"מ (יחד 348 ק"מ), עצרתי לטעינה של חשמל וקפאין ב-M הדרך. הרכב אינו מראה את אחוז הסוללה הטעונה, אך עמדת ג'ינרג'י דיווחה על 86% ועל 29 דקות לטעינה מלאה. זה קרה מהר יותר, אבל נראה לי שזה לא ניחם את בעליה של ה-MG שהגיע שניות אחרי, ונאלץ לחכות עד שאסיים... 

בהתנעה בצל, המחוונים דיווחו על 377 ק"מ, ואלה ירדו בשמש ל-333 ק"מ... שינוי במעלה בבקרת האקלים יכול להפחית 10 וגם 20 ק"מ; אני קובע 21.5 מעלות, ומקבל 350 ק"מ. הטווח נשמר גם אחרי 102 ק"מ, כאשר בתצפית על הכינרת בכביש 65, מד הטווח מציין 248 ק"מ. עם זאת, הטווח הכולל מצטמק גם בגלל החום שעלה, או בגלל שירדתי לשבילים שלאורך הירדן. בחורשת טל, אחרי 162 ק"מ, נותרו 158 ק"מ בקופה (320 ק"מ). עם העלייה לכביש הצפון אני לאחר 180 ק"מ, ועם עתודה של 137 ק"מ (317 ק"מ). 

ב.מ.וו iX3 - מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

החלק הדינמי גוזל אנרגיה, בייחוד בעליות. למרות שלא נהגתי מאוד מהר, כ-45 ק"מ עולים בירידת טווח כמעט כפולה. אני מגיע למחניים לאחר 227 ק"מ ועם 51 ק"מ טווח (278 ק"מ), וצריכה ממוצעת של 3.9 ק"מ לק"ו. לא רע לרכב כזה ולנהיגה כזו. 

העמדה האולטרה מהירה של אפקון מדווחת על 21% סוללה וקצב טעינה של 115 ק"ו, ולא 150 הק"ו המובטחים. העמדה מציינת כי תוך 35 דקות ניתן להגיע ל-80%, המכונית אומרת שיידרשו 72 דקות כדי להגיע ל-100%; זה הזמן לנסות את ההמבורגר הטעים של "כביש 90". אחרי 53 דקות אני יוצא ממחניים עם 99% סוללה. בהחלט יפה. 

הרכב מדווח על טווח של 251 ק"מ בגלל שנהגתי מהר לפני כן. עד הבית ובנהיגה בקצב מגוון הטווח הכולל יתייצב על 320 ק"מ. בקצב נמוך מזה של המהירות המותרת, כנראה היו נוספים עוד 20 או 30 ק"מ. הצריכה בדרך חזרה הייתה כ-4.4 ק"מ לק"ו.