אירופה של שנות החמישים במאה הקודמת הייתה במסע לשיקום כלכלי מקיף ועמוק בקנה מידה שלא היה לו תקדים. מכוניות קטנות ופשוטות היו כלי חשוב מאוד בתהליך הזה, וגם ביטאו היטב את רוח התקופה.

קחו למשל את פיאט 500 שהוצגה ב-4.7.1957. עבור פיאט, היה מדובר גם בדגם שהייתה לו חשיבות עצומה עבורה.

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

המאה הזאת
אירופה של העשור האחרון במאה הקודמת, הראשון במאה הזאת, כבר יבשת מבוססת מאוד. במדינות העשירות חיפשו דרכי ביטוי חדשות בתחומים מוכרים. לאחר הצלחתה של החיפושית החדשה בארה"ב, הופיעה מיני ששימרה אף היא את העיצוב של פעם ברכב מודרני. פיאט, אז מפעל על סף התהום, הימרה אף היא על רטרו, והציגה את 500 החדשה ב-4.7.2007 – בדיוק 50 שנים אחרי המקור. הדגם הזה, בפשטות, הציל אותה.

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

אירופה של העשור השלישי במאה הזאת נלחמת בזיהום האוויר, גם באמצעות תנועה מוסדרת של עולם הרכב לעבר ההנעה החשמלית. יצרנים ותיקים וגם חדשים, מציעים דגמים שנוצרו במיוחד לסוג הנעה זה, אחרים יוצרים גרסאות על בסיס דגמים קיימים – אבל לשפע העולה ולשינוי המשמעותי הזה אין תקדים בהיסטוריה של המכונית.

פיאט, שניצלה לפני עשור וחצי בזכות אותה 500 חדשה, לא עשתה חייל עם דגמים חדשים, ולמעשה המשיכה להסתמך על אותה מיני שהקסימה את כל רואיה. למעשה, הדור ההוא היה היחיד של הדגם בכל העשור השני.

כך, כאשר היה ברור שצריך דגם חדש, היה גם ברור שהוא חייב להיות חשמלי. פיאט הציגה את 500 החשמלית – דגם כל-חדש מהרצפה ומעלה – בתחילת מרץ 2020, לקראת תערוכת ז'נבה (זו שנדחתה בגלל הקורונה), וזו הושקה בישראל ב-4.7.2021 – 64 שנים לאחר הדור הראשון, 14 שנים אחרי השני.

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

מידע הכרחי
הדגם החדש מעט גדול מקודמו במעט – ב-2.2 ס"מ בבסיס הגלגלים ל-232 ס"מ, בין 4 ס"מ ל-6 ס"מ בשלושת הצירים. נפח תא המטען, 185 ליטרים, ללא שינוי. הרצפה כאמור חדשה, אבל המבנה המקובל – תא מנוע מלפנים, תא מטען מאחור – ללא שינוי.

פיאט 500e מוצעת בישראל בשתי גרסאות מנוע/סוללה. האחת בסיסית, במרכב רגיל וברמת גימור אחת: 95 כ"ס, סוללה של 23.7 קוט"ש לטווח מוצהר של 190 ק"מ, רמת הגימור היא 'אקשן' והמחיר 100,000 שקלים.

לגרסה השנייה מנוע המייצר 118 כ"ס וסוללה של 42 קוט"ש לטווח מוצהר של 320 ק"מ. גרסה זו מוצעת במרכב רגיל, כזה עם גג נפתח, עוד אחד עם דלת צד שלישית. שלוש רמות גימור כאן והמחירים נעים בין 120,000 שקלים ועד ל-155,000 שקלים.

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

למבחן קיבלנו את הגרסה השנייה וברמת הגימור 'לה פרימה' המהודרת ביותר. במפרט: תאורת לד, חישוקי "17, גג נפתח ועליו הדפס מיוחד, מפתח חכם, ריפוד דמוי עור, מולטימדיה עם צג "7, ממשק סלולרי אלחוטי עם טעינה אלחוטית, מחוונים מוקרנים; במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית; המחיר, כאמור, 155,000 שקלים.

ועדת קבלת הפנים
הדגם חדש, אבל לא רק הממדים דומים לאלה של קודמו, אלא גם העיצוב, שדומה לו להפליא – ובמקרה הזה זה רק טוב. כל ביטוי מקצועי שתעלו על הדעת – "יפהפה", "חמוד", "מקסים", "מה זה יפה", "איזה מאמי" – תופס כאן. מעבר לכך, אותה הגדלת הרכב, שינוי-מה בפרופורציות, שינויים בקווי הצד המובילים לאחור, בתי גלגלים אחרים, העניקו לדגם החדש יציבה, מופע דינמי ונוכחות טובים בהרבה. 

מעבר לפנסי הלד החייכניים, בולט ברמת הגימור הזו הגג המתקפל שיש לו הדפס המבוסס על המילה FIAT. פיאט השקיעה רבות בפריטי עיצוב קטנים, כמו פנסי האיתות בצדי הרכב, כיתוב 500e בפנס האחורי, ידיות פתיחה מעוצבות, גומיות עם סכמות הדגם וכיתובים במשטח הסלולרי, בידיות הדלתות, ועוד כיו"ב.

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

למרות הממדים, הכניסה פנימה נוחה יחסית. תא הנוסעים מהודר מאוד בזכות ריפוד עור בהיר, והחומרים היוצרים את סביבת הנהג כמו גם דיפוני הדלתות נאים מאוד למראה, עם מרקם עשיר. עם זאת, לא כל המשטחים באיכות שווה, ואלה בדיפון הדלתות או בחלקים הנמוכים מהברכיים ומטה בסיסיים למדי. 

ל-500e סביבת נהג מתקדמת; בנוסף למסך גדול מאוד ("10.25) שהוא ברור וחד, מציעה המולטימדיה ממשק אלחוטי לסלולרי וזה נעשה על-משטח טעינה אלחוטי. לוח המחוונים המוקרן ("7) אף הוא ברור ונהיר, התצוגות בו טובות, ומספקות את המידע הנחוץ. יצוין כי תפעול המיזוג באמצעות פקדים נפרדים (וזה טוב) וזה של מערכת השמע בעיקר דרך המסך (וזה פחות טוב; ויש פקד עוצמה לרשות הנוסע). מושב הנהג טוב יחסית, תומך ונוקשה כמו שצריך, ורק תמיכת הגב אינה מושלמת. 

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

הכניסה למושב האחורי לא נוחה; בכל זאת רכב קטן. מי שמתעתד לרכוש וצריך כזה (כמו למשל למושב תינוק), כדאי שיבדוק את גרסה הדלת הצידית הנוספת. מרווח הראש מאחור סביר, אך מרווח הרגליים גבולי מאוד למבוגרים.

תא המטען ממש קטן, יספק מקום לקניות סופ"ש, או לעגלת ילדים קטנה, לא בהכרח גם וגם.

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

במבחן המעשה
נתוני המנוע אינם מעוררים במיוחד: 118 כ"ס, 22.4 קג"מ. משך התאוצה ל-100 קמ"ש סביר בהחלט, 9 שניות, וכך גם המהירות המרבית 150 קמ"ש (מיני לעיר, בכל זאת). אבל הלחיצה על הדוושה, גם כאן, מספרת כי מנוע חשמלי זה סיפור אחר.

כאשר היא (הלחיצה) מעודנת, הרכב נע בהתאם, וקל להמשיך בקצב כזה בעיר, גם בגלל התגמול המיידי בצריכת חשמל מופחתת. אבל לחיצה מעט חזקה יותר, שלא לדבר על מלוא המהלך עד הרצפה, מריצה את המכונית הקטנה הזאת לפנים אגב יצירת קצב מרשים ביותר. תאוצות הביניים של המכונית הזאת טובות מאוד, וזה מאפשר לסגור עניינים בקלות בעיר, או לעלות לקצב ממש מהיר מחוצה לה. עקיפות במהירות בין-עירונית וצבירת מהירות גבוהה נעשות בקלות וביעילות, אגב תשלום מיידי ברזרבות החשמל (ראו בהמשך); מנגד, לחיצה מעודנת על דוושת התאוצה ב-100 קמ"ש תסדר צריכה טובה מאוד – ורזרבות כאמור יש, ועוד איך.

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

אם נחזור לייעוד המקורי של המכונית כעירונית, הרי לא רק תושבי גוש דן, למשל, ימצאו בה עניין, אלא גם אלה הגרים, לדוגמא, בחיפה, ונעים בין העיר התחתית לכרמל. 

נוחות הנסיעה היא עניין מעט מורכב יותר. ראשית, האתגרים בעיר – תשתית, מהירות נמוכה – מקשים, ושם זה אתר המחיה שלה. בנוסף, למכונית עם בסיס גלגלים קצר שכזה הרבה יותר קשה. כל זה מתכנס לכך שהמיני הזאת מעניקה נוחות נסיעה כוללת שהיא בהחלט סבירה יחסית.

המכונית מטפלת באופן ראוי בשיבושים עירוניים קלים ובינוניים, כאלה הבאים אחד אחד. כאשר מדובר בקשים, ברצף או כאלה שרוחבם גדול מרוחב הגלגלים (פסי האטה, למשל), הנוחות נפגמת. בכביש הבין-עירוני, כי גם לשם צריך להגיע, נוחות הנסיעה סבירה, אבל גם שם היא אינה נוחה במעבר על חיבורי כביש רחבים (ואז נחבט) או על גלי כביש, שם הוא נע מדי.  

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

איכות הנסיעה היא עניין חשוב מאוד באיכות החיים, וברכב חשמלי אתגר סינון רעשי הכביש והרוח גדול במיוחד, מכיוון שאין מנוע הממסך אותם. בגרסה זו האתגר גדול יותר, בגלל בד הגג. הוא עצמו נפתח ונסגר היטב, עשוי משובח, ואוטם יחסית לא רע. כך שבסיכומו של עניין, רמת הרעש בפנים בנסיעה עירונית סבירה בהחלט, ורעשי החוץ לא ממש חודרים פנימה. מחוץ לעיר נשמעים רעשי כביש ורוח באופן סביר מ-70-80 קמ"ש, ומעל ל-100 קמ"ש הם כבר מאתגרים את יכולת מערכת השמע.

וכן, במזג האוויר הנכון, בשעות הראויות, גג נפתח זה יופי.

להגה, שיש לו 2.8 סיבובים מנעילה לנעילה, שטח מת קטן במרכז – ומיד לאחריו ההפניה חדה יחסית. זה ממש בסדר בתנועה עירונית, בעיקר לתמרון בתנועה, זה מוצלח הרבה פחות בכביש הבין-עירוני. כושר התמרון עצמו טוב, וקוטר הסיבוב הוא 9.7 מטרים. עם זאת, עיקרו מושג בתחילת ההפניה, והיכולת כאילו ו"דועכת" לקראת הסוף. 

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

ככל שיש בכך טעם ברכב כזה, יצוין כי היכולת הדינמית ממש בסדר, ובעיקר מאפשרת ניהוג בטוח בכביש מעוקל. הבלמים טובים, ואחזור הבלימה בשיאו ממש יעיל כדי עצירה ממש.

שינויים בהרגלי הצריכה
עם התנעה, הכריזה ה-500e כי לרשות הנהג עומדים 254 ק"מ. לאחר 2.6 ק"מ ירדו מהטווח 4 ק"מ. קורה. כדי ללמוד על יכולתו של הרכב העירוני הזה בעיר, עשיתי מה שעושים בעיר: נהגתי מעט אבל במשך הרבה זמן, עם לא מעט עצירות, גם ממושכות יחסית. להלן דוח: לאחר 18 ק"מ ושעתיים וחצי, נותרו 230 ק"מ לנסיעה, 88% בסוללה, לאחר צריכה ממוצעת של 3.7 ק"מ/קוט"ש.  

עלייה על הכביש הבין-עירוני הביאה לשיפור הנתונים – ל-4.1 ומשם ל-4.6 ק"מ/קוט"ש, בגלל כיסוי המרחק. עם זאת לאחר 25 דקות ו-16 ק"מ הטווח שנשאר היה 175 ק"מ, בסוללה 75%, לאחר תוואי שכלל האצות במהירות כביש 6, עלייה במעלה תלול (אבל קצר), עקיפות.

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

לאחר שעה וחצי של נהיגה בקצב גבוה, כולל הרי יהודה וכיו"ב, נשארתי עם טווח של 70 ק"מ ו-40%.

משם המצב השתפר בגלל שהקצב הואט – גם כי לא הייתה ברירה. מחקרים מוכיחים כי לפקקים בכניסה לתל אביב השפעה ממתנת. 150 ק"מ ו-6 שעות נהיגה השאירו טווח של 60 ק"מ, סוללה עם 31% ולאחר צריכה ממוצעת של 6.1 ק"מ/קוט"ש.

כאן נציין כי ל-500e שלושה מצבי ניהוג – 'רגיל', 'טווח', 'שרפה' – לנהיגה רגילה (כמעט ללא אחזור בלימה), לשמירה על טווח הנסיעה עם אחזור בלימה יעיל מאוד, לחסכנות מופלגת (עד 80 קמ"ש, ללא מיזוג). בלימת המנוע לאחזור אנרגיה יעילה מאוד בשני המצבים האחרונים, אבל היא באה עם מעבר לאחד מהם, לא מאוד נוח, ובעיקר חסרו פקדים נפרדים.

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן

שקע ותקע
פיאט 500e החדשה היא מיני חשמלית טובה מאוד; אותה הנעה מתגברת על בעיה אחת שהייתה לדגם הקודם, יחידת כוח שכללה מנוע דל ותיבה לא טובה. היא מציעה ביצועים מצוינים, נוחות סבירה, ולא פחות חשוב: היא משובבת נפש בחוץ, מעוצבת היטב בפנים. ברמת הגימור הזאת יצוין גם מפרט בטיחות עשיר. 

טווח הנסיעה בפועל נע בין 200 ל-220 ק"מ, ובישראל עם ממוצע נסיעה יומי של 45 ק"מ בכלל, הרבה פחות בעיר בפרט, זה אמור להספיק לארבעה-חמישה ימים בטעינה אחת. 

ואז, כאשר הפתרון האורבני הנכון מתגשם באריזה כה מוצלחת, נחשף תג המחיר. ובכן, 155,000 שקלים עבור הרכב הנבחן, הוא מחיר גבוה עבור מיני לעיר. עם זאת, ואם אתם מוכנים לוותר על אבזור ועל פריטי עיצוב וגם על הגג הנפתח – אותה גרסת מנוע/סוללה, שמחירה 120,000 שקלים, נראית כמו פתרון נכון הרבה יותר. 

*פורסם ב-05.07.21 (נוסף וידאו)

פיאט 500e - מבחן דרכים (קבריולה)
צילום: יואל פלרמן